Itä-Helsingin yöliikenteen uudistus

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,547
Helsingin joukkoliikennelautakunnalle esitellään ensi viikolla Itä-Helsingin yöliikenteen uudistuksen suunnittelutilannetta. Yleisölle suunnitelmista ei vielä kerrota, mutta periaatteista kerrotaan:
  • yölinjojen määrää vähennetään yhdistelemällä niitä keskenään
  • aamuyölinjat 03N, 04N ja 07N lakkautetaan ja niiden sijasta viikonloppuisin ajetaan normaaleja N-linjoja läpi yön
  • tarjontaa vähennetään arkiöinä ja lisätään viikonloppuöinä
 
Esitänpäs tähän huvikseni "oman versioni" tulevista muutoksista noita lähtökohtia käyttäen. Mitenhän realistinen tällainen reititys olisi?

Linjat:

85N: Rautatientori - Kulosaari - Yliskylä - Jollas
86N: Rautatientori - Herttoniemenranta - Santahamina
90N: Rautatientori - Itäkeskus - Kallvikintie - Porslahdentie - Itäkeskus - Rautatientori
92N: Rautatientori - Länsi-Herttoniemi - Myllypuro - Kivikko - Kontula - Kurkimäki - Myllypuro - Länsi-Herttoniemi - Rautatientori
94N: Rautatientori - Itäkeskus - Porttitie - Kontulankaari - Kotikonnuntie - Porttitie - Itäkeskus - Rautatientori
95N: Rautatientori - Itäkeskus - Vartioharju - Mellunmäki - Rajakylä (Vantaa)
97N: Rautatientori - Kauppakartanonkatu - Puotila - Vartioharju - Mellunmäki - Vesala
98N: Rautatientori - Tammisalo - Roihuvuori - Marjaniemi - Meri-Rastila - Aurinkolahti

Karttoja.

Eli siis keskeisimpinä eroina nykyiseen systeemiin linjojen 90N ja 92N yhdistäminen sekä Herttoniemenrannan ja Aurinkolahden tuominen yöliikenteen piiriin. Pienempimuotoisina muutoksina 92N:n ja 94N:n reititys Kontulan seudulla, 97N sinne missä 97(V) kulkee ja 95N sinne missä 95 kulkee, 90N Kauppakartanonkadulta Itäkeskuksen viereen, Vantaan lenkki 97N:ltä 95N:lle, 85N Kulosaaren kautta ja 93N:n linjanumero 98N:ksi.
 
Joonan suunnitelma näyttää ainakin minun silmissäni erittäin hyvältä ratkaisulta. Erityisesti linjojen 80N ja 92N yhdistäminen vaikutti mielenkiintoiselta. Tuossa näyttäisi olevan 8 yölinjaa nykyisen 9 sijasta, mutta mikäköhän olisi HKL:n näkemys linjojen määrästä. 7-8 linjaa luulisi olevan jo minimimäärä ainakin klo 23.30-01.30 välillä, koska muuten linjoista tulee kiemuraisia ja matka-aika kasvaa liiaksi. Saattaa tosin käydä niin että, 9xN-sarjan linjojen määrä laskee noin puoleen nykyisestä kun niillä tullaan korvaamaan myös linjat 03N, 04N ja 07N.

Joonan ehdotuksesta vielä sen verran, että mahtaako Herttoniemen keskuksen ja Laajasalon välille riittää vain yksi linja nykyisen kahden sijasta. Myöskin Itäkeskuksen ja Vuosaaren välillä on aina liikennöity vain yhdellä linjalla. Onko matkustajamäärät öisin niin pienet lähiöiden välillä(itäkeskus-Vuosaari), ettei tarvita useampia linjoja kuin 90N. Hieman jäin myös ihmettelemään sitä pikkuseikkaa, että miksi siirtäisit 95N:n Länsimäkeen ja 97N:n Vesalaan.
 
Suunnitelma löytyy nyt joukkoliikennelautakunnan ensi tiistain esityslistalta. Uudessa linjastossa on 8 yölinjaa:
85N R-tori – Herttoniemenranta – Laajasalo – Jollas
86N R-tori – Kulosaari – Herttoniemenranta – Santahamina
90N R-tori – Länsi-Herttoniemi – Vuosaari
92N R-tori – Myllypuro – Kurkimäki – Keinutie
94N R-tori – Roihuvuori – Kontula – Kontulankaari
95N R-tori – Tammisalo – Marjaniemi – Vartiokylä – Länsimäki
96N R-tori – Meri-Rastila – Aurinkolahti – Porslahdentie
97N R-tori – Puotila – Mellunmäki – Vesala – Kotikonnuntie

Aamuyöllä näistä jäävät ajamatta linjat 86N ja 95N.

Muutokset tulevat voimaan syysliikenteen 2007 alussa.
 
Viimeksi muokattu:
Lautakunta hyväksyi tänään esityksen ja karttakin ilmestyi HKL:n sivuille. Omalta osalta näyttää oikein mukavalta. Ei se yöbussi vieläkään viereen tule, mutta samaan paikkaan kuin ennenkin. Tuleva 97N tulee kartan perusteella Itäväylää eikä koukkaa Herttoniemen teollisuusalueella kuten nykyinen 95N. Todennäköisesti hitusen vähemmän aikaa tarvitsee jatkossa yöbussissa viettää. Aamuyöllähän tuo ero on vielä huomattavampi. Nykyiseen 04N-linjaan verrattuna matka-aikani lyhenee noin 20 minuuttia. Aamuyöparannus nyt on odotettavissakin, jos kolmesta linjasta siirrytään kuuteen.

Kaikkialla ei tilanne alkuyön linjojen suhteen ole nähdäkseni yhtä mukava. Saas nähdä millaista vastusta herättää esimerkiksi 95N:n reititys. Ajoajat päivälinja 95:n palvelemalle alueelle pitenevät nykyisestä noin 10 minuuttia. Myös ns. vanhassa Vuosaaressa taitavat matka-ajat Rautatientorille pidentyä tuon 10 minuuttia 90N linjan Herttoniemen kierroksen ja 96N linjan Meri-Rastilan ja Aurinkolahden kierroksen vuoksi. Muutoin ajoajat näyttäisivät säilyvän lähellä nykyisiä.

Jotain valituksia lienee näistäkin odotettavissa, mutta tuskin lähellekään niin paljoa uusimista on tulossa kuin liityntälinjaston uusimisen kanssa.
 
Kaikkialla ei tilanne alkuyön linjojen suhteen ole nähdäkseni yhtä mukava. Saas nähdä millaista vastusta herättää esimerkiksi 95N:n reititys. Ajoajat päivälinja 95:n palvelemalle alueelle pitenevät nykyisestä noin 10 minuuttia. Myös ns. vanhassa Vuosaaressa taitavat matka-ajat Rautatientorille pidentyä tuon 10 minuuttia 90N linjan Herttoniemen kierroksen ja 96N linjan Meri-Rastilan ja Aurinkolahden kierroksen vuoksi. Muutoin ajoajat näyttäisivät säilyvän lähellä nykyisiä.

Onpa toisaalta nykylinjastossa kierrätetty vuosaarelaisia 93N:llä Tammisalon ym. kautta, joten sikäli tuo uusi 95N reitti ei ole kovin paha, ottaen huomioon että Vartiokylä on kuitenkin pientaloaluetta. Ja syntyypähän sitten mielenkiintoisia uusia yhteyksiä, kuten Roihuvuoresta Länsimäkeen. Ilmeisesti Länsimäen linjaksi on valittu 97N:n tilalle 95N koska Vantaan puolelle ei ole haluttu ajattaa aamuyön liikennettä..
Länsi-Herttoniemen kierros 90N:llä tuskin ihan kymmentä minuuttia vie ja on lähinnä verrattavissa 04N:n Roihuvuoren kautta ajamiseen. Kallvikintien varteen matka-aika alkuyöstä toki kasvaa, mutta toisaalta uusi linjasto lienee paremmin kysyntää vastaava, onhan etelä-Vuosaaren asukasluku kasvanut reippaasti.
Eniten pistää silmään ettei Herttoniemen metroaseman lähistöltä enää mene yölinjaa Laajasaloon päin, olisikohan 86N voitu jättää Linnanrakentajantielle.
 
Ei 95N ei ole paha tosiaankaan, kun ottaa huomioon, että lukuun ottamatta Vartiokyläntien vartta ja Länsimäkeä ovat kaikki ajallisesti kärsivät alueet pientaloaluetta. Ja noilta tiiviiltä alueiltakaan ei ole mahdoton matka linjojen 94N ja 97N pysäkeille. Pidän minäkin tulevaa 95N-linjaa järkevänä: se yhdistää oletettavasti matalan kysynnän pientaloalueita Tammisalossa, Marjaniemessä, Vartioharjussa, Vesalassa ja Rajakylässä.

Etelä-Vuosaarelaisia tosiaan kierrätetään nyt 93N:llä, mutta Reittioppaan mukaan linjalla kestää Vuosaareen tuleminen vain 5 minuuttia kauemmin kuin 90N:llä. Tosin tähän väitteeseen suhtaudun melko varauksellisesti. Eivät ne ajoajat Kallvikintielle taida aivan kymmentä minuuttia Länsi-Herttoniemen ja Kallahden kierrosten vuoksi, mutta Porslahdentien puolella kasvu lienee lähellä 10 minuuttia, kun uusi linja kiertää Meri-Rastilan ja Aurinkolahden kautta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Metron liityntäliikenteen aikataulut

Joukkoliikennelautakunnan tuoreen esityslistan mukaan Vuosaaren satamaan on tulossa uusi suora bussilinja h90A Rautatientori-Vuosaaren satama, joka liikennöisi metron liikennöintiajan ulkopuolella eli lähinnä yöbussien liikennöintiaikana (myös h94N ajaa aamuisin suoraan RT:lle yhden lähdön ja sieltä takaisin ennenkuin metro aloittaa). Itse pidän huonona ratkaisuna sitä, että tällaisen pääasiassa yöaikaan liikennöivän bussilinjan tunnukseksi tulee jokin muu kuin xxN.

Aikanaanhan oli kaksi melkoisen erilaista h94B:ta, joista toinen oli Kontula/Kivikon liityntälinja ja toinen taas suora yölinja Rautatientorilta Kontulan Kotikonnuntielle.

Voisikos Vuosaaren sataman syöttölinja olla tunnukseltaan vaikkapa h99 ja metron liikennöintiajan ulkopuolella ajava suora linja puolestaan h99N?

Pidemmällä tähtäimellä toki metron ulottaminen Vuosaaren satamaan tulisi mielestäni olla tavoite.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös