Euro VI aikakaudella kaasubussien ekologisuus suhteessa dieselbusseihin on paikkaansa pitämätön myytti. VTT:n Rakebus projektin loppuraportista nähdään, että osassa päästökomponentteja kaasubussit ovat voitolla ja osassa dieselit. Verrattuna vaikkapa EEV-kalustoon molemmat käyttövoimavaihtoehdot ovat täysin verrannollisella tasolla eikä voida suoraan sanoa kumpi on parempi.
Samaan soppaan voidaan vetää myös biopolttoaineet eli Suomen tapauksessa biokaasu ja HVO-tyyppinen biodiesel, esim Nesteen MY uusiutuva diesel. Niiden käytön myötä CO2-päästöt vähenevät kaasun tapauksessa 85% ja MY Dieselin 90%. Luvut perustuvat Gasumin ja Nesteen nettisivuillaan esittämiin tietoihin. Vastaavat luvut löytyy myös esim. VTT:n rapsoista. Eli myös eri biopolttoaineet ovat samalla viivalla.
Ruotsissa ollaan jo kovaa vauhtia siirtymässä dieselistä ja kaasusta sähköön, lähes kaikissa kilpailutuksisa vaaditaan jo merkittäviä määriä sähköbusseja. Sama pätee Norjaan.