Tässä http://kotisivu.mtv3.fi/jyrki.langma...oo.1986.1.html näin aluksi Espoon aikataulukirja 01.09.1986-31.05.1987.
Tässä http://img453.imageshack.us/my.php?i...uosaarihf3.jpg vähän vanhempi aikatalu välillä Helsinki-Vuosaari. valitettavasti kopion vuosiluku ei tiedossa. Liikennöitsijä erittäin suurella todennäköisyydellä Oy Liikenne Ab
Tässä http://kotisivu.mtv3.fi/jyrki.langma....LOY.1979.html vielä lisäksi Oy Liikenne Ab:n aikataulu 03.09.1979 Helsingistä Vantaalle
Viimeisin muokkaaja Resiina; 12.11.2006 kello 14:15. Syy: Lisätty Loy:n aikataulun linkki
Vantaan Liikenne Oy:n Aikataulu 01.06.1980
http://kotisivu.mtv3.fi/jyrki.langma...enne.1980.html
Ovat vantaan linjat muuttuneet jonkin verran noista päivistä
www.archive.org ja siihen kirjoittaa www.ytv.fi tai www.hel.fi/hkl/ niin näkee myös vanhoja aikatauluja 1999-vuodelta tai aikaisemmiltakin vuosilta ehkäpä.
YTV:n aikataulut vuodelta 1997:
http://web.archive.org/web/199703300....edita.fi/ytv/
Esimerkiksi Keravan linjan 633 lähtöjä on ollut mukavasti, arkisin ja lauantaisin iltaan asti puolen tunnin välein ja sunnuntaisinkin tunnin välein. Nopeampi linja 733 on myös palvellut arkisin puolen tunnin välein, lauantaisin ja sunnuntaisin tunnin välein. Ahjon tarjonta on siis tainnut heikentyä aika tuntuvasti, kun aikaisemmin 633:kin palveli siellä 733:n lisäksi.
HKL:n aikataulut vuodelta 1998:
http://web.archive.org/web/199905021...unat/index.htm
http://web.archive.org/web/199812051...ssit/index.htm
http://web.archive.org/web/199812050...ikat/index.htm
http://web.archive.org/web/199812060...utat/index.htm
http://web.archive.org/web/199902241...etro/index.htm
Laitoin ensinnä merkille, että uusista kaupunkiradoista huolimatta junatarjonta esimerkiksi Puistolassa on pysynyt samana kuin 1999. K-junat kulkevat samalla 20 minuutin vuorovälillä lukuunottamatta paria ruuhkatuntia aamulla ja illalla. Niitä on tiheämmällä vuorovälillä, mutta ne ovat aikaisempaa hitaampia. Päivisin ja myöhäisiltoina/viikonloppuina on tapahtunut siis jopa heikennystä, sillä sama 20 minuutin vuoroväli on säilynyt, mutta on tullut yksi pysähdys lisää ja K- ja I-junia on yhdistetty N-juniksi, jotka kulkevat harvemmin kuin nämä kaksi yhdessä. Olisi saman tien voitu laittaa kaikki junat N-juniksi, mutta radan varren asukkaat vastustivat tätä kiivaasti.
Bussipuolella on HKL:llä karsintaa tapahtunut jonkin verran. Varsinkin illoissa on napsittu vuoroja pois ja ruuhkaliikenteessäkin muutamia vuoroja. Eräiltä poikittaislinjoilta kuten 22 on leikattu liikennettä. 58 on saanut taas lisää lähtöjä.
Viimeisin muokkaaja kemkim; 18.11.2006 kello 01:06.
Yöbussissa on tunnelmaa
Tässä 11 vuotta tuosta vanhempi aikataulu
Helsingin aikataulu kirjanen 01.09.1987-31.05.1988
http://kotisivu.mtv3.fi/jyrki.langma...inki.1987.html
Osa linjoista on säilynyt ennallaan, mutta on paljon muuttunutkin nykyiseen verrattuna (osa parempaan ja osa huononpaan suuntaan)
Katsotaampa että muistanko oikein
Linjasta 733 vielä ensimmäisenä tippui linjalta sunnuntai liikenne, joka oli erillisellä liikenne luvalla ja läänin rahoitus(Rahoitus loppui). Myöhemmin linjaa karsittiin lisää(valitettavasti se johti matkustamäärien laskuun), liikennekaudella 2004-2005 ajettin enään arkisin 05.00-18.10 välillä, lopulta 2005 kesäliikenteen alussa se loppui kokonaan kun Ytv poisti U-Liikenne tuen(Viimeinen naula arkkuun) Ajoin viimeisenä vuonna kyseistä linjaa matkustajia oli lähinnä ruuhka-aikaan ruuhka suuntaan mutta muuten linja oli suhteellisen hiljainen. Keravan linjat ovat olleet n.s. liikennelupalinjoja tähän vuoteen(2006) asti, jolloin kerava liittyi YTV:n
Kun voisikin Keravalla hypätä ajassa taaksepäin linjojen 632, 633, 634, 733, 833, 845 ja 850:n aikataulujen suhteen esim tähän aikataulukauteen 1994-95 http://kotisivu.mtv3.fi/jyrki.langma...rava.1994.html
Lisää keravan aikatauluista tässä http://jlf.fi/f12/1342-keravan-vanhoja-aikatauluja/ ketjussa
Viimeisin muokkaaja Resiina; 19.11.2006 kello 19:59. Syy: Lisätty tekstejä ja linkkejä
Tässä Helsingin
http://kotisivu.mtv3.fi/jyrki.langma...oikittais.html
Vuoden 1975 poikittaisliikenteen aikatalut
(Saatu Safka:n kokoelmasta)
Arvaanpa, miksi kävi näin. Aikaisemmin linjan asiakkaina oli autottomia, jotka hoitivat sillä matkustustarpeensa Helsingin keskustan ja Keravan keskustan suuntaan kattavien liikennöintiaikojen varassa. Aina pystyi tulemaan kotiin, kun palvelua oli joka viikonpäivänä aamusta iltaan. Sitten kun tähän ei enää ollut mahdollisuutta, tippuivat nämä ihmiset junan tai henkilöauton asiakkaiksi. Aiemmin kun ei voinut valita, että kumpaa käyttää mikäkn päivä, ihmiset, joille bussikin olisi ollut kätevä vaihtoehto, ostivat junalipun, koska tarvitsi päästä muinakin aikoina matkustamaan, kuin bussin kulkuaikoina.
Nyt olisi mahdollisuus tilanteen korjaantua, kun sama lippu käy sekä junissa, että bussissa, mutta arvaan, että korvaamatonta vahinkoa on jo ehtinyt tapahtua. Ehkä vielä tilanne voitaisiin pelastaa YTV-rahoituksella. Kelvollinen vuoroväli olisi sekä 738:lle että 633:lle 30 min arkisin, 30 min lauantaisin ja 60 min sunnuntaisin. Vähitellen palvelutason parantuessa matkustajatkin tulisivat toivottavasti takaisin. Tai sitten säästettäisiin rahaa ja järjestettäisiin näiden linjojen Keravan osuuksille vastaavantiheyksinen tai tiheämpi liityntäliikenne ja ajettaisiin vain ruuhkavuorot Helsinkiin ja takaisin.
Yöbussissa on tunnelmaa
Vuoden 1988 aikatauluissa näkyy selvästi, miten vuodesta 1988 ovat Helsingin bussien vuorovälit harventuneet nykyiselle tasolleen. On tullut joitakin poikittaislinjoja lisää, mutta kun myös poikittaislinjojen vuoroja on harvennettu ja eri linjoja yhdistelty, ja ajetaan nykyisin vain arkisin kun aikaisemmin myös lauantaisin ja ehkä sunnuntaisinkin. Kaupungin säästösyistäkö? Ei siinä mitään, jos vastaavasti olisi korotettu junien palvelutasoa, mutta niitä juniakin on nyt vähennetty VR:n ylisuurien tariffien takia ja ajetaan ruuhkajunia vain yhdellä yksiköllä, kun ehdottomasti tarvittaisiin lisää vuoroja tai lisää vaunuja niihin. Aika tiivis tunnelma on nykyään junissa ja busseissa. Metrossa nyt vielä on tilaa. Ihme kun matkustajamäärät ovat pysyneet harvennuksista huolimatta melko tasaisina, ehkä johtuu väestön lisääntymisestä.
Yöbussissa on tunnelmaa
Noita vanhoja aikatauluja kun selaili, on pakko myöntää että vuoromäärä on kyllä lisääntynyt jonkin verran. Esimerkiksi s248:lla on vuoroja tullut nykypäivään katsojen lisää. Samoin kun esimerkiksi e24:selle. U-linjojen vuorotarjonta on näköjään vähentynyt, mikä on valittevaa. Matkustajamäärän vähennyksellä niitä ei voi perustella, koska väestön lukumäärä ei ole nykypäivänä kääntynyt laskuun. Eikä autoilu niin paljon ole bussiliikennettä syönyt..
Muistanko väärin, jos väitän että M.W Wikström ajoi joskus 90-luvulla e67:kaa? Muistan meinaan lapsuudesta, että kyseisellä linjalla oli Korkeita puolituristeja Scania-Wiima yhdistelmällä.
Viimeisin muokkaaja Aleksi.K; 21.01.2007 kello 18:26. Syy: Lisätty tekstiä
Taidat tosiaan muistaa hieman väärin. Linjaa ajoi 80/90-lukujen taitteeseen asti Paikallislinjat, joka sitten 90-alussa yhdistettiin Espoon Auton kanssa. Espoon Auto muuttui sittemmin Stagecoachiksi. Ensimmäisessa kilpailutuksessa linjan voitti Linjebuss (sittemmin Connex), joka ajoi e67:aa ja sen seuraajaa e86:sta heinäkuusta 1999 elokuuhun 2004. Linjebuss taisi ainakin silloin tällöin sopimuskauden alkupuolella ajaa e67:aa Westendin Linjalta tulleilla Combi-Wiimoilla.
Viimeisin muokkaaja vko; 22.01.2007 kello 21:07. Syy: lainausta siivottu
Yöbussissa on tunnelmaa
Kyseiset listat on tehty lotus nimisellä ohjelmalla
Avaan nyt väliaiaisesti nämä kyseiset listat kaikkien nähtäville(Tulen poistamaan ne jossain vaiheessa)
http://kotisivu.mtv3.fi/jyrki.langman/Seko.html
En voi luvata 100% että ne toimii
siellä on
Espoo Espoon linjasto historiaa
Helsinki Helsingin linjastohistoriaa
Kerava Aloin suunnitella kerevan linjastoa ja aikatauluja mutta tämä projekti jäi kesken