Ovatko kohteen 258 kaikki autot telejä? ja pysyvätkö 259:n linjat h69 ja h70 edelleen 2-akselisten linjoina?
Kyllä minäkin luulen että jos TKL ensi vuonna tarvitsee uutta käytettyä kalustoa, niin mieluummin hankkivat entisiä TDF:n Volvoja sarjasta 1402-1411 jotka muutenkin vapautuvat jo aiemmin Keravan sopimuksesta. Lisäksi nuo ovat Euro6:a kun taas pari vuotta vanhemmat VDL:t on EEV:tä.
Joka tapauksessa ensi syksynä ja vuoden lopussa jää markkinoille paljon vapaaksi alle 7-vuotiaita busseja Transdevin todennäköisen lopetuksen myötä. Myös Korsisaarelta vapautuu 224:n Ivecot, mutta niille voi toki löytyä ajoja Korsisaaren sisältäkin. Transdevin tapaus osoittaa myös sen, että isokin firma voi poistua markkinoilta muutamassa vuodessa ajamalla sopimukset loppuun eikä perinteistä myyntiä tapahdukaan.
Uskoisin että TKL ei VDL:iä kelpuuta mikäli vain volvoja on saatavana. Kilpailutukseenkin saadaan kyllä sellaiset speksit että Volvoja otetaan jos halutaan. Keravan telisarjan lisäksi olisi vielä autot 500-502 sekä 521-523 jotka jää yli. Nuo varmastikin kelpaisi myös ja hinta voisi olla varsin edullinen. Pirkanmaan tilausliikenne sen sijaan varmaan muutaman VDL:n kelpuuttaisi jos tarvitsevat. Ja niin saattaa ollakin kunhan markkinaoikeuden päätös tulee.
Tuo Transdevin vetelät alkaa olla jo sen verran huonossa kunnossa, että ostajalla on jokaiseen tehtävä perusteellinen huolto. Varsinkin viime aikoina ollut enemmän sääntö kuin poikkeus että joku niistä seisoo hätävilkut päällä. Vähän tuntuu että kalustosta ei jakseta enää välittää yhtään. Tuo linja 55 voisi hyvinkin päätyä HelBille. Niillä kun on kokemusta 23 operoinnista linkkereillä jo ja päätepysäkkikin on sama Keskustan päässä.
Heitetään oma veikkaus kehiin:
257:PL
258:HelB
259:PL
Linja-auton kuljettaja.
Helsingin Bussiliikenteen, Ojangon varikolta.
HSL:n hallituksen seuraavan kokouksen esityslistalta käynee jo ilmi, että mukana on ollut 4 tarjoajaa.