Kalustopoistoja 2019

Ei olisi kenelläkään kuvaa näistä Linkki-HelB:eistä vihreässä kuosissa?

Jirtsulla on ilman teippejä kuva https://jirtsu.kuvat.fi/kuvat/Bussit/2019/Tammikuu 2019/UBG-834.JPG?img=medium

Sinänsä jos haluaa noista Linkki-busseista kuvia katsella, on tuo Jirtsun galleria varmasti paras siihen tarkoitukseen ja eiköhän ajan kanssa noistakin Volvoista löydy kuvat ihan teippauksissakin. Samoin siellä on jo kuva useasta Helb-Scalasta

Facebookissakin ollut muutama teipitön kuva. Itse näin tänään ensimmäisen teipatun liikenteessä, mutta se oli kuvauksen ulottumattomattomissa, eikä edes JyLi-numeroa nähnyt.
 
Noi Helbin entiset 8700LE:t sopivat kyllä hyvin Linkki-väriasuun. Ja omasta mielestä se on parempi korvata poistuvia,*vanhoja 8700LE:itä samanmerkkisellä kalustolla.
 
Klovin Kehä II:n rampin puoleisella reunalla näyttäisi olevan rivi valkoisia 8700LE:itä ilman kylkinumeroa. Rekkareita en erottanut kun piti katsoa välillä eteenikin, mutta yksi taisi alkaa BUI-jotain.
 
490, 491, 496 ja 498

Jatkoa varmaan seuraa kesäliikenteen alkaessa. Leppävaaran liityntäliikenteestä jää sen verran paljon kalustoa jolla voidaan korvata näitä vanhempia Volvoja, etten yllättyisi vaikka suurin osa näistä 400-sarjan Volvoista poistuisi. Mitenköhän vuotta nuoremmat Volvot 620-642? Jokohan tämäkin sarja alkaa harvenemaan?
 
Jatkoa varmaan seuraa kesäliikenteen alkaessa. Leppävaaran liityntäliikenteestä jää sen verran paljon kalustoa jolla voidaan korvata näitä vanhempia Volvoja, etten yllättyisi vaikka suurin osa näistä 400-sarjan Volvoista poistuisi. Mitenköhän vuotta nuoremmat Volvot 620-642? Jokohan tämäkin sarja alkaa harvenemaan?

Eiks ollut niin, että kaikki linjat mitä varten VDL:t 822-877 hankittiin, niin alkaa uudet sopparit elokuussa jonka myöten koko sarjan vapautuu?
 
Laskeskelin että syksyllä alkavissa sopimuksissa Nobinan kalustotarve on 115 autoa, joista 49 tulee olla uusia ja Kuukankorven sivujen mukaan loppuvien sopimusten automäärä on 144. Eli vanhan kaluston tarve vähenee 78:lla. Nobinalla todellinen automäärä on 12% korkeampi kuin sopimusten automäärät eli Nobinan vanhaa kalustoa poistuisi 87kpl. Jos poistavat vanhemmasta päästä niin lähtee numeroltaan 642:sta alaspäin kaikki paitsi 18, sekä 8kpl sarjasta 649-661. Todellisuudessa 1-17 ovat varmaan jäämässä, ja niitten sijaan lähtee kai joko enemmän 08-volvoja, tai jopa uudempia, jos ovat leasingautoja.
 
Laskeskelin että syksyllä alkavissa sopimuksissa Nobinan kalustotarve on 115 autoa, joista 49 tulee olla uusia ja Kuukankorven sivujen mukaan loppuvien sopimusten automäärä on 144. Eli vanhan kaluston tarve vähenee 78:lla. Nobinalla todellinen automäärä on 12% korkeampi kuin sopimusten automäärät eli Nobinan vanhaa kalustoa poistuisi 87kpl. Jos poistavat vanhemmasta päästä niin lähtee numeroltaan 642:sta alaspäin kaikki paitsi 18, sekä 8kpl sarjasta 649-661. Todellisuudessa 1-17 ovat varmaan jäämässä, ja niitten sijaan lähtee kai joko enemmän 08-volvoja, tai jopa uudempia, jos ovat leasingautoja.

Nobinan A1-kaluston tarve tulevana syksynä on:

25 x 92, 94, 95, 97, 98
3 x 93
~9 x 112, 118, 125
~9 x 38, 321, 322, 332, 335, 345, 435, 566, 575
1 x 588
15 x 238, 243, 244, 245, 248, 348, 349, 582
5 x 711, 712, 735, 737
yhteensä ~67 kpl

Jos vara-autoja, on se noin 12 %, niin A1-kalustoa tarvittaisiin noin 75 kpl.
Tällä hetkellä Nobinalla on A1-kalustoa seuraavasti:

56 x 822 - 877
13 x 878 - 890
5 x 946 - 950
3 x 981 - 983
7 x 991 - 997
11 x 1040 - 1050
9 x 1079 - 1087
yhteensä 104 kpl

Eli noin 30 kpl ylimääräisiä. Koska A1-kalustolla ei voi korvata muuta kalustoa, niin uskoisin, että Nobinalta tulee ensisijaisesti poistumaan noin 30 kpl 12-Citeoita ja vasta sitten 07- ja 08-Volvoja. Lisäksi tulee huomioida, että telien tarve tulee kasvamaan syksyllä jonkin verran, niin niitä ei ole välttämättä varaa poistaa kovinkaan paljoa, riippuen toki siitä, tuleeko ylimääräisiä uusia telejä.
 
Eiköhän sieltä lähde iso liuta VDL:iä sarjasta #822-877 ulos, koska näistä vain 18:lla on töitä ensi syksynä A1-kalustona ja lopuilla ei pitäisi voida korvata isompaa kalustoa. A1-liikennettä on yhteensä 67 autopäivän verran ja jos niitä varten jätetään vaikkapa 5 kpl A1:iä vara-autoiksi ja tarjottavaksi tuleviin kilpailuihin, niin heitetään ihan villi veikkaus, että tuosta autosarjasta 33 yksilöä poistuu.

Uusi kalusto mukaanlukien telejä pitäisi olla noin 175 kpl. Telien osalta autopäiviä näyttäisi olevan 149, mikä vaatisi noin 15 vara-autoa eli telejä pitäisi jättää 164 kpl. Kuitenkin vuodenvaihteeseen pitää varata olemassaolevasta kalustosta 3 varateliä uusiin sopimuksiin, joten arvioisin, että alkusyksyyn mennessä 8 teliautosta voisi hankkiutua eroon. Eiköhän autot #478-480 ole poistojärjestyksessä ensimmäisinä, sillä niillä saa kalustopisteytyksessä aivan mitättömät pisteet.

2-akselisiahan uusi kalusto mukaanlukien olisi 401 kpl ja kun autopäiviä on 289 kpl, joille laskennallinen ~30 auton vara-autotarve kasvattaa lukemaan 319 ja kun linjalle 55:lle pitää jättää pari Ivecoa ja ainakin 3 vara-autoa Linkkereitä kohden, niin päästään lukemaan 324. Tämä tarkoittaisi sitä, että noin 77 2-akselista voisi poistaa ja jos näistä olisi yllämainittu 33 kpl A1:iä niin A2:ia voisi poistaa 44 yksilöä.
 
Viimeksi muokattu:
Nobinaltahan lähtee ihan kelpo autoja pois. Menevät varmasti kaupaksi jonnekin, jos ei Suomeen niin sitten ainakin vientiin. Nuo VDL:t varmaan saattais kelvata esim. Koivistolle kun uudempaa autoa tarttis jonkin verran eri kaupunkeihin. Mm. Porvoostakin vois jo laittaa OmniLinkit roskiin.
 
Nobinaltahan lähtee ihan kelpo autoja pois. Menevät varmasti kaupaksi jonnekin, jos ei Suomeen niin sitten ainakin vientiin. Nuo VDL:t varmaan saattais kelvata esim. Koivistolle kun uudempaa autoa tarttis jonkin verran eri kaupunkeihin. Mm. Porvoostakin vois jo laittaa OmniLinkit roskiin.

Saamieni tietojen mukaan ilmeisesti roskiin ovat menossakin kesän aikana.
 
Takaisin
Ylös