Länsimetron liityntälinjasto

Vs: Länsimetron jälkeen...

Palahan on jo purtu YTV:n suunnitteluosastolla. 14.12 2007 julkaistiin paksu selvitys ja suunnitelma sitä, miten metron liityntäliikenne järjestetään. Useampikymmensivuinen työ pitäisi löytyä YTV:n sivuilta.

Selvityksessä on piirretty linjakartat ja myös vuorovälit hahmoteltu. Tutkimuksessa on myös mielenkiintoista tietoa nykyisten linjojen matkustajamääristä.

Selvityksessä on niinikään tutkittu, miten linjasto tehdään sitten, kun metro ulottuu Kivenlahteen saakka.
 
Vs: Länsimetron jälkeen...

Tarvittaessa rakennettava Tammiston joukkoliikennekadun kaltaisia ratkaisuja syrjäisille pussinperäalueille, jotta tarjonta saadaan riittäväksi ja matkustajakuormat järkeviksi. Henttaa ja Kuurinniitty ovat tällaisia alueita ja niihin sopisi esimerkiksi linja Espoon keskus-Suvela-Tuomarila-Olari-Matinkylä, joka kulkisi Henttaan ja Kuurinniityn välillä joukkoliikennekatua.

Näistä pussinperäalueista kun tuli puhe, niin minä asun yhdellä sellaisella, joka osuu juuri mainitsemasi reitin varrelle, ja asukkaat ovat jo alkaneet kerätä nimiä jossa vastustetaan rakentamatta jäänen yhdyskadun rakentamista valmiiksi naapurilähiöön, joka mahdollistaisi myös bussilinjojen järjestämistä tehokkaammin. Nyt alueemme bussit ajavat outoja kiertoreittejä, linjoja on monta ja kulkevat aika harvoin.

t. Rainer
 
Vs: Länsimetron jälkeen...

Näistä pussinperäalueista kun tuli puhe, niin minä asun yhdellä sellaisella, joka osuu juuri mainitsemasi reitin varrelle, ja asukkaat ovat jo alkaneet kerätä nimiä jossa vastustetaan rakentamatta jäänen yhdyskadun rakentamista valmiiksi naapurilähiöön, joka mahdollistaisi myös bussilinjojen järjestämistä tehokkaammin.

Asukkaat voivat pelätä sitä, että liikenne lisääntyisi kadun myötä. Pelkistä busseista ei paljoa liikennettä tulisi, mutta jos katu jostain syystä avattaisiin myös henkilöautoille, niin huono juttuhan se olisi. Jotenkin olisi rakenteellisesti varmistettava se, että katua käyttäisivät vain bussit. Yksikaistaisuus liikennevaloilla voisi olla yksi ratkaisu. Jos ongelmia ilmenee, niin pollareita vaan ulkomaan malliin ja bussin tullessa pollari radio-ohjauksella alas bussin kulkemisen ajaksi.
 
Vs: Länsimetron jälkeen...

Asukkaat voivat pelätä sitä, että liikenne lisääntyisi kadun myötä. Pelkistä busseista ei paljoa liikennettä tulisi, mutta jos katu jostain syystä avattaisiin myös henkilöautoille, niin huono juttuhan se olisi. Jotenkin olisi rakenteellisesti varmistettava se, että katua käyttäisivät vain bussit. Yksikaistaisuus liikennevaloilla voisi olla yksi ratkaisu. Jos ongelmia ilmenee, niin pollareita vaan ulkomaan malliin ja bussin tullessa pollari radio-ohjauksella alas bussin kulkemisen ajaksi.

Ainakin täällä Tukholmassa on useassa paikassa sellaisia esteitä joita kutsutaan "spårviddshinder", mitä lieneekään suomeksi, sellaisia jossa on "monttu" joihin henkilöauton renkaat jäisivät kiinni mutta bussit joissa on paljon leveämpi akseli pystyy ajamaan ilman ongelmia. Hyvä liityntäliikennehän on kaiken a ja o että ihmiset käyttäisivät niitä.
 
YTV:n hallituksen käsittelyyn tulee perjantaina uusittu liityntälinjastosuunnitelma, jossa mm. linja 194 on säilytetty.

Eli Espoon liityntäbussit kulkevat päiväsaikaan 20 min välein. Onpa suuri ilo siitä, että metro kulkee 120 sekunnin välein.

Päästövertailusta on unohtunut metroasemakiinteistöjen päästöt kokonaan, siellä verrataan vain bussi- ja metroliikennettä. Mutta ilman metroasemia ei voi olla metroliikennettä, joten asemien päästöt ovat kyllä oleellinen osa tuota laskelmaa.
 
Eli Espoon liityntäbussit kulkevat päiväsaikaan 20 min välein. Onpa suuri ilo siitä, että metro kulkee 120 sekunnin välein.

Itseäni miellyttivät erityisen paljon kauniit eri okransävyjen hallitsemat taideteokset kyseisen suunnitelman sivulta 45 lähtien.
 
Eli Espoon liityntäbussit kulkevat päiväsaikaan 20 min välein. Onpa suuri ilo siitä, että metro kulkee 120 sekunnin välein.

Ehdotuksen mukaisten liityntäbussien lisäksi suurella osalla tiheästi asuttuja alueita kulkee myös nykyisiä sisäisiä linjoja, joten 20 min vuoroväli ei anna oikeaa kuvaa päivän palvelutasosta. vilkkaammilla aliueilla vuoroväli lienee lienee käytännössä ruuhka-aikaan 5 minuutin luokkaa ja päivällä 10 minuutin luokkaa.

Vaikka tuskin liityntälinjasto ihan tuollaisena toteutuu, vaan ko. ehdotus on vasta ensimmäinen versio.
 
Kukapa näitä jaksaisi laskea. Kun länsimetro on lopulta toteutettu, niin menossa on jo ännännes versio, ja edelleen päin mäntyä toteutettuna.
Käni käni. Kaikki on taas pielessä. Kannattaisiko Sinun lähettää omat briljantit ajatuksesi suoraan YTV:lle, niin saataisiin linjasto, josta kenelläkään ei olisi valittamista. Nyt on vielä hyvää aikaa, kun yhtäkään paukkua ei ole ammuttu.
 
Päästövertailusta on unohtunut metroasemakiinteistöjen päästöt kokonaan, siellä verrataan vain bussi- ja metroliikennettä. Mutta ilman metroasemia ei voi olla metroliikennettä, joten asemien päästöt ovat kyllä oleellinen osa tuota laskelmaa.

Näistä oli puhe jossain toisessakin ketjussa, mutta pelkällä busseillakin pyöritettävällä järjestelmälläon "asemia" jotka kuluttavat energiaa, joista Kamppi vähintään yhden ison metroaseman edestä, ja Tapiolassa ja Matinkylässäkin on lämmitettyjä sisätiloja ja liukuportaita bussimatkustajia varten.

t. Rainer
 
YTV:n hallituksen käsittelyyn tulee perjantaina uusittu liityntälinjastosuunnitelma, jossa mm. linja 194 on säilytetty.


En voi kyllin kuvailla, kuinka hyvilläni olen linjan 194 säilymisestä (asun sen reitin varrella ja se on aivan verraton jo nykyisinkin monella matkalla). 194 eheyttää Tapiolan sisäisiä yhteyksiä, muuten Tapiolantien ja Pohjantien väinen vaihdoton yhteys olisi jäänyt pelkän 15 varaan ja varsinkin aamulla se on reittinsä Tapiolan loppupäässä jo varsin epäsäännöllinen. Sen lisäksi sillä pääsee vaihdottomasti Kuusisaareen, Lehtisaareen, Meilahteen ja Töölööseen. Hip hip. Ihmiset kun ovat matkalla myös muualle kuin keskustaan.:eek:

Nyt pitäsi vielä saada suunnittelijat vakuuttumaan e57:n säilyttämisen tarpeellisuudesta. Kalevalantie on muuten pelkän 506;n varassa eikä sillä ole ilman e57:aa enää kätevää yhteyttä Tapiolan keskustaan, ei vaikka 506 tuotaisiinkin Suurpellosta Pohjantorin kautta Kalevalantielle. Pohjantorilla ei nimittäin ole toisen suunnan pysäkkiä lainkaan, K-kaupan puolella ja kohdalla on, mutta toisen puolen pysäkki on miltein Koivu-Mankkaan tien risteyksessä asti.

Jos e57 säilyisi, yhteydet nykyiseen asuinpaikkaamme (joka sivumennen sanoen on pitkälti valittu liikenneyhteyksien kannalta, parempi paikka Tapiolassa olisi vain aivan keskustassa) säilyisivät entisellään ja metron kanssa voisi ihan tulla toimeenkin. Vaikka asumme tuon linjan varrella, se on vain satunnaiskäytössä Leppävaaran asemalta iltaisin, mutta paljon enemmän sitä tarvitsisivat Kalevalantien varrella asuvat.

Olen tässä miettinyt ja parin espoolaisen metroa vastustaneen nokkanaisen kanssa jutelleena todennut, että kyllä se oranssi mato nyt tulee eikä sitä enää voi mikään mäkätys pysäyttää. Kaikki ruuti pitäisi panna nyt vahinkojen minimoimiseen, eli liityntälinjaston kehittämiseen, ideointiin ja tärkeiksi tiedettyjen mutta lopettamisuhanalaisten linjojen säilytysponnistuksiin.
 
Olen tässä miettinyt ja parin espoolaisen metroa vastustaneen nokkanaisen kanssa jutelleena todennut, että kyllä se oranssi mato nyt tulee eikä sitä enää voi mikään mäkätys pysäyttää. Kaikki ruuti pitäisi panna nyt vahinkojen minimoimiseen, eli liityntälinjaston kehittämiseen, ideointiin ja tärkeiksi tiedettyjen mutta lopettamisuhanalaisten linjojen säilytysponnistuksiin.

Älä vielä paiskaa kirvestä kaivoon. On tässä maailmassa ihmeellisempiäkin asioita tapahtunut kuin se, että Espoo tajuaisi lopettaa rahan kaivamisen maanalle.
 
Takaisin
Ylös