Ihan yleisellä tasolla voi ymmärtää miksi HSL haluaa pätkiä 51:n. Reitti on hidas, kiemurteleva sekä tarpeeksi pitkä ja ruuhkainen että bussit ketjuuntuvat pahasti. Kuitenkin sen pätkiminen 3-4 osaan riippuen laskentatavasta on ylilyömistä, joka rikkoo tarpeettomasti nykyisiä kulkureittejä. Linjan olisi helposti voitu jakaa kahteen esim Malminkartano-Maunula-(Malmi korvaamaan 552 lopetusta) ja Kaari-Maunula-Mäkelänkatu-Kallio-Hakaniemi. Uusi 23 olisi toimiva vaihtoehto jälkimmäiselle osuudelle, jos se jatkettaisiin Kaareen ja oikaistaisiin Pasilasta suoraan Ratapihantietä ja Hakamäentietä Postipuistoon.
Suunnitelman blogissa on julkaistu tuloksia suunnitelman matka-aika ja kuormitusselvityksistä. Ne on tehty alkuolettamuksella että linjat 57 ja 59 ovat runkolinjoja, joka selittää aikaisemmin ihmettelemäni tiheän vuorovälin jälkimmäiselle linjalle. Linjastouudistuksen perustelu runkolinjojen tuomien aikasäästöjen ja kuormituksen pohjalta on tosin virheellinen lähestymistapa. Jos oikeasti halutaan mitata linjastosuunnitelman onnistumista, pitäisi nykytilannetta verrata tilanteeseen jossa ehdotetut runkolinjat ovat vielä peruslinjoja, tai vaihtoehtoisesti verrata suunnitelmaa runkolinjojen kanssa nykylinjastoon jossa nykyiset 57 ja 59 on muutettu runkolinjoiksi.
Näiden kahden linjan muuttaminen runkolinjoiksi on minusta muuten ihan suositeltavaa, mutta pikkuongelmana on niiden numerointi. HSL on tähän asti numeroinut runkolinjat kolminumeroisiksi ja nollaloppuisiksi. Jos 57 ja 59 numeroitaisiin sen mukaiseti, niin ne saisivat numerot 520 ja 540. Ongelman tuottaa se että 540-sarjan bussit kulkevat muuten Espoossa ja MAL 2019:ään on vuoden 2030 runkoverkkoon merkitty runkolinja 542:n reitille jolle pitäisi sitten etsiä jokin muu numero, joka rikkoisi numerointikaavaa. 59:n voisi tosin numeroida 50:ksi sen kanssa nyt yhdistettävän linjan mukaan jolloin se olisi 0-loppuinen, mutta tämä puolestaan olisi epäjohdonmukainen muiden 0-loppuisten kaksinumeroisten linjojen kanssa, jotka ovat peruslinjoja (20, 40, 70, 80, 90 ja jossain määrin myös raitiolinja 10)