Mihin tämä perustuu? Montako runkolinjaa Turuntiellä liikennöi? Linjan 200 perustamista käsittääkseni lykättiin juuri siksi, ettei reitillä olevat runkolinjan vaatimat infranparannustoimenpiteet ole vielä valmiita - vuosi aikaa tehdä muutoksia. Toki eri asia on se, ovatko tulevat muutokset sitten aikanaan riittäviä.
Olen eri mieltä. Työvuoro alkaa aina tasalta ja päättyy tasalta. Kun bussi saapuu rinnekodin alueelle 5 vaille ja lähtee 5 yli niin se tuo hoitajia alkavaan vuoroon ja sama auto vie loppuvasta vuorosta. Hoitajat muodostavat bussiin kanta-asiakkaiden ryhmän. Linjaa on helppo käyttää, kun muistaa että menee tasalta pysäkille. Kehitysvammaisia menee nimenomaan 345:llä koska auto lähtee Rinnekodista. Suunniteltiin 20 minuutin välein kulkevaa vaihdollista linjaa Myyrmäen asemalle, mutta se on lähinna kiinnostanut tämän foorumien teoreetikkoja, jotka haluaisivat suunnitellla joukkoliikennettä matemaattisilla kaavoilla.
---------- Viestit yhdistetty klo 22:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:25 ----------
Kehitysvammaisia ei ole helppo erottaakaan "tavallisista" matkustajista. 7, 14 ja 21 alkaviin vuoroihin menevissä autoissa on paljon hoitajia. Muina tasatunteina ei niin paljon. Välillä ne onkin aika tyhjia, siksi 20 minuutin välein liikkennöivissä autoissa ei järkeä.
---------- Viestit yhdistetty klo 22:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:30 ----------
Kun se on kerran asiakaspalautteen pohjalta päätetty että linja säilyy suorana, niin tuskin sitä asiaa enää lähdetään vatkaamaan. Joskus pitää päättää ja toimia sen mukaan.
---------- Viestit yhdistetty klo 22:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:32 ----------
Minä tiedän 345:n matkustajamääristä, kun käytän sitä. Linjalle vaihdettiin juuri isompia ja mukavampia. Istumapaikkaluku on huomattavasti suurempi kuin Citeoissa. Talvisaikaan olisimme mahtuneet Citeaan, mutta on olemassa joku syy, miksi siihen vaihdettiin tilava kalusto.
Itse ole tainnut matkustaa 345:lla viimeksi silloin kun kalustona oli Wiima-korinen Scania K112, joten teen pari tyhmää kysymystä:
Jos työvuoro loppuu tasalta, niin ei kai pysäkillä voi olla myös tasalta? Viisi ylikin taitaa tehdä tiukkaa, jos työt oikeasti loppuvat tasalta. Toinen asia, joka tuli mieleen ja kysyn kun en tiedä: Kuinka iso systeemi Rinnekoti on? Paljonko on henkilökuntaa ja asukkeja? Kuinka paljon omaisia ja ystäviä käy siellä päivittäin? Ja kuinka suuri osa (noin) heistä tulee sinne bussilla?
Ainola
Mäenalus 3, 02980 Espoo
050 435 9981
Alarinne
Kumputie 1 B (1.krs ), 02980 Espoo
050 326 5248
Annala
Rinnekodintie 11, 02980 Espoo
040 593 6649
Arvola
Nousumäki 2, 02980 Espoo
044 723 2829
Einola
Kumpukuja 4 F, 02980 Espoo
044 763 2983
Hiiala
Rinnekodintie 11, 02980 Espoo
050 560 5268
Jokipolku
Rinnekodintie 5 B, 02980 Espoo
040 032 7572
Kaisala
Rinnekodintie 15, 02980 Espoo
050 42 88 244
Kaskela
Kumpukuja 4, 02980 Espoo
050 409 7217
Kasvunkoti Maija
Kumpukuja 2, 02980 Espoo
Kasvunkoti Onni ja Ilona
Rinnekodintie 17, 02980 Espoo
044 762 0308
Kattara
Rinnekodintie 7, 02980 Espoo
040 582 2275 (A) / 040 064 3348 (B)
Lakistonkallio
Rinnekodintie 5 A, 02980 Espoo
050 432 3398
Lakistonpuro
Alajyrkäntie 2, 02980 Espoo
040 531 8023
Majakka
Kumputie 1, 02980 Espoo
044 720 2425
Oivala
Skogbyntie 3, 02980 Espoo
040 736 0054
Petunia
Kumputie 1, 02980 Espoo
040 5023 879
Seppola
Lakistonniitty 4, 02980 Espoo
050 375 8563
Toimela
Rinnekodintie 15, 02980 Espoo
040 536 8373 (Toimela 1) / 040 502 3739 (Toimela 2)
Turva
Kumputie 1, 02980 Espoo
040 635 7658
Vilkka
Rinnekodintie 5B, 02980 Espoo
040 032 7572
Muut
Perhehoito
Rinnekodintie 10, 02980 Espoo
Terveys
Pikkurinne
Kumputie 1, 02980 Espoo
040 502 3863
Työ ja osallisuus
Ankkuri
Rinnekodintie 13, 02980 Espoo
0400422415
Joonatan
Rinnekodintie 17, 02980 Espoo
044 752 7095
Kierrätys ja kuljetus
Skogbyntie 4, 02980 Espoo
050 527 9008
Kulttuuriryhmä
Jussilantie 2, 02980 Espoo
040 480 7026
Martinpaja
Jussilantie 2, 02980 Espoo
040 594 5272
Metsäryhmä
Skogbyntie 4, 02980 Espoo
040 567 2575
Nuorten valmentava toiminta
Rinnekodintie 17, 02980 Espoo
044 706 8909
Puutarha
Skogbyntie 4, 02980 Espoo
040 480 7039
Rempparyhmä
Skogbyntie 4, 02980 Espoo
050 560 5329
Tekstiili- ja käsityöpaja
Rinnekodintie 14, 02980 Espoo
040 480 7029
Toimintakeskus Martti
Rinnekodintie 14, 02980 Espoo
044 709 1181
Tuossa Lakistossa olevat osastot. Kun menin ensi kertaa töihin sinne, luulin että siellä on viisikerroksinen rakennus pöpelikössä, jossa bussin silmukkapäättäri. Alueella on 6 pysäkkiparia ! Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma-alan toimija. KUn kullakin osastolla on vähintään 10 asiakasta ja 10 hoitajaa sekä keskushallinnon työntekijät, niin voidaan päätellä vähän alueen koosta. Saan myöhemmin ihan tarkan vastauksen.
Bussi saapuu alueelle viittä vaille tasatuntia, seisoo hetken päättärillä ja lähtee päättäriltä 6-11 minuuttia yli tasan.
Osa työntekijöista tulee Lakistosta pohjoiseen päin ja he tulevat yleensä henkilöautoilla, koska se on ainoa mahdollisuus. Suhdelukua on vaikea sanoa, mutta vakkarityöntekijöistä taitaa enemmistö tulla pikkuautoilla. Asukkaiden ja henkilökunnan lisäksi alueelle saapuu erilaisia sidosryhmiä, esim terapeutit,saattajat ja muut ohjaajat. Läheiset tulevat sekä bussilla että henkilöautoilla. lisää valaisee tämä sivu https://www.rinnekoti.fi/etusivu.html
Viimeisin muokkaaja Salomaa; 10.09.2019 kello 21:19.
No niin varmaan tulevat henkilöautoilla, koska nykyinen 345 toimii vain reitin varresta tuleville, eikä oikeastaan ole osa seudullista liikennejärjestelmää, johon kuuluisivat järkevät vaihtomahdollisuudet. Jos se edes kurvaisi esim. Myyrmäen aseman kautta Hämeenlinnantielle, niin suora yhteys poistuisi vain Vihdintien varren autoliikkeiltä ja Pitäjänmäen toimistokeskittymältä, ja matka-aikakaan tuskin lisääntyisi, koska Hämeenlinnantiellä pääsee etenemään paljon Vihdintietä nopeammin. Sen sijaan siihen pääsisi vaihtamaan junasta, linjalta 560 ja lukuisilta Vantaalla kulkevilta linjoilta. Ja pian ehkä huomattaisiinkin, ettei niitä Elieliin asti matkustajia olekaan niin monta kuin nyt näyttää.
Sinänsähän Rinnekodin osalta suurin ongelma on, että se on rakennettu valtavaksi laitokseksi keskelle metsää aikana, jolloin vammaiset piti saada pois kunnon ihmisten silmistä.
Itse matkustan sillöin tällöin väli Myyrmäen asemalta Hämeenlinnanväylälle.Ei mikään kovin sujuva yhteys. Junasta pääsee kätevästi vaihtamaan Jokerin avulla liikenneympyrän kohdalla 345:een. Jokeri ja 345 risteää ympyrässä. Pitäjänmäessä on Rinnekodin yksiköitä sekä tietysti kohta runsaat uudet asuntoalueet. Konalan tiivistäminen jatkuu joten linjan säilyttäminen nykyisellä reitillään on perusteltua.
Ja Valimotien vaihtoasematerminaalikin on tulossa.
Hoitava yksikön sijainti luonnon helmassa on tietyissä asioissa haittatekijä, toisaalta myös vahvuus. Tämä koskee myös esim päihdehuoltolaitoksia. On totta että hoitoyksiköitä nyt jossain määrin vimmalla siirretään keskustan tuntumaan, mutta itse suhtaudun tähän varauksella.
Viimeisin muokkaaja Salomaa; 11.09.2019 kello 12:34.
Tiheästi liikkennöivä 560 ajaa Hämeenlinnanväylän ali ja tältä osin sujuva vaihtoyhteys olisi mahdollinen. Paikalla on kuitenkin alimitoitettu (esim täysin tynkä kiihdytyskaista) liittymäkokonaisuus Hämeenlinnanväylälle, jonka sekaan on hankala rakentaa vaihtopysäkkejä. Nyt 560:n pysäkeiltä on turhan pitkä kävelymatka Hämeenlinnanväylän pysäkeille.
345 matkustajamäärät ovat kärpäsen kakka verrattuna moniin muihin lakkautettaviin suoriin linjoihin. Matkustajamäärillä on siis ainakaan ko. linjan säilyttämistä turha perustella. Muutenkin sen kaltainen suora pääväylälinja ei ole HSL:lle yhtä arvokas, kuin nämä ns. keräilylinjat, jotka palvelevat useaa eri asuinaluetta ja niiden eri tarpeita (esim. 321 ja 436). Lisäksi mainitsemiasi alueita (Konala ja Pitäjänmäki) palvelee tiheä uusi runkolinja 300.
Tässähän on työvaiheet ohi. eli ensin ehdotettiin vaihdollista, sitten kerättiin palautteita ja pidettiin asukkaiden kuulemistilausuuksia. Pitäisi perustella, mikä siinä menee pieleen , jos linjasuunnitelma korjataan asukkaiden tarpeita vastaavaksi. On vähän outoa että täällä vastustetaan suoraa 345:ä. Olen itse matkustanut kaikissa Manskun ja Vihdintien linjoissa ja 345 ei matkustajamääriltään ole vähäinen. Muutos on tehty ja täällä joukkoliikennefoorumilla kirjoittajat ovat nyt myöhässä.
Ei kukaan mitään myöhässä ole, tuo on vasta toinen luonnos ja ilmeisesti ainakin vielä kolmas tulee. +Ainakaan itse en niinkään vastusta 345 lakkautusta sinäänsä, mutta on omituinen ja mielestäni huono ratkaisu, että suorat linjat lakkautetaan ja yksi epämääräinen linja jätetään, eikä strategiaa muutamalla asuinalueella noudateta. Jos kaikki suorat linjat säilyisi, eli runkoverkkomaista joukkoliikennettä ei Pohjois-Espooseen tulisi, olisi kantani omalta osalta täysin eri.
En minä nyt millään usko että vatuloidaan edelleen ja sanotaan että 345 muuttuu vaihdolliseksi. Olen perustellut että 345 on kaikkea muuta kuin epämääräinen linja. Vaikka 345 säilyy suorana, niin onhan kuitenkin merkittävä muutos runkobussin 300 aloittaminen Pähkinärinteen kautta Myyrmäkeen.
---------- Viestit yhdistetty klo 19:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:00 ----------
Tuosta ei sitten tule yhtään mitään jos joukkoliikenteen suunnittelijat ottavat työkalupakkiinsa käsitteen asukkaat luulee. Asiat voidaan tehdä vaikeaksi, kun suunnittelijat alkavat pohtia että luulevatko asukkaat voi onko heillä perusteltu kanta.