Concordia 478:n istuimet ovat samanlaiset kuin muissakin samanikäisissä Lahti Scaloissa. Uusi versio istuimesta, jossa istuintyyny on hieman muhkeampi etuosastaan, tuli käyttöön vasta vuodenvaihteen tienoilla valmistuneissa autoissa. Niihin on tehty myös muita, lähinnä kuljettajan työtilaa koskevia muutoksia.
--
Lauri Räty
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Kyllä Scania on täysin moitteeton myös matkustaa, on täysin eri asia, jos alusta pilataan jollain halpa korilla joka on esim. kylmä. Nitinöitä ja natinoita on valitettavasti näissä nykyisissä muovin täyttämissä koreissa enemmän. Volvon 8700 voi olla matkustajalle ehkä Scalaa hienompi, mutta kuljettajana en ole siitä koskaan tykännyt - mikään Volvo ei ole ollut yhtä huono käyttää. Nykyisin kai kuljettajan työpaikka on parannettu, mutta ei se mikään kaupunkibussi silti ole, mielestäni Scalassa on nuorekasta yritystä paljon enemmän. Huono asia on moottorin sijoitus, jolloin takaosa on tätänykyä molemmissa ruotsalais merkeissä liian korkea. B10B oli sisätilojen selkeydessä aivan omaa luokkaansa, ja Carruksen City L tyylikkään yksinkertainen ja hiljainen kori. Istuimet on sellaiset, kuin autoon on tilattu - esim. Turussa Julinin Scala no.501 on todella hieno sisustukseltaan, kun taas muut uudemmat Turun Scalat melko ankean näköisiä sisältä.
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Tämän vuoden lentokenttä Scalat eivät ole sisustukseltaan yhtään sen ihmeellisempiä, kuin muutkaan Scalat, mutta vanhemmissa on kyllä ihan laadukkaat penkit ja joissain jopa verhotkin. Mutta kyllä Carrukset aina Scalat voittaa. Harmi että niiden määrään on kuitenkin vähennetty uusien Scalojen vuoksi...![]()
Mukavimmat uudet bussit ovat ehdottomasti KUB-scalat, mutta on uusissa 8700:ssakin jotain tyyliä. Korkealattiaisista HKL:n nivel-Wiimat. Mutta ykkönen on Scala!
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 07.05.2007 kello 17:49. Syy: poistettu turhat hymiöt
Tai sitten ei, mielipiteensä kullakin. Mutta itse olen huomannut, ja aikaisemminkin todennut, että penkit on laitettu jotenki kummallisesti, niin että niissä liukuu pois, ainakin tuulihousut päällä. Ei ole kauhean kiva kokoajan koittaa pitää itseään bussin penkissä ettei tipu, kun harkoista tulee ja on muutenkin väsynyt.![]()
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Talvimaisemia Urho Kekkosen kansallispuistosta
Tänään tuli matkustettua concordian bussilla nr 75, eli ex espoon auto. volvo b10ble carrus city l. Punaiset istuinpäälliset penkeissä sekä hieno puujäljitelmä ikkunoiden alapuolella. Todella asiallisen oloinen bussi kaikin puolin.
Nuo vanhat city l:llät alkaa vaan olemaan aikasen kuluneita. Sinäänsä oikein hyvä malli, mutta itse enemmän olen mieltynyt uudempaan city l:llään. Yleensä ottaen perus siisti malli, ei ole nuhkuisan oloinen ja vikoja tuntuu olevan aika vähän. Laatutuote.
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Tämä keskustelu oli sen verran antoisa, että päätin heittää omankin lusikkani tähän soppaan. Katureiden arvostelu on itselleni aika vaikea homma loppujenlopuksi, koska olen vähän sitä mieltä että lähes kaikissa katureissa on aina jotakin hyvää! Yritän tähän nyt laittaa jonkinlaisen arvostelu jutun;
Carrus/Wiiman tuotanto
Wiima K202 ja N202
Kaikessa vanhanaikaisuudessaan Carrus/Wiima K/N202 kori on varsin nätti katuri - kromatut lampunympärykset, pyöreät ratikkatyyppiset perävalot ja muut yksityiskohdat tekee korista jotenkin niin hienon ja asiallisen! Kaikessa yksinkertaisuudessaan Wiima 202:ssa on mukava matkustaa, mielestäni kerrassaan loistava katuri! Kokemukseni 202:sista painottuu lähinnä Volvo alustaisiin autoihin, Scania alustaisilla olen valitettavan vähän päässyt matkustamaan. Mutta mitä Volvo B10M ja MA alustoihin tulee, niin kerrassaan loistavaa Volvo laatua nekin, kyyti kyseisillä alustoilla on varsin pehmeää. Sen verran minulla on Scania alustaisista muistikuvia, että varsin asialliset moottorinmurinat niissä tais olla![]()
City/L/M/U tuoteperhe
City tuoteperhe onkin jo laaja kokonaisuus erilaisiin tehtäviin soveltuvia autoja. Volvo Carrus City korkealattia-autot edustavat jälleen kerran korkealaatuista Carrus tasoa, samaa voi sanoa Carrus City L ja City M busseista, varsinkin kun alla on vielä Volvo on kyyti yhtä juhlaa! Mutta ihan hauskaa noilla City L Scanioillakin on mennäCity (L ja M) bussit sopii mielestäni erityisesti hieman pidemmillekkin matkoille. City (L ja M) korimallit edustaa vielä tyylikästä vanhahtavaa muotoilua!
Volvo B10L Carrus City U on todellinen cityauto, joka on varsin kätevä peli keskustalinjoilla mm. täysmataluutensa ansiosta tai onhan nuo ainakin lähes täysmatalia. Mielestäni City U ja NU korimallit edustavat tyylikästä 1990-luvun Suomalaista designiä! Uukkareissa on hyvänä puolena myös, että niissä on istumapaikkoja aika paljon! Jotenkin vaan niin sympaattisia dösiä ulinoineen päivineen!
Carrus K206 - Volvo 7000
Volvo 7000 on mielestäni ihan tyylikäs ja hyvä cityauto, johon aika ei pure helpolla! Vaikka nuo jo kymmentä ikävuotta alkavat lähennellä, näyttää ne silti moderneilta. Seiskatonninen on ihan kätevä cityauto ja sopii hyvin etenkin metron liityntälinjoille.
Scania Katrineholm
MaxCi
Nämä on jotenkin vaan todella reteitä dösiä! Pehmeät penkit luovat matkustusmukavuutta, koneensoundit varsin miellyttävät! Muistelisin, että aikoinaan HKL:n MaxCi Scanioissa oli ovien toimintaääni varsin kova? Ja annoinkin noille aikoinaan lempinimeksi "suhisija" Mutta mielestäni nykyisin ovien äänet eivät läheskään niin kovat. Asiallinen katuri jolla taittaa pidemmänkin matkan!
OmniCity
Mielestäni OmniCityt ovat yhdessä M-B Citaroiden ja Volvo 7000 autojen kanssa kestänyt hyvin aikaa, vaikka pääkaupunkiseudun vanhimmat Omnarit alkaakin olla jo 11 vuotiaita. Valitettavasti pystyn matkustamaan kyseisillä autoilla vain takapenkeillä tai vastakkain istuttavilla paikoilla, muuten joutuu matkustamaan polvet kurkussaPehmeät penkit luovat autoon kuitenkin lämminhenkisen tunnelman ja kun oikean paikan saa niin taittuu OmniCityllä pidempikin matka! Nämä eivät kuitenkaan sovi pitkille ja raskaasti kuormitetuille linjoille, kuten h67 ja h79...
Säffle Karosseri
Säfflen muotoilu miellyttää silmää ja ihan mukavia autoja ovat olleet matkustaa - niin puolimatalana, etumatalana kuin kaasunakin.
Nämä arvostelut olivat täysin matkustajan ja etenkin harrastajan näkökulmasta otettujaYritän joskus näitä tänne kirjoitella lisää. Itselläni ei ole varsinaista bussisarjaa jota nyt aivan täysin vihaisin vaikka sitä olen joskus kyllä yritäänytkin. Mielestäni kaikessa on oma asiallisuustasonsa jos ei matkustajan kannalta niin sitten harrastajan
Kuitenkin voisin sanoa, että kaikista tunnepitoisimpia on legendaariset Wiima 202 koriset bussit Volvon alustalla.