Kalustopoistoja 2018

mitähän tulee tilalle jos 258 jäi tänään eläkkeelle 575:ltä? mielenkiinnolla odotan ja kerron maanantaina.
 
Tänään oli erittäin suurella todennäköisyydellä ajossa viimeistä kertaa buscomilla varustettuja busseja HSL-alueella eli Transdevin buscomilla varustetut bussit poistuvat ainakin toistaiseksi HSL-ajosta.
 
Seuraavat Transdevit poistuneet: 82, 88, 91, 92, 219, 735, 737, 738 ja 739.

TDF 88 lähti eilen Korsisaarelle

TDF 82,91 ja 92 lähtee Viroon purettavaksi (kaikki moottori vikaisia)

TDF 219,735,737,738 ja 739 on myynnissä TDF 735 ajossa vara-autona talviliikenteen alkuun jos joku ei osta ennen sitä
 
Koiviston auton muihin yksiköihin, maakuntiin tarvitaan ilmeisesti ikärajavaatimusten takia uutta/käytettyä kalustoa, jota HelB:llä jää paljon ylimääräiseksi nyt syksyllä, kun vanhoista sopimuksista vapautuvia autoja voidaan laittaa poistuneiden tilalle, ja uusiin sopimuksiin tulee lähes pelkästään uusia autoja.

Autojen määrä HelB:llä pysyy siis kokonaisuudessaan lähes samana.
 
Koiviston auton muihin yksiköihin, maakuntiin tarvitaan ilmeisesti ikärajavaatimusten takia uutta/käytettyä kalustoa, jota HelB:llä jää paljon ylimääräiseksi nyt syksyllä, kun vanhoista sopimuksista vapautuvia autoja voidaan laittaa poistuneiden tilalle, ja uusiin sopimuksiin tulee lähes pelkästään uusia autoja.

Autojen määrä HelB:llä pysyy siis kokonaisuudessaan lähes samana.

Kyllähän niitä tarvitaan, ja tarvittaneen jatkossakin. Koiviston autohan on voittanut itselleen tässä kolmen vuoden sisällä maakunnista ainakin kuuden (seitsemän jos Jämsäkin lasketaan) kaupungin paikallisliikenteen tai vähintään suuren osan siitä. Ennestään kun näissä kaupungeissa ei ole ollut läheskään tarvittavaa määrää kilpailuun kelpaavaa kalustoa, on uusien hankkimisen lisäksi kalustoa tarvinnut jatkuvasti siirrellä paikasta toiseen riippuen eri kaupunkien ikärajoista. Lähtökohtaisesti monen kaupungin kaluston ikärakenne ei ole kovinkaan tasainen. Esim Oulussa suurin osa autoista on vuosimallia 2007-2010 ja Jyväskylässä reilu kolmannes on 2004-2007 -mallisia ja muut sitten -14 ja -15. Huomioitavaa Jyväskylän suhteen on sekin, että Linkki-liikenteestä on tämän kolmen vuoden aikana poistunutkin jo nelisenkymmentä autoa, mikä on melkein puolet kalustotarpeesta. Tähän tilanteeseenhan HelB-kalustosta on nyt tarjoutunut apua. Vanhimmasta HelB-kalustostahan ei hyötyä monessa paikassa ole ikärajavaatimusten myötä juuri ollenkaan.
 
Kyllähän niitä tarvitaan, ja tarvittaneen jatkossakin. Koiviston autohan on voittanut itselleen tässä kolmen vuoden sisällä maakunnista ainakin kuuden (seitsemän jos Jämsäkin lasketaan) kaupungin paikallisliikenteen tai vähintään suuren osan siitä. Ennestään kun näissä kaupungeissa ei ole ollut läheskään tarvittavaa määrää kilpailuun kelpaavaa kalustoa, on uusien hankkimisen lisäksi kalustoa tarvinnut jatkuvasti siirrellä paikasta toiseen riippuen eri kaupunkien ikärajoista. Lähtökohtaisesti monen kaupungin kaluston ikärakenne ei ole kovinkaan tasainen. Esim Oulussa suurin osa autoista on vuosimallia 2007-2010 ja Jyväskylässä reilu kolmannes on 2004-2007 -mallisia ja muut sitten -14 ja -15. Huomioitavaa Jyväskylän suhteen on sekin, että Linkki-liikenteestä on tämän kolmen vuoden aikana poistunutkin jo nelisenkymmentä autoa, mikä on melkein puolet kalustotarpeesta. Tähän tilanteeseenhan HelB-kalustosta on nyt tarjoutunut apua. Vanhimmasta HelB-kalustostahan ei hyötyä monessa paikassa ole ikärajavaatimusten myötä juuri ollenkaan.

Korvaako nämä Helbin Scalat myös noita rumia Kapusseja, joista halutaan eroon? 🙂
 
Kuka haluaa eroon?

Tokihan joissain yhteyksissä on kovasti nähty tarvetta niiden poistoon. Tuskin vain ovat he missään yhteyksissä koiviston auto-yhtymään muutakuin korkeintaan matkustajan roolissa.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:17 ----------

Mutta jotta pysytään aiheessa niin HelB 912, Scala FIY-268 on siirtynyt Jyväskylään. Myös toista on huhuttu siirtyväksi (913?)
 
Takaisin
Ylös