Käytöstä poistuneet päätepysäkit

Ei ollut osuuspankkiopisto Kallvikinniemessä, vaan Yhdyspankin (PYP) koulutuskeskus Ramsinniemessä, sittemmin Merita-opsto, nykyään Hotelli Rantapuisto.

Silloiselta nimeltään Unitas -opisto.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:25 ----------

Linja 819 on tuttu reitti. Olen ajanut sitä paljon. Välillä Uutelantien kelirikko on ollut niin paha, että on käännytty takaisin jo kahvila Kampelan kohdalla. Niin hitaasti ei voinut ajaa, etteivät matkustajat olisi tippuneet penkeiltä.
Aikoinaan ajoin linjaa 11 Korkeasaareen (Mustikkamaalle). Silloin mentiin Mustikkamaan halki erittäin pölisevää hiekkatietä Torni-Volvolla. Linja 16 menee nykyään sinne, mutta tie on muistaakseni jo asfaltoitu.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:17 ----------



Näinhän se oli myöhemmin. HKL "selkiytti" linjanumeroita 1970-luvulla. Linjatunnuksia vaihdeltiin ristiin rastiin. Kallvikin linjasta 96V tuli 98, Mustalahdentien kulmaan päättynyt 96S muuttui 96V:ksi. 98 taas oli alun perin Vesalan reitti. Se muutettiin sitten 97:ksi ja sitten numerolle 90. Mellunmäen 94:stä taas tuli 97 jne. Näistä linjanumeromuutoksista voisi tehdä pitkän listan.

Tässä selkeytyksessähän taisi olla taustalla postinumeroiden käyttöönotto vuoden 1971 alussa jolloin bussien linjanumerointi haluttiin mahdollisimman yhteneväiseksi uusien postinumeroiden kanssa: Täällä idässä Mellunmäkeen (00970) 97, Kontulaan (00940) 94, Vuosaareen (00960) 96 jne. Poikkeuksiakin toki oli, mm. tuo mainittu 90 joka ei päättynyt Puotinharjuun (00900) vaan ainoastaan ohitti sen jatkaen Puotilan (00910) ja Vartioharjun (00950) kautta Vesalaan (00970) sekä 93 joka ei enää tuolloin päättynyt Marjaniemeen (00930) vaan Puotilaan.
 
Silloiselta nimeltään Unitas -opisto.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:25 ----------



Tässä selkeytyksessähän taisi olla taustalla postinumeroiden käyttöönotto vuoden 1971 alussa jolloin bussien linjanumerointi haluttiin mahdollisimman yhteneväiseksi uusien postinumeroiden kanssa: Täällä idässä Mellunmäkeen (00970) 97, Kontulaan (00940) 94, Vuosaareen (00960) 96 jne. Poikkeuksiakin toki oli, mm. tuo mainittu 90 joka ei päättynyt Puotinharjuun (00900) vaan ainoastaan ohitti sen jatkaen Puotilan (00910) ja Vartioharjun (00950) kautta Vesalaan (00970) sekä 93 joka ei enää tuolloin päättynyt Marjaniemeen (00930) vaan Puotilaan.

Ne postinumeroiden mukaiset linjanumerot tulivat jo 1.1.1966, jolloin postinumeroiden kaksimerkkiset versiot otettiin käyttöön (Helsinki 90 jne.). Silloin Puotinharjun linja 44 muuttui nimenomaan 90:ksi. Pian se kuitenkin lakkautettiin ja 90 vapautui. Tiukasta postinumerovastaavuudesta jouduttiin pian tinkimään, kun reittejä oli niin paljon. Postinumeroitakin saatiin lisää, kun esimerkiksi Mellunmäki sai oman numeron 97 (siis 00970), (ensimmäisessä postinumerokartassa 95). Vuosaari jaettiin kahdelle numerolle 96 ja 98 (alun perin vain 96).
 
Ne postinumeroiden mukaiset linjanumerot tulivat jo 1.1.1966, jolloin postinumeroiden kaksimerkkiset versiot otettiin käyttöön (Helsinki 90 jne.). Silloin Puotinharjun linja 44 muuttui nimenomaan 90:ksi. Pian se kuitenkin lakkautettiin ja 90 vapautui. Tiukasta postinumerovastaavuudesta jouduttiin pian tinkimään, kun reittejä oli niin paljon. Postinumeroitakin saatiin lisää, kun esimerkiksi Mellunmäki sai oman numeron 97 (siis 00970), (ensimmäisessä postinumerokartassa 95). Vuosaari jaettiin kahdelle numerolle 96 ja 98 (alun perin vain 96).
Niin, Helsinki tosiaan oli poikkeus siinä mielessä että täällä lisättiin "postinumeron esiaste" eli tuo mainittu kaksinumeroinen luku postitoimipaikan nimen perään (esim. Helsinki 82) jo vuodesta 1966 alkaen. Varsinaisiin 5-numeroisiin postinumeroihin toki siirryttiin Helsingissäkin samanaikaisesti muun Suomen kanssa vuonna 1971. Noh, eihän sitä aina kaikkea voi muistaa... :)
 
Ruuhkalinjat 92S Senaatintorilta (pysäkki Hallituskadulla Valtioneuvoston linnan pohjoispuolella) ja 92V Rautatientorilta: Päätepysäkki oli Myllypurontiellä Yläkiventien risteyksen pohjoispuolella, ja koska linjat olivat Myllypuron päässä kiertolinjoja, oli 92S:n keula aamulla päätepysäkillä etelään päin ja 92V:n pohjoiseen päin, ja illalla päinvastoin.

Muisti palailee pätkittäin.
Korjaan ylläolevaa sen verran että ruuhkalinjan 92S oikea tunnus olikin 92A. Sen päätepysäkki ei myöskään ollut samassa paikkaa kuin 92V:llä, vaan Myllypurontien ja Orpaanportaan risteyksessä, aamulla keula pohjoiseen, ilataruuhkassa etelään. 92A ja 92V olivat ruuhka-ajan kiertolinjoja, 92A aamulla Senaatintori-Myllypuro-Puotinharju-Senaatintori ja illalla päinvastoin, 92V oli aamulla Rautatientori-Puotinharju-Myllypuro-Rautatientori ja illalla päinvastoin.
Muina aikoina ajoi 92 Rautatientori-Puotinharju-Myllypuro, päätepysäkki Myllypadontien keskivaiheilla.

Senaatintorin lähtöpaikka 92A:lla oli Hallituskadun varrella, Snellmaninkadun itäpuolella, keula itään päin.
Senaatintorilta lähti myös ruuhkalinjat 96S Vuosaareen ja 97S Kontulan kautta Mellunmäkeen, ne lähtivät Snellmaninkadun varrelta Tuomiokirkkokorttelin kohdalla, keulat etelään päin.

Lisäys myös 75:lle: Vanha päättäri oli siis Puistolan torilla; linjaa pidennettiin jossain vaiheessa entisen Puistola aseman lähelle Mielikintien ja Fastbölentien kulmaan, silmukka oli risteyksen pohjoispuolella. Sieltä se sitten siirtyi Tapulikaupunkiin nykyisen aseman kohdalle kun alueen kadut saatiin rakennettua.
 
Tästä en ole varma, mutta 80-luvulla linjalla 47 oli kai päätepysäkki Töölöntorilla. Niin ja onhan Editan pihassa olut 47:n päätepysäkki ja myöhemmin 474K, AK ja VK:n pysäkit poistettu myöskin käytöstä

Pitää paikkansa, linja 47 kulki Töölöntorilta Hakuninmaalle (Editan piha).
Muistan että linjalla oli käytössä mm. Suomen Turistiauto Oy:n Kutter 7, jossa oli pehmeät ja korkeat istuimet ja ovi vain edessä.

---------- Viestit yhdistetty klo 05:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:09 ----------

Lähiöiden punaiset Oy Liikenne Ab kirjassa oli kuva Kontulan Porttikujalta siipiwiimasta vanhan Elannon nykyisen tanssistudion edustalta. Kyseinen paikka on nykyään parkkipaikkana, mutta kääntöpaikan pystyy nykyäänkin hahmottamaan. Mikä linja siihen päättyi? 94 tai jokin sen kirjainversioista vai jokin muu linja?

Porttikujalle linjaa ei ole mennyt, mutta Naapurintielle kylläkin. Linja oli 94V ja se oli ensimmäinen linja Kontulaan kuusikymmenluvun puolestavälistä alkaen. Toinen alkuperäinen linja oli 94S Keinutielle.

---------- Viestit yhdistetty klo 05:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:12 ----------

Kallvikintien ja Mustalahdentien kulmassa on silmukka edelleenkin. Siihen alkoi ajamaan kuusikymmenluvun puolessavälissä, Rastilan sillan valmistuttua, Oy Liikenne AB:n linja 96S Rautatientori-Vuosaari (Kallvikintie). Linja 96 Porslahdentielle ja 96V Kallvikiin (Vuosaaren kartanon päätepysäkki) ajoiivat sillan valmistuttuakin edelleen Mellunmäen risteyksen kautta Vuosaareen.

Kallvikintien ja Mustalahdentien risteyksen silmukasta aloitti Sirolan Liikenne Oy vuonna 1967 uuden linjan "Vuosaari-Malmi-Lentoasema". Sillä ei ollut aluksi mitään linjanumeroa, kuten ei ollut Sirolan "Rautatientori-Pakila-Lentoasema" linjallakaan.
Vuosaari-Malmi-Lentoasema linja ajoi Myllypuron ja Lahdentien välisen osuuden vanhaa Puotinkylään vievää soratietä, joka oli valaisematon. Kehä I:n itäosa eli Seppämestarintie valmistui vasta pari vuotta myöhemmin. Tällä mutkaiselle soratielle muodostui kuusikymmenluvun lopussa todella vilkas autoliikenne. Myllypuron päässä on tätä tietä vielä hiukan jäljellä ulkoilutienä.

Vuosaari-Malmi-Lentoasema linja sai myöhemmin numeron 617. Sen lisäksi tuli uusi linja 99 Vuosaari-Malmi-Siltamäki (Riimusauvantien pohjoispää) jota ajoi myös Sirolan Liikenne Oy. Toisin kuin lentoaseman linjalla, tällä linjalla kelpasivat HKL:n yhteistariffin liput. Lähtöjä 99:llä oli kuitenkin vähänlaisesti, noin 10 suuntaansa maanantai-perjantai.
Linjan 617 päätepysäkiksi vaihtui myöhemmin Itäkeskus (päätepysäkki taisi olla Citymarketin luona Kauppakartanontien varrella), mutta pari vuoroa jatkoi edelleen Vuosaareen/Vuosaaresta.

Joskus 70-luvun puolessavälissä perustivat Oy Liikenne Ab ja Espoon Auto Oy yhteisen linjan 915, Vuosaari (Kallvikintien ja Mustalahdentien risteys)-Vuotie-Seppämestarintie-Käskynhaltijantie-Pakilantie-Muurimestarintie-Kaupintie-Pitäjänmäki-Leppävaara-Hagalundintie-Tapiola. Espoon Auton värit bussissa tuntuivat tuolloin aivan oudoilta Itä-Helsingin suunnalla. Linjalla ei yhteistariffiliput kelvanneet eikä matkustajiakaan juuri ollut, linja ei ollutkaan kovin pitkäikäinen. Linja kulki noin tunnin välein maanantai-perjantai.

Tämän jälkeen perusti Sirolan Liikenne Oy linjan 956, joka ajoi yllä mainittua reittiä mutta päättyi jo Pajamäkeen. Yhteistariffiliput eivät aluksi kelvanneet. Sitten linja muuttui 56:ksi, ja tuli myös 54 joka ajoi suoraan Kehätietä Pakilan kautta, ja nämä olivat menestyksellisiä linjoja yhteistariffilippuineen. Nykyinen linja 54 Valimotielle on tätä Sirolan Liikenteen perua. 54:n päätepysäkki taisi olla ennen Valimotietä ensin Vanhalla Viertotiellä huoltoaseman takana.
 
Viimeksi muokattu:
Silloiselta nimeltään Unitas -opisto.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:25 ----------



Tässä selkeytyksessähän taisi olla taustalla postinumeroiden käyttöönotto vuoden 1971 alussa jolloin bussien linjanumerointi haluttiin mahdollisimman yhteneväiseksi uusien postinumeroiden kanssa: Täällä idässä Mellunmäkeen (00970) 97, Kontulaan (00940) 94, Vuosaareen (00960) 96 jne. Poikkeuksiakin toki oli, mm. tuo mainittu 90 joka ei päättynyt Puotinharjuun (00900) vaan ainoastaan ohitti sen jatkaen Puotilan (00910) ja Vartioharjun (00950) kautta Vesalaan (00970) sekä 93 joka ei enää tuolloin päättynyt Marjaniemeen (00930) vaan Puotilaan.

Korjataanpas itseä sen verran että kun tarkastelin jostain netin uumenista aikanaan tallentamiani vanhoja Helsingin linjakarttoja niin onhan linja 90 päättynyt Puotinharjuun: Päätepysäkki on ainakin vuosien 1966 ja 1971 (marraskuu) välillä julkaistuissa kartoissa Arhotien ja Vanhanlinnantien risteyksessä -jossa tosiaan nyt kun tiedon löysin muistankin hämärästi ainakin vielä 1970 -luvun lopulla olleen jonkun kääntösilmukan tapaisen -ehkä jopa myöhemminkin sellainen siellä oli. Tämän jälkeen linjaa 90 ei kartoista löydy kuin vasta myöhemmin mistä lisää kohta.

Lisäksi mainittu linja ei sittenkään vielä tuolloin kulkenut Puotilan ja Vesalan välillä kuten väitin, vaan tätä väliä ovat kieltämättä hieman epätarkkojen karttojen perusteella kulkeneet 98 vuosina 1966 - 71 ja vuoden 73 ja 74 kartoissa 97. Linja 90 on merkitty uudelleen karttaan ja ilmestynyt tälle reitille vasta vuoden 1975 kartassa kadotakseen Puotilan osalta jälleen seuraavassa koneeltani löytyvässä kartassa vuodelta 1977 kunnes seuraavassa, vuoden 1979 kartassa sitä ei enää näy ollenkaan.

Näin se tuli taas kerran todistetuksi että pelkän muistin varassa ei koskaan kannattaisi kirjoittaa yhtään mitään ainakaan mistään vuosikymmenten takaisista asioista -persiilleen se menee kuitenkin (jos tällainen hieman epäsiveellistyylinen mutta yleinen ilmaisu tässä yhteydessä sallitaan) :)
 
Korjataanpas itseä sen verran että kun tarkastelin jostain netin uumenista aikanaan tallentamiani vanhoja Helsingin linjakarttoja niin onhan linja 90 päättynyt Puotinharjuun: Päätepysäkki on ainakin vuosien 1966 ja 1971 (marraskuu) välillä julkaistuissa kartoissa Arhotien ja Vanhanlinnantien risteyksessä -jossa tosiaan nyt kun tiedon löysin muistankin hämärästi ainakin vielä 1970 -luvun lopulla olleen jonkun kääntösilmukan tapaisen -ehkä jopa myöhemminkin sellainen siellä oli. Tämän jälkeen linjaa 90 ei kartoista löydy kuin vasta myöhemmin mistä lisää kohta.

Lisäksi mainittu linja ei sittenkään vielä tuolloin kulkenut Puotilan ja Vesalan välillä kuten väitin, vaan tätä väliä ovat kieltämättä hieman epätarkkojen karttojen perusteella kulkeneet 98 vuosina 1966 - 71 ja vuoden 73 ja 74 kartoissa 97. Linja 90 on merkitty uudelleen karttaan ja ilmestynyt tälle reitille vasta vuoden 1975 kartassa kadotakseen Puotilan osalta jälleen seuraavassa koneeltani löytyvässä kartassa vuodelta 1977 kunnes seuraavassa, vuoden 1979 kartassa sitä ei enää näy ollenkaan.

Näin se tuli taas kerran todistetuksi että pelkän muistin varassa ei koskaan kannattaisi kirjoittaa yhtään mitään ainakaan mistään vuosikymmenten takaisista asioista -persiilleen se menee kuitenkin (jos tällainen hieman epäsiveellistyylinen mutta yleinen ilmaisu tässä yhteydessä sallitaan) :)

Nämä bussilinjojen reitti- ja päättärimuutokset ovat sen verran sekavia, että niiden käsittelyssä tulisi tekstiä rivikaupalla. Lisäksi on vaarana, että eksytään otsikon aiheesta, jos pitää puhua vain päättäreistä.
Olen kotisivujeni kooen202.com linjahistoriaa-osiossa käsitellyt aika laajasti näitä Vartsikan, Vesalan ym. linjamuutoksia. Siellä pitäisi kaikki koukerot olla ainakin suurin piirtein oikein, jos tällainen mainos tässä yhteydessä sallitaan. Virheitäkin varmaan on, otan mielelläni vastaan korjauksia.
 
Vuosaari-Malmi-Lentoasema linja sai myöhemmin numeron 617.
Tämä linjanumero oli melkoinen kummallisuus. 600-sarjan linja, joka liikennöi Itä-Helsingissä. Olisiko ollut 1980-luvun lopulla, kun käytännössä linja 519 korvasi tämän linjan? 519 liikennöi tosin pääsääntöisesti vain väliä Itäkeskus - Lentoasema, mutta joitain lähtöjä päivässä taisi ulottua Vuosaareen saakka.
 
Tämä linjanumero oli melkoinen kummallisuus. 600-sarjan linja, joka liikennöi Itä-Helsingissä.
Niin, Sirolan Liikenteen lentokenttälinjat oli numeroitu 61X-sarjaan riippumatta siitä, mitä reittejä ne Helsingin päässä kulkivat. Eräässä vaiheessa lentokenttälinjoja Sirolalla olivat 614, 615, 616 ja tuo 617. Puhdasoppisin 600-sarjan reitti oli 615:llä, joka lähti Rautatientorilta ja meni Tuusulanväylälle Hakaniemen ja Mäkelänkadun kautta. 614 oli muuten samankaltainen, mutta lähtö Helsingissä tapahtui linja-autoasemalta, ja reitin alkupää meni Töölöstä Eläintarhaan. 614:llä oli aikataulussa Töölön suunnalla paljon linjausvariaatioita Y-, Y2- yms. lisäviitteineen. 616 meni Helsingin linja-autoasemalta Mannerheimintietä Haagaan, missä vanha reitti meni vieläpä Nuijamiestentien kautta. Etelä-Haagassa reitti meni Kauppalantietä pitkin. Pohjois-Haagasta Tuusulanväylälle reitti meni 1970-luvulla Pirjontien, Pakilantien ja Muurimestarintien (nyk. Kehä I) kautta. Mainitsemasi 617 oli tästä joukosta epätyypillisin 61X-linja.
 
Tämä linjanumero oli melkoinen kummallisuus. 600-sarjan linja, joka liikennöi Itä-Helsingissä. Olisiko ollut 1980-luvun lopulla, kun käytännössä linja 519 korvasi tämän linjan? 519 liikennöi tosin pääsääntöisesti vain väliä Itäkeskus - Lentoasema, mutta joitain lähtöjä päivässä taisi ulottua Vuosaareen saakka.

Onhan nykyäänkin olemassa 79, jonka toinen päätepysäkki on Herttoniemessä eikä jossain keskustan aluella. Sama juttu vanhan 78:n kanssa. Meni Vuosaaresta Malmille eli poikittaislinja Itä-Helsinkiin sekin.
 
Ja mainittakoon, että ennen Editaa oli linjan 47 päätepysäkin nimi tyylikkäästi "Valtion painatuskeskus".
 
Tämä linjanumero oli melkoinen kummallisuus. 600-sarjan linja, joka liikennöi Itä-Helsingissä. Olisiko ollut 1980-luvun lopulla, kun käytännössä linja 519 korvasi tämän linjan? 519 liikennöi tosin pääsääntöisesti vain väliä Itäkeskus - Lentoasema, mutta joitain lähtöjä päivässä taisi ulottua Vuosaareen saakka.

Vuosaareen/Vuosaaresta lähtöjä oli ainakin ennen Kehäradan avautumista tosiaan näköjään päivässä 1 per suunta.
 
Herättelen tätä ketjua eloon sanomalla, että linjan 43 päätepysäkkihän on siirtynyt kauemmaksi Kuninkaantammeen!
 
Takaisin
Ylös