Silloin kun länsimetroa alettiin rakentaa luvattiin joukkoliikennekatu Espoon keskuksesta (Kuuriniitty?) Suurpeltoon mutta ei ole näkynyt. No asia ei enää koske meikälästä mutta on outoa että ensin luvataan ja sitten ei tule mitään.
Olen ymmärtänyt että Saunalahden linjoja ei enää sotkettaisi Kivenlahden linjoihin joten kumpikin tarvitsisi suoriman mahdollisen ruuhkalinjan länäriä pitkin.
t. Rainer
Se tosiaan piti olla valmis jo aika päiviä sitten. Espoolaisten suhtautumisesta joukkoliikenteeseen kertoo aika paljon se että stockmann halutaan pitää auki vaikka mikä olisi mutta joukkoliikennekatua ja bussiterminaalia voidaan venyttää vuosia. Nyt tuloksena on että Tapiola on tällä hetkellä kelvoton vaihtopaikka. Joku järki saavutettaisiin jos pistettäisiin urheilupuiston metroaseman viereen futiskentän verran asvalttia ja pysäkit siihen sekä joku parakki odotustilaksi. Sitten kääntäisin 143/145 kulkemaan nykyisen 147 reittiä Matinkylästä Soukkaan ja viimeisimpänä mainittu suoraan länäriä. Matka-aika kellon mukaan sama mutta ihmisten päässä lyhyempi.
Tuo 118 = 18Z Espoo asema - Tapiola, Nykyään tuo on vain jatkettu versio siitä. Tuo on vallan mainio mennä Stokkalle täältä "18A" kääntöpaikalta.
125 = se vanha 12/ 14/ 19/ 195 (Tapiola - Niittykumpu) 19 / 195 (Niittykumpu - Kuitinmäki - Puolarmäki ) 46 ( Puolarmäki - Pisa - Eestinlaakso - Espoonlahti )
146 = se on hyvä nyt tolla reitillään millä se on.
143,145, 147 Takaisin Hannuksen kautta.
Viimeisin muokkaaja LimoSWN; 12.02.2018 kello 22:16. Syy: unohdin linjan
ylempänä oleva teksti on vain kirjoittajan turhanpäiväinen postaus.
Kuten oli odotettavissa, muut kunnat eivät yhtään pitäneet ajatuksesta, että he maksaisivat siitä, että Espoo saisi suoria linjoja Helsinkiin takaisin: https://www.hs.fi/kaupunki/art-20000...c402beb8d6a0a0
En nyt usko, että muutkaan vastaavat ehdotukset Kampin yhteyksien palauttamisesta menevät läpi - ainakaan jos Länsiväylän seutulinjojen kustannusten jakoa ei muuteta merkittävästi.
On ihan oikein, etteivät muut joudu Espoolaisten sekoilun maksumiehiksi. On mielestäni hyvä ratkaisu kehittää nyt liityntäyhteyksiä, kun että oltaisiin tehty päällekkäisiä järjestelmiä. Samalla HSL ottanee tarkasteluun uudelleen linjan 101 kohtalon, nyt kun tuo linja 104 perustetaan. Ei ole kovinkaan fiksua ajattaa kahta linjaa Lauttasaareen Tapiolan nurkilta.
Länsimetrosekoilun maksumiehiä ovat joka tapauksessa kaikki suomalaiset.
Nyt saatu äänestystulos osoittaa, etteivät asiakkaiden mielipiteet ja uusia asiakkaita houkutteleva joukkoliikenne ole oleellista, vaan taustalla ovat muut ideologiat, joissa tavoitteena ei ole kasvattaa joukkoliikenteen osuutta liikkumisessa.
Ainakin linja 544 on selkeä parannus nykytilanteeseen. Matka-aika Matinkylään puolituttuu, samoin Soukkaan. Kiinnostava yksityiskohta on se että linjan lähtö- ja päätepysäkki on Leppävaarassa kehä 1:n sillalla mistä on hyvä vaihtaa 550:n kanssa.
Jossakin mediassa pohdiskeltiin suorien bussilinjojen palauttamista ruuhka-aikaan 15-20 min vuorovälillä Saunalahden-Espoonlahden-Soukan alueilta Kamppiin. HSL:n kannalta pahin skenaario lienee, että espoolaiset haluavat palata vanhaan ja alkavat priorisoimaan suoria busseja, jolloin palvelutaso 3-4 bussia tunnissa ei riittäisi alkuunkaan. Vaikka hyvin tiedetään, että harvan matkustajan päätepiste on Kampissa, niin metroon saattaa olla silti järkevämpää vaihtaa vasta Ruoholahdessa, jos bussi porhaltaa Matinkylästä Ruoholahteen Länsiväylää selvästi nopeammin kuin metro.
Tuo "Idea" kumpuaa tässä kokouksessa tehdystä vastaesityksestä, joka kuitenkin kaatui äänestyksessä. HSL:n hallituksen päätöksiä 13.2.2018 http://hsl01.hosting.documenta.fi/cg...m&id=2018503-4
--- Lainaus alkaa ---
Keskustelun aikana hallituksen jäsen Sirpa Hertell teki Mika Heleniuksen kannattamana seuraavan muutosehdotuksen:
"MUUTOS KOHTAAN b)
perustaa linjan 104 Haukilahti - Westend - Lauttasaari ja selvittää sen jatkamista Kamppiin.
UUSI KOHTA
päättää käynnistää alustavasti tutkimansa Espoonlahden aluetta palvelevan neljän suoran ruuhkalinjan (Kivenlahti-Kamppi, Soukka-Kamppi, Latokaski-Kamppi ja Saunalahti-Kamppi) suunnittelun.
--- Lainaus loppuu ---
Haukilahti ja Westend on viimeisiä paikkoja joista on tarvetta suorille bussilinjoille Kamppiin, Lauttasaarikin kiikunkaakun. Koululaisia varten toki linja olla mutta sieltä näiltä alueilta mennään kouluun Matinkylään tai Tapiolaan. Muuten varsinkin Westendissä bussilinja lienee hyödytön kouluaikojen ulkopuolella mutta ilmeisesti Espoo siitä huolimatta siellä linjoja haluaa tyhjänä ajeluttaa. Voisin kuvitella että hinta per kilometri matkustajaa kohti nousee pilviin varsinkin Espoossa. Syksyllä 555 kun katkaistaan Leppävaaraan niin toki Lauttasaaressa nousuja tulee enemmän. Samaa tulotasoa muuten löytyy Lehtisaaren ja Kuusisaaren alueilla joista vaihdetaan metroon, ratikkaan tai bussiin.
Espoon konsernipomo Guzenina jaksaa edelleen käydä sotaansa HSL:n tyrannijohtoa vastaan:https://www.vantaansanomat.fi/artikk...johtajaa-eihan.
Guzenina maalailee jutussa jo uhkakuvia siitä, kuinka muiden kuntien maksuosuudet nousisivat jos Espoossa joukkoliikenteen käyttäjämäärät romahtavat, mikäli niitä suoria yhteyksiä Helsinkiin ei suostuta palauttamaan.
HSL:n Rihtniemi kuitenkin kertoo tuoreita lukuja Tammikuulta, joiden mukaan seutulippujen myynti on noussut 9% viimevuoden Tammikuuhun verrattuna. Lipputulot eivät siis ole laskeneet mutta yhden kuukauden perusteella on vielä mahdotonta arvioida miten matkustajamäärät tulevat kehittymään.
Länsimetron liikennealueella HSL on 15.3 aloittamassa noin kuukauden kestävän lippulajitutkimuksen jonka perusteella HSL saa kokonaisselvityksen matkustajamääristä.
Toisaalta nyt olisi hyvä miettiä uudenlaisia ratkaisua, linjoja kun ei ole rahaa kaikkeen.... Eiköhän e-espoossakin olisi räjäytettävää
Guzeninan epäonneksi alueellinen kattavuus ja matkustajamäärät ovat tyypillisesti ristiriitaisia tavoitteita, varsinkin Espoon kaltaisessa kaupunkirakenteessa. Ts. voi hyvin olla niin, että budjetilla X suurimmat matkustajamäärät voi saada jättämällä osan alueesta katveeseen ja panostamalla sinne, missä joukkoliikenteen saa hyvin toimimaan. Länsimetron tarkistetut matkustajamäärät eivät tosin ihan tämmöiseltä tilanteelta näytä, mutta eivät miltään romahdukseltakaan.