Linjojen 71 ja 78 kohdalta löytyi mielenkiintoinen maininta vara-autoista runkolinjan aloittamisen jälkeen. Ollaanko linjasta 71 tekemässä runkolinjaa?
Tässä dokumentteja koskien kilpailutusta:
https://drive.google.com/folderview?...SGKcH4iemlpCSD
Nobina tarjosi 55:lle ne HSL:n vaatimat Linkkerit, ja lisäksi 2 Ivecoa.
Linjoille 71, 77N, 78 ja 78N tulee kokonaan uusi telikalusto.
Linjoille 63, 69, 70 HelB tarjosi 11 uutta kaksiakselista, vanhempia Scaloja, autot 1701, 10 uutta teliä, sekä 3 runkolinja-Scalaa.
Linjojen 71 ja 78 kohdalta löytyi mielenkiintoinen maininta vara-autoista runkolinjan aloittamisen jälkeen. Ollaanko linjasta 71 tekemässä runkolinjaa?
Eipä tuo linja 55 ainakaan halvalla mennyt. Sen hinta autoa kohden on 314 000 €, kun linjat 63, 69 ja 70 ovat vain 223 000 € sekä linjat 71, 78 ja 77N 252 000 €. Tarjouspyynnössä varmasti on ollut maininta Linkkerien leasing-maksuista, joka sitten lienee suurempi kuin diesel-busseilla keskimäärin.
Täytyy olla uusi varaus kun runkolinjasuunnitelmissa ei ole Lahdenväylän suuntaan kuin Hakunilan runkolinja, tai Koillis-Helsingin juuri toteutuneessa uudesta linjastossa, eikä edes uusimmassa Toiminta- ja taloussuunnitelmassa ole mitään mainintaa. Olenkin ihmetellyt, miksi HSL yhdisti 71 ja 71B:n Kalasataman kautta kulkevan torpatun reittimuutoksen yhteydessä, mutta runkolinjaistaminen selittääkin sen hyvin. Kalasataman reittiä tuskin saa enää tämän sopimuksen aikana toteutettua kun HSL:n hallitus on sen juuri ampunut alas ja vaikea nähdä, miten Hämeentietä pitkin menevää runkolinjaa saadaan nopeutettua kantakaupungin alueella. Siinä bussivirrassa ei hirveitä nopeusetuuksia saada pysäkin ohituksesta, kun pysäkiltä puskee jatkuvasti bussia eteen, eikä ole edes kovin montaa pysäkkiä joista harventaa.
Kalustopisteistä (15,82) päätellen Pohjolan Kaupunkiliikenne on tarjonnut runsaasti sähköbusseja kohteeseen 259 (63, 69, 70). Ilmeisesti nyt on tarjolla riittävästi HSL:n A1-kokoluokan lisäksi muihinkin kokoluokkiin soveltuvaa sähköbussikalustoa? Ja tässä kohteessa voitto PL:lle olisi irronnut 1,4 % halvemalla hinnalla.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 28.01.2020 kello 21:07. Syy: siirretty toiseen ketjuun ja lyhennetty lainausta
Hyvät matkustajat - varokaa rakoa viestin ja allekirjoituksen välissä
Voihan olla, ettei Linkker ole silti saanut niitä sellaiseen kuntoon, että niitä voitaisiin luovuttaa Nobinalle. Yhtiön rahoitusvaikeuksista uutisoitiin jo yli vuosi sitten, Luulajassa projekti on ajautumassa sopimuksen purkamiseen eikä Linkkerillä kuulemma ole enää ainuttakaan asentajaa töissä pääkaupunkiseudulla.
Ajoin tänään omalla autollani Nobinan Klovin varikon ohi ja näin siellä seisomassa ainakin kolme Linkkeriä.
Joukkoliikenneharrastaja