Kiertoliittymät

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,559
aki sanoi:
Helbin maakaasusäfflen nro 205 ovien puoleiset takarenkaat tippuivat Kampin uuden liikenneympyrän työmaan monttuun Malminrinteen ja Runeberginkadun kulmassa.
Kuuleman mukaan tuon liikenneympyrän rakennustyömään aikana työmaalle on hajotettu melkein kaikki HelBin maakaasutelit. Ympyrä on siinä mallissa, että telibussi ei mahdu kulkemaan siinä ja vaikka se ei monttuun tippuisikaan, niin jatkuva korkeiden kivien päältä ajelu hajottaa vähintäänkin renkaat.
 
kuukanko sanoi:
aki sanoi:
Helbin maakaasusäfflen nro 205 ovien puoleiset takarenkaat tippuivat Kampin uuden liikenneympyrän työmaan monttuun Malminrinteen ja Runeberginkadun kulmassa.
Kuuleman mukaan tuon liikenneympyrän rakennustyömään aikana työmaalle on hajotettu melkein kaikki HelBin maakaasutelit. Ympyrä on siinä mallissa, että telibussi ei mahdu kulkemaan siinä ja vaikka se ei monttuun tippuisikaan, niin jatkuva korkeiden kivien päältä ajelu hajottaa vähintäänkin renkaat.
Nykyään kaikista liikenneympyröistä ja risteyksistä tosiaan tehdään käsittämättömän kapeita ja vaikeakulkuisia. Reunuksetkin tehdään 2x korkeammiksi kuin 10 vuotta sitten. Pitäjänmäen uusi liikenneympyrä on hyvä esimerkki tällaisesta paikasta. Joissakin ympyröissä keskikohtaa on vain hieman korotettu, että isommat kulkuneuvot pääsevät sen helpommin, mutta Pitäjänmäellä ympyrän reunalla on korkeat katukivetykset, joten kulku on ahtaampaa kuin em. ympyrässä ja täytyy osata valita sopiva linja tullessaan ympyrään, jottei puskuri tai kylki osu/jää jumiin.
 
Varsinkin juuri kääntyminen Malminrinteeltä Kansakoulukadulle päin näyttää telibusseille melko hankalalta, olen nähnyt kun moni auto on joutunut peruuttamaan arvioituaan kääntösäteen väärin. Viimeistään talvella on odotettavissa ongelmia kun ympyrä muuttuu liukuradaksi ellei suolausta hoideta tarpeeksi tehokkaasti, risteysalue ei ole edes aivan tasainen vaan jonkin verran kalteva.
 
Eiköhän tuon kiertoliittymän ongelmat helpota, kun se saadaan valmiiksi ja busseille tulee siihen enemmän tilaa liikkua.
 
Varmasti tuostakin liikenneympyrästä hyvä tulee valmistuessaan.Onhan suunnittelija ajanut siitä "telipuupalikalla" kirjoituspöydällään läpi... :wink:

Tuo edellinen ei muuten ollut mikään tuulesta temmattu väite.Saman vastauksen saanee tiedustellessa k.o. liikenneympyrän järkevyydestä kaupungin arkkitehdeiltä :idea:

Nimim. kokemusta muista samanlaisista ympyröistä...
 
Eilen seurasin aitiopaikalta, kuinka eräs STA-värinen Ikarus-teli linjalla 21V kiersi ympyrässä rautatieaseman suuntaan mennessään. Runeberginkadun suuntaan poistuttaessa tiessä on pieni ylämäki, minkä vuoksi auton pakoputki ja perän helmapellit raapivat iloisesti kiveykseen. :shock: Auton ääni oli niin möreä, että pakoputki oli tainnut saada jo muutaman osuman.

Pitäisi vaihtaa nivelet 21V:lle kaikkiin vuoroihin niin pitkäksi aikaa, että saavat sen ympyrän ajettavaan kuntoon. :evil:
 
Vaikuttaa siltä että jonkun Helsingin liikennesuunnittelijan tulospalkka on sidottu rakennettujen kiertoliittymien määrään. Toki kiertoliittymä (=ympyrä) usein on joustava ja turvallisuutta lisäävä asia, mutta ei niitäkään nyt ihan joka paikkaan pitäisi rakentaa.

Yksi tärkeä seikka on tietysti mitoitus, jos kiertoliittymän kautta kulkee bussilinja, niin kyllä siitä pitäisi silloin pystyä myös ajamaan oikealla linja-autolla eikä pelkällä pienoismallilla. Ketjussa mainitun ympyrän lisäksi esim. Etelä-Haagassa on viime vuosina rakennettu erittäin ahdas ympyrä linjojen 41 ja 52 reitille (Haagan urheilutie - Isonnevantie).

Toinen seikka joka pitäisi huomioida ympyröitä rakennettaessa on se, että ympyrän pitäisi myös näyttää ympyrältä. Huonoja esimerkkejä löytyy noin 5-10 vuotta sitten rakennetuista Lassilan Kaupintien ympyröistä. Niiden muotoilun takia osalta autoilijoista jää koko ympyrä huomaamatta ja tietä ajetaan vaan suoraan ympyrän läpi. Aika usein näkee että kolmion takaa ympyrään tulija ei ymmärrä olevansa väistämisvelvollinen "vastaantulevaa" autoa kohtaan joka ei ajakaan ympyrässä "suoraan" vaan jatkaa pidemmälle. Yksi syy ongelmille lienee se, että risteykset olivat alunperin T-risteyksiä. Lisäksi Helsingissä ei ollut vielä noita rakennettaessa tarpeeksi kokemusta kiertoliittymien suunnittelusta.

Vielä yksi seikka on se, että risteyksen joka näyttää ympyrältä pitäisi myös olla ympyrä. Esimerkiksi Pohjolanaukio on monelle hämäävä paikka ajaa, kun yksi teistä onkin etuoikeutettu ja "sivuteillä" on kolmiot. Samanlainen risteys oli pitkään Lauttasaaressa, mutta se on vastikään muutettu kiertoliittymäksi (tosin muutos oli tehty jotenkin hassusti betoniporsailla).

Tähän loppuun voisi vielä mainita pienimmän näkemäni ympyrän. Se löytyy Suutarilasta (muistaaken Yläkaskentien ja Kytöpolun risteyksestä). Sen halkaisija on niin pieni ja ajorata niin kapea että ympyrän kiertäminen ei onnistu edes henkilöautollau. Saatika sitten isommalla vehkeellä. Katselin kun esim. eräs Concordian bussi ajoi Malmin suuntaan ajaessaan tyynesti ympyrän "väärään suuntaan" eli kiersi kiertoliittymän keskikohdan vasemmalta puolelta. Ei kenelläkään satu olemaan kuvaa ko. ympyrästä?
 
mlahdenm sanoi:
Vielä yksi seikka on se, että risteyksen joka näyttää ympyrältä pitäisi myös olla ympyrä. Esimerkiksi Pohjolanaukio on monelle hämäävä paikka ajaa, kun yksi teistä onkin etuoikeutettu ja "sivuteillä" on kolmiot. Samanlainen risteys oli pitkään Lauttasaaressa, mutta se on vastikään muutettu kiertoliittymäksi (tosin muutos oli tehty jotenkin hassusti betoniporsailla).
Samanlainen risteys on linjan 65A varrella eli Käpyläntien, Oulunkyläntien, Taivaskalliontien, Pohjolankadun ja Kunnalliskodintien risteys. Siinä etuajo-oikeutettu tie on etelästä saavuttaessa Käpyläntie, mutta etuajo-oikeus kääntyy 65A:n reitin mukaan Oulunkyläntielle. Autokoulussa näitä kutsuttiin kiertoristeyksiksi, eli kyseessä on todella eri asia kuin kiertoliittymä. Kiertoristeyksen keskellä on enemmän kierrettävää tavaraa kuin kiertoliittymässä. :)
 
Tähän loppuun voisi vielä mainita pienimmän näkemäni ympyrän. Se löytyy Suutarilasta (muistaaken Yläkaskentien ja Kytöpolun risteyksestä). Sen halkaisija on niin pieni ja ajorata niin kapea että ympyrän kiertäminen ei onnistu edes henkilöautollau. Saatika sitten isommalla vehkeellä. Katselin kun esim. eräs Concordian bussi ajoi Malmin suuntaan ajaessaan tyynesti ympyrän "väärään suuntaan" eli kiersi kiertoliittymän keskikohdan vasemmalta puolelta. Ei kenelläkään satu olemaan kuvaa ko. ympyrästä?

Itse itselleni vanhaan viestiin vastaten: Kuva löytyy Googlen ansiosta täältä:
http://www.google.com/maps?f=q&sour...=DyWmhptpDYhu4twm5vMEqw&cbp=12,302.77,,0,4.72

Ja tuo näyttäisi kuvan perusteella nyt tavalliselta risteykseltä, onkohan näin ollut aina? Ja mikä on tuon kiveyksen tarkoitus keskellä risteystä? Autoilijoiden hämääminen vai ajonopeuksien hillitseminen? (Joukkoliikenteeseen tämä liittyy tietysti sen takia, että risteyksen kautta kulkevat linjat 77A ja 06N.)

Ketjussa mainituista paikoista Käpyläntien, Oulunkyläntien, Taivaskalliontien, Pohjolankadun ja Kunnalliskodintien risteys on muuttunut sittemmin "oikeaksi" kiertoliittymäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ketjussa mainituista paikoista Käpyläntien, Oulunkyläntien, Taivaskalliontien, Pohjolankadun ja Kunnalliskodintien risteys on muuttunut sittemmin "oikeaksi" kiertoliittymäksi.
Jep, se muutettiin joku vuosi takaperin. No, Lappeenrannan Lauritsalasta löytyy vielä kiertoristeys Karjalantieltä. Se sijaitsee vieläpä kivasti alamäessä eli ajonopeudet Karjalantietä itään pääsevät mukavasti nousemaan.

Eikö tuo kiveys linkittämässäsi paikassa ole nimenomaan nopeuksien hidastamista varten.
 
Takaisin
Ylös