HSL:n liikennöintisuunnitelma 2019-2020

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
1,861
HSL:n sivuille on tullut ensi talven liikennöintisuunnitelma kommentoitavaksi: https://www.hsl.fi/liikennointisuunnitelmat/liikennointisuunnitelma-2019-2020

Suunnitelmassa kerrotaan että K ja N junat yhdistetään joka väliasemalla pysähtyväksi K-junaksi. Nykyisen harvempaan pysähtyvän K-junan tarpeellisuudesta puhuttiin foorumilla kesällä ja nyt on HSL:kin sitten herännyt asiaan. Itselle tuli mieleen että jos muutos liittyy jotenkin HSL:n elokuussa tilaamaan selvitykseen Nikkilän radan käytöstä, eli tällai N kirjain saadaan vapaaksi Nikkilään asti jatkavia junavuoroja varten

Muuta uutta on Pasilan tason runkolinjojen kulku Aleksis Kiven tietä ja pieni reittimuutos linjalle 61 ja sen kirjainvariaatioille. Loput on Pohjois-Espoon ja Kerava-Tuusulan linjastosuunnitelmien täytäntöönpanon lisäksi jokunen vuorovälin tihennys.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nykyisen harvempaan pysähtyvän K-junan tarpeellisuudesta puhuttiin foorumilla kesällä ja nyt on HSL:kin sitten herännyt asiaan. Itselle tuli mieleen että jos muutos liittyy jotenkin HSL:n elokuussa tilaamaan selvitykseen Nikkilän radan käytöstä, eli tällai N kirjain saadaan vapaaksi Nikkilään asti jatkavia junavuoroja varten.

Linjakirjainten takia ei tehtäne noin isoa muutosta. :smile: Mutta jos muutos toteutuu, vedonlyöntikertoimet sille että Keravan ja Nikkilän välillä alkaa kulkea N lienee alhaiset.

Tuo muutos on kyllä minusta huono. Itse arvioisin asiaa kokonaisuutena siten että Kehäradan junille lisättäisiin löysää 1 min lentokentälle, jolloin ne saapuisivat täsmällisesti Pääradalle, ja I-juna saapuisi Hiekkaharjuun 4 min K-junan jälkeen ja Pasilaan 3 min ennen seuraavaa K-junaa 3 minuutin eron ollessa se mikä ero voi oikeasti olla.

K-junalla on niin valtavan paljon enemmän matkustajia kuin I-junalla Lentoaseman ohi, että K-junan 2 min nopeutus täytyy ehdottomasti säilyttää + laittaa nopeutus samanlaiseksi kuin se oli ennen kuin kaikilla asemilla olevaa junaa alettiin ajaa vain Sm5-junin, eli 3 minuuttiin, ja tarvittaessa hidastaa tosiaan lentoaseman ohi matkustavien matkaa minuutilla.
 
Miksi suunnitelmassa ei ole luvattua 437 vuorovälilaajennusta?

Vuosien 2019-2021 TTS:ssä VARAUDUTAAN linjan 437 liikennöintiaikojen laajentamiseen vuoden 2019 syksyllä. Olisiko niin että "varautuminen" ei tarkoita samaa kuin toteutuminen ja toteutus on nyt kuitenkin siirretty 2020 syksyyn?
 
K-junia ei pidä pysäyttää väliasemille. Niillä on jo tiheä ja helposti muistettava 10 minuutin vuoroväli.

Ei se vuoroväli muutu mihinkään. I-junat lähtevät -06, -16, -26, -36, -46 ja -56. Ja K-junat -01, -11, -21, -31, -41 ja -51. Tuloajat Tikkurilaan muuttuvat K-junilla ja I-junilla tasavälisiksi. Tälläkin hetkellä K-junat hidastelevat matkalla ja usein "tasaavat" aikaa Ogelissa.
 
Ei se vuoroväli muutu mihinkään. I-junat lähtevät -06, -16, -26, -36, -46 ja -56. Ja K-junat -01, -11, -21, -31, -41 ja -51. Tuloajat Tikkurilaan muuttuvat K-junilla ja I-junilla tasavälisiksi. Tälläkin hetkellä K-junat hidastelevat matkalla ja usein "tasaavat" aikaa Ogelissa.

Tällä hetkellä tosiaan pohjoiseen K-juna on 1 min nopeampi kuin I-juna ja Helsingistä Oulunkylään ajoaika on sama, vaikka K-juna ohittaa matkalla yhden aseman.

Mutta ajoaika voi olla asemien ohittamisen takia 3 min nopeampi ja olikin 3 min nopeampi ennen kuin kaikilla asemilla pysähtyvää junaa alettiin ajaa vain Sm5-junin ja K-junaa ajettiin edelleen myös Sm1- ja Sm2-junin. Tällöin K-junan ajoaika oli 18 min kuten nytkin ja kaikilla asemilla pysähtyvän junan 21 min. Nykyään jälkimmäinen matka-aika on 19 min kaluston paremman kiihtyvyyden takia ja K-junan matka-aika Helsingistä Tikkurilaan voisi olla 16 min.

Se, että K-juna saapuu samalla raiteelle Puistolassa 3 min edellisen junan jälkeen ei ilmeisesti ole ongelma, kun tämä oli mahdollista 30.6.2015 asti.
 
Nykyään jälkimmäinen matka-aika on 19 min kaluston paremman kiihtyvyyden takia ja K-junan matka-aika Helsingistä Tikkurilaan voisi olla 16 min.

K-junalla ei kyllä ole samanlaista kirimismahdollisuutta kuin N-junalla oli, sillä kirimispaikkoja (kiihdytyksiä/jarrutuksia) on n. puolet vähemmän. Minuutin ehkä voisi leikata tuolla välillä.
 
K-junalla ei kyllä ole samanlaista kirimismahdollisuutta kuin N-junalla oli, sillä kirimispaikkoja (kiihdytyksiä/jarrutuksia) on n. puolet vähemmän. Minuutin ehkä voisi leikata tuolla välillä.

Ah, niin tietenkin. 3 minuuttia ei tietenkään onnistu. No kuitenkin, K-juna voi olla kumpaankin suuntaan 2 min nopeampi kuin kaikilla asemilla pysähtyvä juna. Eli 17 min menisi suuntaansa.
 
HSL:n hallituksessa on käsittelyssä päivitetty luonnos liikennöintiosuunnitelmasta tiistaina; http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019566-2

Aikaisemmissa linjastosuunnitelmissa olleet muutokset on nyt eritelty linjoittain. Lisäksi muutoksina on ainakin:
  • 39B lähdöt siirtyvät 7-11 ja 14-17 välillä peruslinjalle eli 39:n vuoroväli tihenee ruuhkassa 10 minuuttiin. 39B liikennöi edelleen aamukuudesta iltakahdeksaan ruuhkien ulkopuolella. Suunnitelmassa sanotaan että Hankasuontien palvelua korvaa Vihdintien bussilinjat, mutta näiden suoritteissa ei näy mitään eroa verrattuna edelliseen vuoteen.
  • Runkolinjaa 200 ajetaan joka pysäkillä pysähtyvänä perusbussina numerolla 235 vuoden ennen varsinaisen runkolinjan alkamista. Tämä on muuten vanhaa tietoa, mutta perusbussilinjan numeroa ei ollut mainittu aikaisemmin.

Mitenköhän HSL aikoo toimia runkolinjan sopimuksen aloittamisen peruslinjan kanssa? Kilpailutuksien voittajien kalustopisteissä on ainoastaan kahdelle vara-autolle merkitty "235:n muuttuessa runkolinjaksi 200". Eli ajaako Nobina vanhalla kalustolla ensimmäisen vuoden, oransseilla busseilla peruslinjaa, vai joutuu maalaamaan kaluston vuoden jälkeen uusiksi?
 
Eli päivitettyynkään versioon ei saatu linjan 437 aikataululaajennusta, vaikka sen oli tarkoitus alunperin tapahtua syksyllä 2019.
 
Siirtyykö 633 Helbin liikennöitäväksi kun 621 ja 622 loppuu eikä sitä ollut äskettäin kilpailutetuissa paketeissa?
 
Lentoasemalla työskenteleville on tulossa 617 "Veromiehen sakkolenkin" myötä melkoinen matka-ajan pidennys. Eikö tuohon nyt todella olisi voinut mitään muuta keksiä vai onko tarkoitus ohjata lentokentällä työskentelevät henkilöautojen käyttäjiksi? 615 on jo nykyisellään melkoinen Pakkalan kiertoajelu eikä juna paljon siinä auta jos et sattumalta asu ihan radan varrella. Lisäksi juna-asemalta on melkoinen kävelymatka joka suuntaan.

Näyttää myös siltä että Tuusulan suunnalla yöpalvelu huononee kun Hyrylään menijät kierretään niin ikään läpi Vantaan. Vähän haiskahtaa nyt siltä että kaikki mikä vähänkään suoraan menee tai voisi mennä niin laitetaan kiertämään ties mitkä hornankuuset.
 
Runkolinjaa 200 ajetaan joka pysäkillä pysähtyvänä perusbussina numerolla 235 vuoden ennen varsinaisen runkolinjan alkamista. Tämä on muuten vanhaa tietoa, mutta perusbussilinjan numeroa ei ollut mainittu aikaisemmin.

Tiheästi liikennöitävät seutulinjat on tavallisesti numeroitu 0 pääteiseksi esim. 550, 560 outoa ettei nyt toimita niin...
 
Takaisin
Ylös