HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 48/2019

Linjojen 71 ja 78 kohdalta löytyi mielenkiintoinen maininta vara-autoista runkolinjan aloittamisen jälkeen. Ollaanko linjasta 71 tekemässä runkolinjaa?[SUB][/SUB]
 
Linjojen 71 ja 78 kohdalta löytyi mielenkiintoinen maininta vara-autoista runkolinjan aloittamisen jälkeen. Ollaanko linjasta 71 tekemässä runkolinjaa?[SUB][/SUB]

On ilmeisesti olemassa varaus 71:n muuttamisesta runkolinjaksi, minkä vuoksi kaikkiin uusiin teliautoihin 71:n sopimuksessa täytyy asentaa johdotukset keskiovelle avorahastusta varten.
 
Eipä tuo linja 55 ainakaan halvalla mennyt. Sen hinta autoa kohden on 314 000 €, kun linjat 63, 69 ja 70 ovat vain 223 000 € sekä linjat 71, 78 ja 77N 252 000 €. Tarjouspyynnössä varmasti on ollut maininta Linkkerien leasing-maksuista, joka sitten lienee suurempi kuin diesel-busseilla keskimäärin.
 
On ilmeisesti olemassa varaus 71:n muuttamisesta runkolinjaksi, minkä vuoksi kaikkiin uusiin teliautoihin 71:n sopimuksessa täytyy asentaa johdotukset keskiovelle avorahastusta varten.

Täytyy olla uusi varaus kun runkolinjasuunnitelmissa ei ole Lahdenväylän suuntaan kuin Hakunilan runkolinja, tai Koillis-Helsingin juuri toteutuneessa uudesta linjastossa, eikä edes uusimmassa Toiminta- ja taloussuunnitelmassa ole mitään mainintaa. Olenkin ihmetellyt, miksi HSL yhdisti 71 ja 71B:n Kalasataman kautta kulkevan torpatun reittimuutoksen yhteydessä, mutta runkolinjaistaminen selittääkin sen hyvin. Kalasataman reittiä tuskin saa enää tämän sopimuksen aikana toteutettua kun HSL:n hallitus on sen juuri ampunut alas ja vaikea nähdä, miten Hämeentietä pitkin menevää runkolinjaa saadaan nopeutettua kantakaupungin alueella. Siinä bussivirrassa ei hirveitä nopeusetuuksia saada pysäkin ohituksesta, kun pysäkiltä puskee jatkuvasti bussia eteen, eikä ole edes kovin montaa pysäkkiä joista harventaa.
 
Kalustopisteistä (15,82) päätellen Pohjolan Kaupunkiliikenne on tarjonnut runsaasti sähköbusseja kohteeseen 259 (63, 69, 70). Ilmeisesti nyt on tarjolla riittävästi HSL:n A1-kokoluokan lisäksi muihinkin kokoluokkiin soveltuvaa sähköbussikalustoa? Ja tässä kohteessa voitto PL:lle olisi irronnut 1,4 % halvemalla hinnalla.
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

ilmeisesti ennen pitkää Helsingin linjalla 55 alkaa liikkua kaksi (2) kpl Kabus TC-6A4 linja-autoa.

Milloin näitä sähköbusseja alkaa 55:lle tulla? Kovin on sekavaa kalustoa linjalla tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

Milloin näitä sähköbusseja alkaa 55:lle tulla? Kovin on sekavaa kalustoa linjalla tällä hetkellä.

Kuukausi kohta kulunut miten Nobina ajaa h55. En oo kertaakaan nähnyt Linkkereitä edes koulutusajossa. Ja kyllä, kalusto on aivan sekavaa. Ruuhka aikaan varsinkin nuo Citea LLE:t ovat huonoja....
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

Kuukausi kohta kulunut miten Nobina ajaa h55. En oo kertaakaan nähnyt Linkkereitä edes koulutusajossa.

Eikä kyse ole edes siitä, että busseja ei olisi saatu ajoissa koulutusajoon, kun Kabus-Linkkerit lähti Åbergilta jo syysliikenteen alkaessa, ja Helb 1611 on ollut viimeksi linjalla marraskuussa.
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

Ruuhka aikaan varsinkin nuo Citea LLE:t ovat huonoja....

Ei ole Linkker paljon Citeaa tilavampi tosin. Lisäksi Citeat ovat luotettavampia koska ne eivät ole prototyypin tasalla, toisin kuin Linkker joka vastaa laadultaan enemmän yläkoululaisen tekemää teknisen työn projektia kuin valmista tuotetta.
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

Eikä kyse ole edes siitä, että busseja ei olisi saatu ajoissa koulutusajoon, kun Kabus-Linkkerit lähti Åbergilta jo syysliikenteen alkaessa, ja Helb 1611 on ollut viimeksi linjalla marraskuussa.

Voihan olla, ettei Linkker ole silti saanut niitä sellaiseen kuntoon, että niitä voitaisiin luovuttaa Nobinalle. Yhtiön rahoitusvaikeuksista uutisoitiin jo yli vuosi sitten, Luulajassa projekti on ajautumassa sopimuksen purkamiseen eikä Linkkerillä kuulemma ole enää ainuttakaan asentajaa töissä pääkaupunkiseudulla.
 
Ajoin tänään omalla autollani Nobinan Klovin varikon ohi ja näin siellä seisomassa ainakin kolme Linkkeriä.
 
Takaisin
Ylös