HSL:n liikennöintisuunnitelma 2019-2020

Tiheästi liikennöitävät seutulinjat on tavallisesti numeroitu 0 pääteiseksi esim. 550, 560 outoa ettei nyt toimita niin...

Tiheästi liikennöivät seutulinjat ei ole, mutta runkolinjat on ja niin tehdään nytkin, mutta vasta 2020 kun linja aloittaa varsinaisena runkolinja 200:na. Se siis liikennöi yhden vuoden vanhalla numerolla ja pysäkkivälillä, mutta runkolinjan reitillä ja vuorovälillä kuten tehtiin 551:n ja 58:n kanssa tänä talvena.
 
Näyttää myös siltä että Tuusulan suunnalla yöpalvelu huononee kun Hyrylään menijät kierretään niin ikään läpi Vantaan. Vähän haiskahtaa nyt siltä että kaikki mikä vähänkään suoraan menee tai voisi mennä niin laitetaan kiertämään ties mitkä hornankuuset.

Voisin kuvitella, että Hyrylässä kuitenkin moni on ihan tyytyväinen, kun nykyisen yhden sijaan yöbussilähtöjä kulkee jatkossa useita. Lisäksi Keravalta tulee pääsemään viikonloppuöinä 975N:llä Hyrylään. Tuusulan uudessa linjastossa viikonlopun yöliikennettä on myös Lahelaan, jonne nykyisin on liikennettä vain arkisin päiväsaikaan.
 
Tiheästi liikennöivät seutulinjat ei ole, mutta runkolinjat on ja niin tehdään nytkin, mutta vasta 2020 kun linja aloittaa varsinaisena runkolinja 200:na. Se siis liikennöi yhden vuoden vanhalla numerolla ja pysäkkivälillä, mutta runkolinjan reitillä ja vuorovälillä kuten tehtiin 551:n ja 58:n kanssa tänä talvena.

Tosin 58:n ja 551:n reitiltä on jo nyt karsittu pysäkkejä ja paranneltu jäljelle jääviä runkolinjapysäkkejä, eli pysäkken määrään ei enää tule muutoksia.
 
Tosin 58:n ja 551:n reitiltä on jo nyt karsittu pysäkkejä ja paranneltu jäljelle jääviä runkolinjapysäkkejä, eli pysäkken määrään ei enää tule muutoksia.

No kyllä ainakin liikennöintisuunnitelman karttojen mukaan 58/500:lta poistuu Paciuksenkaaren, Eläintarhan, Mekaanikonkatu 10 ja Ratasmyllyntien pysäkit. sekä 551/510:lta Saunalahden, Otarannan, Vuorimiehen, Itärannan ja Kontiontien pysäkit. Ja näissä ei ole edes mukana uutta reittiä Aleksis Kiven kadun kautta, joka korvaa 4 pysäkkiä kolmella. Oman kokemuksen mukaan ainakin Otarannan ja Vuorimiehen pysäkit on vielä käytössä
 
Eihän siinä mennyt kuin, hieman yli 10 vuotta, että Y-pysähtyy Kauklahdessa. Kauklahdessa oli messut 2006, silloin jo yritetty saada pysähtymään, mutta tulos oli ei. Seuraavaksi sitten kaksi laituria lisää Valimoon ja portaat Vihdintielle kaikilta laitureilta.
 
Voisin kuvitella, että Hyrylässä kuitenkin moni on ihan tyytyväinen, kun nykyisen yhden sijaan yöbussilähtöjä kulkee jatkossa useita. Lisäksi Keravalta tulee pääsemään viikonloppuöinä 975N:llä Hyrylään. Tuusulan uudessa linjastossa viikonlopun yöliikennettä on myös Lahelaan, jonne nykyisin on liikennettä vain arkisin päiväsaikaan.

Lentoaseman työmatkaliikenteen hidastamista se ei kuitenkaan poista. 20 minuuttia päivässä on 1 tunti ja 40 minuuttia viikossa. Siihen päälle kun lasketaan pysäkki siirtymiset on se väkisin 2 tunnin luokkaa. Kyllä moni repii pelihousujansa tai suuntaa autokauppaan.
 
Liikennöintisuunnitelmasta poiketen HSL on päättänyt jatkaa linjoja 785 & 985 Itäisestä Jokipuistosta Nikkilän Kartanon alueelle, jonne rakennetaan uusi kääntöpaikka Paippistentien, Raiviotien ja Kartanonrinteen väliselle alueelle.
Myös linjan 986 reitti pidennetään Nikkilän terminaalista Martinkyläntien th paikkeille. Lähtöpysäkkinä Martinkyläntien th ja viimeisenä pysäkkinä Suursuontie. Muutoksella palvellaan Leppätien koulun koululaisia.

HSL:n yleispäätös asiasta
 
Viimeksi muokattu:
Linjalla 544 vuoroväli tihenee syysliikenteen alusta, jolloin automäärä kasvaa. Tässä yhteydessä alkaa Åbergin Linja ajamaan alihankintana kahdella autolla (17,18) sopimuskauden loppuun asti.

Päätös
 
Takaisin
Ylös