Helsingin Bussiliikenne 411

Ikarus on näyttänyt pyörivän satunnaisesti ties millä linjalla ties mihin aikaan päivästä vara-autojen vara-autona. Viimeksi näkyi livetiedoista reilu viikko sitten jollain keskustalinjalla.

Itselläni on tuohon kätevä työkalu, joka tarkkailee livedataa säännöllisin väliajoin etsien kalustonumeroa 411. Pitää katsella jos sen saisi joskus julkaisukelpoiseksi.
 
Itselläni on tuohon kätevä työkalu, joka tarkkailee livedataa säännöllisin väliajoin etsien kalustonumeroa 411. Pitää katsella jos sen saisi joskus julkaisukelpoiseksi.

Nyt alkoi kiinnostaa.
Miten olet tämän tarkkailijasi toteuttanut?
Itseänikin kiinnostaisi vastaavanlaisen työkalun kokeileminen.
 
Nyt alkoi kiinnostaa.
Miten olet tämän tarkkailijasi toteuttanut?
Itseänikin kiinnostaisi vastaavanlaisen työkalun kokeileminen.

NodeJS, MQTT.js sekä Heroku (+ scheduler).

Kyselee normaalisti 20 minuutin välein että löytyykö bussia linjalta. Jos löytyy, laitetaan muistiin sekä linja että odotettu saapumisaika päätepysäkille. Tämän jälkeen ohjelma käynnistyy seuraavan kerran odotettuna saapumisaikana. Jos bussi on silloin myöhässä, odotetaan taas seuraavaa odotettua saapumisaikaa. Jne jne. Bussin saapuessa päätepysäkille odotetaan kunnes linja tai linjan suunta vaihtuu, ja aloitetaan homma alusta.

Herokun sekuntiveloituksella tämä on hyvin kustannustehokasta, eikä se ole usein tuntia kauempaa päällä kuukaudessa.

Ohjelmassa ei ole tällä hetkellä ollenkaan käyttöliittymää sekä siinä on muutamia showstopper-tason bugeja. Ideana on myöskin jatkaa kehitystä kokonaisvaltaisempaan livedatan tutkimisohjelmaan. Luonnollisestikaan aikataulua millekään kehitykselle ei ole. :p
 
Jos sieltä msorrin ohjelmistotehtaasta jotain näyttelykelpoista löytyy, niin täälläkin viittaa yksi kiinnostunut. :) Ohjelmoinut olen melkein koko pitkän ikäni, mutta vuosien varrella, Internetin myötä, olen jo tippunut kärryiltä, enkä esimerkiksi tuota livedataa ole opetellut ohjelmallisesti käyttämään.

Ketjun aiheeseen liittyen voisi aloittajalta kysyä, kiinnostaako Ikaruksen bongaaminen nimenomaan linjalla vai muuten vaan?
 
En tiedä THK-bussisivujen toimintaperiaatteesta, mutta näyttää siltä että sinne lisätään uudet bussit mutta ei poisteta vanhoja.
En tiedä minäkään, mutta mieluusti arvailen.

Tulokkaat on helppo havaita omin silmin, mutta poistuneistahan on vaikea tehdä havaintoja. Ja jos kukaan ei ilmoita autoa poistuneeksi, niin sehän roikkuu helposti tietokannoissa pitkään. Jonkun mielestä auto voi olla poistettu, jos siitä poistetaan rahastuslaitteet, mutta onhan näitäkin autoja herännyt toisinaan henkiin tai siirtyneet esim konsernin/yhtiön sisällä toiselle varikolle.

Aiemmin ajoneuvorekisterin kyselyt maksoivat alkaen 2,00€/ajoneuvo, joskin tämän vuoden alusta alkaen tiedot on vihdoin saanut ilmaiseksi. Tämä toivottavasti lisää päivitysaktiivisuutta.

Kannattaa sekin muistaa, että mikään bussisivusto ei ole rahantekokone, vaan käytännössä ylläpitäjiensä harrastustoimintaa ja käytännössä tuottaa vain tappiota. Vähintäänkin niihin satsatun menetetyn ajan puitteissa.
 
Takaisin
Ylös