Tuntuu että HSL:ltä on päässyt unohtumaan se, että vaihto on hyväksyttävissä vain silloin kun se on tehty edes jokseenkin hyvin. Esimerkiksi vaihto länsimetrosta liityntäbussiin on tehty katastrofaalisen huonosti: Metrolta kauimmaksi kulkevien bussien laitureille tulee liian pitkä kävelymatka, kun liukuportaalla tai parilla olisi saatu valtaosa kävelyistä pois. Ymmärrän kyllä, että tässä on täytynyt mennä kauppakeskus edellä, ja maksimoida kävelyreitin matkalle mahtuvien kauppojen määrä. Katastrofaalisuus ei lopu edes bussiin pääsyyn: Terminaalista lähdettyään bussi tekee moottoritielle päästäkseen 360 asteen mutkan kahdeksien (8!) liikennevalojen kautta.
Kun meillä on alla tällainen osoitus HSL:n taidosta suunnitella vaihto, en yhtään ihmettele että vaikka harvoinkin kulkeva suora bussi kuulostaa houkuttelevammalta aika monen korvaan.
Helsingin sivuilla ajankohtaisissa kaavoissa on julkaistu materiaalia tähän liittyen. https://kartta.hel.fi/Applications/h...002298&map=yes
Toistan vielä: kerran tunnissa kulkeva suora linja on parempi monessa suhteessa kuin tiheämmin kulkeva kahden bussin yhteys kömpelöllä vaihdolla.
Ongelmana on se, että esimerkiksi Juvankartanossa ja Nipperissä ei vuoroväli kehäradalle juurikaan parane (ainakaan ruuhkassa) mutta silti suorat linjat menetetään. Vuoroväli ruuhkassa Juvankartanosta kehäradalle on nyt ruuhkassa 10 min ja lisäksi on kaksi suoraa linjaa Helsinkiin, 435 ja 436. Uudessa suunnitelmassa vuoroväli ruuhkassa olisi hieman alle 10 min, eikä ainoatakaan suoraa linjaa Helsinkiin. Tämä ei ole parin minuutin vuoksi kannattavaa.
Mielestäni tällainen väite on yhtä epä-älyllinen kuin väittää, että omenat maistuvat paremmilta kuin appelsiinit.
Kuukanko jo selitti, että on monenlaisia ihmisiä ja monenlaisia tarpeita. Joihinkin tarpeisiin vaihdoton, kerran tunnissa kulkeva, kiertelevä yhteys on varmasti parempi kuin useammasta lyhyestä pätkästä ja siten useammasta vaihdosta koostuva, tiheävuorovälinen yhteys. Ideaalimaailmassa voitaisiin tietysti tarjota molempia.
Höseli on hyvin voimakkaasti näiden vaihdollisten yhteyksien kannalla. Höseli ei ole yksiselitteisesti oikeassa, mutta ei myöskään yksiselitteisesti väärässä. Sille on annettu haulikolla ammuttu yhdyskuntarakenne ja rajallinen budjetti, ja näillä reunaehdoilla se koettaa järjestää sellaista joukkoliikennettä, jolla pystyttäisiin palvelemaan mahdollisimman monenlaisia tarpeita edes jotenkin kohtuullisesti.
Onnistuuko Höseli? Ei ainakaan minun laatuvaatimuksillani. Minä kuljen mieluummin autolla, koska se, mitä Höseli tarjoaa, on liian kallista, liian hidasta ja liian hankalaa. Mutta voisiko Höseli onnistua paremmin näillä nykyisillä reunaehdoilla eli nykyisellä yhdyskuntarakenteella ja nykyisellä budjetilla? Eipä välttämättä.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Paljon kritiikkiä on saanut nykyisen 321:n suunniteltu lakkautus. Suurin ongelma tässä taitaa olla linjan loppupään häntä (Vanhakartano) josta olisi jatkossa kaksi vaihtoa esimerkiksi Konalaan matkustettaessa. Mannerheimintien varteen ja Elielille matka onnistuisi yhdellä vaihdolla 236/239+200. Tätä on kuitenkin pidetty hitaampana kuin nykyistä 321:n reittiä. Lippajärvi-Jupperi osuudella kulkee 530 josta on helppo vaihtaa runkolinjalle 300 samalta pysäkiltä Koivuvaarassa. Tämän vaihdon varmasti moni pystyy hyväksymään.
Miten sitten voisi ratkaista tuon Vanhakartanon hännän ongelman? Mitä jos säilytettäisiin linja 321 nykyistä lyhyempänä ja harvemmin kulkevana versiona? Esimerkiksi Vanhakartano-Jupperi-Konala-Pohj.Haagan asema. Vuoroväli ruuhkassa 30 min. Ja muina aikoina 60 min. Eli nykyisestä tarjonnasta karsittaisiin joka toinen vuoro pois. Tällä järjestelyllä saataisiin kuitenkin säilytettyä suora yhteys Vanhakartanosta Vihdintien varteen Kaupintien risteykseen saakka. Lisäksi vaihtoyhteys junaan Pohjois-Haagassa.
Tämä malli kuitenkin lisäisi kustannuksia verrattuna nykyluonnokseen joten jostain muualta varmaan pitäisi karsia. Jospa poistettaisiin linjan 530 ehdotettu jatko Espoon keskuksesta Matinkylään? Se on kuitenkin aika päällekkäinen linjan 531 kanssa joka kulkee tiheästi.
Rajatorpasta on myös tullut palautetta linjan 332 lakkauttamisesta. Kävelymatka linjan 300 pysäkille Köysikujalle koetaan mutkaisena ja hankalana. Korvaavaa yhteyttä 332:n tilalle on lähes mahdotonta järjestää koska nykyinen Uusmäkeen päättyvä linja 38 tullaan myös lakkauttamaan joten tämän jatkaminen Rajatorppaan ei ole mahdollista. Uusmäkeen päättyvä uusi linja 53 ei myöskään ratkaisisi suoraa keskustayhteyttä koska on poikittaislinja. Tarjoaisi toki muunlaisia uusia yhteyksiä.
Ongelma ei koske pelkästään Vanhakartanoa vaan enimmäkseen koko Järvenperää joka on paljon tiheämmin asuttu kylä (tai koostuu useasta kylästä). 321 on tällä hetkellä ainoa suora bussi Stadiin. Meneminen taaksepäin millään 566:lla ei kiinnosta.
Tällä hetkellä pääsee Järvenperästä Helsingin keskustaan ruuhka-ajan ulkopuolella nopeiten menemällä ensin 533:lla Kauniaisiin jossa voi vaihtaa junaan. Ruuhka-aikaan se ei toimi koska Kauniaisten katuverkko ei vedä, bussi juuttuu citymaastureiden perään ja kun vihdoin on päässyt Kauniaisten asemalle saa ihailla junan perävaloja.
Linjan 235 (200) ongelma on se että se ei pidä luvattua vuoroväliä, vaihto Turuntiellä voi venyä 20 minuuttiin luvatun max 10 minuutin sijaan. Lisäksi Turuntie on Leppävaaran ja Pitäjänmäen välillä ruuhka-aikaan tukossa. Raide-jokeri joka kulkee Vermon kautta suoraan helpottaa tätä ongelmaa ja siksi 321:n lakkauttaminen ei saisi tapahtua enenkuin raide-jokeri ja mieluiten Vihdintien pikaraitiotie ovat käytössä.
t. Rainer
Se on kanssa toine juttu, että aluksi luvattiin että Vihdintien ratikka menee ainakin Konalaan ja jossain vaiheessa jopa Vantaan puolelle, mutta sitten joku keksi että sen pitää koukata Pohjois-Haagaan ja Kannelmäkeen jonne menee juna ennestään.
Itse toivoisin että ratikkayhteys Munkkiniemi-Haagan liikenneympyrä valmistuisi ensi vaiheessa, mahd nopeasti raide-jokerin jälkeen, Siitähän ei puutu paljoa ja olisi hyötyä espoolaisillekin.
t. Rainer
Ei kai se jatko ole poissuljettu, kyse on vain siitä, että bulevardikaupunki ei ensialkuun etene tuota kauemmas. Kunhan sitten korttelikaupunki jatkuu joskus Kehä I tasolle tai kauemmas, niin ratikkakin voi jatkua (ja Kannelmäen haara jää sitten omaksi linjakseen).
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa