HSL:n parannussuunnitelmia Etelä-Espoon liikenteeseen

118 ei kierrä Mankkaalta, vaan se ajaa Suurpellosta Kilonväylää ja Turuntietä à la 213 Tuomarilaan. Ei 118:sta voi nopeuttaa enempää ennen kuin Henttaan joukkoliikennekatu valmistuu.
.
Silloin kun länsimetroa alettiin rakentaa luvattiin joukkoliikennekatu Espoon keskuksesta (Kuuriniitty?) Suurpeltoon mutta ei ole näkynyt. No asia ei enää koske meikälästä mutta on outoa että ensin luvataan ja sitten ei tule mitään.

Olen itse kulkenut 146:lla vain kerran, mutta eikös se mene melkein suorinta reittiä länärille? Ja jos Kivenlahdesta on ihan pakko päästä mahdollisimman nopeasti länärille, niin linjapari 164/165 on olemassa. Jos 146 ohjattaisiin suoraan Kivenlahdesta Länsiväylälle, Espoonlahteen jäisi vaan etanalinjat 124/125 ja kiertelevä 147.
Olen ymmärtänyt että Saunalahden linjoja ei enää sotkettaisi Kivenlahden linjoihin joten kumpikin tarvitsisi suoriman mahdollisen ruuhkalinjan länäriä pitkin.


t. Rainer
 
Silloin kun länsimetroa alettiin rakentaa luvattiin joukkoliikennekatu Espoon keskuksesta (Kuuriniitty?) Suurpeltoon mutta ei ole näkynyt.

Se tosiaan piti olla valmis jo aika päiviä sitten. Espoolaisten suhtautumisesta joukkoliikenteeseen kertoo aika paljon se että stockmann halutaan pitää auki vaikka mikä olisi mutta joukkoliikennekatua ja bussiterminaalia voidaan venyttää vuosia. Nyt tuloksena on että Tapiola on tällä hetkellä kelvoton vaihtopaikka. Joku järki saavutettaisiin jos pistettäisiin urheilupuiston metroaseman viereen futiskentän verran asvalttia ja pysäkit siihen sekä joku parakki odotustilaksi. Sitten kääntäisin 143/145 kulkemaan nykyisen 147 reittiä Matinkylästä Soukkaan ja viimeisimpänä mainittu suoraan länäriä. Matka-aika kellon mukaan sama mutta ihmisten päässä lyhyempi.
 
531, 532, 533: Vähennetään pysäkkien määrää .Nyt pysäkkejä on Piispansilan ympäristössä 100 metrin välein, aivan turhaa. Riittää yksi pysäkki Ison omenan edessä ja seuraavan kerran tarttisi pysähtyä vasta Olarin puolella.

118: Rakennetaan se jo aikoja sitten luvattu katuyhteys Kuuriniitystä Suurpeltoon niin että ei tarvitse kiertää Mankkaan kautta

125: koko linjan tarkoitus ei oikein aukea minulle. Jos sen tarkoitus on koululaisten kuljettaminen pikkulähiöistä kouluihin niin ok, mutta miksi sen pitää mennä idässä Tapiolaan asti niin en ymmärrä. Linja poikki vaan Niittykummun kohdalla.

146: länäriä pitkin suoraan Matinkylään.

143, 145 ja 147 ei muutoksia

t. Rainer


Tuo 118 = 18Z Espoo asema - Tapiola, Nykyään tuo on vain jatkettu versio siitä. Tuo on vallan mainio mennä Stokkalle täältä "18A" kääntöpaikalta.

125 = se vanha 12/ 14/ 19/ 195 (Tapiola - Niittykumpu) 19 / 195 (Niittykumpu - Kuitinmäki - Puolarmäki ) 46 ( Puolarmäki - Pisa - Eestinlaakso - Espoonlahti )

146 = se on hyvä nyt tolla reitillään millä se on.

143,145, 147 Takaisin Hannuksen kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten oli odotettavissa, muut kunnat eivät yhtään pitäneet ajatuksesta, että he maksaisivat siitä, että Espoo saisi suoria linjoja Helsinkiin takaisin: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005564648.html?share=627425c7b39afe6bd9c402beb8d6a0a0

En nyt usko, että muutkaan vastaavat ehdotukset Kampin yhteyksien palauttamisesta menevät läpi - ainakaan jos Länsiväylän seutulinjojen kustannusten jakoa ei muuteta merkittävästi.
 
On ihan oikein, etteivät muut joudu Espoolaisten sekoilun maksumiehiksi. On mielestäni hyvä ratkaisu kehittää nyt liityntäyhteyksiä, kun että oltaisiin tehty päällekkäisiä järjestelmiä. Samalla HSL ottanee tarkasteluun uudelleen linjan 101 kohtalon, nyt kun tuo linja 104 perustetaan. Ei ole kovinkaan fiksua ajattaa kahta linjaa Lauttasaareen Tapiolan nurkilta.
 
Länsimetrosekoilun maksumiehiä ovat joka tapauksessa kaikki suomalaiset.

Nyt saatu äänestystulos osoittaa, etteivät asiakkaiden mielipiteet ja uusia asiakkaita houkutteleva joukkoliikenne ole oleellista, vaan taustalla ovat muut ideologiat, joissa tavoitteena ei ole kasvattaa joukkoliikenteen osuutta liikkumisessa.
 
Ainakin linja 544 on selkeä parannus nykytilanteeseen. Matka-aika Matinkylään puolituttuu, samoin Soukkaan. Kiinnostava yksityiskohta on se että linjan lähtö- ja päätepysäkki on Leppävaarassa kehä 1:n sillalla mistä on hyvä vaihtaa 550:n kanssa.
 
Jossakin mediassa pohdiskeltiin suorien bussilinjojen palauttamista ruuhka-aikaan 15-20 min vuorovälillä Saunalahden-Espoonlahden-Soukan alueilta Kamppiin. HSL:n kannalta pahin skenaario lienee, että espoolaiset haluavat palata vanhaan ja alkavat priorisoimaan suoria busseja, jolloin palvelutaso 3-4 bussia tunnissa ei riittäisi alkuunkaan. Vaikka hyvin tiedetään, että harvan matkustajan päätepiste on Kampissa, niin metroon saattaa olla silti järkevämpää vaihtaa vasta Ruoholahdessa, jos bussi porhaltaa Matinkylästä Ruoholahteen Länsiväylää selvästi nopeammin kuin metro.
 
Jossakin mediassa pohdiskeltiin suorien bussilinjojen palauttamista ruuhka-aikaan 15-20 min vuorovälillä Saunalahden-Espoonlahden-Soukan alueilta Kamppiin. HSL:n kannalta pahin skenaario lienee, että espoolaiset haluavat palata vanhaan ja alkavat priorisoimaan suoria busseja, jolloin palvelutaso 3-4 bussia tunnissa ei riittäisi alkuunkaan. Vaikka hyvin tiedetään, että harvan matkustajan päätepiste on Kampissa, niin metroon saattaa olla silti järkevämpää vaihtaa vasta Ruoholahdessa, jos bussi porhaltaa Matinkylästä Ruoholahteen Länsiväylää selvästi nopeammin kuin metro.

Tuo "Idea" kumpuaa tässä kokouksessa tehdystä vastaesityksestä, joka kuitenkin kaatui äänestyksessä. HSL:n hallituksen päätöksiä 13.2.2018 http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018503-4

--- Lainaus alkaa ---
Keskustelun aikana hallituksen jäsen Sirpa Hertell teki Mika Heleniuksen kannattamana seuraavan muutosehdotuksen:

"MUUTOS KOHTAAN b)

perustaa linjan 104 Haukilahti - Westend - Lauttasaari ja selvittää sen jatkamista Kamppiin.

UUSI KOHTA

päättää käynnistää alustavasti tutkimansa Espoonlahden aluetta palvelevan neljän suoran ruuhkalinjan (Kivenlahti-Kamppi, Soukka-Kamppi, Latokaski-Kamppi ja Saunalahti-Kamppi) suunnittelun.

--- Lainaus loppuu ---
 
Haukilahti ja Westend on viimeisiä paikkoja joista on tarvetta suorille bussilinjoille Kamppiin, Lauttasaarikin kiikunkaakun. Koululaisia varten toki linja olla mutta sieltä näiltä alueilta mennään kouluun Matinkylään tai Tapiolaan. Muuten varsinkin Westendissä bussilinja lienee hyödytön kouluaikojen ulkopuolella mutta ilmeisesti Espoo siitä huolimatta siellä linjoja haluaa tyhjänä ajeluttaa. Voisin kuvitella että hinta per kilometri matkustajaa kohti nousee pilviin varsinkin Espoossa. Syksyllä 555 kun katkaistaan Leppävaaraan niin toki Lauttasaaressa nousuja tulee enemmän. Samaa tulotasoa muuten löytyy Lehtisaaren ja Kuusisaaren alueilla joista vaihdetaan metroon, ratikkaan tai bussiin.
 
Tiedän kyllä kuulostavani jo rikkinäiseltä äänilevyltä. Mutta kun se länsimetro nyt vaan ei ole joukkoliikennehanke. Poliitikot ovat siitä päättäneet miettimättä hetkeäkään, mikä vaikutus sillä on joukkoliikenteeseen Espoossa. Ja mikäs siinä on ollut päättäessä, kun kukaan ei myöskään ole niistä todellisista vaikutuksista hiiskunutkaan. Jotain unelmahöttölinjastoja on sinne tänne liitteiksi laiteltu vuosien aikana, mutta niiden ainoa yhteys todelliseen, toteutuneeseen linjastoon lie lähinnä otsikko.

Nyt sitten totuus lyö vasten kasvoja ja jos tilannetta ei korjata kunnallismielessä nopealla aikataululla, niin syksyn 2020 vaalit uhkaavat mennä ihan pieleen. Eli antaa nyt poliitikkojen ja virkamiehistön mellastaa vaan rauhassa, se tekee niille ihan hyvää. Sijaiskärsijänä näytelmässä on Höseli, jolta ei ole kukaan kysynyt mitään, onpahan vaan ilmoitettu, että tänne tulee sitten metro ja kun se syö kaikki meidän rahat, niin busseihin saa kulua sitten vaan näin vähän euroja. Enpä haluaisi olla E-Espoon bussilinjastosta vastaavan suunnittelijan saappaissa.

Espoon konsernipomo Guzenina jaksaa edelleen käydä sotaansa HSL:n tyrannijohtoa vastaan:https://www.vantaansanomat.fi/artik...na-kritisoi-rajusti-hsln-kakkosjohtajaa-eihan.

Guzenina maalailee jutussa jo uhkakuvia siitä, kuinka muiden kuntien maksuosuudet nousisivat jos Espoossa joukkoliikenteen käyttäjämäärät romahtavat, mikäli niitä suoria yhteyksiä Helsinkiin ei suostuta palauttamaan.

HSL:n Rihtniemi kuitenkin kertoo tuoreita lukuja Tammikuulta, joiden mukaan seutulippujen myynti on noussut 9% viimevuoden Tammikuuhun verrattuna. Lipputulot eivät siis ole laskeneet mutta yhden kuukauden perusteella on vielä mahdotonta arvioida miten matkustajamäärät tulevat kehittymään.

Länsimetron liikennealueella HSL on 15.3 aloittamassa noin kuukauden kestävän lippulajitutkimuksen jonka perusteella HSL saa kokonaisselvityksen matkustajamääristä.
 
Toisaalta nyt olisi hyvä miettiä uudenlaisia ratkaisua, linjoja kun ei ole rahaa kaikkeen.... Eiköhän e-espoossakin olisi räjäytettävää
 
Guzenina maalailee jutussa jo uhkakuvia siitä, kuinka muiden kuntien maksuosuudet nousisivat jos Espoossa joukkoliikenteen käyttäjämäärät romahtavat, mikäli niitä suoria yhteyksiä Helsinkiin ei suostuta palauttamaan.

Guzeninan epäonneksi alueellinen kattavuus ja matkustajamäärät ovat tyypillisesti ristiriitaisia tavoitteita, varsinkin Espoon kaltaisessa kaupunkirakenteessa. Ts. voi hyvin olla niin, että budjetilla X suurimmat matkustajamäärät voi saada jättämällä osan alueesta katveeseen ja panostamalla sinne, missä joukkoliikenteen saa hyvin toimimaan. Länsimetron tarkistetut matkustajamäärät eivät tosin ihan tämmöiseltä tilanteelta näytä, mutta eivät miltään romahdukseltakaan.
 
Takaisin
Ylös