Länsimetron liityntälinjasto

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
Ottakaamme reilu varaslähtö ja miettikäämme että minkälainen Lauttasaaren ja Etelä Espoon liityntäbussilinjaston tulisi olla ja mitkä on vaikutukset muun espoon bussilinjastoon jos Etelä Espoon metro toteutuu aluksi Matinkylään.

Tässä on yksi vaihtoehto
Metron vaikutus alueella suurin osa seutulinjoista lakkautetaan ja yhteydet korvataan liityntälinjastolla
Esim Tapiola-Otaniemi kiertolinja joka syöttäisi kahdelle metroasemalle
Linja 10A Tapiola-Merituulentie-Pohjantie-Kalevalantie-Tekniikantie-Tietotie-Otaniementie-Otakaari-Otaniementie-Miestentie-Tapiolantie-Tapiola
Linja 10B Linja 10A toisinpäin
ja samanlainen Tapiola-Westend-Niittykumpu kiertolinja
Linja 11A Tapiola-Westend-Haukilahti-Niittymaa-Olarinluoma-Kokinkyläntie-Mankkaa-Tapiola
Linja 11B Tapiola-Mankkaa-Kokinkyläntie-Olarinluoma-Niittymaa-Haukilahti-Westend-Tapiola
Espoonlahti-Kivenlahti alueen seutulinjasto säilytetään ja niiden lisäksi perustetaan muutama liityntälinja metrolle
Esim vaikka tälläinen
Linja 41 Matinkylä-Suomenlahdentie-Kaittaantie-Yläkartanontie –Soukanväylä-Espoonlahti-Kivenlahti
Linja 41A Matinkylä-Suomenlahdentie-Kaittaantie-Yläkartanontie –Soukanväylä-Espoonlahti-Kivenlahti-Vanha jorvaksentie-Vanha saunalahdentie-Tillinmäki
ja suorat yhteydet tapiolaan ja muualle säilyvät
Tässä vielä kaikkein omituisimmat ajatukset
Linja 60 Espoon kartano-Kauklahti-Vanttila-Kurttila-Saunalahti-Länsiväylä-Matinkylä
Linja 60A Järvikylä(espoon raja)-Kauklahti-Vanttila-Kurttila-Saunalahti-Länsiväylä-Matinkylä
Linja 596ATapiola-Laajalahti-Perkkaa-Leppävaara-Pitäjänmäki-Haaga-Munkkiniemi-Otaniemi-Tapiola
Linja 596BTapiola-Otaniemi-Munkkiniemi-Haaga-Pitäjänmäki-Leppävaara-Perkkaa-Laajalahti-Tapiola

Tämä on vain yksi esimerkki että mitä se voisi olla, tosin en usko että kukaan pitää tästä eli haukkukaa niin paljon kuin haluatte.

Laittakaa omia ideotanne tänne ehkä niistä löytyy tulevaisuuden bussilinjasto.
 
Vaikka pidän itseäni suhteellisen valveutuneena pääkaupunkiseudun asioista näin tamperelaiseksi, en silti päässyt ihan jyvälle tuosta linjastosta. Jos Resiina voit piirtää liityntälinjakartan ja julkaista sen, antaisi paremman kuvan kuin pelkkä kadunnimireitistö.

Perusidea vaikuttaisi olevan hyvä: suorat linjat säilyisivät siis niiltä alueilta, jotka eivät ole metron vaikutusalueella, mutta vaikutusalueiden linjasto perustuisi täysin liityntään. Linjastosuunnittelua tärkeämpi asia tulee kuitenkin olemaan saumattomat vaihdot, eli niin, että joka metrovuorolle olisi korvamerkityt vaihdot liityntäbusseihin, ja joka bussivuorolta olisi yhteys juuri tietylle metrojunalle. Metrojunan ollessa syystä tai toisesta myöhässä myös liityntäbussi saisi odottaa.
 
ultrix sanoi:
Vaikka pidän itseäni suhteellisen valveutuneena pääkaupunkiseudun asioista näin tamperelaiseksi, en silti päässyt ihan jyvälle tuosta linjastosta. Jos Resiina voit piirtää liityntälinjakartan ja julkaista sen, antaisi paremman kuvan kuin pelkkä kadunnimireitistö.

Tässä on nyt jonkillaiset kartat kyseisitä linjoista
Linjat 10,11 ja 596


Linja 41


Linja 60


Laajemmat kartat vielä työn alla
 
Resiina sanoi:
Tässä vielä kaikkein omituisimmat ajatukset
596ATapiola-Laajalahti-Perkkaa-Leppävaara-Pitäjänmäki-Haaga-Munkkiniemi-Otaniemi-Tapiola
Linja 596BTapiola-Otaniemi-Munkkiniemi-Haaga-Pitäjänmäki-Leppävaara-Perkkaa-Laajalahti-Tapiola

Resiina selvästi muistelee wanhoja... :wink: Nimittäin v. 1973 Espoon linjakartasta löytyy Espoon sisäinen :)?:) linja 13, joka ajaa lähes Resiinan mainitsemaa reittiä, erona vain se että silloin ei ajettu Laajalahden kautta vaan nykyisen ns. Spektrin kohdalla mentiin Kehä I:lle.
 
Nakkiputka sanoi:
Resiina selvästi muistelee wanhoja... :wink: Nimittäin v. 1973 Espoon linjakartasta löytyy Espoon sisäinen :)?:) linja 13, joka ajaa lähes Resiinan mainitsemaa reittiä, erona vain se että silloin ei ajettu Laajalahden kautta vaan nykyisen ns. Spektrin kohdalla mentiin Kehä I:lle.

Jep näin on niin muistelenkin ja miksei joitakin vanhoja linjoja voi herättää henkiin.
Linjasta 13 vielä muistiinpanoistani löytyi päivämäärä 24.08.1967 jolloinka se olisi aloittanut liikennöinnin.
 
Viimeksi muokattu:
Resiina sanoi:
Jep näin on niin muistelenkin ja miksei joitakin vanhoja linjoja voi herättää henkiin.
Linjasta 13 vielä muistiinpanoistani löytyi päivämäärä 24.08.1967 jolloinka se olisi aloittanut liikennöinnin.
Tietysti tällaisten "vanhojen linjojen" henkiinherättäminen olisi metron rakentamisen jälkeen ihan eri juttu kuin joskus kauan sitten. Olisihan näiden linjojen luonne ihan erilainen...

Mielenkiintoinen oli tuo ehdottamasi 596A/B. Jos sen saisi vielä kiertämään Pohjois-Haagan ja Huopalahden aseman kautta. Silloin myös Länsi-Helsingistä ja Länsi-Vantaalta saisi oivallisen (vaihto)yhteyden Otaniemeen ja Tapiolaan - tosin onhan olemassa jo linja 510.
 
Resiina sanoi:
Espoonlahti-Kivenlahti alueen seutulinjasto säilytetään ja niiden lisäksi perustetaan muutama liityntälinja metrolle

Kaunista toiveajattelua. Metro on sen verran kallis investointi, että kaikki laskelmat perustuvat täydelliseen liityntään Etelä-Espoossa. Kannattaa siis aloittaa myös Espoonlahden ja Kivenlahden liityntälinjojen suunnittelu. Kohde on Matinkylä.

Lisäksi Olari pitää liittää jotenkin mieluiten sekä Tapiolaan että Matinkylään. Suurpeltokin on metron aikoihin jo valmis.

Ympyräbussilinjat ovat yleensä melko haasteellisia liikennöitäviä ja lisäksi kysyntä ei tahdo jakautua tasaisesti. Tästä syystä niitä ei pahemmin enää ole ja jäljellä olevilla on melko lyhyet reitit.
 
late- sanoi:
Lisäksi Olari pitää liittää jotenkin mieluiten sekä Tapiolaan että Matinkylään. Suurpeltokin on metron aikoihin jo valmis.

Minusta juuri Olari ja Westend/Haukilahti ovat liityntälinjaston suunnittelun kannalta haasteellisimmat kaupunginosat.

Olarista olisi kätevintä vaihtaa liityntäbussista metroon Niittymaalla matkustettaessa Helsinkiin päin. Niittymaa ei tosin sovellu kovin hyvin bussin päätepysäkiksi vaan bussilinja tulisi jatkaa Tapiolaan saakka. On kuitenkin parempi matkustaa Olarista Tapiolaan asioille bussilla kuin liityntäbussilla ja yksi asemanväli metrolla.

Vaikka Matinkylän metroasema olisi Olarista katsottuna lähimpänä, sen kautta kulkeminen kestää todennäköisesti ajallisesti kauemmin kuin Niittymaalla tai Tapiolassa vaihtaminen. Esimerkiksi Ruomelantiellä asuvien on kuljettava ensin vastapäiseen suuntaan vaihtaakseen Matinkylässä metroon matkustaakseen Helsinkiin.

Siis Niittymaa olisi olarilaisten kannalta parempi vaihtopaikka, ellei perusteta esim. Latokaskesta Olarin kautta Matinkylään suuntaavaa linjaa. Toisaalta myös osalle olarilaisista Matinkylän metroasema on kävelymatkan päässä.

Haukilahti ja Westend ovat metron kannalta melko hankalassa paikassa kun liityntäbussista vaihto pitäisi tapahtua joko Keilalahdessa tai Koivusaaressa. Kummatkin ovat erittäin huonoja paikkoja bussin päätepysäkiksi, koska niissä ei sijaitse minkäänlaisia kaupallisia keskuksia, joten liityntäbussien matkustajat koostuisivat pelkästään metromatkustajista. Tästä voisikin esittää kysymyksen, että pitäisikö Haukilahdesta ja Westendistä olla oma seutubussilinja aina Kamppiin saakka. Lauttasaarikaan ei minusta olisi kovin hyvä päätepiste liityntäbussilinjalle.

Itselläni on myös menossa pienimuotoinen projekti liityntälinjastoa ajatellen, joten myöhemmin voidaan vertailla eri henkilöiden aikaansaannoksia. Tosin karttapohjaista suunnitelmaa en taida saada aikaan ATK-(taidoillani).;)
 
Itselläni on myös menossa pienimuotoinen projekti liityntälinjastoa ajatellen, joten myöhemmin voidaan vertailla eri henkilöiden aikaansaannoksia. Tosin karttapohjaista suunnitelmaa en taida saada aikaan ATK-(taidoillani).;)

Projekti on valmis ja samalla voin perua tuon jälkimmäisen viestin viimeisen lauseen.;)

Uusia varsinaisia liityntälinjoja tuli minun suunnitelmassani yhteensä 23 kappaletta ja sijoitin niitä 10-, 30- ja 40-sarjaan. Nykyisiä 30- ja 40-sarjan linjoja sijoitin 50- ja 60-sarjaan, jottei ne olisi sekoittuneet liityntälinjoihin ja näin myös sai paremmin "numerointilaa" uusille linjoille. Olen myös käyttänyt mahdollisimman paljon hyväksi YTV:n joukkoliikennesuunnitelmien mukaisia järjestelyitä.

Koodi:
Espoon pikalinjat:
3: Kivenlahti - Suurpelto - Leppävaara
5: Matinkylä - Suurpelto - Leppävaara
6: Matinkylä - Suurpelto - Espoon keskus
8: Tapiola - Espoon keskus

Etelä-Espoon liityntälinjat:
10: Tapiola - Westend - Matinkylä -Puolarmetsä (+ K-vuorot?)
11: Matinkylä - Nuottaniemi - Friisilänaukio
12: Tapiola - Kuitinmäentie - Kaitaa - Soukka - Kivenlahti (vuoroväliä supistettaisiin)
13: Tapiola - Uuskartanontie - Kuitinmäki - Nöykkiö - Latokaski
14: Tapiola - Uuskartanontie - Friisilänaukio
15: Tapiola - Olarinkatu - Friisilä - Matinkylä
(16: Henttaa - Olari - Niittykumpu - Henttaa: koko linja saattaa olla turha)
17: Tapiola - Niittymaa - Haukilahti - Tiistilä - Matinkylä
19: Oravannahkatori - Otsolahti - Keilalahti - Otakaari - Pohjois-Tapiola

30: Tapiola - Mankkaa - Kilo - Leppävaara
32: Tapiola - Suurpelto
34: Tapiola - Tontunmäki - Suurpelto(Henttaa)
35: Tapiola - Mankkaa - Lukukallio - Kuurinniitty
36: Tapiola - Laajalahti - Perkkaa - Leppävaara
39: Tapiola - Koivu-Mankkaa - Taavinkylä - Kauniainen - Jorvi

40: Matinkylä - Martinsillantie - Latokaski + V-vuorot Länsiväylää
41: Matinkylä - Nöykkiö - Kattilalaakso
42: Matinkylä - Finnoontie - Espoon keskus - Tuomarila
43: Matinkylä - Finnoontie - Espoon keskus - Sunanniitty
44: Matinkylä - Kaitaa - Soukka
45: Matinkylä - Hyljelahti - Soukka - Suvisaaristo + K-vuorot Suomenojan teollisuusalueen kautta
47: Matinkylä - Soukka - Laurinlahti - Kivenlahti
48: Matinkylä - Espoonlahti - Kivenlahti + A-vuorot Tillinmäkeen
49: Matinkylä - Martinsillantie - Maininki - Kurttila - Vanttila - Kauklahti 
49V: Länsiväylää 49K: Kivenlahden teollisuusalueen kautta

Etelä-Espoon poikittaislinjat:

50: Matinkylä - Jorvi (ex. 31)
53: Matinkylä - Suurpelto - Leppävaara (ex. 35 +Suurpellon kautta, ei Mankkaa)
55: Otaniemi - Tapiola - Jupperi (ex. 15)
58: Otaniemi - Tapiola - Espoon keskus (ex. 18 + Otaniemi)
60: Kivenlahti - Soukka - Martinsillantie - Olari - Suurpelto - Espoon keskus
62: Soukka - Latokaski - Jorvi (ex. 42 ja 42/46-yhdistelmä)
63: Kivenlahti - Olari - Mankkaa - Järvenperä (ex. 43)
65: Espoonlahti - Kurttila - Kauklahti - Espoonkartano
65A: Hvitträskiin 65K: Mustalahden kautta
66: Hyljelahti - Espoonlahti - Nöykkiö - Suvela - Espoon keskus (ex. 46 ja 42/46-yhdistelmä)

Seutulinjoja:
111: Kamppi - Westend - Haukilahti - Iirislahti (Haukilahti huonosti metron ulottuvilla liityntälinjan kannalta)
(210: Ruuhkalinja Suurpellosta Munkkiniemen kautta Keskustaan??)
(500T: Otaniemi - Vattuniemi ja 501T: Oravannahkatori - Vattuniemi, lienevät sittenkin melko turhia)
506: Pohjois-Tapiolan sijasta Suurpeltoon + reittioikaisuja bussikatujen avulla Pasilassa ja Kumpulassa
Jokeri 2: Matinkylä - Suurpelto - Kehä II jne...

Tässä vielä linkki karttaversioihin.
 
Oikein hieno suunnitelma, oletko miettinyt myös lauttasaarta, ja minkälaisella aikatauluilla kyseiset linjat ajaisivat
 
Oikein hieno suunnitelma, oletko miettinyt myös lauttasaarta

Mitenkäs se oli, että tuleeko tulevaisuudessa Lauttasaareen metron ohelle myös ratikkalinjoja korvaamaan alueen bussiliikennettä. Ainakin täällä foorumilla pidetään hyvänä jos linjaparia 65A/66A saataisiin korvattua ainakin osin raitiovaunuilla.

Näillä näkymin HKL:n raitiolinjastosuunnitelmissahan nykyisiä linjoja pyritään jatkamaan Jätkäsaaren asuinalueen valmistuttua sinne, joten saa nähdä jäisikö mitään ratikkalinjaa jota voisi jatkaa Lauttasaareen.

Bussilinja 20 vaikuttaisi hyvältä jättää se koskematta, koska se ei ainakaan tulisi kulkemaan metron kanssa "päällekkäin", vaan toisi edelleen metron valmistututtuakin yhteyden Erottajan ja Lauttasaaren välille. En tarkoita kuitenkaan ettei tätä linjaa saisi muuttaa ratikaksi vaan reitti sopii hyvin. 21V ja 65A/66A tulevat kulkemaan osittain metron kanssa päällekkäin, joten niille tulisi ajatella mahdollisia uusia reittivaihtoehtoja.

...ja minkälaisella aikatauluilla kyseiset linjat ajaisivat.
Jos tässä tarkoitat noita Etelä-Espoon liityntälinjoja, niin päällisin puolin samoilla vuorotiheyksillä kuin niitä vastaavat nykyiset seutulinjat.

Uuskartanontietä ajavat 13 ja 14 kulkisivat päiväsaikaan kumpikin 30 min välein, jolloin ne saadaan porrastettua. Hiljaiseen aikaan linjaa 14 ei tarvitsisi ajaa ollenkaan.

Olarinkatua ajavalle 15:lle olin suunnitellut noin 20 min vuoroväliä päiväsaikaan. Vuoroväleihin tulee myös vaikuttamaan metron vuoroväli, joka ilmeisesti tulee olemaan 3 min tai 6 min. Näin ollen noin 20 min vuoroväliä kulkevan bussilinjan vuoroväli tulisikin olemaan esim. 18 min, 18 min ja 24 min jne.

Suurpeltoon kulkeva päälinja olisi 32, jolla olisi tihein vuoroväli verrattuna 34:ään ja 35:een. Tontunmäen kautta kulkevalla 34:llä olisi ehkäpä nykyisen 105:n kaltainen vuoroväli. 35:lle varmaan 30 min olisi passeli ja mahdollisesti 39:n(109) vuoroja tulisi hiukan supistaa.

Latokasken suunnalla päälinjat ovat 40 (15-20 min)sekä 42 ja 43 (yht. 15 min). Kattilalaaksoon liikennöitävälle 41:lle riittänee 30 min väli ja 13:lle jo mainittu 30 min.

Kaitaan ja Soukan alueella linjalle 44(143) tulisi 20 min vuorotiheys ja linjalle 45(145) 30 min. Osaa linjan 44 vuoroista jatketaan Soukanniemeen, jolloin 45:ttä voidaan ajaa Soukanniityn kautta ja tämähän kulkisi vielä Hyljelahden kautta jos pari lisäkadunpätkää saisi alueelle.

Kivenlahdessa 47 ja 48 vastaavat täysin linjoja 147 ja 150. Linjalle 49(165) tulisi päiväsaikaan tuo YTV:n joukkoliikennesuunnitelman mukainen 30 min vuoroväli.
 
Tätä minä odotin suurella mielenkiinnolla, ja pakko sanoa että on aikasen vaikuttava, ja myös sellainen että voisi kuvitella tuon tapaikseksi sen tulevan, kun se sitten aikanaan tulee.. Noista linjanumeroista en tiedä, enkä ota kantaa..
 
Itse lauttasaarelaisena toivon linjojen 21V ja 65A/66A katkaisemista liityntälinjoiksi.
21v voisi mennä Ruoholahden asemalle, 65A/66A Lauttasaaren asemalle.
Linja 20 voisi kulkea Ruoholahden aseman kautta, niinkuin linja20N Erottajalle. Tämä yhteys helpottaisi joukkoliikenneyhteyttä Lauttasaaresta Punavuoren/Eteläiten kaupunginosien suuntaan.
Länsiterminaalin liikenteen voisi hoitaa myös Erottajalta apulinjalla 20T, joka Kulkisi samoihin aikoihin kuin nykyinen linja 15/15A.
 
Länsimetron jälkeen...

Nyt kun näyttää siltä, vaikka se ei kaikkia miellytäkään, että Länsimetro on valmis joskus vuosina 2013-2014 niin on aika aloittaa liityntäliikenteen suunnittelu metroradan ympäristössä: miten ihmiset saadaan metroasemille järkevimmin keinoin eri lähiöistä jossa asemaa ei ole?
Kuinka usein bussien olisi liikennöitävä jotta palvelu koettaisiin mielekkäänä (ei ole mitään järkeä ajaa 5 minuutin linjoja jos ne kulkevat tyhjinä)?
Miten yöliikenne metron loputtua järjestetään? Siinä lienee pala purtavana YTV suunniteluosastolle!
Miten metron olemassaolo tulee vaikuttamaan Espoon sisäisiin linjoihin ja Vantaalle suuntaavalle liikenteelle?

Ehdotuksia/ideoita?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Länsimetron jälkeen...

Nyt kun näyttää siltä, vaikka se ei kaikkia miellytäkään, että Länsimetro on valmis joskus vuosina 2013-2014 niin on aika aloittaa liityntäliikenteen suunnittelu metroradan ympäristössä: miten ihmiset saadaan metroasemille järkevimmin keinoin eri lähiöistä jossa asemaa ei ole?

Syöttöliikennettä busseilla tasaisin väliajoin niin, että kaikki bussit eivät saavu kerran puolessa tunnissa asemalle ja muun ajan metro kulkisi vajaakuormalla. 20 minuutin vuoroväli olisi hyvä perustaso syöttöliikenteelle. Ruuhka-aikaan ja väkirikkaista lähiöistä myös muuna aikana 15, 10 tai jopa 5 minuutin vuoroväli. Linjasto mahdollisimman pitkälle hyvä toteuttaa poikittaislinjoilla, jolloin samat linjat palvelevat syöttöliikennettä metrolle, poikittaisliikennettä ja Espoon sisäistä liikennettä.

Tarvittaessa rakennettava Tammiston joukkoliikennekadun kaltaisia ratkaisuja syrjäisille pussinperäalueille, jotta tarjonta saadaan riittäväksi ja matkustajakuormat järkeviksi. Henttaa ja Kuurinniitty ovat tällaisia alueita ja niihin sopisi esimerkiksi linja Espoon keskus-Suvela-Tuomarila-Olari-Matinkylä, joka kulkisi Henttaan ja Kuurinniityn välillä joukkoliikennekatua.
 
Takaisin
Ylös