Viimeisin muokkaaja Bussi Fani 99; 28.12.2018 kello 17:54.
Linja-auton kuljettaja.
Helsingin Bussiliikenteen, Ojangon varikolta.
Kyllä se niin taitaa mennä, että 1901-1903 ovat diesel-Subeja, 1904-1905 kaasu-Subeja ja 1906-1912 VDL:iä. Tosin ei olisi eka kerta kun numeroita on venkslailtu sinne tänne myös HelBin päässä.
Havainto on tehty kosketusetäisyydeltä, mutta minä olin ajamassa varikon portista sisään ja VDL varikon portista ulos, eli tietty virhemarginaali on olemassa. Kävin tarkastamassa tilanteen työnjohtajistolta, ja sain tiedon, että oli ensi kertaa lähdössä linjalle. Sielläkään ei kukaan kiistänyt, etteikö 1906 olisi VDL.
T: Tuomas Lehti
Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.
28.12.
Helb 303/14
Helb 301/14
TDF 85/69
TDF 84/973
On silti nastaa, että perinteinen numerointijärjestelmä (vai onko se kuitenkin vielä niin nuori, että on vasta muodostumassa perinteeksi) on säilytetty, poikkeaahan se KA:n muiden yksiköiden numerointitavasta.
Ja Rehtorin ennakoima HelB:in uusi logo (KA-yhtymän mukainen sininen logo) näkyy olevan noissa uusissa busseissa. Se onkin täällä ollut lähiliikenteessä sinisenä käytössä viimeksi Oy Liikenne Ab:n aikana, joten aikaa on vierähtänyt.
KA-konsernissa on ollut tapana säilyttää yksiköiden omat perinteet yrityskauppojen jälkeen. Esimerkiksi toisissa yksiköissä numeroidaan vieläkin rekisterinumeroon perustuen (KA), toisaalla puolestaan erimerkkiset autot eri numerosarjoihin (SatLi: Volvo 1-30, Scania 30-). Myös numeroiden täyttämisessä on vähän eri tapoja ympäri konsernia.
Vuosinumerointi kuuluu HB:n (entinen Helb) perinteisiin ja todettu hyväksi. Eiköhän ne sillä jatka.
29.12
HelB #1906 / h41 (VDL Citea LLE-127)
HelB #1907 / h42 (VDL Citea LLE-127)
Noi Koiviston tyyliset HelB -logot ovat kyllä rumia verrattuna vanhaan @-tyyliseen logoon.
Hyvät matkustajat - varokaa rakoa viestin ja allekirjoituksen välissä
No jos mennään historiassa taaksepäin, ennen Makkosen, Satakunnan tai Koskilinjojen kauppoja, oli numerointi jopa konsernin sisällä suhteellisen uniikkia, paitsi törmäyslinjalla oli Gold Line, Kuopion Liikenne ja Porvoon Liikenne. Sen sijaan Lauttakylän Auto, Jyväskylän Liikenne ja Koiviston Auto oli suorastaan sovitettu konserninumerointiin. En tiedä onko siinä perää, mutta tuota joskus 20 vuotta sitten pohtiessa, siihen saattui liittyä autojen NMT/GSM-puhelimien numerointi.
Jos tulevaisuuteen uskaltaisin ennustaa, niin uskon konserninumeroinnin tulevan kuitenkin jossain vaiheessa. Neljällä numerolla varmasti pärjätään, jolloin ensimmäinen numero kertoo yhtiön/varikon ja kolme viimeistä sitten juoksevia, esim rekisteritunnuksen kahteen viimeiseen numeroon pohjautuvia.
Vielä kauemmas jos historiassa mennään (1980-luku), niin taisipa olla sellainenkin vaihe, että numeroinnissa jos ylitettiin satanen, se oli jonkin sortin kipuraja. Silloin kaiketi yritys nähtiin todella suurena tekijänä. Ei tietenkään koskenut kunnallisia toimijoita.
29.12
HelB 1909/42
HelB 1911/23
29.12. Lauantai:
NF 910/436 (Suburbanin tilalla)
29.12.
TDF 1409/973L
TDF 1404/973L
TDF 1402/973L
TDF 84/975
PL 725/962
SL #823 on HSL-värityksessä
La 29.12.
HelB #1908 (VDL Citea LLE-127, MNX-118) / 41
Ovatko Helbin työasut uudistumassa uuden logon myötä?