Sivu 17 / 17 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 71314151617
Näytetään tulokset 241-252/252

Viestiketju: Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

  1. #241

    Liittynyt
    11.04.2018
    Sijainti
    Juvankartano, Espoo
    Viestejä
    484

    oletus Vs: Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kallio843 Näytä viesti
    Tässä lienee myös se ongelma että silloin 345:lla ei riitä enää tunnin sivut mikä taasen vaatisi yhden auton lisää. Nykyiselläänkin ruuhkassa ajoaikaa menee yli tuon tunnin. Äkkiseltään laskettuna Niipperin lenkki ei ehkä toisi kun sen 10 minuuttia lisää mutta tällöin vuoroväli olisi kokoajan epätasainen. Nyt 436 sivu on ruuhkan ulkopuolella noin 50-55 minuuttia riippuen liikennemääristä.
    Totta. Yksi lisäauto on tosin huomattavasti halvempi ratkaisu kuin 436 säilyttäminen, joka vaatisi useamman auton.

  2. #242
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3984

    oletus Vs: Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kallio843 Näytä viesti
    Tässä lienee myös se ongelma että silloin 345:lla ei riitä enää tunnin sivut mikä taasen vaatisi yhden auton lisää. Nykyiselläänkin ruuhkassa ajoaikaa menee yli tuon tunnin. Äkkiseltään laskettuna Niipperin lenkki ei ehkä toisi kun sen 10 minuuttia lisää mutta tällöin vuoroväli olisi kokoajan epätasainen. Nyt 436 sivu on ruuhkan ulkopuolella noin 50-55 minuuttia riippuen liikennemääristä.
    Mahtaisiko linjalle 345 riittää myöskään 30 minuutin vuoroväli ruuhka-aikaan jos mukaan kerättäisiin vielä Juvankartanon ja Niipperin matkustajat. Jo nykyisellään 345 on ruuhkassa hyvin kuormittunut. Voisiko ajatella että jos linjat 345 ja 436 yhdistettäisiin, niin uusi linja ajaisi eri aikoina kahta eri variaatiota?

    Aamuruuhkassa 345K-tunnuksella Rinnekoti-Kalajärvi-Niipperi-Vihdintie-Elielinaukio. Toiseen suuntaan perusversio suoraan Vihdintietä Rinnekotiin.
    Päivällä perusversio suoraan Vihdintietä.
    Klo 14 alkaen liikenteen loppuun 345K-tunnuksella Elielinaukio-Vihdintie-Niipperi-Kalajärvi-Rinnekoti. Toiseen suuntaan perusversio suoraan Vihdintietä Elielinaukiolle.

    Tämä K-variaatio tarjoaisi suoran keskustayhteyden työmatkalaisille ruuhka-aikoina sekä iltaisin Juvankartanon ja Niipperin alueilla. Samalla Rinnekodin työntekijöillä säilyisi ainakin osittain nopeampi yhteys suoraan Vihdintietä. Luukkiin ulkoilemaan matkaavat pääsisivät myös päivällä perusversiolla 345 suoraan Vihdintietä kiertämättä Niipperin kautta.
    Päivällä Niipperiä palvelemaan riittää liityntäliikenne.

  3. #243

    Liittynyt
    04.12.2006
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    100

    oletus Vs: Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

    Ihmettelen kommenttien (sekä virallisien, että foorumeissa yms. mielipidekanavissa nähtyjen) vähäisyyttä Hämeenlinnanväylän osalta. Runkolinjabussien määrä kasvaa hypetyksessä lähes eksponentiaalisesti, mutta miksi - mikä on niiden todellinen lisäarvo? Jos runkolinjan tarkoitus on yhä sama, eli pysäkkivälien pidentäminen, erilaiset inframuutokset matka-ajan jouduttamiseksi, etuudet jne - ja tietenkin tiheä vuoroväli - niin on ymmärrettävää ja jopa toivottavaa, että raskaan raideliikenteen palvelualueiden ulkopuolella nuo runkolinjat korvaavat raideliikenteen tuoman tasavälisen ja nopean palvelun. MUTTA mikä tarkoitus on tuoda säteittäinen runkolinja alueelle, jossa jo on raiteisiin perustuva runkolinja? Entisenä Martinlaaksolaisena tiedän Martinlaakson ja Myyrmäen kulkutottumuksista melko paljon. Siellä kulkee kaksi säteittäistä runkolinjaa - tosin violetilla värillä, ja tunnuksilla I ja P. Aikanaan seudulla kovasti toivottiin M-junalle tiuhempaa vuoroväliä ja nyt se on saavutettu. Säteittäisessä matkustamisessa ytimeen tai solmupisteisiin, juna/metro on ylivoimainen näiltäkin alueilta. Sen sijaan linjat 411 ja 421 palvelee näiltä alueilta kantakaupunkiin Manskun varrelle menevää liikennettä. Nehän toimii älyttömän hyvin juuri noin - tiuha pysäkkiväli lähtölähiöissä, tiuha vuoroväli ruuhkassa, pitkä liikennöintiaika joka päivä - mutta hiljaiseen aikaan saakin kulkea harvakseltaan, koska on aina runkolinja keskustaan - siis juna. Miksi ne pitää muuttaa?

    En ole tutustunut linja 200:n aiheuttamiin muutoksiin muussa linjastossa, mutta sielläkin tuntuu oudolta jos nykyisen 235:n pysäkkejä oleellisesti vähennetään. 300 tuntuu jo paljon perustellummalta juuri siksi, että palvelee yhtä niistä pääsuunnista, joissa ei raskasta raideliikennettä vielä ole. Oikeastaan merkittävämpää säteittäistä suuntaa vailla raskaita raiteita, ei taida olla kuin Jakomäki/Hakunilan suunnassa.

    Myöhästyin aikanaan kommentoimasta tätä aihetta viralliseen Blogiin, ja eipä se omiin matkustustottumuksiin juuri enää vaikutakaan. Kyselin sen sijaan useilta vanhoilta tutuilta (421 vakiokäyttäjiä) mielipiteitä runkolinjastomuutoksesta, ja kukaan heistä ei ollut kuullutkaan asiasta. Itse käytin tuota säännöllisesti 453:n aikakaudella jo 70-luvun lopusta asti ja linja on palvellut erinomaisesti. Sen sijaan alkuaikojen "runkolinjat", muistaakseni 451 ja 454, lopetettiin aika nopeasti - ne palveli sekä keskustaan suuntautuvaa liikennettä, että Myyrmäen-Martinlaakson sisäistä yhteyttä, kun taas nykyiset linjat toimi suppeamalla palveluajalla. Tuleva 400 muistuttaa erehdyttävän paljon noita 40 vuoden takaisia runkolinjoja, joiden vuorot siirrettiin paremmin toimiville 453/452:lle ja jotka sitten lakkautettiin.

  4. #244

    Liittynyt
    11.04.2018
    Sijainti
    Juvankartano, Espoo
    Viestejä
    484

    oletus Vs: Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

    Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma hyväksyttiin tänään 24.3. HSL:n hallituksen sähköisessä kokouksessa.

  5. #245
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3984

    oletus Vs: Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Akizz Näytä viesti
    Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma hyväksyttiin tänään 24.3. HSL:n hallituksen sähköisessä kokouksessa.
    Linjan 436 liikennöinnin jatkamista esitettiin. Esitys kaatui äänestyksessä äänin 11-3. Linjalle 321 esitettiin myös Lauantai-liikennettä. Tämä esitys kaatui äänin 7-7 puheenjohtajan äänen ratkaistessa.

  6. #246

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    724

    oletus Vs: Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

    Suunnitelman blogissa on viesti päivittämisen loppumisesta, jossa on myös linkki remix-karttaan lopullisesta linjastosta. Kartassa on linjalle 544 tehty muutos, jota ei minusta ole aikaisemmin mainittu. Uusi reitti kulkee Leppävaarasta Turuntietä Karamalmile, josta Karaniityntietä, Karantietä ja Nihtisillantietä Kehä II:en ja Turunväylän liittymään, josta se jatkaa nykyistä reittiä Kivenlahteen.

  7. #247
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2208

    oletus Vs: Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

    Uusi linjasto nostattaa kyllä erittäin mielenkiintoisia kysymyksiä liikennöintisopimusten suhteen. Vantaallahan useat liikennöintisopimukset ovat katkolla 8/2022 linjaston voimaansaattamisen yhteydessä, mutta Espoon puolella useat liikennöintisopimukset jatkuvat vielä vähintään vuodella 8/2023 saakka, jolloin sopimuksiin väkisin tulee suuria rakenteellisia muutoksia liikennöinnin suhteen.

    Ehkä kaikkein mielenkiintoisin kysymys on linjojen 134 ja 136 sopimus (voimassa 8/2023 saakka) ja kalusto. Olen käsittänyt, ettei näille linjoille ole tarvetta enää siinä vaiheessa kun 520 liikennöi Matinkylästä Espoon keskukseen, 531 siirtyy Espoon keskuksessa Sunantielle, 118/B siirtyy Tuomarilan ja Suvelan kautta Espoon keskukseen ja 224 koukkaa vielä Sunanniityn kautta. Käyköhän siinä sitten niin, että 134/136 osuudella liikennöintisopimuksesta aletaan kylmän viileästi liikennöimään osaa linjan 520 suoritteesta ja osa kilpailutetaan?

    Linjojen 532 ja 544 osalta on vähän samantyyppinen tilanne, kun kumpikin on eri sopimuksessa, mutta molemmat voimassa vähintään 8/2023 saakka. Käsittäisin liikennöintimuutokset siten, että 532 lakkautetaan ja 544 jatkaisi hiukan eri reitillä mahdollisesti edelleen ruuhkalinjana. Tällöin linjan 532 sopimuksesta todennäköisesti tulisi siirtää jokunen auto 544:lle reitin pidennyksen takia ja sitten taas loput runkolinjalle 530. Loppuosa runkolinjan liikenteestä kilpailutettaisiin.

    Kun tiedämme, että linjoilla 134, 136 ja 532 kukee runsaasti 2-akselisia busseja, niin minun mielestä on siis erittäin todennäköistä, että uuden linjaston toteutuessa 8/2022 näemme ensimmäiset runkolinjaoranssit 2-akseliset liikenteessä. Hyvä kysymys toki on, miksei linjastoa käyttöönoteta kokonaisuudessaan vasta 8/2023, jolloin nämä tekniset seikat liikennöintisopimuksissa olisi vähän kivuttomammin hallittavissa. Vai keksiikö joku muu toisenlaista ratkaisua näihin?

  8. #248

    Liittynyt
    02.03.2016
    Sijainti
    Espoo, Leppävaara
    Viestejä
    755

    oletus Vs: Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Suunnitelman blogissa on viesti päivittämisen loppumisesta, jossa on myös linkki remix-karttaan lopullisesta linjastosta. Kartassa on linjalle 544 tehty muutos, jota ei minusta ole aikaisemmin mainittu. Uusi reitti kulkee Leppävaarasta Turuntietä Karamalmile, josta Karaniityntietä, Karantietä ja Nihtisillantietä Kehä II:en ja Turunväylän liittymään, josta se jatkaa nykyistä reittiä Kivenlahteen.
    Eli lyhyesti sanottuna 544 palaa e3:n reitille.
    All your base are belong to us!

  9. #249

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    724

    oletus Vs: Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Kun tiedämme, että linjoilla 134, 136 ja 532 kukee runsaasti 2-akselisia busseja, niin minun mielestä on siis erittäin todennäköistä, että uuden linjaston toteutuessa 8/2022 näemme ensimmäiset runkolinjaoranssit 2-akseliset liikenteessä. Hyvä kysymys toki on, miksei linjastoa käyttöönoteta kokonaisuudessaan vasta 8/2023, jolloin nämä tekniset seikat liikennöintisopimuksissa olisi vähän kivuttomammin hallittavissa. Vai keksiikö joku muu toisenlaista ratkaisua näihin?
    Vissiin tehdään kuten 551:n kanssa eli ajetaan uutta reittiä vanhoilla numeroilla ja sopimuksilla vuosi ja sitten uuden sopimuksen alkaessa tulee oranssit bussit ja harvemmat pysäkit.

  10. #250
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3984

    oletus Vs: Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Hyvä kysymys toki on, miksei linjastoa käyttöönoteta kokonaisuudessaan vasta 8/2023, jolloin nämä tekniset seikat liikennöintisopimuksissa olisi vähän kivuttomammin hallittavissa. Vai keksiikö joku muu toisenlaista ratkaisua näihin?
    Koko Linjastosuunnitelma perustuu suurelta osin Varistossa Luhtitien jatkeen rakentamiseen. Corona-virus on aiheuttamassa myös Vantaalle niin suuria talousongelmia, etten yhtään ihmettelisi jos Luhtitien jatkeen rakentaminen nyt viivästyisi. Tällöin olisi mahdollista että uusi linjasto otettaisiin käyttöön vasta 8/23, eli samaan aikaan Espoon uusien sopimusten kanssa.

  11. #251

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    648

    oletus Vs: Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Koko Linjastosuunnitelma perustuu suurelta osin Varistossa Luhtitien jatkeen rakentamiseen. Corona-virus on aiheuttamassa myös Vantaalle niin suuria talousongelmia, etten yhtään ihmettelisi jos Luhtitien jatkeen rakentaminen nyt viivästyisi. Tällöin olisi mahdollista että uusi linjasto otettaisiin käyttöön vasta 8/23, eli samaan aikaan Espoon uusien sopimusten kanssa.
    Tuota Luhtitien (aikaisemmin Martinlaaksontien) jatketta / puuttuvaa palaa on jaanattu noin 50 vuotta, joten vuosi tai pari ei taida enää paljon painaa.

  12. #252
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2208

    oletus Vs: Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Vissiin tehdään kuten 551:n kanssa eli ajetaan uutta reittiä vanhoilla numeroilla ja sopimuksilla vuosi ja sitten uuden sopimuksen alkaessa tulee oranssit bussit ja harvemmat pysäkit.
    Jos se olisi jo nyt tiedossa, että näin toimitaan, niin mielestäni siitä olisi syytä mainita noissa suunnitelmissa ja blogeissa eikä harhaanhohtaa.

    Mutta joo, totuushan on se, että korona voi kaataa suunnitelmat suuntaan jos toiseen.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Tervetuloa Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjaston asukastilaisuuksiin
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 09.11.2018, 11:19
  2. Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 29.10.2018, 12:11
  3. HSL: Vihdintien pysäkki H1569 siirtyy ke 25.5.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.05.2016, 13:40
  4. HSL: Bussit pysähtyvät jälleen Hämeenlinnanväylän Keimolan pysäkeillä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.10.2013, 08:30
  5. HSL: Bussit eivät pysähdy Hämeenlinnanväylän Keimolan pysäkeillä 11.2. alkaen
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 12.02.2013, 07:25

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •