HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2019-2021

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
1,856
Uuden TTS:n alustava versio on luettavissa HSL:n hallituksen esityslistasta: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2018528-2-1.PDF

Kerään tähän merkittävimpiä, yllättäviä muutokia ja muuta uutta tietoa.

  • Hernesaaren raitiotien 1. vaihe siityy vuodelle 2020 ja 6T:n korvaa 7T reitillä Länsiterminaali-Rautatientori-Kauppatori
  • Jätkänsaaren raitiotien viimeiseen vaiheeseen valmistaudutaan jo 2021, eli 8 ja 9 Länsiterminaaliin ja 7 Melkinlaiturille. 7T vastaavasti lopettaa tällöin
  • Valmistaudutaan lisäämään 6ap seutuliikenteeseen, mikäli uudet vyöhykkeet lisäävät matkustajamääriä.
  • Raide-Jokerin rakennustöiden aikana Bussijokeria ajetaan vain 5min vuorovälillä ruuhkassa.
  • Runkolinja 200 aloittaa vasta 2020, vaikka Pohjois-Espoon uusi linjasto aloittaa 2019. 200:a saatetaan ajaa ensin normaalina linjana.
  • Runkolinjan 570 aloitus siirtyy myös vuoteen 2020
  • 551 jatketaan Westendinasemalle keväällä 2019
2019:
  • 21:lle lisätään auto matkustajamäärien vuoksi vaikka uusi reitti ei ole vielä aloittanut
  • 57:n vuoroväli tihennetään 7-8 minuuttiin
  • Hiljattain aloittaneelle linjalle 544 lisätään 2 autoa ja ruuhkavuoroväli tihennetään 15 minuuttiin
2020:
  • 37 pitenee Myyrmäkeen
  • Kuurinitty-Suurpelto yhteyden valmistuttua 118 siirty kulkemaan sen kautta ja 118B jatketaan tarvittaessa Espoon Keskukseen sekä edellsisien tuomasta palvelutasosta johtuen linjojen 134 ja 136 vuoroväli ruuhkassa harvenee 15 minuuttiin.
  • Ensi syksynä aloittava linjan 437 palveluaika pitenee arkiruuhkista välille 6-21 ja lauantaille.
  • Lahdenväylän linjasto toteutetaan
2021:
560 jatko matinkylään on jostain syystä merkitty vuodelle 2021, sillä ehdolla, että Lintulaaksontie on jatkettu Vihdintielle ja Metro Kivenlahteen, joista jälkimmäinen tuskin toteutuu ennen vuotta 2023.
 
Linjan 560 jatkolla Myyrmäestä Matinkylään korvataan ainakin keväällä perustettu linja 544. Nyt kun 544:lle tehtiin juuri 5-vuotinen sopimus joka on voimassa 2023 saakka, niin on melko varmaa ettei 560 jatko toteudu ennen sitä. Mielestäni vähän tyhmää että 560 jatko piti sitoa länsimetron jatkeen valmistumiseen. Kyllä sille vaihdottomalle Matinkylä-Leppävaara-Myyrmäki yhteydelle olisi kysyntää metrojatkeesta riippumatta.
 
Olisikohan 7T lopulta aikatauluton linja? Ratikka odottaa Länsisatamassa kun laiva tulee, kun laivan saavuttua ratikka on täynnä se kulkee Kauppatorille ja palaa takaisin terminaaliin. Jos laiva on aivan täynnä eikä yksi lisäratikka riitä niin sitten kaksi ratikkaa terminaalille odottamaan tulevia matkustajia. Aikataulua ei ole. Länsiterminaalin ruuhkahan on täysin yksisuuntainen.
 
Linjan 560 jatkolla Myyrmäestä Matinkylään korvataan ainakin keväällä perustettu linja 544. Nyt kun 544:lle tehtiin juuri 5-vuotinen sopimus joka on voimassa 2023 saakka, niin on melko varmaa ettei 560 jatko toteudu ennen sitä. Mielestäni vähän tyhmää että 560 jatko piti sitoa länsimetron jatkeen valmistumiseen. Kyllä sille vaihdottomalle Matinkylä-Leppävaara-Myyrmäki yhteydelle olisi kysyntää metrojatkeesta riippumatta.

Ilman muuta jos jatkoa ei olisi sidottu metron jatkoon, niin se antaisi Espoollekkin syyn nopeuttaa tuon Lintulaaksontien rakentamista. Kysymys kai on, että vaikka kysyntää onkin Leppävaaran ja Matinkylän välillä, onko se tarpeeksi, että kannattaa ajaa 8min ruuhkavuoroväliä, ennen Kivenlahden jatkoa. Itse en näe miksi kysyntää olisi yhtään vähempää kuin metron jatkon jälkeen, kun matkustajavirrat ohjataan jo nyt Matinkylän aseman kautta.

Olisikohan 7T lopulta aikatauluton linja? Ratikka odottaa Länsisatamassa kun laiva tulee, kun laivan saavuttua ratikka on täynnä se kulkee Kauppatorille ja palaa takaisin terminaaliin. Jos laiva on aivan täynnä eikä yksi lisäratikka riitä niin sitten kaksi ratikkaa terminaalille odottamaan tulevia matkustajia. Aikataulua ei ole. Länsiterminaalin ruuhkahan on täysin yksisuuntainen.

Kustannukset suunnilleen kaksinkertaistuvat verrattuna 6T:n, vaikka matka kasvaa 1,5km:stä neljään. Linjanopeuskin on hitaampaa 7T:n osuudella verrattuna 6 ja 6T:n eroon. Voi hyvinkin olla , että kyseessä on jokin sukkulaversio. Toisaalta kyllä sitä ruuhkaa on terminaalinkin suuntaan, vaikka se ei olekkaan niin terävä kuin poispäin. 7:ssa on kohtuullisesti matkustajia Jätkänsaareen asti laivan lähtö ja saapumisaikojen ulkopuolellakin. Vaikka matkustajat eivät saavu yhdellä rysäyksellä paikalle, jollei ole jokin opiskelijaristeily, niin ei ole varmaa, että pelkän 7:n tila riittää laivallepäin, varsinkin kun siellä ajellaan kai välipaloilla tuossa vaiheessa ja asukasmäärät ovat nousseet entisestään.
 
Kustannukset suunnilleen kaksinkertaistuvat verrattuna 6T:n, vaikka matka kasvaa 1,5km:stä neljään. Linjanopeuskin on hitaampaa 7T:n osuudella verrattuna 6 ja 6T:n eroon. Voi hyvinkin olla , että kyseessä on jokin sukkulaversio. Toisaalta kyllä sitä ruuhkaa on terminaalinkin suuntaan, vaikka se ei olekkaan niin terävä kuin poispäin.

Jos 7T:tä ajetaan vain tarpeen mukaan ilman aikataulua kustannukset voivat pienentyäkin. Lisävuoroja terminaalille ja terminaalilta tarvitaan vain kun laivat ovat täynnä. Kun laivoissa on vähemmän matkustajia ne voidaan jättää ajamatta.

Toki säästöt vaativat, että laivayhtiöiltä saadaan vuorojen varausmäärät ja niiden ja muun matkustajakuormituksen avulla ennustetaan milloin lisävuoroja oikeasti tarvitaan. Toisaalta ilman aikataulua 7T:tä voidaan ajaa terminaalilta Kauppatorille juuri silloin matkustajapiikki tulee laivasta ja Kauppatorilta terminaalille sopivasti kahden seiskan väliin niin etteivät ratikat kulje koskaan peräkkäin.
 
Ensi viikon HSL:n hallituksen kokousen esityslista on julkaistu ja siellä on myöskin lopullinen versio TTS:stä http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2018558-4-1.PDF

Erot ovat enimmäkseen talousluvuissa, mutta muutoksiin on lähijunien kohdalle lisätty, että 2019 kehäradan linjojen liikennöintiaikaa pidennetään kahdella lähdöllä per linja ja 2020 sunnuntain vuoroväli lyhennetään 10 minuuttiin
 
Uuden TTS:n alustava versio on luettavissa HSL:n hallituksen esityslistasta: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2018528-2-1.PDF

Kerään tähän merkittävimpiä, yllättäviä muutokia ja muuta uutta tietoa.

  • Hernesaaren raitiotien 1. vaihe siityy vuodelle 2020 ja 6T:n korvaa 7T reitillä Länsiterminaali-Rautatientori-Kauppatori
  • Jätkänsaaren raitiotien viimeiseen vaiheeseen valmistaudutaan jo 2021, eli 8 ja 9 Länsiterminaaliin ja 7 Melkinlaiturille. 7T vastaavasti lopettaa tällöin
  • Valmistaudutaan lisäämään 6ap seutuliikenteeseen, mikäli uudet vyöhykkeet lisäävät matkustajamääriä.
  • Raide-Jokerin rakennustöiden aikana Bussijokeria ajetaan vain 5min vuorovälillä ruuhkassa.
  • Runkolinja 200 aloittaa vasta 2020, vaikka Pohjois-Espoon uusi linjasto aloittaa 2019. 200:a saatetaan ajaa ensin normaalina linjana.
  • Runkolinjan 570 aloitus siirtyy myös vuoteen 2020
  • 551 jatketaan Westendinasemalle keväällä 2019
2019:
  • 21:lle lisätään auto matkustajamäärien vuoksi vaikka uusi reitti ei ole vielä aloittanut
  • 57:n vuoroväli tihennetään 7-8 minuuttiin
  • Hiljattain aloittaneelle linjalle 544 lisätään 2 autoa ja ruuhkavuoroväli tihennetään 15 minuuttiin
2020:
  • 37 pitenee Myyrmäkeen
  • Kuurinitty-Suurpelto yhteyden valmistuttua 118 siirty kulkemaan sen kautta ja 118B jatketaan tarvittaessa Espoon Keskukseen sekä edellsisien tuomasta palvelutasosta johtuen linjojen 134 ja 136 vuoroväli ruuhkassa harvenee 15 minuuttiin.
  • Ensi syksynä aloittava linjan 437 palveluaika pitenee arkiruuhkista välille 6-21 ja lauantaille.
  • Lahdenväylän linjasto toteutetaan
2021:
560 jatko matinkylään on jostain syystä merkitty vuodelle 2021, sillä ehdolla, että Lintulaaksontie on jatkettu Vihdintielle ja Metro Kivenlahteen, joista jälkimmäinen tuskin toteutuu ennen vuotta 2023.

Miksi 437 aikataulun jatkaminen on vasta 2020? Sain linjasuunnittelijalta tiedon, että se toteutuisi syksyllä 2019..?

---------- Viestit yhdistetty klo 16:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:30 ----------

Uusimmassa näkyy, että tulee syksyllä 2019..
 
Erot ovat enimmäkseen talousluvuissa, mutta muutoksiin on lähijunien kohdalle lisätty, että 2019 kehäradan linjojen liikennöintiaikaa pidennetään kahdella lähdöllä per linja ja 2020 sunnuntain vuoroväli lyhennetään 10 minuuttiin
Jännää, miten tuossa saadaan tahdistus Keravan-junien kanssa toimimaan...
 
Linjan 560 jatkolla Myyrmäestä Matinkylään korvataan ainakin keväällä perustettu linja 544. Nyt kun 544:lle tehtiin juuri 5-vuotinen sopimus joka on voimassa 2023 saakka, niin on melko varmaa ettei 560 jatko toteudu ennen sitä. Mielestäni vähän tyhmää että 560 jatko piti sitoa länsimetron jatkeen valmistumiseen. Kyllä sille vaihdottomalle Matinkylä-Leppävaara-Myyrmäki yhteydelle olisi kysyntää metrojatkeesta riippumatta.

Ihan pakko sanoa, että myös kysyntää löytyy tälle 544 Leppävaara - Kivenlahti, joka melkein seuraa entisen linjan 3 reittiä. Linjaa 3 ajettiin usein jopa teleillä, kun asiakkaat eivät mahtuneet normaaliin autoon, tai muussa tapauksessa ajoi seisomakuormassa.
 
Jännää, miten tuossa saadaan tahdistus Keravan-junien kanssa toimimaan...

Keravan-juna muuttunee 10 min välein kulkevaksi K-junaksi.

Sinänsä nykyinen liikennöintimalli on järjetön, kun lentoaseman lähellä kuormitus on niin paljon pienempi kuin muualla Kehäradalla, ja koska Helsingin ja Hiekkaharjun välillä kulkee kaksi linjaa on kummankin linjan kuormitus pienempi kuin Kehäradan linjan kuormitus Kehäradan Huopalahden päässä.

Kirveellä olisi töitä niin että joka kolmas tai neljäs juna vetäisi koko lenkin Helsingistä Helsinkiin ja muuten ajettaisiin lyhyempiä vuoroja kysynnän mukaan. Mutta seuraavaksi sitten ruuhka-aikaan 10 minuutin vuoroväli käy liian pitkäksi Huopalahden ja Pohjois-Haagan välillä, kun Vihdintien bussilinjoja käännetään Kehäradalle ja Kivistö rakentuu edelleen, ja Kivistön ja Lentoaseman välillä liikennöidään sitten 7.5 minuutin välein.
 
Yritin lukea tarkasti mutta en saanut tarkkaa tietoa siitä, mitä Vihdintien linjoja aiotaan kääntää Kehäradan asemille päättyväksi.
 
Yritin lukea tarkasti mutta en saanut tarkkaa tietoa siitä, mitä Vihdintien linjoja aiotaan kääntää Kehäradan asemille päättyväksi.

Jos Vihdintien linjoja halutaan muuttaa liityntään Valimon asema olisi ensin syytä siirtää Vihdintien päälle ja Espoon kaupunkiradan valmistua. Sen jälkeen homma jo toimii.
 
Mutta seuraavaksi sitten ruuhka-aikaan 10 minuutin vuoroväli käy liian pitkäksi Huopalahden ja Pohjois-Haagan välillä, kun Vihdintien bussilinjoja käännetään Kehäradalle ja Kivistö rakentuu edelleen, ja Kivistön ja Lentoaseman välillä liikennöidään sitten 7.5 minuutin välein.

Kehäradan junia ajetaan toistaiseksi kahdella yksiköllä ruuhkassa kolmesta mahdollisesta, Kivistön rakentaminen ja liityntäliikenne tuskin yli puolitoistakertaistaa matkustajamääriä. Alle 5min vuoroväli ei ole muutenkaan madollinen nykyisellä liikenteenohjausjärjestelmällä, joka kai uusitaan vasta yli 10 vuoden päästä.
 
Takaisin
Ylös