Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

Tämä koko linjastouudistuksen ydin ei täyty vaan suorat yhteydet korvautuvat vaihdollisilla ilman että vuovovälit paranevat. Ja vieläpä ei saada edes säästöjä tästä huolimatta.

Millä liityntään siirtyvillä alueilla vuorotarjonta ei lisäänny?
 
Millä liityntään siirtyvillä alueilla vuorotarjonta ei lisäänny?

Pohjois-Espoossa 436-437 alueella yhteinen 10min vuoroväli on edelleen 10min 583 ja 584:n kesken, Ylästössä kulkee nykyään ruuhkassa 571 15min välein ja 415 30min välein, vastaisuudessa 571+574 on sama 6 lähtöä tunnissa. Lintuvaaran ja Rajatorpantien varresta 321 kulkee 15min välein ja 565 kahdesti tunnissa, 530 korvaa nämä 10min vuorovälillä eli samalla määrällä lähtöjä. Askistosta kulkee 335 kahdesti tunnissa ja 332 kahdesti tunnissa, uusi 335 vain kolmasti. Hämeenkylässä kulkee 311 ja 322 kummatkin kolmasti tunnissa, uudella linjastolla 581 ja 555 myöskin kummatkin kolmasti tunnissa.
 
Ihan vakavissaan väität että 10 minuutin vuoroväli Niipperistä Aviapolikseen ei riitä? Mun mielestä tunnin vuoroväliki on jo liikaa..
 
Ihan vakavissaan väität että 10 minuutin vuoroväli Niipperistä Aviapolikseen ei riitä? Mun mielestä tunnin vuoroväliki on jo liikaa..

En ole väittänyt mitään vuorovälien riittävyydestä. Kyse on siitä, että HSL:n perustelut linjastomallille ei vastaa toteutusta. Sanotaan että suorat linjat poisviemällä palvelu tihenee, ja sitten ne onkin jäämässä entiselleen paitsi vaihdollisiksi.
 
Pohjois-Espoossa 436-437 alueella yhteinen 10min vuoroväli on edelleen 10min 583 ja 584:n kesken, Ylästössä kulkee nykyään ruuhkassa 571 15min välein ja 415 30min välein, vastaisuudessa 571+574 on sama 6 lähtöä tunnissa. Lintuvaaran ja Rajatorpantien varresta 321 kulkee 15min välein ja 565 kahdesti tunnissa, 530 korvaa nämä 10min vuorovälillä eli samalla määrällä lähtöjä. Askistosta kulkee 335 kahdesti tunnissa ja 332 kahdesti tunnissa, uusi 335 vain kolmasti. Hämeenkylässä kulkee 311 ja 322 kummatkin kolmasti tunnissa, uudella linjastolla 581 ja 555 myöskin kummatkin kolmasti tunnissa.

Tiettyinä ajanhetkinä nyktilanne varmasti onkin tuollainen kuin kuvasit. Todellisuudessa esimerkiksi Niipperistä Kehäradalle pääsee aamuruuhkassa klo 6 - 9 yhteensä 12 lähdöllä eli keskimääräinen vuoroväli on 15 minuuttia. Lyhimmillään vuoroväli näyttäisi olevan parissa kohdassa 11-12 min. Ruuhka-aikojen ulkopuolella vuorotarjonta paranee merkittävästi, kuten monessa muussakin paikassa. Vastaavasti esimerkiksi Ylästössä on nykytilanteessa vilkkaimpaan ruuhka-aikaan kuusi lähtöä tunnissa hieman epätasaisin väliajoin, mutta keskellä päivää tarjontaa on vain 3 lähtöä tunnissa eivätkä nekään tasavälisesti. Uudessa linjastossa tarjontaa on aamusta alkuiltaan 6 lähtöä tunnissa ja viikonloppuisinkin 4 lähtöä tunnissa, mikä on varsin hyvää palvelua pientaloalueelle.

Lisäksi täytyy huomioida, että joitakin alueita palvelevat myös muut kuin mainitsemasi linjat. Esimerkiksi Hämeenkylän tapauksessa yhteyksiä tuovat linjojen 555 ja 581 ohella linjat 335, 345, 583 ja 584. Askistossa puolestaan pohjoisosaa palvelee linjan 335 ohella linja 345 ja eteläosaa linjat 581, 583 ja 584.
 
Pohjois-Espoossa 436-437 alueella yhteinen 10min vuoroväli on edelleen 10min 583 ja 584:n kesken, Ylästössä kulkee nykyään ruuhkassa 571 15min välein ja 415 30min välein, vastaisuudessa 571+574 on sama 6 lähtöä tunnissa. Lintuvaaran ja Rajatorpantien varresta 321 kulkee 15min välein ja 565 kahdesti tunnissa, 530 korvaa nämä 10min vuorovälillä eli samalla määrällä lähtöjä. Askistosta kulkee 335 kahdesti tunnissa ja 332 kahdesti tunnissa, uusi 335 vain kolmasti. Hämeenkylässä kulkee 311 ja 322 kummatkin kolmasti tunnissa, uudella linjastolla 581 ja 555 myöskin kummatkin kolmasti tunnissa.

Esittämilläsi alueilla pois lukien Askisto, vuoromäärät säilyvät entisellään. Askistosta on aamuruuhkassa lähtöjä enemmän kuin mainitsit. Linjoilla 332, 335 ja 335B on klo 6-9 välillä yhteensä 18 lähtöä. Suunnitelmassa 335:n lähtöjä olisi enää yhdeksän. On kuitenkin selvää että nykytilanteessa Askistosta on selkeästi ylitarjontaa alueen kokoon nähden. Suunniteltu 20 minuutin vuoroväli on Askiston kokoiseen kylään aivan riittävä. Niipperissä ja Hämeenkylässä 10 minuutin vuoroväli on myös ruuhka-aikaan riittävä.
Vapaalassakin tarjonta vähenee nykyisestä linjan 332 poistuessa, mutta jäljelle jäävä 335 riittää hyvin hoitamaan omakotialueen palvelutarpeen.
 
Blogiin oli vaivihkaa vaihdettu linjaston käsittelypäivämääräksi hallituksessa 11.2, mutta esityslistan perusteella se ei tule sinne vielä silloinkaan. Jääköhän linjaston viimeistely seuraavaan talveen, kuten on jo kerran tapahtunut.
 
Blogiin oli vaivihkaa vaihdettu linjaston käsittelypäivämääräksi hallituksessa 11.2, mutta esityslistan perusteella se ei tule sinne vielä silloinkaan. Jääköhän linjaston viimeistely seuraavaan talveen, kuten on jo kerran tapahtunut.

Varmaa todennut että linjasto ei tule toimimaan/suuniteltu päi metiköitä. Kokonaan vaan uusiks ja se luvattu tiiheä vuoroväli liityntälinjoille eikä mitään 20min
 
Varmaa todennut että linjasto ei tule toimimaan/suuniteltu päi metiköitä. Kokonaan vaan uusiks ja se luvattu tiiheä vuoroväli liityntälinjoille eikä mitään 20min

Tästä ollaan keskusteltu mm. HSL:n hallituksen jäsenten kanssa. On oletettavaa, ettei suunnitelma tuollaisenaan tule menemään läpi, sillä hallitus ei sitä hyväksy. Sitä tosin en tiedä, mitä auttaa siirtää ja siirtää sitä eteenpäin. Olisi parempi jatkaa suunnittelua. Tai oikeastaan aloittaa se kokonaan alusta.
 
Linjastosuunnitelma on vihdoinkin HSL:n hallituksen kokouksen esityslistalla ensi viikolla. Mukana on PDF-muotoinen luonnos, joka eroaa blogin 'viimeistellystä' luonnoksesta 321:n säilyttämisen osalta. Samalla maininta 533 jatkosta ja 582 muutoksista ovat poistuneet, mutta 300 tai 345 vuorovälejä ei ole kuitenkaan muutettu. Myöskin 581/B on hajotettu takaisin linjoiksi 566 ja 311.
 
Linjastosuunnitelma on vihdoinkin HSL:n hallituksen kokouksen esityslistalla ensi viikolla. Mukana on PDF-muotoinen luonnos, joka eroaa blogin 'viimeistellystä' luonnoksesta 321:n säilyttämisen osalta. Samalla maininta 533 jatkosta ja 582 muutoksista ovat poistuneet, mutta 300 tai 345 vuorovälejä ei ole kuitenkaan muutettu. Myöskin 581/B on hajotettu takaisin linjoiksi 566 ja 311.

Linjaa 321 liikennöidään tekstin mukaan vain arkisin. Runkolinjan 300 vuoroväliksi on tulossa arkisin 10 minuuttia joten eikö se harvene suunnitellusta ruuhka-ajan 6-8 minuutin vuorovälistä?
 
Linjaa 321 liikennöidään tekstin mukaan vain arkisin. Runkolinjan 300 vuoroväliksi on tulossa arkisin 10 minuuttia joten eikö se harvene suunnitellusta ruuhka-ajan 6-8 minuutin vuorovälistä?

Sivun 40 taulukossa vuoroväli on 8-10, johon se minusta pudotettiin jo aikaisemmin kun 345 päätettiin säilyttää.
 
Sivun 40 taulukossa vuoroväli on 8-10, johon se minusta pudotettiin jo aikaisemmin kun 345 päätettiin säilyttää.

Toivottavasti vuoroväli tulee olemaan ruuhka-aikaankin 10 minuuttia koska muuten vaihtoja linjojen 311, 530, 555, 583 ja 584 kanssa ei pysty järkevästi toteuttamaan. Nyt kun 321 päätettiin säilyttää edes arkisin pitkillä vuoroväleillä, ruuhkassa 30 minuuttia ja päivällä 60 minuuttia, niin tuskin tämä hirveästi enää matkustajia houkuttelee. Suuri osa nykyisistä matkustajista varmaan vaihtaa vaihdolliseen 300+530 yhteyteen joka kulkee usein. Järvenperän ja Vanhakartanon alueelta 321 toki jatkossakin on paras yhteys Helsinkiin vaikka harvoin kulkeekin.
 
Toivottavasti vuoroväli tulee olemaan ruuhka-aikaankin 10 minuuttia koska muuten vaihtoja linjojen 311, 530, 555, 583 ja 584 kanssa ei pysty järkevästi toteuttamaan.

10min vuoroväli tosiaan toimii paremmin vaihtojen kanssa, etenkin kun se on junien vuoroväli. Tai siis siksihän muillakin linjoilla vuorovälit on sen kerrannaisia. 560:llähän on tuo 8 minuuttia vuorovälinään vaikka se toimii länsipäässä junaliityntänä, mikä ainakin paperilla pitäisi vaikeuttaa vaihtajien kulkua. Itse en linjaa ole käyttänyt kuin mitä nyt tulee harrastelijana linjoja kierrettyä, mutta välillä näkee 560:n vuoroja tulevan Myyrmäen asemalle idästä useamman jonossa. On kai niin, että matka-aikojen hajonnan ongelmat ovat niin merkittävät, että ne peittävät epäsopivan vuorovälin ongelmat, jos niitä on. En usko että 300:lla asia tulisi olemaan toisin kun sen reitti on paljon ruuhkaisempi sekä linjan pituus on 18km, joka ei ole 560:n noin 25km paljoa lyhyempi.

Jos 300 ketjuuntuu, niin silloin ei pari minuuttia lyhyemmästä vuorovälistä ole paljoa apua, mutta ei vaihtojakaan saa tahdistettua luotettavasti. HSL:llä onkin varmaan ideana, että alle 10min vaihto on riittävän lyhyt ja erillisiä tahdistuksia tarvitse tehdä, jolloin ei ole väliä vaikka toinen linja kulkee 8min välein ja toinen 10.
 
Takaisin
Ylös