Havaintoja YTV-alueelta - marraskuu 2006

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.

JT

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,372
1.11.06 Espoo

HELB #72 (Volvo B10BLE Ikarus E94) / 57
WL #19 (Scania N113CLL Lahti 402) / 195
 
Concordian #171 Ikarus-Volvo jämähti laituriin Leppävaarassa n. klo 16.30 kun seisontajarrut hirttivät päälle. Auto oli linjalla 110T.
 
To 2.11. Espoo

HELB #9863 (Volvo B10BLE Ikarus E94) / 248
CBF #123 (Volvo B10BLE 6x2 Carrus City L) / 15
 
Torstai 2.11

HelB #10 (Omni-Lahti) sekä #9210 (Wiima K202) / h71
HelB #990x (kaasu-uukkari) / h66A
HelB #116 / 742 (aamulla)
 
Bussitonta Helsingin keskustaa odotellessa täytyy vain suuresti ihmetellä, kuinka 40 km/h rajoitusalueella VOI saada bussin noin radikaalisti vinksin-vonksin ja suistumaan vieläpä "väärälle" puolelle. Ratikkapysäkki, jolla pysähtyy sähköinen miellyttävä kulkuneuvo, on aivan tuusan nuuskana! Ja taas tuli kännykkään liikennehäiriöilmoitus, että raitiovaunuliikenne ei toimi - ja syy tuttu on - autoliikenne. Bus - hus !
 
Bussitonta Helsingin keskustaa odotellessa täytyy vain suuresti ihmetellä, kuinka 40 km/h rajoitusalueella VOI saada bussin noin radikaalisti vinksin-vonksin ja suistumaan vieläpä "väärälle" puolelle. Ratikkapysäkki, jolla pysähtyy sähköinen miellyttävä kulkuneuvo, on aivan tuusan nuuskana! Ja taas tuli kännykkään liikennehäiriöilmoitus, että raitiovaunuliikenne ei toimi - ja syy tuttu on - autoliikenne. Bus - hus !
No toisaalta asia on niinkin, että kivipäällysteiset kadut osaavat olla todella liukkaita, jopa sateella. Tämän(kin) telibussin kuljettajalla taisi olla hieman liikaa vauhtia Kaisaniemen kapeassa mutkassa.
 
Tämän(kin) telibussin kuljettajalla taisi olla hieman liikaa vauhtia Kaisaniemen kapeassa mutkassa.
Mutta kun siinä on 40 km/h rajoitus, niin mikä on siis se suurin nopeus, jolla tuosta saa bussilla erivapaudella ajaa? Mutkassa on noppakiveys, sää nollan alla, liukkaaksi hioutuneet kivet. Pitäisi osata ainakin liikennemerkeissä esiintyvät numerot ulkoa ja linja-autonkuljettajan vastuullisessa ammatissa myös ymmärtää mitä se tarkoittaa, kun niitä laitetaan kaksi rinnan, eli 3, 4, 5, 0 jne.?

Bussiliikenne on tämän(kin) holtittomuuden osoituksen takia aivan turhaa Helsingin keskustassa. Hyvä kun ei tullut ruumiita, kun auto ajoi ratikkapysäkin tuusannuuskaksi. Kävin päivällä katsomassa paikkaa, ja erittäin vakavaan onnettomuuteen olisi ollut mahdollisuus.

Bussiterminaalit vain raitiotielinjojen/rautateiden/metron solmukohtiin ja loppumatka turvallisesti kaupunkiin kiskoteitse. Jos tuo HELB oli jokin Tuusulantiensuunnan bussi, niin keskustan suunnan päätepiste olisi silloin Pohjolanaukiolla, josta pääsee turvallisesti Ykkösellä.

Bussiliikenteen "erinomaisuus" nopeana liikennevälineenä kaupungissa perustuu juuri tuollaiseen lakia ja asetuksia rikkovaan ylinopeusajoon, sen olen kyllä huomannut. Kiskoliikenteessä ei tällaisia laittomuuksia tapahdu juuri koskaan ja siksi se on turvallisempaa.

On muuten tuon HS:n lehtijutun yhteydessä ihan viisaitakin kommentteja lukijoiden palautelaatikossa. Lukekaapa.
 
CBF #129 oli linjalla 731 2.11. Linjalla on hyvä kalusto - kaikkea Säfflen ja teliscalan väliltä.

Ei tossa Kaisaniemen mutkassa pysty edes kesällä vesisateessa ajamaan neljääkymppiä. Jos bussi olisi lähtenyt mutkassa puskemaan ja töntännyt viereisellä kaistalla olevaa autoa, olisi se vielä ymmärtrettävää. Eilinen oli kyllä melko saavutus ja kiinnostaisi kuulla, miten auton oikein saa noin.
 
Ei tossa Kaisaniemen mutkassa pysty edes kesällä vesisateessa ajamaan neljääkymppiä. Jos bussi olisi lähtenyt mutkassa puskemaan ja töntännyt viereisellä kaistalla olevaa autoa, olisi se vielä ymmärrettävää. Eilinen oli kyllä melko saavutus ja kiinnostaisi kuulla, miten auton oikein saa noin.
Esitän teoriaa (en ole itse ajanut tuolla tavalla...). Oletetaan, että kyseinen linja-auto on tullu Kaisaniemenkadun mutkaan liian suurella tilannenopeudella. Takamoottori-Volvon voimakas takapainoisuus eli hyvin kevyt etupää on saanut huonoissa keliolosuhteissa aikaan sen, että ohjaavien (etu)pyörien pito on heikentynyt ratkaisevasti ja ajoneuvo onkin alkanut puskea suoraan eteen päin kuljettajan tahdosta riippumatta. Kuljettaja on hädissään kääntänyt ohjauspyörää vasemalle niin pitkälle kuin mahdollista korjatakseen ajosuuntaa. Nopeuden hieman laskettua etupyörien pito on palannut ja ajoneuvo on lähtenyt kääntymään jyrkästi vasemmalle, koska kuljettaja oli kääntänyt "kaikki vasemmalle". Ajoneuvon suuren massan ja niin muodoin suuren liike-energian (vaikka nopeutta ei kamalan paljon enää varmasti ollut) ansiosta bussi syöksyi vasemmalla sijainneen ratikkapysäkin läpi kadun toiselle puolelle.

Kaikki ylläoleva on teoriaa. En ole lukenut poliisiraporttia tai mitään muutakaan selontekoa asiasta. Vastasin kysyjän kysymykseen, miten kyseessä olevan tapauksen tyyppisiä onnettomuuksia ylipäänsä voi tapahtua. Tuossa mutkassa on muistaakseni aikasemmin kolhittu nimenomaan sisäkaarteen puolta. Nekin ovat sattuneet liukkailla keleillä hyvin takapainoisilla ajoneuvoilla merkkiin katsomatta.
 
Pe 3.11.

HelB #9211 / h68

...ja tämä Kaisaniemessä kolaroitu telibussi oli siis seudun ehdottomaan parhaimmistoon kuuluva HelB #101 tai #102. :(
 
Viimeksi muokattu:
Helsinki 3.11

23: HelB 618 (Scania K230 Lahti Scala)
70V: HelB 9216 (ex STA 120 Wiima K202)
 
03.11.06 Espoo, Leppävaara

Helb nro 9705 (Volvo B10L /Carrus City U)/Espoon sisäinen 26.

Concordia nro 32/40 (Scania /Carrus City M)/Espoon sisäinen 23.

Concordia nro 4?? (Volvo B7RLE /City L)/Espoon sisäinen 23.

Helb nro 9706 (Volvo B10L /Carrus City U)/Seutulinja 248k.
 
Viimeksi muokattu:
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös