Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,280
Ensimmäinen luonnos on nyt julkaistu https://hameenlinnanvaylavihdintie.blogspot.com/2018/11/linjastoluonnos.html#comment-form Nykyiset Pohjois-Espoon suorat seutulinjat 345 ja 436 tosiaan viedään suunnitelman mukaan Luhtitien jatketta pitkin Myyrmäkeen ja Luhtitiellä on vaihtomahdollisuus runkolinjalle 300 ja Myyrmäessä runkolinjalle 400. Kivistö saa sentään säilyttää nykyisen suoran seutulinjan 431 mutta linja 415 typistetään liityntälinjaksi 573 Martinlaakso-Ylästö-Lentoasema. Askisto menettää seutulinjan 332 ja nykyinen 335/B korvataan liityntälinjalla 334 Askisto-Martinlaakso-Myyrmäki-Kaivoksela, Tällä korvataan myös tynkälinja 412 Myyrmäki-Kaivoksela. Vapaalan ja Hämeenkylän alueita palvelee jatkossa liityntälinjat 311 ja 331. Nykyinen 571 lyhenee välille Tikkurila-Myyrmäki.


Käytännössä siis koko Länsi-Vantaan linjasto muokataan täysin uusiksi jos esitetty linjasto toteutuu.
 
Myyrmäen terminaalissa ei voi riittää kapasiteetti, jos suunnitelma toteutuu tuollaisena. Toki lisäämällä kiertoliittymiä sopivaan paikkaan sekä kadunvarsipysäkkejä sekin varmaankin ratkaistaan vaihtokävelymatkojen kustannuksella.
 
Tämä on törkeää. Yksinkertaisesti vaan idioottimaista. Samalla 437K ei enää mene Juvankartanon ohi ja 566 reitti muuttuu mutkittelevaksi. Ei mitään järkeä! Adressissa jo lähes 900 nimeä!
 
Mun mielestäni kirsikka kakun päällä on se että aina täynnä kulkeva 345 muutetaan turhaksi liityntälinjaksi, mutta aina lähes tyhjänä kulkevan 431:en vuoroväliä tihennetään. Eikö 431:tä oltaisi voitu yhdistää 433:een ja 345:den vuoroväliä tihentää ja pitää sen reitti ennallaan?
 
Mielenkiintoista linjan 331 reitti on Hämeenkylästä Linnaisiin melkein sama kuin 1970-luvulla liikennöineellä linjalla 313 Helsinki-Hämeenkylä-Linnainen. Tuolloin ei ollut nykyistä Rajatorpantietä
 
Mun mielestäni kirsikka kakun päällä on se että aina täynnä kulkeva 345 muutetaan turhaksi liityntälinjaksi, mutta aina lähes tyhjänä kulkevan 431:en vuoroväliä tihennetään. Eikö 431:tä oltaisi voitu yhdistää 433:een ja 345:den vuoroväliä tihentää ja pitää sen reitti ennallaan?


Nimenomaan . Olen sen verran matkustanut 345:llä ja tiedän että nykyinen järjestelmä toimii erinomaisesti. Esittävät myös perusteettomia verukkeita, että pitkä linja ei toimisi. 99% prosenttia vuoroista on Lakistossa ajallaan ja lähtee ajallaan jos hyväksytään 2-4 minuutin viive. Linja tuo työntekijät iltavuoron alkuun ja samantien vie aamuvuoron työntekijät pois ja edelleen tuo yövuoroon 21.

Toinen veruke on se että kuljettajia tarvitaan vähemmän. Minkä logiikan mukaan ? Jos runkolinjaa ajetaan 10 min välein niin sama määrähän busseja kulkee Elielinaukion ja Myyrmäen välillä. Taas tyyppiesimerkki siitä, että matkusjia ei kuunnella.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:07 ----------

Tämä on törkeää. Yksinkertaisesti vaan idioottimaista. Samalla 437K ei enää mene Juvankartanon ohi ja 566 reitti muuttuu mutkittelevaksi. Ei mitään järkeä! Adressissa jo lähes 900 nimeä!

Laittakaa se oma nimi näkyviin siihen adressiin. Jos joka toinen nimi salataan, niin adressin painoarvo on mitätön.
 
Tästä ja muistakin linjastosuunnitelmista voi päätellä että ollaan tekemässä jokaiselle kadulle yksi linja ja sitten vaihdetaan jokaisessa risteyksessä. Ajatus on toki jalo, että saadaan vuorovälit tiheämmiksi. Valitettavasti kuitenkin tälläinen ajatusmaailma kuitenkin sataa yksityisautoilun laariin hyvin pitkälle koska edelleenkin täällä katsastetaan vaihtoja. Lisäksi vaihto-olosuhteita eikä yhteyksiä ole saatu riittävän saumattomaksi. Tällä tavoin vähennetään joukkoliikenteen houkuttelevuutta. Vihdintiellä todennäköisesti tullaan irtisanomaan 355 U-sopimus, koska muutehan ihmiset saattavat päästä liian sujuvasti ja ilman vaihtoja perille. Lisäksi on aika tekopyhää pyytää mitään kommentteja koska niitä ei kuitenkaan toteuteta.
 
Viimeksi muokattu:
Jokainen foorumilainen voi muuten pohtia, että jos olisi kaksi vaihtoehtoa linjan suhteen,joista valita:

1. Suora vaihdoton yhteys kerran tunnissa.

2. Vaihdollinen yhteys 20 minuutin välein.

Joissakin tilanteissa tietys tuo vaihtoehto 2 on parempi monestakin syystä, mutta kyllä löytyy linjoja, joiden käyttäjistä valtaosa valitsee vaihtoehdon 1.
Kertyneiden mielipiteiden sisältö kertoo selvää kieltä. Mutta nyt olisi tärkeää, että nekin olisi äänessä, jotka ovat uudistuksiin tyytyväisiä - onko heitä kovin paljon ?
 
Ainoa, mistä voin valittaa omalta kannalta on, että runkolinja 400 ajetaan edelleen Elieliaukiolle,eikä Kamppiin, vaikka se palvelee pääasiassa alueita, joilta on nopeampaa kulkea Elielinaukiolle junalla. Tämä linjasto ratkaisee lähes kaikki oman liikkumisen ongelmat, eli hiljaiseen aikaan äärimmäisen epätasaisen vuorovälin Myyrmäkeen ja Martinlaaksoon Uomatien varresta sekä kaikkien käyttämieni yhteyksien vuorovälit joko tihenevät tai pysyvät samana.

En tosin silti kannata sen kustannuksella puolen kaupungin yhteyksien muuttamista vaihdolliseksi. Olen edelleen sitä mieltä, että runkolinjojen sijasta pitäisi vain harventaa suorien linjojen vuorot yhteensä niitä korvaavan runkolinjan vuoromäärään, ja käyttää vapautuneet resurssit tihentämään vuoroväliä näiden suorien linjojen omilla osuuksilla. Tällöin suorat linjat säilyvät niitä haluaville ja loput saavat tiheämmän vaihdollisen vuorovälin.

Uomatielle tuleekin linjastoluonnoksessa aikamoinen ryysis. Nykyisin menee huipputuntina 15 vuoroa per suunta ja pelkästään runkolinjat yhteensä on jo 16. 300 (8-10), 345 (3), 400(6), 436(3), 437 (3), 571(3) ja entisellään säilyvä 574(2) on yhteensä 30 vuoroa tunnissa per suunta. Aika monelle linjalle on merkitty vaihtopaikaksi Louhelan asema. Toivon mukaan pysäkkejä siirretään vähän lähemmäs itse asemaa. Noropolun pysäkit ovat 200-300 metrin päässä asemasta. Itse ehdotin kyselyssä että Noropolun pysäkit siirretään Uomatie-Myyrmäentien risteykseen, Ojapolun pysäkit lähemmäs Vaskivuorentie-Myyrmäentie risteystä sekä uusi pysäkkipari Virtatien läheisyyteen tällöin Uomatie-Myyrmäentie osuudella on 5 pysäkkiä tasaisella 300m välillä. Saa nähdä paraneeko vaihtoyhteys.

431:n oikaisu pois Vantaanlaaksontieltä ja sen jättäminen ilman mitään joukkoliikenneyhteyttä ihmetyttää myös. Vaikka moottoritie onkin lähellä, niin sinne olisi silti voinut viedä jonkin liityntälinjan, kun Myyrmäkeen vieville 571 ja 560 pysäkeille on osista aluetta yli 500m kävely. Samoin Louhelantien eteläpuolisko näyttäisi jäävän ilman linjoja. esim 436 ja 437:n olisi voinut viedä sitä kautta Myyrmäkeen kun Myyrmäentiellä kulkee jo 2 runkolinjaa.
muokkaus: niin ja Kivimäkeen ei myöskään jää mitään linjaa, siellä on osia, jotka on jopa 700m päässä lähimmästä pysäkistä jolle jää liikennettä.

Vihdintiellä todennäköisesti tullaan irtisanomaan 355 U-sopimus, koska muutehan ihmiset saattavat päästä liian sujuvasti ja ilman vaihtoja perille. Lisäksi on aika tekopyhää pyytää mitään kommentteja koska niitä ei kuitenkaan toteuteta.

Ainakin tämän mukaan hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2018558-13-5.DOC U355 loppuu jo nyt tammikuussa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli Kivistö jatkaa kasvamistaan entisestään, tulisi sen saada jokin poikittaislinja kun nykyisellään suurin osa poikittaisyhteyksistä muodostuu vähintään bussi-juna-bussi-kombinaatioista. Sanotaan sitten vaikka 555.

Suunnitelmassa kaikkien poikittaislinjojen päätepiste on joko Myyrmäki tai Martinlaakso. Tuntuisi järkevältä jossain määrin yhdistää lännen ja idän välisiä reittejä, esim. 566 ja 573.
 
.........Lisäksi on aika tekopyhää pyytää mitään kommentteja koska niitä ei kuitenkaan toteuteta.

Tästä herkusta on liikennesuunnittelun lisäksi saanut Helsingin kaupunkisuunnittelussa nauttia jo pitkään. Pyydetään kommentteja ja järjestetään asukasiltoja. Pyritään luomaan mielikuva että asukkaita/matkustajia kuunnellaan. Todellisuudessa ne ovat suunnittelijoiden pakkopullaa, jotta voidaan sanoa että vuorovaikutusta on järjestetty.

Suunnittelijat haluavat viedä oman suunnitelmansa läpi kertoen kaupunkilaisille että tämä on hyvä. Tosin metelin suuruus jo tässä vaiheessa Vihdintien linjastosta saattaisi ehkä aikaansaada uuden tarkastelun.
 
Pohjois-Espoon linjoja varsinkin voisi hyvin päättää Martinlaaksoon, sillä siellä tilaa riittää. Näin saataisiin entisestään tihennettyä vuorovälejä sekä nopeutettua matka-aikaa. 355 puolestaan kuulemman mukaan muuttuu linjaksi 38, joka pätkästään Lahnukseen. Tämän jälkeen jäljelle jäisi 346 pari vuoroa, ellei niistäkin U-sopimus irtisanota.
 
Jokainen foorumilainen voi muuten pohtia, että jos olisi kaksi vaihtoehtoa linjan suhteen,joista valita:

1. Suora vaihdoton yhteys kerran tunnissa.

2. Vaihdollinen yhteys 20 minuutin välein.

Joissakin tilanteissa tietys tuo vaihtoehto 2 on parempi monestakin syystä, mutta kyllä löytyy linjoja, joiden käyttäjistä valtaosa valitsee vaihtoehdon 1.
Kertyneiden mielipiteiden sisältö kertoo selvää kieltä. Mutta nyt olisi tärkeää, että nekin olisi äänessä, jotka ovat uudistuksiin tyytyväisiä - onko heitä kovin paljon ?

Vaihdollinen yhteys on huono, eka bussilla junalle ja sen jälkeen madollisesti bussi/ratikka/metro. Bussilla junalle, oho juna myöhässä/peruttu +10min odottelua ja sen jälkee myöhästyy seuraavista vaihdoista jonka lopputuloksena myöhästyt määränpäästä. Se että menee yhdellä suoraan määränpäähän tai vaihtaa matkalla ratikkaa/bussiin on luottevampi kun junalla kulkeminen.
Itse kuljen bussilla keskustaan, vaikka matka-aika on 35-50min kun voisin mennä junalla+metrolla. Mutta junaan ei voi luottaa ollenkaa onko se ajoissa vai tuleeko ollenkaan.
Se että Espoo/Vantaan seutulinjat ajettaisi ruuhka-aikoina 15min ja ruuhka-ajan ulkopuolella 30/60min välein olisi riittävä.
 
Takaisin
Ylös