Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

Joo, kyllä se rupeaa vaikuttaan siltä että siirtyy. En kuitenkaan sulkisi pois sellaista mahdollisuutta, että 431:n vuoroväli pysyy harvenpana kunnes se alkaa kulkemaan Kuninkaantammen läpi, jolloin 583 sekä 584 mahtuvat vuodeksi 400-sarjan pakettiin.

Kohteessa 273 linjojen 583(K) ja 584 liikennöinti alkaa syysliikenteen alussa 2022. Loppujen linjojen liikennöinti alkaa vuotta myöhemmin eli ilmeisesti niille on odotettavissa option käyttöä edellisiin soppareihin.
 
Runkolinjojen 300 ja 530 yhteiseksi pysäkiksi Rajatorpantiellä on valittu Köysikuja. Kummatkaan linjat eivät suunnitelmassa pysähdy Koivuvaarankujalla, vaikka se on huomattavasti keskeisempi pysäkki kuin Köysikuja. Koivuvaarankujan pysäkin vieressä on lehtikallion tiivis kerrostalokortteli sekä ärrävaaran kiinteistö.
Peruisteluissa mainitaan että köysikujalta on lyhyt matka Koivuvaarankujan pysäkille, köysikuja palvelee hyvin alueen maankäyttöä ja siltä on parempi vaihtoyhteys vihdintien linjoille. Mille ihmeen vihdintien linjoille? Eihän sinne jää runkolinjan 300 lisäksi kuin harvoin kulkevat 321 ja 345 jotka kaiken lisäksi kulkevat samaa reittiä.
Rajatorpastakin on sen verran pitkä matka köysikujan pysäkille, etteivät asukkaat sieltä lähde kävelemään runkolinjalle 300. Heidän kulkusuunta on Myyrmäkeen ja junalla Helsinkiin. Palvelun kannalta paras pysäkki olisi ehdottomasti Koivuvaarankuja.
 
Mikä sen teknisesti estää että Elielinaukiolle ei voida järjestää latausmahdollisuutta ?

Katselin juuri Leppävaaran terminaalissa varsin näppärän kokoisia harmaita kaappeja, joista bussi ladataan sivusta. Tämä kysymys on siinä tapauksessa pohdinnan arvoinen, jos jossain suunnitteluvaiheessa tullaan siihen tulokseen että terminaali Elielinaukiolla säilytetään.

Tästä lataustekniikasta en mitään tiedä, mutta uskon että täällä useampikin tietää.
 
Mikä sen teknisesti estää että Elielinaukiolle ei voida järjestää latausmahdollisuutta ?

Katselin juuri Leppävaaran terminaalissa varsin näppärän kokoisia harmaita kaappeja, joista bussi ladataan sivusta. Tämä kysymys on siinä tapauksessa pohdinnan arvoinen, jos jossain suunnitteluvaiheessa tullaan siihen tulokseen että terminaali Elielinaukiolla säilytetään.

Tästä lataustekniikasta en mitään tiedä, mutta uskon että täällä useampikin tietää.

Harmaat kaapit ovat vain puolet mitä latausasema pitää sisällään. Toinen puoli on maan alla Sellon parkkihallissa, jokaisen harmaan kaapin alla on lattiasta kattoon ulottuva muuntajapömpeli. Elielinaukionkin alla on parkkihalli joten tuskin ongelma rakentaa latausasemia sinne.

Kannatan itse Elielinaukion terminaalin säilyttämistä, ainakin siihen asti kunnes joskus saadaan joko pikaraitiotie tai metro pohjoisen suuntaan korvaamaan 200-300-400 sarjan bussit. Jos Elielinaukiolle halutaan rakennus, voidaan silti katutaso säilyttää busseille. Näin tullaan Leppävaarassakin tekemään.

Kamppi on huono päättäri näille busseille koska ajomatka pitenee ellei tule pysäkkiä Eläinmuseon ja Hotelli Presidentin kohdalle.

t. Rainer
 
Olen aika toiveikas että Elielinaukion suhteen otetaan vähintään aikalisä. Sen verran murskaavaa on tuomio ollut monelta taholta. Terminaalialuteen viihtyisyyttä ja turvallisuutta voidaan parantaa monin eri tavoin ilman rakentamista. Olen käyttänyt noita Elielinaukiolta lähteviä linjoja sen ajan kuin aukio on ollut eli 20 vuotta. Missään kohdassa sieltä lähtevä linja ei ole jumittanut kuin yhden käden sormin laskettavin kerran.
 
Koko Linjastosuunnitelma perustuu suurelta osin Varistossa Luhtitien jatkeen rakentamiseen. Corona-virus on aiheuttamassa myös Vantaalle niin suuria talousongelmia, etten yhtään ihmettelisi jos Luhtitien jatkeen rakentaminen nyt viivästyisi. Tällöin olisi mahdollista että uusi linjasto otettaisiin käyttöön vasta 8/23, eli samaan aikaan Espoon uusien sopimusten kanssa.

Luhtitien jatkeen rakentaminen alkaa lokakuun aikana https://www.vantaa.fi/uutisia/101/0/159295. Valmista pitäisi olla heinäkuussa 2022.
 
Luhtitien jatkeen rakentaminen alkaa lokakuun aikana https://www.vantaa.fi/uutisia/101/0/159295. Valmista pitäisi olla heinäkuussa 2022.

Tämänkin tien rakentamista on jahkailtu kymmeniä vuosia. Tämä saamattomuuden yksi huippuesimerkki on maksanut paljon turhina linjakilometreinä ja matka-aikoina. Ehkä lähivuosikymmeninä saadaan edes bussien käyttöön myös ajoyhteys Malminkartanon ja Kannelmäen välille.
 
Tämänkin tien rakentamista on jahkailtu kymmeniä vuosia. Tämä saamattomuuden yksi huippuesimerkki on maksanut paljon turhina linjakilometreinä ja matka-aikoina.


Uusmäestä Vihdintielle, jopa tuonne Hämeenlinnanväylälle johtava katu: näköjään Lintulaaksontie nimellä.

kytköksissä tuohon Kehä || jatkeeseen. sen sais toteuttaa piakkoin. Kartalla näkee kuinka sinne on rakennettu liikenneympyröitä, ja katuja, jotka päättyvät metsään. Tuotakin jatkoa odotettu turhan kauan.
 
Takaisin
Ylös