Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2018

28.12.2018

TLL 9/ h16 [teli-8900LE]

Transdev 1204/ 738 [Volvo 8900 B7RLE]

PL 821 vaihtui autoon 820/ h67V

PL 685/ h67V [teli Solaris]


HelB 1402/ 415 [teli OE]

TDF 491/ h55 [Birssi Crossari, eli Irisbus]

Nobina 923/ Rauttiksen 7xx linjalla [teli CW]

Transdev 522/ 633 [teli 8700LE]

Transdev 523/ 71 [teli 8900LE B7RLE]
 
Viimeksi muokattu:
Onko 1906 siis VDL eikä Subi? Aiemmin Jokimaalla oli havaittu Subi numerolla 1906, mutta ei olisi eka kerta kun Lahdessa on numeroitu HelB:in uusia väärin.

Kyllä se niin taitaa mennä, että 1901-1903 ovat diesel-Subeja, 1904-1905 kaasu-Subeja ja 1906-1912 VDL:iä. Tosin ei olisi eka kerta kun numeroita on venkslailtu sinne tänne myös HelBin päässä.

Havainto on tehty kosketusetäisyydeltä, mutta minä olin ajamassa varikon portista sisään ja VDL varikon portista ulos, eli tietty virhemarginaali on olemassa. Kävin tarkastamassa tilanteen työnjohtajistolta, ja sain tiedon, että oli ensi kertaa lähdössä linjalle. Sielläkään ei kukaan kiistänyt, etteikö 1906 olisi VDL.
 
Kyllä se niin taitaa mennä, että 1901-1903 ovat diesel-Subeja, 1904-1905 kaasu-Subeja ja 1906-1912 VDL:iä. Tosin ei olisi eka kerta kun numeroita on venkslailtu sinne tänne myös HelBin päässä.

Havainto on tehty kosketusetäisyydeltä, mutta minä olin ajamassa varikon portista sisään ja VDL varikon portista ulos, eli tietty virhemarginaali on olemassa. Kävin tarkastamassa tilanteen työnjohtajistolta, ja sain tiedon, että oli ensi kertaa lähdössä linjalle. Sielläkään ei kukaan kiistänyt, etteikö 1906 olisi VDL.
Itse menin tänään HelBin autolla 415:llä, ja kyseessä tosiaan on upouusi VDL Citea LLE-127.
 
Kyllä se niin taitaa mennä, että 1901-1903 ovat diesel-Subeja, 1904-1905 kaasu-Subeja ja 1906-1912 VDL:iä. Tosin ei olisi eka kerta kun numeroita on venkslailtu sinne tänne myös HelBin päässä.

Havainto on tehty kosketusetäisyydeltä, mutta minä olin ajamassa varikon portista sisään ja VDL varikon portista ulos, eli tietty virhemarginaali on olemassa. Kävin tarkastamassa tilanteen työnjohtajistolta, ja sain tiedon, että oli ensi kertaa lähdössä linjalle. Sielläkään ei kukaan kiistänyt, etteikö 1906 olisi VDL.

On silti nastaa, että perinteinen numerointijärjestelmä (vai onko se kuitenkin vielä niin nuori, että on vasta muodostumassa perinteeksi) on säilytetty, poikkeaahan se KA:n muiden yksiköiden numerointitavasta.

Ja Rehtorin ennakoima HelB:in uusi logo (KA-yhtymän mukainen sininen logo) näkyy olevan noissa uusissa busseissa. Se onkin täällä ollut lähiliikenteessä sinisenä käytössä viimeksi Oy Liikenne Ab:n aikana, joten aikaa on vierähtänyt.
 
On silti nastaa, että perinteinen numerointijärjestelmä (vai onko se kuitenkin vielä niin nuori, että on vasta muodostumassa perinteeksi) on säilytetty, poikkeaahan se KA:n muiden yksiköiden numerointitavasta.

KA-konsernissa on ollut tapana säilyttää yksiköiden omat perinteet yrityskauppojen jälkeen. Esimerkiksi toisissa yksiköissä numeroidaan vieläkin rekisterinumeroon perustuen (KA), toisaalla puolestaan erimerkkiset autot eri numerosarjoihin (SatLi: Volvo 1-30, Scania 30-). Myös numeroiden täyttämisessä on vähän eri tapoja ympäri konsernia.

Vuosinumerointi kuuluu HB:n (entinen Helb) perinteisiin ja todettu hyväksi. Eiköhän ne sillä jatka.
 
29.12

HelB #1906 / h41 (VDL Citea LLE-127)
HelB #1907 / h42 (VDL Citea LLE-127)

Noi Koiviston tyyliset HelB -logot ovat kyllä rumia verrattuna vanhaan @-tyyliseen logoon.
 
On silti nastaa, että perinteinen numerointijärjestelmä (vai onko se kuitenkin vielä niin nuori, että on vasta muodostumassa perinteeksi) on säilytetty, poikkeaahan se KA:n muiden yksiköiden numerointitavasta.
No jos mennään historiassa taaksepäin, ennen Makkosen, Satakunnan tai Koskilinjojen kauppoja, oli numerointi jopa konsernin sisällä suhteellisen uniikkia, paitsi törmäyslinjalla oli Gold Line, Kuopion Liikenne ja Porvoon Liikenne. Sen sijaan Lauttakylän Auto, Jyväskylän Liikenne ja Koiviston Auto oli suorastaan sovitettu konserninumerointiin. En tiedä onko siinä perää, mutta tuota joskus 20 vuotta sitten pohtiessa, siihen saattui liittyä autojen NMT/GSM-puhelimien numerointi.

Jos tulevaisuuteen uskaltaisin ennustaa, niin uskon konserninumeroinnin tulevan kuitenkin jossain vaiheessa. Neljällä numerolla varmasti pärjätään, jolloin ensimmäinen numero kertoo yhtiön/varikon ja kolme viimeistä sitten juoksevia, esim rekisteritunnuksen kahteen viimeiseen numeroon pohjautuvia.

Vielä kauemmas jos historiassa mennään (1980-luku), niin taisipa olla sellainenkin vaihe, että numeroinnissa jos ylitettiin satanen, se oli jonkin sortin kipuraja. Silloin kaiketi yritys nähtiin todella suurena tekijänä. Ei tietenkään koskenut kunnallisia toimijoita.
 
La 29.12.

HelB #1908 (VDL Citea LLE-127, MNX-118) / 41
 
Takaisin
Ylös