Käytöstä poistuneet päätepysäkit

Linjan 819 lakattua jäi Uutelan päätepysäkki pois käytöstä. En muista, oliko linjan 817 vanhalla reitillä varsinaista päätepysäkkiä Kallahdessa, mutta jos oli, niin sekin on jäänyt pois käytöstä.
 
Mahtaakohan nykyinen 88:n päätepysäkki sijaita suunnilleen samassa paikassa kuin alkuperäinen (80-luku)?
 
Mahtaakohan nykyinen 88:n päätepysäkki sijaita suunnilleen samassa paikassa kuin alkuperäinen (80-luku)?
Näyttäisi olevan aika lähellä 1980-luvun paikkaa, mutta ei ihan samassa paikassa. Vuoden 1983 linjakartassa Henrik Borgströmin tien kautta kulkenut 88 ajoi Kaitalahdentien risteykseen saakka, nykyinen 88 ei niillä kulmilla ulotu aivan sinne. Päätie-nimiselle kadulle nykyinenkin 88 kyllä ulottuu.
 
Onko kenelläkään muistikuvaa milloin Läntisen Teatterikujan jättöpysäkki ja muutenkin Kaisaniemenrannan kierros on jäänyt pois käytöstä? Oman muistikuvani mukaan Sipoon linjat (785-788) saapuivat Rautatientorille sitä kautta vielä pari vuotta sitten. Ymmärrykseni oli, että reitti edelleen kulkisi sieltä kunnes tarkistin Reittioppaan ja HSL:n kuljettajaohjeet. Muutoksesta ei ole tainut olla kauheasti uutisointia HSL:n suunnalta.
 
Onko kenelläkään muistikuvaa milloin Läntisen Teatterikujan jättöpysäkki ja muutenkin Kaisaniemenrannan kierros on jäänyt pois käytöstä? Oman muistikuvani mukaan Sipoon linjat (785-788) saapuivat Rautatientorille sitä kautta vielä pari vuotta sitten. Ymmärrykseni oli, että reitti edelleen kulkisi sieltä kunnes tarkistin Reittioppaan ja HSL:n kuljettajaohjeet. Muutoksesta ei ole tainut olla kauheasti uutisointia HSL:n suunnalta.
Pysäkki poistui käytöstä vuoden 2019 alussa, kun rautatieaseman itäsiiven remontti alkoi. Aluksi poistumispysäkki siirtyi puiston puolelle ja myöhemmin (en tähän hätään löydä tietoa että milloin tarkalleen) linjat siirrettiin ajamaan suoraan Kaisaniemenkatua.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään muistikuvaa milloin Läntisen Teatterikujan jättöpysäkki ja muutenkin Kaisaniemenrannan kierros on jäänyt pois käytöstä? Oman muistikuvani mukaan Sipoon linjat (785-788) saapuivat Rautatientorille sitä kautta vielä pari vuotta sitten. Ymmärrykseni oli, että reitti edelleen kulkisi sieltä kunnes tarkistin Reittioppaan ja HSL:n kuljettajaohjeet. Muutoksesta ei ole tainut olla kauheasti uutisointia HSL:n suunnalta.
Tuo katuyhteys on suljettu pysyvästi.
 
Näyttäisi olevan aika lähellä 1980-luvun paikkaa, mutta ei ihan samassa paikassa. Vuoden 1983 linjakartassa Henrik Borgströmin tien kautta kulkenut 88 ajoi Kaitalahdentien risteykseen saakka, nykyinen 88 ei niillä kulmilla ulotu aivan sinne. Päätie-nimiselle kadulle nykyinenkin 88 kyllä ulottuu.
Riippuu vähän siitä, mistä kohtaa 1980-luvusta puhutaan. Vuoden 1983 linjakartassa jana on tosiaan vedetty Kaitalahdentien risteyksen ohi. Kaitalahden päättäri taisi tuohon aikaan olla niitä harvoja paikkoja, missä HKL:n busseja peruuteltiin päätepysäkillä. Itse ajoin linjaa 88 enemmän tai vähemmän säännöllisesti yli 20 vuoden ajan joulukuusta 1988 lähtien. Silloin kääntölenkki sijaitsi vuoteen 1997 saakka ihan kunnolla ennen Kaitalahdentien risteystä tulosuunnassa Päätien oikealla puolella. Kun katsoo vuoden 1988 ja nykyistä ilmakuvaa, niin kyllä päättärit mielestäni ovat aika lailla samassa kohdassa. Molemmissa kuvissa vielä bussi seisoo päättärillä.
1.11.1997 päätepysäkkilenkki siirrettiin kadun vastakkaiselle puolelle, jossa se ehti olla aika pitkään.
 
Riippuu vähän siitä, mistä kohtaa 1980-luvusta puhutaan. Vuoden 1983 linjakartassa jana on tosiaan vedetty Kaitalahdentien risteyksen ohi. Kaitalahden päättäri taisi tuohon aikaan olla niitä harvoja paikkoja, missä HKL:n busseja peruuteltiin päätepysäkillä. Itse ajoin linjaa 88 enemmän tai vähemmän säännöllisesti yli 20 vuoden ajan joulukuusta 1988 lähtien. Silloin kääntölenkki sijaitsi vuoteen 1997 saakka ihan kunnolla ennen Kaitalahdentien risteystä tulosuunnassa Päätien oikealla puolella. Kun katsoo vuoden 1988 ja nykyistä ilmakuvaa, niin kyllä päättärit mielestäni ovat aika lailla samassa kohdassa. Molemmissa kuvissa vielä bussi seisoo päättärillä.
1.11.1997 päätepysäkkilenkki siirrettiin kadun vastakkaiselle puolelle, jossa se ehti olla aika pitkään.
Vertasin lainaamassasi repliikissä nykyistä päätepysäkkiä 1980-luvun alkupuolen tilanteeseen, koska mainittu repliikkini oli vastaus kysymykseen, jossa tiedusteltiin "alkuperäistä" kääntöpaikkaa ja mainittiin 1980-luku. Oletin, että kysyjä tiedusteli 1980-luvun vanhempaa tilannetta. Kävin vastausta kirjoittaessani läpi 1980-luvun linjakarttamateriaalini läpi, ja 1983 sopi siinä mielessä hyväksi vertailukohdaksi, kun se edusti 1980-luvun vaihtoehdoista alkuperäistä (eli vanhempaa versiota). Vuoden 1984 linjakarttaa minulla ei ole (tai sitten olen kätkenyt sen vaan jonnekin), mutta vuonna 1985 siellä on ollut jo se silmukka, joka on ollut käytössä siitä eteen päin pidemmänkin aikaa.
 
Vertasin lainaamassasi repliikissä nykyistä päätepysäkkiä 1980-luvun alkupuolen tilanteeseen, koska mainittu repliikkini oli vastaus kysymykseen, jossa tiedusteltiin "alkuperäistä" kääntöpaikkaa ja mainittiin 1980-luku. Oletin, että kysyjä tiedusteli 1980-luvun vanhempaa tilannetta. Kävin vastausta kirjoittaessani läpi 1980-luvun linjakarttamateriaalini läpi, ja 1983 sopi siinä mielessä hyväksi vertailukohdaksi, kun se edusti 1980-luvun vaihtoehdoista alkuperäistä (eli vanhempaa versiota). Vuoden 1984 linjakarttaa minulla ei ole (tai sitten olen kätkenyt sen vaan jonnekin), mutta vuonna 1985 siellä on ollut jo se silmukka, joka on ollut käytössä siitä eteen päin pidemmänkin aikaa.
Ihan oikeassa toki olet., kun ajatellaan sitä alkuperäistä "peruutuspaikkaa". Minulle vaan tuli mieleen se tuttu kääntölenkki, ja ajattelin kysyjän tarkoittavan sitä.
On mielenkiintoista, että vaikka maisema paikalla on muuttunut aika lailla, ja paikalle tullaan ihan eri reittiä kuin ennen, on päättäri palautunut samaan kohtaan, kuin silloin 1985-1997.
 
Takaisin
Ylös