HSL:n parannussuunnitelmia Etelä-Espoon liikenteeseen

Liittynyt
10 Heinäkuu 2015
Viestit
467
HSL on julkaissut suunnitelmiaan eteläisen Espoon bussiliikenteen parantamiseksi. Suunnitelmiin kuuluu siis esimerkiksi uuden linjan perustaminen Kivelahden ja Leppävaaran välille, joka kulkisi suorempaa reittiä. Ilmeisesti espoolaisten toivomia suoria linjoja Kamppiin ei kuitenkaan ole tulossa.
 
HSL on julkaissut suunnitelmiaan eteläisen Espoon bussiliikenteen parantamiseksi. Suunnitelmiin kuuluu siis esimerkiksi uuden linjan perustaminen Kivelahden ja Leppävaaran välille, joka kulkisi suorempaa reittiä. Ilmeisesti espoolaisten toivomia suoria linjoja Kamppiin ei kuitenkaan ole tulossa.
Käsittääkseni tästä oli jo aiempi maininta jlf:ssä;)
 
Käsittääkseni tästä oli jo aiempi maininta jlf:ssä;)

Ajattelin nostaa sen tänne vielä paremmin esille. Tässä olisi muuten nyt mahdollisuus kuopata tuo linja 101, joka tuo päällekkäistä palvelua Länsiväylälle. Uuden linjan voi hyvin ajattaa Tapiolan ja Otaniemen kautta Haukilahden lisäksi.
 
Ajattelin nostaa sen tänne vielä paremmin esille. Tässä olisi muuten nyt mahdollisuus kuopata tuo linja 101, joka tuo päällekkäistä palvelua Länsiväylälle. Uuden linjan voi hyvin ajattaa Tapiolan ja Otaniemen kautta Haukilahden lisäksi.

Ihan oikea ratkaisu minusta oman keskutelulangan tekeminen, kun nuo RSS uutiset haututuu pois parissa viikossa.

Lisälinjojen idea on lyhentää matkaa keskustaan alueilta, joista on Länsimetron myötä matka pidentynyt "kohtuuttomasti" eli Espoon valtuuston mukaan yli 10min. Haukilahti on tällainen alue Espoon valtuuston mukaan.

Haukilahdesta kulkee jo linja Tapiolaan ja sitä kautta tämän uuden linjan kierrättäminen ei nopeuttaisi matkaa ollenkaan, päinvastoin, Tapiolan ja Otaniemen kautta kulkeva bussi Lauttasaareen ja siellä vaihto on hitaampi kuin bussilla Tapiolaan siellä vaihto ja Metrolla Otaniemen kautta keskustaan. Siksi toiseksi Kehä I:n ylitys Tapiolasta Otaniemeen katkeaa ensi syksystä ja syy miksi koko 101 perustetaan on, ettei 555 enää mene Leppävaaraa pitemmälle (kiroilunsekaista mutinaa), kun 550 käännetään Keilaniemeen. Katkaisu tarkoittaisi, että uusi linja joutuisi kulkemaan Tapiolasta Otaniemeen samaa reittiä kuin 111 nyt, joka hidastaisi matkaa entisestään.

Se on sitten toinen juttu, pitäisikö Haukilahden lisälinja ajaa Kamppiin asti. Näyttää siltä, että HSL aikoo välttää tätä viimeiseen asti.
 
Nyt kun näyttää taas siltä, että verorahoja kuluu parannuksiin yhä lisää, niin minusta HSL:n tulisi ensimmäiseksi tutkia se kuinka paljon kustannussäästöjä syntyisi, jos liityntälinjastossa karsittaisiin ruuhka-aikoina ruuhkasuuntaa vastaan kulkevia lähtöjä. Tässä tämän hetkisessähän liikennöintimallissa kaikilla liityntälinjoilla on molempiin suuntiin yhtä suuri tarjonta vuorokaudenajasta riippumatta. En jaksa uskoa, että esimerkiksi linjalla 146 olisi tarve liikennöidä 5 minuutin välein aamulla Matinkylästä Kivenlahteen. Osa autokierroista voisi tehdä kuormitetun linjasivun jälkeen paluun siirtoajona nopeinta reittiä takaisin kuormitetun sivun lähtöpysäkille, jolloin autokierrosta vapautuisi siihen sitoutunutta kalustoa. Näin toimittiin vuosikymmeniä Länsiväylän seutulinjoilla ennen Länsimetron liityntäliikennettä.

Linjoja, joilla osa ruuhkasuunnan vastaisia lähtöjä voisi muuttaa siirtoajoiksi olisi ainakin:
  • 134 (Matinkylästä Tuomarilaan Kehä II ja Turunväylän kautta)
  • 136 (Matinkylästä Tuomarilaan Kehä II ja Turunväylän kautta)
  • 143 (Matinkylästä Soukanniemeen Länsiväylän ja Soukanväylän kautta)
  • 146 (Matinkylästä Kivenlahteen Länsiväylää pitkin)
  • 147 (Matinkylästä Kivenlahteen Länsiväylää pitkin)
  • 158 (Matinkylästä Tillinmäkeen Länsiväylää pitkin Kivenlahden liittymään saakka)
  • 548 (Tapiolasta Jupperiin Kehä I ja Leppävaaran kautta)
  • 549 (Tapiolasta Jorviin Kehä I ja Turunväylän kautta)

Jos näistä syntyisi useiden autopäivien säästöjä, niin näillähän rahottaisi jo ison osan ehdotetuista lisäyksistä ja muutoksista.

Jos 101:n pääfunktio on olla olemassa Hanasaaren takia, niin ilman muuta uuden Haukilahti - Lauttasaari -linjan tulisi korvata se kokonaan. Haukilahden osalta tilanne näyttää melko ongelmalliselta, sillä todennäköisesti suuri osa matkustajista änkeäisi nopeampaan Lauttasaaren yhteyteen, joka kulkisi harvemmin (mutta kuitenkin 20 min välein) kuin nykyiset linjat 111 ja 112, joiden tehtäväksi jatkossa jäisi lähinnä kuljettaa terveisiä tiheällä vuorovälillä.

Puuttuvan suoran Latokaski - Olari -yhteyden toteuttamiseksi linja 125 tulisi mieluummin haaroittaa kahtia Eestinmalmin kohdalla osa Lippulaivalle ja toinen osa Latokaskeen. En näe mitään tarvetta ylläpitää 15 minuutin vuoroväliä Nöykkiöstä Lippulaivalle ja suora Latokasken yhteys syntyisi ilman lisäkustannuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Se on sitten toinen juttu, pitäisikö Haukilahden lisälinja ajaa Kamppiin asti. Näyttää siltä, että HSL aikoo välttää tätä viimeiseen asti.

Periaatteessa on ihan hyvä, että yhtä linjaa ei ajeta Kamppiin, koska siitä tulee sitten pohjaton suo ja lopulta vaaditaan kaikki linjat jatkettavaksi. Tämä on varmasti kustannuksien lisäksi taustalla. Joka tapauksessa tuon 101 voisi sitten kuopata, koska se on nyt on aivan älytöntä jos kahdella linjalla ajetaan Hanasaaren kautta Lauttasaareen.
 
Periaatteessa on ihan hyvä, että yhtä linjaa ei ajeta Kamppiin, koska siitä tulee sitten pohjaton suo ja lopulta vaaditaan kaikki linjat jatkettavaksi. Tämä on varmasti kustannuksien lisäksi taustalla. Joka tapauksessa tuon 101 voisi sitten kuopata, koska se on nyt on aivan älytöntä jos kahdella linjalla ajetaan Hanasaaren kautta Lauttasaareen.

Niinpä. Länsiväylä on päätetty pyhittää yksityisautoille.
 
Helsingin Sanomat: Espoolaispoliitikot ovat tyytymättömiä HSL:n parannusehdotuksiin – Kaupunginhallituksen puheenjohtaja: ”Koko ajan annetaan vain samoja selityksiä, vaikka pitäisi löytää ratkaisuja”

Espoosta ilmaistaan tällä kertaa tyytymättömyyttä HSL:n esittämiin parannusehdotuksiin.

Espoon kaupunginhallitus kokoontuu maanantaina 5. helmikuuta ylimääräiseen kokoukseen käsittelemään asiaa.

”Olemme Espoossa valmistautuneet siihen, että tilanteen korjaaminen maksaa miljoonia, mutta on HSL:n tehtävä valmistella esitys siitä, miten ongelmat korjataan. Siellä ne joukkoliikennesuunnittelijat ovat.” [Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja]

HSL:n ehdottamien, enimmillään kolme miljoonaa euroa maksavien korjausehdotusten joukossa on muun muassa kolme uutta bussilinjaa, jotka eivät kuitenkaan ole päättäjien edellyttämiä suoria bussilinjoja Helsingin keskustaan.

HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila tarkentaa, että HSL on kyllä selvittänyt karkeasti myös neljän suoran bussilinjan palauttamista ruuhka-aikoihin.

Asia käy ilmi myös HSL:n Espoolle toimittamasta vastauskirjeestä, jossa yhtiö kohta kohdalta vastaa konsernijaoston listaamiin ongelmiin. Vastauksessa kuitenkin todetaan, ettei HSL ole esittämässä Espoolle mainitun linjaston perustamista.

”Harjoituslaskelman mukaan suorat linjat maksaisivat 3,2–4 miljoonaa euroa vuodessa”, Anttila sanoo.

Markkula on sitä mieltä, että HSL suhtautuu tilanteeseen edelleen liian ylimielisesti. Hänestä Espoo joutuu nyt maksamaan huonosta valmistelusta kovan hinnan.
 
Vähän nyt tuntuu että Espoossa ei aluksi (eikä nytkään) oikein tajuta realiteetteja. Ensin metro haluttiin ja nyt halutaan suoria bussilinjoja. Missä nyt menee logiikka? Markkulat sun muut eivät taida ymmärtää vieläkään että tämän suon he ovat luoneet aivan itse. Niitä suoria linjoja nyt ei sormia napsauttamalla tule vaan linjasto suunnitellaan uudelleen ja uudella budjetilla. Olisi mielenkiintoista tietää mikä on se summa millä Espoo on valmis panostamaan. Markkula puhui "miljoonista" mutta kaksi miljoonaa on eri asia kuin kaksikymmentä miljoonaa. Jään mielenkiinnolla odottamaan tulevaa.
 
Vähän nyt tuntuu että Espoossa ei aluksi (eikä nytkään) oikein tajuta realiteetteja. Ensin metro haluttiin ja nyt halutaan suoria bussilinjoja. Missä nyt menee logiikka? Markkulat sun muut eivät taida ymmärtää vieläkään että tämän suon he ovat luoneet aivan itse. Niitä suoria linjoja nyt ei sormia napsauttamalla tule vaan linjasto suunnitellaan uudelleen ja uudella budjetilla. Olisi mielenkiintoista tietää mikä on se summa millä Espoo on valmis panostamaan. Markkula puhui "miljoonista" mutta kaksi miljoonaa on eri asia kuin kaksikymmentä miljoonaa. Jään mielenkiinnolla odottamaan tulevaa.

Tiedän kyllä kuulostavani jo rikkinäiseltä äänilevyltä. Mutta kun se länsimetro nyt vaan ei ole joukkoliikennehanke. Poliitikot ovat siitä päättäneet miettimättä hetkeäkään, mikä vaikutus sillä on joukkoliikenteeseen Espoossa. Ja mikäs siinä on ollut päättäessä, kun kukaan ei myöskään ole niistä todellisista vaikutuksista hiiskunutkaan. Jotain unelmahöttölinjastoja on sinne tänne liitteiksi laiteltu vuosien aikana, mutta niiden ainoa yhteys todelliseen, toteutuneeseen linjastoon lie lähinnä otsikko.

Nyt sitten totuus lyö vasten kasvoja ja jos tilannetta ei korjata kunnallismielessä nopealla aikataululla, niin syksyn 2020 vaalit uhkaavat mennä ihan pieleen. Eli antaa nyt poliitikkojen ja virkamiehistön mellastaa vaan rauhassa, se tekee niille ihan hyvää. Sijaiskärsijänä näytelmässä on Höseli, jolta ei ole kukaan kysynyt mitään, onpahan vaan ilmoitettu, että tänne tulee sitten metro ja kun se syö kaikki meidän rahat, niin busseihin saa kulua sitten vaan näin vähän euroja. Enpä haluaisi olla E-Espoon bussilinjastosta vastaavan suunnittelijan saappaissa.

Suorat linjathan nimenomaan saadaan sormia napsauttamalla, eli valitaan sieltä kauimmaisista linjoista pari–kolme, joiden päätepysäkki siirretään Mattbystä Kamppiin. Jos tahtoa on, ja rahaa, niin aloittaa voi vaikka viikon päästä eli kun on soittokierros liikennöitsijöille tehty. Kilpailutetaan sitten kun keritään ja hoidetaan valitukset ja niiden seuraukset aikanaan.
 
Suorat linjathan nimenomaan saadaan sormia napsauttamalla, eli valitaan sieltä kauimmaisista linjoista pari–kolme, joiden päätepysäkki siirretään Mattbystä Kamppiin. Jos tahtoa on, ja rahaa, niin aloittaa voi vaikka viikon päästä eli kun on soittokierros liikennöitsijöille tehty. Kilpailutetaan sitten kun keritään ja hoidetaan valitukset ja niiden seuraukset aikanaan.
Ei taida olla ihan helppoa, menee lyhimmilläänkin kuukausi tai pari + valitusten ja valitusten valitusten käsittely yms.
 
Ei taida olla ihan helppoa, menee lyhimmilläänkin kuukausi tai pari + valitusten ja valitusten valitusten käsittely yms.

Mä näkisin että suurimmat ongelmat johtuvat siitä että Espoo ei ole oikein rakennettu tällaista liikennettä varten.

Kun liityntälinjoja suunniteltiin niin olisi pitänyt vähän perusteellisemmin laittaa katuverkko kuntoon, katkaista ns umpikujat ja mahdollisesti rakentaa bussikaistoja lähiökaduille jne. Pysäkkiväliäkin olisi kannattanut hiukan tarkistaa. Jossakin on pysäkkejä 100 m välein kun optimin pitäisi olla 300-500 m.

Kumma kyllä Espoon pohjoisosissa josta on harrastettu liityntäbusseja Leppävaaraan ja Espoon keskukseen jo oli 10 vuotta, ei ole esiintynyt tällaista narinaa kuin etelässä, vaikka hidasta se bussien kulku sielläkin on. On ihan normaalia että bussi myöhästyy 15 minuuttia ja usein on niin että bussit eivät edes lähde terminaalista ajallaan.

t. Rainer
 
Kumma kyllä Espoon pohjoisosissa josta on harrastettu liityntäbusseja Leppävaaraan ja Espoon keskukseen jo oli 10 vuotta, ei ole esiintynyt tällaista narinaa kuin etelässä, vaikka hidasta se bussien kulku sielläkin on. On ihan normaalia että bussi myöhästyy 15 minuuttia ja usein on niin että bussit eivät edes lähde terminaalista ajallaan.

Kyllä sieltä narinaa kuului silloin kun liityntään siirryttiin. Toisaalta ihan metron tapaiseen täyteen liityntään siellä ei edes menty, vaan jäljelle jäi kasa suoriakin linjoja.
 
Leppävaarassa liityntä on hoidettu paremmin kuin metrossa. Bussista voi vaihtaa A-junaan suoraan laiturin ylitse, eikä tarvitse kuluttaa aikaa tasonvaihtoon.
 
Takaisin
Ylös