HS: Ajamatta jääneet bussivuorot kiukuttavat pääkaupunkiseudulla

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,548
Helsingin Sanomat uutisoi tänään (jälleen kerran) ajamattomista lähdöistä. Uutisesta suurin osa löytyy myös ilmaisilta verkkosivuilta: http://www.hs.fi/teksti/tuoreet/artikkeli/1135222628698

Jutussa nousee esiin liikennöintisopimusten puutteellinen valvonta. Niin HKL:llä kuin YTV:lläkin valvonta perustuu lähes yksinomaan liikennöitsijöiden omiin ilmoituksiin ja matkustajapalautteisiin. Liikennöitsijät eivät saa ylimääräistä sanktiota, jos "unohtavat" ilmoittaa sopimusrikkomuksista. Matkalipuntarkastajat voivat periaatteessa katsella esim. lähtöjen ajamista, mutta heidän päätehtävänsä on kuitenkin matkalippujen tarkastaminen.

Tässä on oikeastaan taustalla kilpailutuksen alkuajoista alkaen vaivannut ongelma. Kun kilpailutus alkoi 90-luvulla, piti ensimmäiset sopimusehdot tehdä enemmän tai vähemmän Stetson-menetelmällä. Kun sopimuksista alkoi tulla kokemuksia, muutettiin huonoiksi koettuja ehtoja seuraaviin sopimuksiin. Sopimusten valvontaan ei kuitenkaan ole koskaan panostettu ja sen vuoksi sopimusehdotkin ovat sanktioiden osalta vielä aikamoiset raakileet: ajamattomien lähtöjen määrittely on löysä (riittää, että lähtö ajetaan 15 min sisällä lähtöajasta, jos seuraava vuoro ei lähde sitä ennen) ja sopimuksenvastaisella kalustolla ajamisesta ei ole edes kunnon yksiselitteisiä määritelmiä, saati sitten toimivaa raportointia (mistäs edes matkustajat voisivat tietää, milloin ajetaan sopimuksenvastaisella kalustolla).

Koska liikennöitsijät tietävät varsin hyvin sopimusten heikon valvonnan, on tarjouskilpailuihin syntynyt vääristynyt asetelma, kun yhtenä kilpailukeinona on sopimusten osittainen täyttämättä jättäminen. Lähtöjä nyt ei jätetä tahallaan ajamatta, mutta liikennettä voidaan kierrättää niin tiukasti, että lähtöjä ei ajeta ajallaan (ja sopimukset sallivat sen 15 min. myöhästymisen) ja säästää kalustokustannuksissa ajamalla huonommalla (lue: halvemmalla) kalustolla kuin mitä sopimuksissa vaaditaan. Myös liikennöintisopimusten ehdot kaluston säännöllisesti siivoamisesta ja vikojen korjaamisesta voidaan toteuttaa vähän sinne päin.

YTV kertoo palkkaavansa syksyn aikana kaksi henkilöä valvomaan seutuliikenteen laatua. Ennen valvomista näiden henkilöiden pitäisi kuitenkin yhdessä HKL:n kanssa määritellä yksiselitteiset, matkustajien tarpeita vastaavat ja kilpailun kannalta tasapuoliset sopimukset, joiden noudattamista pystytään valvomaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ajamattomat lähdöt ovat tosiaan vain yksi juttu, joka ärsyttää. Varsinkin Arabian suunnan (jossa olen töissä) linjoilla (h68, 71) ajellaan aivan taatusti kalustolla, joka ei täytä tilaajan vaatimuksia. Kyse on Omnicityistä. 34 istumapaikkaa ei varmastikaan ole tarpeeksi. Silti näitä autoja liikkuu ruuhkavuoroissa joka ikinen arkipäivä ja kukaan ei puutu asiaan. Pitäisiköhän minun... ;)
 
Kyllä nuo OmniCityt ovat ihan sopimuksenmukaista kalustoa h68:lla ja h71:llä. Itse asiassa niille on tarjottu myös vielä vähempipaikkaiset uusalue-MaxCit 9520 - 9522, mutta HKL on vaihtanut ne linjoille joissa kolmatta lastenvaunupaikkaa tarvitaan enemmän.

On sitten ihan toinen juttu, miksei HKL osaa vaatia isompaa kalustoa h68:lle ja h71:lle (tai monille muillekaan linjoille).
 
Keskiarvo Helb:in ajamattomista lähdöistä on noin neljä lähtöä/päivä. Eihän tuo nyt isolta määrältä kuulosta. Mutta voisi olettaa että jos kuljettajapulan takia pitää jättää joku vuoro ajamatta, niin se on se vuoro joka ajaa vähiten, eli yhden tai kaksi lähtöä ruuhkassa, jolloin se ajamaton lähtö voi olla monena päivänä peräkkäin sama.
 
Entäs tällainen meininki, hieman enemmän ajamattomuutta kuin pk-seudulla.

Täytyy toki muistaa, että Tukholmassa ja monissa paikoissa muuallakin Ruotsissa taisi olla kuluneella viikolla erittäin hankalat keliolosuhteet turvallisen linja-autoliikenteen harjoittamiseksi. Keliä on saattanut luonnehtia jopa mahdottomaksi liikennöidä kun sikäläisten bussiharrastajien kuvissa on näkynyt lähes tasamaallekin liukkauden vuoksi jumiin jääneitä busseja.

Kuvaesimerkki Tukholman kantakaupungista: http://i74.photobucket.com/albums/i253/Astroboy_/IMG_7756_1280.jpg
 
Takaisin
Ylös