Havaintoja HSL-alueelta - lokakuu 2018

19.10
TDF 1263/71, samanaikaisesti TDF 1254/55, eli autot väärin päin.
71:llä pitäisi olla teli, ja 55:lla pätkä.
 
19.10 aamupäivä
HelB 1614/23 (HelBin uusin Linkker 13LE, ZLP-623)

Olinkin näkevinäni viikolla, että Ruskeasuon varikolla oli Linkkeri ilman kylkinumerotarroja, mutten ohimenevästä bussista katsoen ollut varma puuttuivatko ne vai olinko vain sellaisessa kulmassa ettei kylkinumeroa näkynyt. Olisi toisaalta pitänyt tajuta, että kun olin itse 1612 kyydissä, 1611 tuli vastaan aikaisemmin ja 1613 oli mennnyt Pohjolan liikenteelle, että kyseessä on uusi bussi.
 
Olinkin näkevinäni viikolla, että Ruskeasuon varikolla oli Linkkeri ilman kylkinumerotarroja, mutten ohimenevästä bussista katsoen ollut varma puuttuivatko ne vai olinko vain sellaisessa kulmassa ettei kylkinumeroa näkynyt. Olisi toisaalta pitänyt tajuta, että kun olin itse 1612 kyydissä, 1611 tuli vastaan aikaisemmin ja 1613 oli mennnyt Pohjolan liikenteelle, että kyseessä on uusi bussi.

Onhan tuo ollut numeroituna jo useamman kuukauden, odottanut vaan käyttöönottoa Ruhan 700-rivissä. Kyseessä ei myöskään ole ihan uusi auto, vaan Linkkerin esittelyauto jota on kierrätetty jos vaikka missä. Toimii ensisijaisena vara-autona 1611 tai 1612 ollessa rikki, eli hyvin usein. Kolmea Linkkeriä ei yhtäaikaa 23:lla ole.
 
Onhan tuo ollut numeroituna jo useamman kuukauden, odottanut vaan käyttöönottoa Ruhan 700-rivissä. Kyseessä ei myöskään ole ihan uusi auto, vaan Linkkerin esittelyauto jota on kierrätetty jos vaikka missä. Toimii ensisijaisena vara-autona 1611 tai 1612 ollessa rikki, eli hyvin usein. Kolmea Linkkeriä ei yhtäaikaa 23:lla ole.

Meinasin uusi Helb:lle. Luulisi, kun sähköbussin kilometrikustannukset ovat halvemmat ja se mikä tekee autopäivistä kalliimpia eli hankintahinta on jo maksettu, että busseja kannattaisi pyörittää linjalla sen verran kun on ajokuntoisia ja pitää dieseleitä varalla.
 
19.10 aamupäivä
HelB 1614/23 (HelBin uusin Linkker 13LE, ZLP-623)

Linkkerin esittelykäytössä ollut aikaisemmin, rekisteröity jo elokuussa 2017.

Myös toinen tällainen Linkker 13LE on ollut esittelykäytössä (XNV-338), onko tietoa missä menee nykyään?
 
Linkkerin esittelykäytössä ollut aikaisemmin, rekisteröity jo elokuussa 2017.

Myös toinen tällainen Linkker 13LE on ollut esittelykäytössä (XNV-338), onko tietoa missä menee nykyään?

Trafin mukaan XNV-338 on väliaikaisesti poistettu liikenteestä (tavallinen poisto), joten veikkaisin että jossain odottamassa että jollain liikennöitsijällä on tarvetta sille. (Vain oma arveluni, ei mitään tietoa kyllä itsellänikään ole)
 
Trafin mukaan XNV-338 on väliaikaisesti poistettu liikenteestä (tavallinen poisto), joten veikkaisin että jossain odottamassa että jollain liikennöitsijällä on tarvetta sille. (Vain oma arveluni, ei mitään tietoa kyllä itsellänikään ole)

Käsittääkseni linjalle 16 on tulossa sähköautoja jollain aikavälillä, että menisikö tuo sinne tämän HelB 1614 kanssa?
 
Ei ainakaan tähän sopimukseen ole tulossa. Ehkä kun seuraavan kerran kilpailutetaan.

Kaikki nyt HSL:n linjoilla kulkevat sähköbussit eivät ole osa kyseisten linjojen alkuperäisi sopimuksia, vaan käytöstä on sovittu erikseen. Loppuvuodesta 2015, kun HSL:n sähköbussien käyttö nytkähti eteenpäin, sanottiin, että HSL:n 12 sähköbussin hankinnasta bussit nro 9 ja 10 olisi menossa linjalle 16, mutta nämä suunnitelmat tuskin pitävät. Tosin tuosta hetkestä kesti yli 2 vuotta että 51 sai sähköbussinsa, eli saa nähdä.
 
Meinasin uusi Helb:lle. Luulisi, kun sähköbussin kilometrikustannukset ovat halvemmat ja se mikä tekee autopäivistä kalliimpia eli hankintahinta on jo maksettu, että busseja kannattaisi pyörittää linjalla sen verran kun on ajokuntoisia ja pitää dieseleitä varalla.

Minäkin haluaisin nähdä 23:lla kolme Linkkeriä yhtäaikaa, mutta esteeksi muodostuu se, että tällä hetkellä kuljettajakiertoja ei ole suunniteltu kolmen sähköbussin mukaan. Kolmannen sähköauton rattiin osuisi varmasti kuljettajia, jotka eivät osaa/saa/halua sillä ajaa.
 
Takaisin
Ylös