Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

Vähän luulen että nyt kun 345 on päätetty jättää entiselleen niin sille lisätään joku K, N, tai T-variaatio joka ajaa Pähkinärinteen ja Hämeenkylän kautta nykyiseen tapaan illan viimeiset ja aamun ensimmäiset lähdöt. Muutenhan tuo näyttää ihan fiksulle ja erityisesti 431N jatko Lentoasemalle kuulostaa hyvältä. Kivistössä asunee Lentoasemalla työskenteleviä ja viikonloppuaamuina on ollut haastetta ehtiä työvuoroihin.
 
Nyt on julkaistu yölinjastoluonnos https://hameenlinnanvaylavihdintie.blogspot.com/

...

Tässä suunnitellussa yölinjastossa ei näyttäisi olevan minkäänlaista yhteyttä Rinnekotiin, Askistoon, Hämeenkylään eikä Vapaalaan. Nykyinen yölinjasto on tähän suunnitelmaan verrattuna paljon kattavampi.

Ilmeisesti Rinnekotiin ajetaan nykyisellä tavalla siten että 345N:n kaltaista koukkausta Pähkinärinteen kautta ei tehdä ja kaikki vuorot ajaisivat siten tunnuksella 345.
 
Ilmeisesti Rinnekotiin ajetaan nykyisellä tavalla siten että 345N:n kaltaista koukkausta Pähkinärinteen kautta ei tehdä ja kaikki vuorot ajaisivat siten tunnuksella 345.
Linjan 300 kohdalla lukee kyllä, että kulkee samaa reittiä kuin päivälläkin. Kyllähän 345 kohdallakin luulisi sitten lukevan. Tietenkin toivon kyllä 345N:än jatkuvan. Jos jotain muutosta on pakko toivoa niin voisi mennä Lahnuksen ja Lepsämänjoen alueiden läpi.
 
Ilmeisesti linjalle 345 ei ole tulossa N-vuoroja koska HSL pieniin matkustajamääriin vedoten ei ole järjestetämässä yöliikennettä Hämeenkylään. Näin ollen Askiston palveluksi jäänee hiljaiseen aikaan 436N.
 
Ilmeisesti linjalle 345 ei ole tulossa N-vuoroja koska HSL pieniin matkustajamääriin vedoten ei ole järjestetämässä yöliikennettä Hämeenkylään. Näin ollen Askiston palveluksi jäänee hiljaiseen aikaan 436N.

Yölinjasto on kerännyt reilussa vuorokaudessa jo yli 90 kommenttia. Iso osa kommenteista koskee linjaa 436N ja nimenomaan Niipperin yhteyttä. Hyvin monessa viestissä haluttaisiin palauttaa entinen 324N joka kulkisi suoraan Vihdintietä Niipperiin.
Väkisin tulee mieleen että näitä 324N/436N viestejä lähettelee yksi tai muutama henkilö, mutta halutaan antaa vaikutelma että asialla olisi suurikin joukko.
Niipperi ja Kalajärvi sentään säilyttävät yölinjansa, kun taas suurin osa Askistosta on menettämässä yöliikenteen kokonaan. Hämeenkylässäkin kävelymatkat pitenevät huomattavasti. Saa nyt nähdä aikooko HSL jotenkin korjata suunnitelmaa näiden alueiden osalta.
 
Toi 324N on ihan höpöhöpöä, 300 menee Vihdintietä ja 436N Martinlaakson ja Niipperin kautta Kalajärvelle. On tietenkin mahdollisuus linjata viimeisenä mainittu Askiston läpi ajamaan jos siitä kovasti palautetta tulee.
 
Yleisestihän linjan 324 palautusta on toivottu sen lakkautuksen jälkeen todella paljon. Lähes kaikki Niipperin joukkoliikennematkustajat olivat pettyneitä kun 436 tuli, sillä se lisäsi paljon matka-aikaa ja nyt reitti mutkittelee pitkin Vantaan kyliä. Sinäänsähän siis varmasti kysyntää kyseiselle linjalle löytyy. Silti yölinjana matkustajia ei ole niin isoja massoja, että kyseisen 324N linjan perustaminen olisi realistista. Muutenkin vaikuttaa että pääpiirteittäin koko suunnitelma on jo ennakkoon päätetty ja kommenttien perusteella tehdään ihan pieniä kosmeettisia parannuksia/muutoksia.
 
Yleisestihän linjan 324 palautusta on toivottu sen lakkautuksen jälkeen todella paljon. Lähes kaikki Niipperin joukkoliikennematkustajat olivat pettyneitä kun 436 tuli, sillä se lisäsi paljon matka-aikaa ja nyt reitti mutkittelee pitkin Vantaan kyliä. Sinäänsähän siis varmasti kysyntää kyseiselle linjalle löytyy. Silti yölinjana matkustajia ei ole niin isoja massoja, että kyseisen 324N linjan perustaminen olisi realistista. Muutenkin vaikuttaa että pääpiirteittäin koko suunnitelma on jo ennakkoon päätetty ja kommenttien perusteella tehdään ihan pieniä kosmeettisia parannuksia/muutoksia.

Yöaikaan matkustajamäärät ovat vielä normaalia pienempiä niin on järkevää ajattaa linjat sellaisilla reiteillä että ne keräävät tasaisesti matkustajia. Myös matkaan kuluva aika on usein kohtuullinen kun muuta liikennettä ei juuri ole. Yölinjastoluonnos noudattelee muutenkin päiväaikaan tiheimmin liikennöittyjä yhteysvälejä.

Sinänsä arvostettavaa tuo sitoutuminen Niipperin yhteyksien puolustamiseksi. En kuitenkaan itse näe arvoa tuossa että kommentteja pitää tehdä useiden nimimerkkien suojissa ja itse itselleen kommentoiden.
 
436N tarvitaan tuolle reitille Martinlaakson yhteyksien takia. Ilman sitä Martinlaaksoon pääsisi vain kerran tunnissa yöaikaan, mikä voisi olla varsinkin viikonloppuisin liian vähän.
 
Lopullinen suunnitelma on nyt julkaistu https://hameenlinnanvaylavihdintie.blogspot.com/. Mitään oleellisia muutoksia viimeisimpiin suunnitelmiin verrattuna ei enää tehty. Yölinjastossa Hämeenkylä ja Askisto saavat jatkossakin palvelua linjan 345N muodossa joka liikennöi reitillä Elielinaukio-Hämeenkylä-Askisto-Kalajärvi-Rinnekoti (ajetaan vain Helsingin suunnasta) ja lisäksi poikittaislinjalle 571 tulee yöliikennettä klo 1.30 asti Pe-La öinä.

Uutta linjastoa käsitellään seuraavaksi HSL:n hallituksessa 17.12.
 
Lopullinen suunnitelma on nyt julkaistu https://hameenlinnanvaylavihdintie.blogspot.com/. Mitään oleellisia muutoksia viimeisimpiin suunnitelmiin verrattuna ei enää tehty. Yölinjastossa Hämeenkylä ja Askisto saavat jatkossakin palvelua linjan 345N muodossa joka liikennöi reitillä Elielinaukio-Hämeenkylä-Askisto-Kalajärvi-Rinnekoti (ajetaan vain Helsingin suunnasta) ja lisäksi poikittaislinjalle 571 tulee yöliikennettä klo 1.30 asti Pe-La öinä.

Uutta linjastoa käsitellään seuraavaksi HSL:n hallituksessa 17.12.

Omasta mielestä suunnitelma näyttää nyt hyvältä. 345N säilyttäminen on hyvä ratkaisu vaikkakin matkustaja määrät on alhaiset.
 
Omasta mielestä suunnitelma näyttää nyt hyvältä. 345N säilyttäminen on hyvä ratkaisu vaikkakin matkustaja määrät on alhaiset.

Kuinkas paljon kuljet kyseisellä alueella joukkoliikenteellä. Kyllä helposti kaikki suunnitelmat näyttää hyvältä paperilla, mutta entäs käytännössä?
 
Kuinkas paljon kuljet kyseisellä alueella joukkoliikenteellä. Kyllä helposti kaikki suunnitelmat näyttää hyvältä paperilla, mutta entäs käytännössä?

En ainakaan itse näe ongelmia tässä nimittäin asustelen tässä vihdintien lähistöllä. Linja 345N tuo ekstraa linjan 300 rinnalle. En tiedä jos asuu metsien keskellä miten suuresti vaikuttaa liikkumiseen tämä. Mistä voimme tietää osottautuuko toimivaksi jos koko linjastouudistusta ei ole otettu käyttöön?

Toimiva suunnitelma ei aina tarkoita sitä että kaikkien pitäisi päästä mahd. nopeasti perille. Nopeasti vilkaistuna joidenki alueiden palvelutaso laskee mutta vilkkaimmilla kasvaa. Onhan siinä silloin muustakin kyse kun rahansäästöstä.
 
HSL on vastannut blogin kommenteissa kysymykseen siitä, miksi jokeri2 on jaettu kahdeksi linjaksi. Vastauksena on että Malmista länteen riittää 10min vuoroväli kun taas Malmista itään tarvitaan 5 minuuttia. Linjanhan vuoroväli on tällä hetkellä 8min ja sitä ei ole vielä nähty tarpeelliseksi tihenentää edes uusimmassa Talous- ja toimintasuunnitelmassa. Linjaakin edeltäneellä 78:lla oli sama 8min vuoroväli, jota tosin ajettiin kaksiakselisilla.

Samoin luulisi silloin että myös 530 olisi jätetty vain Jorvin ja Matinkylän välille eikä viety Myyrmäkeen asti, kun ainakin viime kesäisen Runkolinja 530 -raportin mukaan runkolinja kuormittuisi melko hyvin viidenkin minuutin vuorovälillä tuolla aikaisemmalla välillä.

En ainakaan itse näe ongelmia tässä nimittäin asustelen tässä vihdintien lähistöllä. Linja 345N tuo ekstraa linjan 300 rinnalle. En tiedä jos asuu metsien keskellä miten suuresti vaikuttaa liikkumiseen tämä. Mistä voimme tietää osottautuuko toimivaksi jos koko linjastouudistusta ei ole otettu käyttöön?

Toimiva suunnitelma ei aina tarkoita sitä että kaikkien pitäisi päästä mahd. nopeasti perille. Nopeasti vilkaistuna joidenki alueiden palvelutaso laskee mutta vilkkaimmilla kasvaa. Onhan siinä silloin muustakin kyse kun rahansäästöstä.

Kyllä voidaan sanoa ettei ole onnistunut linjastouudistus, kun HSL:n ilmoittamat tavoitteet eivät edes täyty. Eli ylitarjonnan siirtäminen nykyisten suorien linjojen moottoritieosuudelta haaroille tekemällä runkolinjoja moottoritieosuudelle ja liityntälinjoja haaroille. Tämä koko linjastouudistuksen ydin ei täyty vaan suorat yhteydet korvautuvat vaihdollisilla ilman että vuovovälit paranevat. Ja vieläpä ei saada edes säästöjä tästä huolimatta.
 
Lienee selvää että linjoille 583 ja 584 vaaditaan vähintään sähköniveltä kalustoksi. Nyt on nimittäin tehty sellaiset linjat että mikään kalusto ei riitä sen matkustajamäärän tarpeisiin..
 
Takaisin
Ylös