Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

Mukaan asukastilaisuuksiin

Asukastilaisuuksissa linjojen käyttäjät voivat kertoa oman näkemyksensä. Katsotaan sitten , missä määrin kuunnellaan käyttäjiä.

HSL: " Tervetuloa asukastilaisuuksiin!
Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmaan liittyen järjestetään kolme asukasiltaa, joissa alueen asukkailla ja alueella työskentelevillä on mahdollisuus kommentoida linjastosuunnitelmaa ja keskustella luonnoksesta HSL:n edustajien kanssa. Asukastilaisuudet järjestetään 21.11 Myyrmäessä, 22.11 Ylästössä ja 29.11. Kalajärvellä.

Asukastilaisuudet

ke 21.11.2018 klo. 18:00-19:30 Myyrmäen kirjasto, Paalutori 3, Vantaa
to 22.11.2018 klo. 18:00-19:30 Ylästön kotiseututalo, Sienestäjänkuja 5, Vantaa
to 29.11.2018 klo. 18:00-19:30 Kalajärven Ruskatalo, Ruskaniitty 4, Espoo"
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdollinen yhteys on huono, eka bussilla junalle ja sen jälkeen madollisesti bussi/ratikka/metro. Bussilla junalle, oho juna myöhässä/peruttu +10min odottelua ja sen jälkee myöhästyy seuraavista vaihdoista jonka lopputuloksena myöhästyt määränpäästä. Se että menee yhdellä suoraan määränpäähän tai vaihtaa matkalla ratikkaa/bussiin on luottevampi kun junalla kulkeminen.
Itse kuljen bussilla keskustaan, vaikka matka-aika on 35-50min kun voisin mennä junalla+metrolla. Mutta junaan ei voi luottaa ollenkaa onko se ajoissa vai tuleeko ollenkaan.
Se että Espoo/Vantaan seutulinjat ajettaisi ruuhka-aikoina 15min ja ruuhka-ajan ulkopuolella 30/60min välein olisi riittävä.
Melko harvoin se juna/metro on niin paljon myöhässä että kannattaisi alkaa tunnin päästä tulevaa bussia odottelemaan. Se hyvä puolihan vaihdollisessa yhteydessä on että kun liityntäbusseja menee useammin kuin suoria menisi, ei yhden bussin peruuntuminen tai siitä myöhästyminen aiheuta niin pitkää viivästystä perille pääsyyn. Itse ainakin esim. työmatkalla olen mielummin ajoissa paikalla kuin odottelen tunnin päästä tulevaa bussia.
 
Nykyinen linjasto on parempi kuin tässä esitetty. Liian monia suoria matkoja muutetaan vaihdollisiksi ja palvelutaso kärsii.
 
Eiköhän niin päin, että Nurmijärven linjan 38 reitiksi tulee Lahnus - Klaukkala tjsp.

Näin.

Nurmijärvellä vuodenvaihteessa alkavan joukkoliikenteen käyttöoikeussopimuksen palvelutasomäärityksessä oli jätetty pois yhteys Klaukkalasta Vihdintien kautta Helsinkiin.

Näin ollen palvelu päättyy myös HSL-alueen matkustajilta.
 
Jokainen foorumilainen voi muuten pohtia, että jos olisi kaksi vaihtoehtoa linjan suhteen,joista valita:

1. Suora vaihdoton yhteys kerran tunnissa.

2. Vaihdollinen yhteys 20 minuutin välein.
Jokainen voi itse pohtia, mutta asiasta löytyy myös ihan faktaa. Joukkoliikennettä on järjestetty eri puolilla maailmaa niin kauan, että on ehditty havaita, kumpi noista vaihtoehtoista on suositumpi. Ylivoimaisesti enemmän matkustajia houkuttelee vaihtoehto 2. Vaikka siinä tuleekin vaihdon vaiva, niin aikataulut sopivat paljon suuremmalla todennäköisyydellä omiin menoihin.

Tämä on yksi syistä, miksi runkolinjoja tehdään ympäri maailmaa. Niin saadaan samalla rahalla enemmän matkustajia. Ja myös HSL on poliittisella päätöksellä valinnut tämän linjan.
 
Juvankartano menettää suunnitelmassa 2 linjaa, 435 ja 437K, jolloin vuoroväli huonontuu vuoden 2019 linjastosta ja suorat linjatkin menetetään, ei toimi!
 
Tämä on yksi syistä, miksi runkolinjoja tehdään ympäri maailmaa. Niin saadaan samalla rahalla enemmän matkustajia. Ja myös HSL on poliittisella päätöksellä valinnut tämän linjan.

Kyllä nuo runkolinjat paikkansa ovat ansainneet. Hyvä että infraan on panostettu ja mm. 560 saa tärkeät vaihtopysäkit Tuusulanväylän varteen. Aikanaan kun 562 muuttuu runkolinjaksi niin Lahden moottoritien varteen on suunniteltu uusia pysäkkejä. Nämä pysäkit olisivat loistava paikka vaihtaa kaukoliikenteen busseihin.
 
Mutta junaan ei voi luottaa ollenkaa onko se ajoissa vai tuleeko ollenkaan.

Työmatkoihin ja muutenkin usein läntistä kehärataa kulkeneena tämä on tuulesta temmattu väite. Junat kulkevat hyvin tarkkaan ajallaan. Muut liikennevälineet ovat selkeästi vähemmän luotettavia.
 
Ja myös HSL on poliittisella päätöksellä valinnut tämän linjan.
Niin. Tämä(kin) poliittinen päätös estää käytännössä ihmisten enemmistön toiveiden toteutumisen. Mitäpä sitä enää sitten varoja tuhlataan turhiin asukastilaisuuksiin kun kerran poliittinen päätös on jo tehty ja sen mukaan kuitenkin mennään?
 
Niin. Tämä(kin) poliittinen päätös estää käytännössä ihmisten enemmistön toiveiden toteutumisen. Mitäpä sitä enää sitten varoja tuhlataan turhiin asukastilaisuuksiin kun kerran poliittinen päätös on jo tehty ja sen mukaan kuitenkin mennään?

Tämä on hyvä tiivistetty havainto. Blogissa ja täällä on selvästi saatu jo ensivaikutelmia, mitä mieltä kyseisten linjojen käyttäjät ovat tästä uudistuksesta. Eli käyttäjien tahto ei paljon paina.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:52 ----------

Jokainen voi itse pohtia, mutta asiasta löytyy myös ihan faktaa. Joukkoliikennettä on järjestetty eri puolilla maailmaa niin kauan, että on ehditty havaita, kumpi noista vaihtoehtoista on suositumpi. Ylivoimaisesti enemmän matkustajia houkuttelee vaihtoehto 2. Vaikka siinä tuleekin vaihdon vaiva, niin aikataulut sopivat paljon suuremmalla todennäköisyydellä omiin menoihin.

Tämä on yksi syistä, miksi runkolinjoja tehdään ympäri maailmaa. Niin saadaan samalla rahalla enemmän matkustajia. Ja myös HSL on poliittisella päätöksellä valinnut tämän linjan.

Siis osa tai suurin 300 -alkuisista nykyisistä linjoista välillä Elielinaukio-Myyrmäki korvataan linjalla 300. Myyrmäestä sitten ilmeisesti ajetaan nykyisillä numeroilla linja loppuun. Nyt tässä vaiheessa olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon autojen määrä tässä uudessa järjestelyssä vähenee vai väheneekö lainkaan ?

Jokaisella linjalla on myös oma luonteensa. Jos Lakistoon 345 ajaa kerran tunnissa ja käännös päätepysäkillä tehdään tasatunnein, niin silloin linja palvelee esim 7.00, 13.00, 14.00, 15.00 ja 21.00 vuoroihin töihin tulevia ja samaan aikaa päättyvistä vuoroista töistä lähteviä. Kun linjan käyttäjät pääasiassa ovat henkilökuntaa, niin voidaan epäillä onko lisäystä matkustajamäärissä laisinkaan. Linjan erityisluonteeseen kuuluu myös kehitysvammaiset matkustajat.

Runkolinja on ihan hyvä järjestely väleillä, joissa on suuria erillisiä käyttäjäkohderyhmiä linjan varrella, kuten 550. Toisaalta linjareittiähän oli ihan uusi. Nyt näyttää siltä että numero 300 tulee niihin autoihin, jotka jo nyt lähtevät 10 minuutin välein Elielinaukiolta.

Täytyy myös muistaa että suora vaihdoton linja on joukkoliikenteen palvelutuote. Useissa aikaisemmissa kyselyissä on havaittu että matkustajat arvostavat suoraa yhteyttä. Jos runkobussiin perustuvat linjojen pätkiminen on nyt suunnittelijoiden mielestä niin eriomainen ratkaisu, niin miksi sitten kritiikki on näin voimakasta ? Puolustavia lausuntoja kyseisten linjojen käyttäjien keskuudessa on varsin vähän.
 
Jokainen voi itse pohtia, mutta asiasta löytyy myös ihan faktaa. Joukkoliikennettä on järjestetty eri puolilla maailmaa niin kauan, että on ehditty havaita, kumpi noista vaihtoehtoista on suositumpi. Ylivoimaisesti enemmän matkustajia houkuttelee vaihtoehto 2. Vaikka siinä tuleekin vaihdon vaiva, niin aikataulut sopivat paljon suuremmalla todennäköisyydellä omiin menoihin.

Tämä on yksi syistä, miksi runkolinjoja tehdään ympäri maailmaa. Niin saadaan samalla rahalla enemmän matkustajia. Ja myös HSL on poliittisella päätöksellä valinnut tämän linjan.

Mutta kun Niipperissä ja Juvankartanossa vuoroväli paranee mitättömän vähän ja Juvankartanossa peräti huonontuu suunnitelman mukaan..
 
Ja olen lukenut että Kalajärveltä poistuisi viimeinenkin suora linja keskustaan.

Kyllä, Kalajärvi-Niipperi-Juvankartano akseli menettää suoran bussilinjan 436 ja Kalajärvi 345. Kaikki suorat bussilinjat Keskustaan menetetään tässä suunnitelmassa.
 
Jos runkobussiin perustuvat linjojen pätkiminen on nyt suunnittelijoiden mielestä niin eriomainen ratkaisu, niin miksi sitten kritiikki on näin voimakasta ?
Koska tyytyväiset ovat hiljaa ja äänessä ovat vain mahdolliset kärsijät. Sama ilmiö toistuu kaikessa ihmisen toiminnassa.
 
Tässä ei ajatella Vihdintien varrella olevia työpaikkoja/asujia. Riittääkö sille alueelle muutama linja kuten 37 joka kulkee muutenkin ruuhkassa 12-15min välein, kun nykyisin ruuhkassa vuoroväli on 5-7min luokkaa. Pitääkö Kalajärveltä tulevan mennä keskustaan asti että pääsee Vihdintien varteen töihin? Ei, mutta monella vaihdolla joko keskustaan ja sieltä takaisin tai muulta väliasemalta jossa junaa ei ole tahdistettu bussin. HSL ei mieti matkustajia millään tavalla kaikki katsotaan luvuilla ja sen mukaan päätetään asiat. Kuhan matkustajat kulkevat monella eri kulkuneuvolla niin se on paras vaihtoehto.

Ja jos miettii linjaa 571 miten sitä edes pidetään hyvänä linjana kun vuoroväli on 30min. Näissä on vain raha mielessä kunhan kaikki saadaan mahdollisimman halvalla niin se on toimiva ja paras ratkaisu kaikkeen.
 
Takaisin
Ylös