Tätä ei enää ole pk seudulla mutta sanotaan silti: Raba-Man eli ikarus 415
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Noita vihreitä on sitten vielä #119, tosin ainakin joku aika sitten tapasin Rautatientoriltä lähtevillä seutulinjoilla, ajeleeko vakituisesti?
Hoituri henkeen ja vereen.
Ei kyllä liity CBF/EA:n vihreisiin mitenkään, mutta täytyy todeta s738:n vakiomatkustajana, että VT/VL:n keltaoranssit CityM:t vuodelta 1993(!) on ainakin pintapuolisesti tarkasteltuna käsittämättömän hyvässä kunnossa. Liekö huolto tai linjastohistoria ollut suurin syy, mutta esim. #121 ja #34 on sisätiloiltaan aivan priimakunnossa. Ei risoja tekstiilejä, puukotettuja selkänojan kaaria tai tussisotkuja. Näillä seniori-ikäisillä busseilla on vielä kohtuullisen mukava matkustaa pitkä Lahdenväylän motariosuuskin. Penkit on niitä monen foorumilaisen peräänkuuluttamia pehmoisia. Linja on myös liityntälinja Keravalla, ja CityM:ään pääsee ihan kivasti vielä lastenvaunuilla sisään. Kun nämä autot joskus ikänsä takia lahdataan muualle, on vaikea uskoa, että tilalle tulisi yhtä mukavaa kalustoa -kokonaisuutta ajatellen- .
Olen samaa mieltä, että Carrus City M:t sijoittuvat tässä vertailussa aika korkealle. Esim. HelB:n autosarjat 9621-9625 ja 9828-9831 ovat olleet mukavia sekä ajaa että matkustaa. En tosin tiedä ko. autojen kuntoa tänä päivänä.
Omasta kuljettajan näkökulmasta myös City U -sarja 9701-9706 ainakin oli ennen erinomainen. Matkustusmielessä autoista toki löytyy runsaasti selkä menosuuntaan olevia penkkejä.
Jo mainittu Lahti 402 -sarja HelB 9-13 on kyllä todellakin autojen aatelia huolimatta siitä, että alusta on Scania. Ei mitään nitinöitä ja räminöitä. Harmi, että korimallin tuotanto lopetettiin juuri, kun se oli saatu kehitettyä lähelle täydellisyyttä.
Omasta mielestäni myös kaikki B10M:t olivat erinomaisia työkaluja. 87- ja 88-sarjojen vihreä säkkikangassisustus ei ehkä aivan yllä kärkisijoille.![]()
Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.
Volvo Carrukset ovat minunkin mielestäni ajo-ominaisuuksien osalta kaikkein parhaita työkaluja. Lisäisin listaan myös matalat B10B LE-Volvot. Jos vielä akseliväli on alle kuusi metrlä, on ketteryyskin huippuluokkaa - melkein kuin henkilöautoa ajaisi.
Minun mielestä pääkaupunkiseudun 10 parasta bussia:
1. Helb 9301 Carrus City
2. Veolia Carrus City M/L
3 Pohjolan Liikenne Carrus City L 847,848
4. Concordia Carrus City L
5. Helb 9603-9605 Carrus City L teli
6. Helb MANteli 601-609
7. Helb 9412-9416 Lahti 402 (1994)
8. Veolia 501-582 Säffle System 2000
9. Åbergin Linja 1 Lahti 402 (1998)
10. Tammelund 21 Mercedes-Benz O405N
Korjaamolla olleena voisin sanoa näin:
1.) Volvo B10M/Wiima KN202
2.) Volvo B10M/Carrus City
3.) Volvo B10B LMF, Scania L113/ Carrus City M
4.) Scania L94 UB, Scania N/L113, Volvo B10BLE/ Carrus City L
Scanioissa jäykkä alusta, Volvo pehmeähkön mukava. Mutta paras alusta on Scanian L113 siitä ei mihinkään pääse.)
City tuoteperheen koreissa ei ole mitään liikaa, ei nitinöitä ja natinoita ja paranee kuin viini vanhetessaan, jos pidetään hyvin.
5.) Scania L94 UB, Volvo B10BLE/ Lahti 402 (Volvo vetää tässäkin paremmat pisteet.)
6.) M.A.N Lion`s City (kulkee todella nätisti mukulakivikadulla) Tosin niissäkin tippui paneelit joskus matkustajien niskaan + Kuljettajan sähkökaapin luukku tuppasi ohjaamossa avautumaan kesken ajon kuljettajien niskaan..
7.) Scania Maxci eli joillekkin Hintti-Scania:
Ruostuu vanhemmiten melkoisesti.
Ja kauheimmat:
1.) Volvo 8500 CNG
2.) Ikarus e94
3.) Ikarus e94 Facelift
4.) Lahti Scala:
Huollettavuutta ei ole ajateltu pätkääkään, muotoilu vissiin ajanut kaiken edelle.
5.) Scania OmniCity
6.) Volvo 7000
Kaksi viimeisintä on ihan ok kun käyttää rutkasti sikakittiä ja jeesusteippiä korin paikkailuun..
Viimeisin muokkaaja Kimmo; 13.03.2007 kello 21:31. Syy: Korjausta
-Kimmo-
Minun mielestä parhaat ovat:
1. Volvo B10M Wiima K202, Carrus City ja Vanhool Alizee
2. Volvo B10B LMF Wiima K202 ja Carrus City M
3. Volvo B10BLE Carrus City L
4. Scania N113CLL Lahti 402 puolimatala
5. Scania L113 Carrus City M
6. Scania L94 Carrus City L ja Kiitokori City Star
7. Scania N94 Lahti 402
8. Mercedes-Benz O405N2
9. Volvo B10L Lahti 402 ja Carrus City U
10. Scania K92 Ikarus E95F
ja huonoimmat:
1. Scania OmniCity
2. Ikarus E94F
3. Lahti Scala
4. Volvo 8500LE
5. Säffle 2000
6. MAN Lion"s City
7. Renault Agora Line
8. Volvo 7000
9. Mercedes-Benz Citaro
10. Ikarus E94
Tiedoksi vaan että tuo on Carrus City L eikä Carrus City![]()
Viimeisin muokkaaja Pera; 13.03.2007 kello 22:20. Syy: Korjattu virheitä
Ok.
Ja huonoimmat minun mielestä ovat: Arvosanat (1-10) :
1. OmniCity (1)
2. Lahti Scala (1)
3. Renault Agora Line (3)
4. Ikarus E94 (vanhempi malli) (3)
5. Ikarus-teli (vanhempi malli) (3)
6. Ikarus E94 (uudempi) (6)
7. Scania L94 UB4 x2 (7)
)8. Volvo B10BLE Säffle-muodossa. (7)
Scalahan on muotoiltu Taideteollisella korkeakoululla, ja ko. putiikissa jo jonkin aikaa kun olen ollut töissä, satun tietämään että muotoilua arvostetaan siellä todella paljon (jopa reksillä on muotoilijatausta). Ainakin minulle on muodostunut muotoilualasta sellainen kuva, että asioiden ja esineiden ulkonäkö todella merkitsee enemmän kuin niiden käytännöllisyys. Mutta eipä tätä asiaa tarvitse tulla TaiKkiin toteamaan, voi sen huomata muutenkin...
...Ja jos jonkinlainen top 5 tai 10 lista täytyis tehdä, niin minun listani (joka painottaa hieman enemmän matkustusmukavuutta) näytäisi jokseenkin seuraavalta:
Parhaat:
1. Carrus City U (sekä nivelenä että pätkänä, kuten myös B10L -alustaiset Lahti 402:t)
2. Carrus City L / Volvot (myös seiskalitraiset)
3. Volvo 8700 LE
4. teli ja pätkä MAN
5. Scania L94 teli + N94 / Lahti 402
Huonoimmat:
1. Scania N113CLB-LG / N113CLL kaikilla koreilla
2. Scania Omnicity
3. Kaikki Ikarukset, erityisesti Scanian alustalla
4. Scania MaxCi
5. Volvo 8500