HSL:n linja-autoliikenteen liikennöintisopimuksien jatkaminen

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
HSL:n hallituksen kokouksessa päätettiin tänään linja-autoliikenteen sopimusten jatkamisesta eli optioista.

Minua kiinnostaa seuraavat kohteet:

"Kohteen 141+142 linjat (37 autoa arkena):

50 Sompasaari - Maunula

58 Itäkeskus - Munkkivuori

58B Itäkeskus - Meilahti

59 Sompasaari - Pajamäki



Kohteita 133 ja 141+142 liikennöi Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab yhteensä 49 autolla. Syysliikennekauden alkaessa 2018 linjojen 50 ja 59 nykyinen päätepysäkki Herttoniemessä siirtyy Sompasaareen ja linjan 555 Lauttasaaresta Keilaniemeen. Talviliikennekauden alkaessa 2019 linjat 58 ja 58B muuttuvat runkolinjaksi 500 Itäkeskus - Munkkivuori voimassaolevan liikennöintisopimuksen mukaisesti.'


Asia päätettiin näin:

"jatkaa linjojen 91, 212, 213, 502, 713 ja 719/B/K sopimuskautta kolmella (3) vuodella kesäliikennekauden loppuun 2022 ja linjoilla 58 ja 58B joulukuun loppuun 2022"

Eli, optio ei koske kohdetta 141 (50 ja 59)?
 
Kun nyt sitten Pohjolan Liikenne aloittaa uuden runkolinjan 500 liikennöinnin linjojen 58 ja 58B optiolla vuoteen 2022 asti, niin maalataanko nykyinen kyseisillä linjoilla käytettävä kalusto runkolinjaväritykseen?
 
Tuo vuodenvaihde 2022/2023 on vissiin valikoitunut raide-Jokerin arvioidun alkamisajan takia. Kieltämättä on vähän kummallista, että HSL jatkoi 58/58B:n sopimusta, muttei 194/195/505 sopimusta, jolla 551:stä ajetaan, joka loppuu myös 2019. Runkolinjojen alkaessahan tulee tilanne, jossa 510 ajetaan uudella kalustolla, mutta 500 käytetyillä. Kilpailutuksen ajoittaminen raide-Jokerin alkuun antaa HelB:lle mahdollisuuden tarjota Jokeri-Scaloja uuteen sopimukseen. Ilmeisesti HSL:n tarkoitus oli saada aikaan tilanne, jossa kummatkin liikennöitsijät voivat tajota osaksi uutta sopimusta valmiiksi maalattua vanhaa kalustoa. Eikös Pohjolan Liikenteen kannata kuitenkin maalata mahdollisimman vanhaa ja kulunutta kalustoa ja ajaa ne loppuun vanhalla sopimuksella ja voittaa sitten HelB kalustopisteillä tajoamalla enemmän uusia busseja? Bussijokerin Scalat tosin ovat varmaan aika loppuun ajettuja 2022 mennessä, eli kummatkin saattavat tajota täysin uutta kalustoa tai ainakin suureksi osaksi uutta.
 
Tuo vuodenvaihde 2022/2023 on vissiin valikoitunut raide-Jokerin arvioidun alkamisajan takia. Kieltämättä on vähän kummallista, että HSL jatkoi 58/58B:n sopimusta, muttei 194/195/505 sopimusta, jolla 551:stä ajetaan, joka loppuu myös 2019. Runkolinjojen alkaessahan tulee tilanne, jossa 510 ajetaan uudella kalustolla, mutta 500 käytetyillä. Kilpailutuksen ajoittaminen raide-Jokerin alkuun antaa HelB:lle mahdollisuuden tarjota Jokeri-Scaloja uuteen sopimukseen. Ilmeisesti HSL:n tarkoitus oli saada aikaan tilanne, jossa kummatkin liikennöitsijät voivat tajota osaksi uutta sopimusta valmiiksi maalattua vanhaa kalustoa. Eikös Pohjolan Liikenteen kannata kuitenkin maalata mahdollisimman vanhaa ja kulunutta kalustoa ja ajaa ne loppuun vanhalla sopimuksella ja voittaa sitten HelB kalustopisteillä tajoamalla enemmän uusia busseja? Bussijokerin Scalat tosin ovat varmaan aika loppuun ajettuja 2022 mennessä, eli kummatkin saattavat tajota täysin uutta kalustoa tai ainakin suureksi osaksi uutta.

Linjaa 551 ajetaan linjojen 194, 195 ja 505 sopimuksen optiolla. 3 vuoden optiokausi päättyy elokuussa 2019, joten tuota pidemmälle sopimusta ei voi jatkaa. Jos runkolinjojen uusissa sopimuksissa hyväksytään vielä 2020-luvulla dieselkalustoa, voisi noilla 10-vuotiailla HelB:n ja PL:n runkolinja-autoilla olla käyttöä lähinnä lyhimmissä ruuhkapätkissä. Voi kuitenkin hyvin olla, että tuolloin runkolinjoille halutaan jotain ihan muuta kalustoa kuin vanhoja dieselkäyttöisiä low entry -teliautoja. Kantakaupungin alueella vanhan kaluston tarjoamista rajoittaa myös ympäristövyöhyke. Tällä hetkellä uusiin sopimuksiin edellytetään ympäristövyöhykkeellä liikennöiville linjoille vähintään euro 6 -päästöluokan kalustoa.
 
http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018543-3 Nyt selvisi miksei 50 ja 59:n liikennesopimuksia jatkettu viime kokouksessa. Ne olivat ilmeisesti unohtuneet esityksestä vaikkei sitä suoraan uudessa esityksessä sanotakkaan.

Kantakaupungin alueella vanhan kaluston tarjoamista rajoittaa myös ympäristövyöhyke. Tällä hetkellä uusiin sopimuksiin edellytetään ympäristövyöhykkeellä liikennöiville linjoille vähintään euro 6 -päästöluokan kalustoa.

Runko-scalat on päivitetty Euro6:ksi jälkikäsittelylaitteella ja tuleehan 550:n sopimukseen vuonna 2020 8 kappaletta uusia telejä, jotka jäävät ilman käyttöä kun Raide-Jokeri aloittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös