HSL:n avoin data kaluston liikkeistä

Erittäin mainio palvelu! Myös liikennöitsijä 199 eli VTT puuttuu. Sillä on yksi oikea bussi numerolla 77, sekä datassa satunnaisesti näkyvä bussi 99955, jonka todellisesta olemuksesta ei ole mitään tietoa.
 
(Sillä on yksi oikea bussi numerolla 77, sekä...) datassa satunnaisesti näkyvä bussi 99955, jonka todellisesta olemuksesta ei ole mitään tietoa.
Raitioliikenteen puolella kummittelee vastaavalla tavoin kulkuneuvot 99957 ja 99960, mitä kaikkia niitä aikojen saatossa mahtaakaan tulla esille. Kaipa noillekin tunnuksille jokin järkevä selitys saadaan ennemmin tai myöhemmin.
 
Raitioliikenteen puolella kummittelee vastaavalla tavoin kulkuneuvot 99957 ja 99960, mitä kaikkia niitä aikojen saatossa mahtaakaan tulla esille. Kaipa noillekin tunnuksille jokin järkevä selitys saadaan ennemmin tai myöhemmin.

Ja Taksikuljetuksella on jo pitkään ollut Vuosaaressa ajossa 99992, se taitaa olla jokin oikea bussi, jonka laitteisiin on ilmeisesti unohtunut vaihtaa oikea kylkinumero. Viime aikaisia havaintoja on myös Roihupellon varikolla seisonut NF 99982 ja Kirkkonummen keskustassa lojunut PL 99961. Lisäksi HelB 3:n olen löytänyt reilu viikko sitten datasta :D.
 
Olen julkaissut tänään ensimmäisen version Bussitutka-nimisestä palvelusta, joka saattaa kiinnostaa foorumin käyttäjiä.
https://bussitutka.fi/

Tiedonkeruu on ollut käynnissä vasta muutaman päivän, joten tästä syystä tietovarasto vielä varsin pieni.

Tämä on kyllä näppärä palvelu ja pieksee reittioppaan nopeudessa, kun haluaa tietää seuraavan pysäkiltä lähtevän vuoron! :lol:
 
Huomasin vasta tänä aamuna, että Bussitutkan palvelussa voi tarkastella myös reaaliaikaisella puolella kaluston liikkeitä liikennöitsijöittäin. Kartalta olen tähän mennessä hyödyntänyt toisaalta linja- vaunuyksikkökohtaista seurantaa, samoin toimintoja "Lähimmät" ja "Kaikki kartalla". Tuo liikennöitsijäkohtainen hakuehto on siitäkin näppärä, että sen avulla kartalle saa rajattua näkyville kaikki liikenteessä kulkevat raitiovaunut, kaikki lähijunat tai kaikki metrojunat, kun kutakin raideliikennemuotoa operoi tällä hetkellä vain yksi liikennöitsijä.
 
Se VTT-Volvo on nyt tosiaan ilmeisesti siirtynyt PL:ltä Helbin käyttöön. Onko se Helbilläkin vain vuokralla vai aikooko HelB ostaa sen omakseen?
 
Se VTT-Volvo on nyt tosiaan ilmeisesti siirtynyt PL:ltä Helbin käyttöön. Onko se Helbilläkin vain vuokralla vai aikooko HelB ostaa sen omakseen?

Itse olen luullut, että sillä paikataan autoja, jotka ovat VTT:n päästömittauksissa ja siksi pois liikenteestä. Olenko tosiaan luullut näin väärin? Mikä kyseisen auton todellinen tarkoitus on?
 
Itse olen luullut, että sillä paikataan autoja, jotka ovat VTT:n päästömittauksissa ja siksi pois liikenteestä. Olenko tosiaan luullut näin väärin? Mikä kyseisen auton todellinen tarkoitus on?
Oma käsitykseni on kyllä täysin sama, eli sijaisauto päästömittausten aikana. Ilmeisesti tämä CHL-669 oli lainassa (todennäköisesti Volvon kautta) Pohjolan Liikenteellä syksyllä 2019, jolloin useat uudet Volvot saatiin toimitettua myöhässä. Pohjolalla auton numero oli 9977. Bussitutka näyttäisi tuntevan auton edelleen 9977:nä, mutta tuskinpa enää sillä numerolla kulkee. Tutkan ylläpitäjä ehkä ehtiessään päivittää ajoneuvon tietoihin oikean käyttäjän* / tunnuksen.

Helb:n linjoilla "9977" on viime viikkoina datan mukaan liikkunut. Onko päästömittausten takia vai muuten, itse arvelisin ensinmainittua, mikäli auton ulkopintoihin on jälleen ilmestynyt V77...

*) Tässä VTT-tilanteessa VTT on hieman keinotekoinen käyttäjä, kun se käyttää tätä autoa sijaisautopalveluun eikä liikennöintiin...
 
Tutkan ylläpitäjä ehkä ehtiessään päivittää ajoneuvon tietoihin oikean käyttäjän* / tunnuksen.

Olet tainnut ymmärtää vähän väärin miten Bussitutka toimii. Se näyttää ja tallentaa suoraan HSL:n tuottamaa avointa dataa eikä Bussitutkassa itsessään muokata ajoneuvojen numeroita.

Jokaisessa ajoneuvossa on määritelty sen liikennöitsijä ja ajoneuvon numero LIJ:hin ja on liikennöitsijän vastuulla pitää ne ajan tasalla. Ei ole kuitenkaan mitenkään epätavallista, että tuo prosessi ei aina toimi, ja mm. sen vuoksi avoimen datan tietoihin pitääkin suhtautua varauksella.
 
Olet tainnut ymmärtää vähän väärin miten Bussitutka toimii. Se näyttää ja tallentaa suoraan HSL:n tuottamaa avointa dataa eikä Bussitutkassa itsessään muokata ajoneuvojen numeroita.

Jokaisessa ajoneuvossa on määritelty sen liikennöitsijä ja ajoneuvon numero LIJ:hin ja on liikennöitsijän vastuulla pitää ne ajan tasalla. Ei ole kuitenkaan mitenkään epätavallista, että tuo prosessi ei aina toimi, ja mm. sen vuoksi avoimen datan tietoihin pitääkin suhtautua varauksella.
Olen todellakin saattanut ymmärtää tuon datan taustajutun enemmän tai vähemmän väärin. Vastaavia virhetietojahan esiintyi, kun Pohjolalla (Volvon kautta) vuokralla olleet Transdevin autot olivat palautuneet jälleen Transdeville. Ilmeisesti silloin käsitin asioiden taustat väärin. Mutta hyvä, että saatiin tähän asiantunteva tarkennus, kiitos siitä. :)
 
Olet tainnut ymmärtää vähän väärin miten Bussitutka toimii. Se näyttää ja tallentaa suoraan HSL:n tuottamaa avointa dataa eikä Bussitutkassa itsessään muokata ajoneuvojen numeroita.

Joo, näin juuri. En tee mitään tietojen ylläpitoa Bussitutkassa, vaan kaikki sen näyttämä tieto perustuu kokonaan siihen, mitä rajapinnasta tulee ulos. Toki mielessä on ollut, haluaisiko porukka kollektiivisesti ylläpitää esimerkiksi tarkempia tietoja kalustoon liittyen. Eli pelkän numeron lisäksi löytyisi kulkuneuvon perustiedot.
 
Toki mielessä on ollut, haluaisiko porukka kollektiivisesti ylläpitää esimerkiksi tarkempia tietoja kalustoon liittyen. Eli pelkän numeron lisäksi löytyisi kulkuneuvon perustiedot.
Tämä voisi olla mielenkiintoinen laajennus palveluun. On varmasti paljon tutkan käyttäjiä, jotka eivät muista ihan jokaisen HSL-alueella kulkevan liikennevälineen (bussi / raitiovaunu / metrovaunu / sähkömoottorijunayksikkö) merkkiä, mallia, vuosimallia yms. ominaisuuksia. Etenkin busseja on luokkaa 1300 kpl käytössä, joten palvelu voisi nopeuttaa monen seurantaa, kun ei tarvitse muista lähteistä tarkistaa, millainen bussi jossain liikkuu tai on liikkunut. Toisaalta tuo runsaus omalta osaltaan tekee ylläpidosta työlästä ja siihen varmaan tarvittaisiin työryhmää yhden henkilön sijasta. En pitäisi huonona asiana, jos tutka pystyisi jossain vaiheessa kertomaan kulkuneuvosta muutakin kuin sen järjestysnumeron ja omistajan (haltijan).
 
Takaisin
Ylös