Helsingin, Espoon ja Vantaan vanhoja aikatauluja


Mielenkiintoista faktaa kertovat nämä vanhat aikataulut.

Yhdeksässä vuodessa ovat melkoisesti kiristyneet ajoajat. 70V:llä kesti silloin keskimääräisten/arvioitujen ajoaikojen mukaan Lampputieltä Käpylänaukion pysäkille 24 min, nykyinen HKL:n aikataulu kertoo samaksi matka-ajaksi 19 min.

67:lle sama yhdeksän vuoden takainen aikataulu kertoo 36 min keskimääräisestä ajoajasta Torpparinmäestä Rautatientorille, nykyisen mukaan 30 min.

Lähes linjasta riippumatta löytyy noita 5 min kiristyksiä.
 
Yhdeksässä vuodessa ovat melkoisesti kiristyneet ajoajat.

Totta. Muistan kuinka vuonna 1999 tuo 73 seisoi usein Malmin asemalla noin 5 minuuttia keskustasta tullessaan. Nykyään se vain pysähtyy siellä ja jatkaa heti matkaa. Minusta tuntuu, että ennen aikataulut olivat paremmin paikkansa pitäviä eli realistisempia kuin nykyään. Tuo säästö kai on otettu pois luvattomasti kuljettajien tauoista, kun linjoja ei saa ajettua aikataulussaan.
 
Tuo säästö kai on otettu pois luvattomasti kuljettajien tauoista, kun linjoja ei saa ajettua aikataulussaan.
Eihän tuossa ole mitään säästetty, vaan on vain painettu paperille erilaiset arviot ajoajoista. Varsinaiset aikataulut eivät ole ainakaan kiristyneet. Jos ennen aikataulukirjaan painettiin arvio ruuhka-ajan mukaan, niin nyt sinne painetaan hiljaisen ajan mukaan. Vanhan mallin perusteella pystyi arvioimaan, koska on perillä. Nykymallin perusteella taas pystyy arvioimaan, koska pitäisi mennä odottamaan pysäkille, että ehtii kyytiin.
 
Yhdeksässä vuodessa ovat melkoisesti kiristyneet ajoajat. 70V:llä kesti silloin keskimääräisten/arvioitujen ajoaikojen mukaan Lampputieltä Käpylänaukion pysäkille 24 min, nykyinen HKL:n aikataulu kertoo samaksi matka-ajaksi 19 min.

Eiköhän tuo 19 min ole varsin lähellä todellista ajoaikaa, jopa ruuhka-aikoina. Lampputieltä Vanhalle Tuusulantielle menee noin 10 min ja tästä moottoritien päähän korkeintaan toiset 10 min.
 
Eiköhän tuo 19 min ole varsin lähellä todellista ajoaikaa, jopa ruuhka-aikoina. Lampputieltä Vanhalle Tuusulantielle menee noin 10 min ja tästä moottoritien päähän korkeintaan toiset 10 min.

Empiiriset havainnot tukevat kyllä tätä väitettä, tuonne 18-20 min väliin se useimmiten menee, onpas sitä onnistuttu joskus Käpylänaukiolle jopa 15 minuutissakin.

Sen sijaan tästä Käpylänaukiolta eteenpäin homma on huomattavasti hitaampaa kuin nykyisessä aikataulussa. 14 minuuttia tuosta Rautatientorille on melkoinen saavutus hiljaiseen aikaan, puhumattakaan ruuhkasta.

Niin, ja lähinnähän tarkoitus oli todistella vain sitä, että nykyiset 'keskimääräiset ajoajat' eivät salli minkäänlaista olosuhteista esim. lumikelistä, autojen ongelmista johtuvaa suht normaalia myöhästymistä. Kuten tuossa aiemmin taidettiinkin sanoa, nykyiset aikataulut antavat osviittaa siitä milloin pysäkille pitäisi tulla, ja nuo vanhat aikataulut sitten siitä että milloin sen bussin pitäisi sitten viimeistään ko. paikka ohittaa.
 
nykyiset 'keskimääräiset ajoajat' eivät salli minkäänlaista olosuhteista esim. lumikelistä, autojen ongelmista johtuvaa suht normaalia myöhästymistä.

Sempä takia talvisin usein bussit ovat myöhässä. Toisaalta, kesällä ne saattavat olla ajoissa. Esimerkkinä e29T 6.58 lähtö Kalajärveltä. Saapumisaika 7.49, mutta ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun tullut 10 minuuttia etuajassa. Talvella sama vuoro voi olla 10 minuuttia myöhässä. Joten, ei ole suunnittelijoiden työ helppoa..
 
Onkos tuo 741N-bussi, joka korvaa 77:n yöpalveluja, käynyt joskus Suurmetsän kääntöpaikalla? Ihan kuin tuo käytäntö olisi ollut joskus silloin, kun 77:n yölähdöt supistettiin.
 
Onkos tuo 741N-bussi, joka korvaa 77:n yöpalveluja, käynyt joskus Suurmetsän kääntöpaikalla? Ihan kuin tuo käytäntö olisi ollut joskus silloin, kun 77:n yölähdöt supistettiin.

Tällaistä kyllä suunniteltiin, mutta onneksi järjestelystä luovuttiin. Pisto olisi pidentänyt matka-aikaa hyvinkin 3 minuutilla, mutta hyöty olisi ollut aika olematon, koska Huokotien pysäkiltä on vain muutaman sadan metrin kävelymatka Kalteentien kääntöpaikalle. 741N:n nykyinenkin aikataulu on tiukka, mutta Kalteentien piston takia vuoroväliä olisi todennäköisesti pitänyt harventaa nykyisestä 30 minuutista 35 minuuttiin.
 
Joskus aikaisemminhan linja 650T kävi kääntymässä Suurmetsän kääntöpaikalla. Muistaakseni oli yksi lähtö Helsingistä joskus iltasella.
 
Joskus aikaisemminhan linja 650T kävi kääntymässä Suurmetsän kääntöpaikalla. Muistaakseni oli yksi lähtö Helsingistä joskus iltasella.

Aika pitkän koukkauksen olisi tuo 650T Suurmetsässä käydessään tehnyt! Oikeasti se 650T kävi kääntymässä Suometsäntiellä Tuupakassa (linjojen 651 ja 652 päätepysäkki).
 
Tuossa allekirjoituksessa olevalle aikataulut.net on tarkoitus skannata koko aikatualukokoelmani. En tiedä vitsiikö aikatuluvihkoja ruveta skannamaan, mutta irtoaikatuluja kyllä, löytyy 60 luvun lopulta alkaen, ja esim. monta HKL linjaa melkein kaikki vuodesta 1971, muutoksineen.

Nyt siellä on esimerkkinä Satulin aikataulu vuodelta 1975. Minulla oli myös täydellinen Someron Linja Oy kokoelma 70 luvun alusta aina 1989 saakka, yhdessä muutossa hävisi kaikki paitsi 1988 ja 1989. Ostan mielelläni jos jollakulla on niitä suht hyvässä kunnossa. Voi meilata!

Tässä kuva "615" linjan aikataulusta kesältä 1971.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ajattelin tässä kesäpäivän kunniaksi laittaa linkin 35 vuotta vanhaan HKL Uimarantalinjaan, jota ei tainnut tuossa Excel taulukossa olla.
Eli linja U9 Myllypuro - Laajasalo (Reposalmen Uimaranta).
 
Jaaha elvytetäämpä tämä viestiketju vähäksi aikaa. Käykääpä SRS:n sivuilla katsomassa uutta osiota josta löytyy vanhoja HKL:n aikatauluja vuosilta 1948-1956
 
Ajatella että h45 on ennen ajannut 10min välein. Tuo olisi nyttenkin loistava että h39A ajaisi la ja su.
 
Takaisin
Ylös