
Alunperin kirjoittanut
JT
Minusta runkolinjan toteutus ja suunnittelu on epäonnistunutta, mikäli kuvaamasi kaltainen tilanne (ketjuuntuminen) toistuu usein.
Viime aikoina jokaiseen linjastosuunnitelmaan on sisällytetty useita uusia runkolinjoja (18, 39, 40, 200, 300, 400, 510, 520, 530, ...), mutta en ole yhdestäkään nähnyt konkreettista toimenpidesuunnitelmaa, jolla varmistetaan, että kyseiset linjat tulevaisuudessa toimivat luotettavasti runkolinjamaisesti sanan varsinaisessa merkityksessä. Ensimmäisiä runkolinjoja 550 ja 560 perustettaessa luotiin useita pelkästään joukkoliikenteelle tarkoitettuja väyliä sekä kokonaan erillisiä etuusjärjestelmiä. Nykyään tuntuu, että runkolinjan määritelmänä on oranssit bussit ja riittävän tiheä vuoroväli.