Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/35

Viestiketju: Käytöstä poistuneet varikot

  1. #16

    Liittynyt
    10.02.2017
    Viestejä
    102

    oletus Vs: Käytöstä poistuneet varikot

    Missä se tarkalleen sijaitsi?

  2. #17

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Käytöstä poistuneet varikot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussihullu Näytä viesti
    Missä se tarkalleen sijaitsi?
    Jokseenkin Jumbon kohdalla kehäkolmosen pohjoispuolella. Paikalla on nyt toimistotaloja.

  3. #18
    Prompter avatar
    Liittynyt
    29.03.2012
    Sijainti
    Mäntsälä
    Viestejä
    786

    oletus Vs: Käytöstä poistuneet varikot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussitietäjä Näytä viesti
    Nobinan vanha varikko rajatorpassa tai pähkinänrinteessä, en nyt satu muistamaan kummassa oli joten fiksummat korjatkoon.
    Nobinalla on edelleen varikko Rajatorpassa, kutsutaan Köysikujan varikoksi.
    Piste kuukauden perässä – katoavaa kansanperinnettä, mutta aina yhtä tärkeä.

  4. #19

    Liittynyt
    06.03.2017
    Viestejä
    428

    oletus Vs: Käytöstä poistuneet varikot

    Anderssonin röylän varikko.

  5. #20
    LimoSWN avatar
    Liittynyt
    02.10.2008
    Sijainti
    Espoo,78
    Viestejä
    623

    oletus Vs: Käytöstä poistuneet varikot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussitietäjä Näytä viesti
    Anderssonin röylän varikko.
    Aijemmin omisti westendin linja saman. Pihalla seisoi kartalla kuvissa wln kalustoa, vielä kun oli olemassa.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 00:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:44 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussipoika04 Näytä viesti
    Nobinalla on ollut varikko Kviruukissa, Hannuksenpellon A-katsatsuksen takana sekä Hakuninmaalla.
    Siis Kiviruukki, kivenlahden Biltema n vieressä, osittain VTT Kaasu tutkimus keskuksen alapiha.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 00:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:46 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    TransBusin (myöhemmin sen seuraajien käytössä ollut) varikko oli Suomenojalla Portti-nimisellä kadulla. Kadun nimi on muuttunut sittemmin. Nyt paikalla on muistaakseni Gigantti Megastore.
    Entinen osoite on Portti 1-5, nyt Finnoonlaaksontie 1-5. Gigantti, Asko, Sotka siinä ovat
    Loppuun ajettu Scania on parempi kuin, uusi Volvo?
    - torilla kuultua

    - 2. tahtia : oikea ja vasen, kävellen olisit jo perillä.

  6. #21

    Liittynyt
    08.05.2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    73

    oletus Vs: Käytöstä poistuneet varikot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    TransBusin (myöhemmin sen seuraajien käytössä ollut) varikko oli Suomenojalla Portti-nimisellä kadulla. Kadun nimi on muuttunut sittemmin. Nyt paikalla on muistaakseni Gigantti Megastore.
    Onkohan tämä varikko milloin lopettanut?

  7. #22
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3542

    oletus Vs: Käytöstä poistuneet varikot

    Jossain päin Espoota on sijainnut myös Keskuslinjan varikko. Keskuslinja myi varikkopalveluja (muille bussiyhtiöille) joskus myöhemmin, kun linjoja oli kilpailutettu ja sen oma toiminta oli lähinnä alihankintaperusteista ajamista. Mitähän toimintaa sen varikon kohdalla on nykyään?

  8. #23
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6244

    oletus Vs: Käytöstä poistuneet varikot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tarkastaja Näytä viesti
    Onkohan tämä varikko milloin lopettanut?
    N. 15 vuotta sitten, joku täällä muistaa varmaan paremmin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Jossain päin Espoota on sijainnut myös Keskuslinjan varikko. Keskuslinja myi varikkopalveluja (muille bussiyhtiöille) joskus myöhemmin, kun linjoja oli kilpailutettu ja sen oma toiminta oli lähinnä alihankintaperusteista ajamista. Mitähän toimintaa sen varikon kohdalla on nykyään?
    Keskuslinjan varikko oli Juvanmalmilla osoitteessa Läntinen teollisuuskatu 32. Pitkään oman liikenteen lopettamisen jälkeen Keskuslinja tosiaan vuokrasi varikkoaan, aluksi Concordialle ja myöhemmin tilausajofirmoille. Viime vuonna tontti myytiin nosturifirmalle heidän varikokseen.

  9. #24
    Amatööri avatar
    Liittynyt
    09.12.2010
    Viestejä
    48

    oletus Vs: Käytöstä poistuneet varikot

    Oy Liikenne Ab / Sipoon Liikenne Oy Viikintie 11. Sen alapuolella oli Saaren Auton ja Toreniuksen Linjan talli, jossa oli myös jonkin aikaa Concordian autot. Concordialla Hernesaaren helikopterikentän vieressä talli. ESLL-tallit Koskelossa kehä3:n vieressä. Concordialla Hakuninmaan katsastuskonttorilla satelliittivarikko. Sipoon Liikenne oli evakossa aikoinaan Wiiman koritehtaan lähellä.

  10. #25

    Liittynyt
    06.03.2017
    Viestejä
    428

    oletus Vs: Käytöstä poistuneet varikot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Amatööri Näytä viesti
    Oy Liikenne Ab / Sipoon Liikenne Oy Viikintie 11. Sen alapuolella oli Saaren Auton ja Toreniuksen Linjan talli, jossa oli myös jonkin aikaa Concordian autot. Concordialla Hernesaaren helikopterikentän vieressä talli. ESLL-tallit Koskelossa kehä3:n vieressä. Concordialla Hakuninmaan katsastuskonttorilla satelliittivarikko. Sipoon Liikenne oli evakossa aikoinaan Wiiman koritehtaan lähellä.
    Missä tämä vantaan wiiman tehdas tarkalleen sijaitsi?

  11. #26
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    3059

    oletus Vs: Käytöstä poistuneet varikot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussitietäjä Näytä viesti
    Missä tämä vantaan wiiman tehdas tarkalleen sijaitsi?
    No tossa https://goo.gl/maps/EJ4pE8jVNxk
    Bussikirjasto | Suomen kirjastoautot

    Nämä ovat vakioita.

  12. #27

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Käytöstä poistuneet varikot

    Muistaakseni joku bussifirma säilytti joskus kalustoa Wiiman kohdilla Kiitoradantien itäpuolella, ehkä Sirolan Liikenne?

    ---------- Viestit yhdistetty klo 22:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:31 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti

    Äkkiseltään muistuisi mieleen Someron Linjan varikko Lauttasaaren teollisuusalueella 1970-luvun ihan alussa, paikka tunnetaan nykyään vain Vattuniemenä. Somero ajoi kaukoliikenteen lisäksi Kivenlahden suuntaan, Espoon paikallisliikenne erotettiin tuon jälkeen nimen Auto-Arvela alle.
    Tuo Someron Linjan Lauttasaaren varikko näkyy ilmakuvassa jossakin kirjassa, muistaakseni Lauttasaari-Seuran julkaisemassa. Lisäksi heillä oli varikko jossain Kauklahden takamailla. Ennen Lauttasaarta yksi varikko heillä oli Vihdintien länsipuolella Vihdintien ja Viertotien Aukion kulmauksessa. Siinä talossa toimi heidän jälkeensä ainakin Autorex, joka oli Renaultin maahantuoja ennen Volvo-Autoa. Paikalla on nykyisin asuintalo. Myös Veikkolassa oli aikoinaan Someron Linjan pienempi varikko. (Veikkolakin kuuluu nykyisin HSL-alueeseen.)

    ---------- Viestit yhdistetty klo 22:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:45 ----------

    Sitten olivat vielä huoltoasemien yhteydessä toimineet varikot. Mäkelänkadulla nykyisen uimahallin kohdilla ei ole enää huoltoasemaa, mutta siinä taisi seisoa Saaren Auton busseja. Variston Neste oli ennen Kesoil ja jonkin aikaa siellä piti varikkoa Friherrsin Auto, joka siirtyi sieltä aikaisemmin mainitulle varikkoalueelle kehäykkösen ja Tuusulan motarin kulmaan, entiselle Essolle. Friherrsin Auto toimi siellä, kunnes Vantaan Liikenne osti sen. Friherrsin Auto myi osan linjaliikenteestään Ilkka Loimustolle, jonka omistama Variston Linja piti varikkoa Kaupintien TB:llä. Metsälän Linjan bussit seisoivat aikoinaan nykyisin Eltsun Nesteenä tunnetun huoltoaseman pihalla.

    ---------- Viestit yhdistetty 16.03.2019 klo 00:20 ---------- Previous Post was on 15.03.2019 at 22:58 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti

    Joillakin bussifirmoilla ei taida olla omaa varikkoa ollenkaan, miten lie esim Åbergin Linjan laita, koska niiden bussit seisovat yöt yleisellä katuverkolla? Ennen vanhaan Kirkkonnummen MV Wikströn toimi kanssa niin.

    t. Rainer
    M V W ei päässyt Kirkkonummen kunnan kanssa yhteisymmärrykseen varikon sijainnista ja hinnasta, mutta olihan heillä Kirkkonummen keskustan tuntumassa 51-tien vieressä kylmävarikko. Varsinainen kotivarikko ja korjaamo oli heidän maatilallaan Kirkkonummen Junkarsissa. Se oli kuitenkin liian kaukana keskustasta ja korjaamokin oli liian pieni. Pohjolan Liikennehän osti M V W:n ja busseja seisoi sitten kylmävarikoilla Kantvikissa ja Veikkolassa, joka oli käytössä jo M V W:n aikana.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 00:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:20 ----------

    Eikös Åbergin Linjalla päin vastoin ole Suomenojalla niin paljon varikkotilaa, että sitä he ovat vuokranneet muille liikennöitsijöille.

    Nils Åbergin aikaan Åbergin Linjan varikko oli Finnoontien varressa, muistaakseni jossain tien itäpuolella Puolarmetsäntien ja Latokasken välillä.

    Nils Åbergin linjakumppanin Oiva Laurilan Laurilan Linja piti varikkoaan Helsingin Metsälässä, josta bussit poistuivat muistaakseni STA:n ostettua Laurilan Linjan ja muutettua sen nimeksi Pääkaupunkilinjat, joka puolestaan piti varikkoa Paikallislinjat Oy:n entisellä varikolla Pitäjänmäessä. Käsittääksen Erkki Immonen piti varikon omistuksessaan, vaikka myi Paikallislinjat Espoon kaupungille. Tämä varikkorakennus on vielä olemassa, pihalla on ST1:sen kylmäasema.

    Nils Fallström perusti Friherrsin auton ja hänen linjakumppaninsa Friherrsin Linjat. Kalervo Kauhanen osti ensin Auton ja sitten Linjat ja yhdisti yhtiöt. Oliko Linjalla toimipiste joskus Vihdintiellä entisen Someron Linjan varikolla tai sitten jossain teollisuusrakennuksessa sen ja Haagan liikenneympyrän välillä? En jaksa muistaa. Joka tapauksessa paikalla on nykyisin asuintaloja.

    Friherrsin Auton varikko oli Fallströmin aikana Vanhan Hämeenkyläntien läheisyydessä, käsittääkseni Helsingin puolella. Vanha Hämeenkyläntie oli erikoinen tie, koska se oli saman nimisenä Helsingin lisäksi myös Espoossa ja Vantaalla, nykyisin Vantaa on nimennyt alueellaan kulkevan tien osan uudestaan, pisin pätkä tätä tietä (jota myös bussit vieläkin ajavat) on nyt Ilpolantie. Friherrsin Auton liikennöimän linjan päätepysäkki oli joskus kyseisen tien Vantaan osuudella. Tie oli kuitenkin katkaistu autoliikenteeltä (paitsi tontille ajo oli sallittu) Vantaan ja Espoon väliltä, kävellen tai fillarilla saattoi kuitenkin siirtyä tien alkukohdasta Konalantieltä (oliko Konalantie aikoinaan osa Vanhaa Nurmijärventietä?) aina Hämeenkylään saakka. Hämeenkylästä tuleekin mieleen Hämeenkylän Liikenne, jonka varikko oli Konalantien ja Piispantien kulmassa, kunnes Vantaan Liikenne osti Hämeenkylän Liikenteen. Paikalla on nykyisin asuintaloja.

    Hämeenkylän Liikenteestä tulee mieleen Helmisen Linja, jonka varikko oli Laaksolahdessa jollain länsi-itä-suuntaisella tiellä. Varikko loppui Veli Suomisen ostettua Helmisen Linjan. Suomisen varikko oli Nurmijärven Metsäkylässä, jossa jatkoi Suomisen yhden yhtiön Vantaan Linjan varikko jonkin aikaa, vaikka Vantaan Liikenne oli ostanut Vantaan Linjan. (Suomisen yhtiöt osti Tarmo Laine, joka piti Helmisen Linjan ja myi Vantaan Linjan Vantaan Liikenteelle ja Nurmijärven Liikenteen ja muistaakseni myös Luhtajoen Liikenteen Nurmijärven Linjalle. Nurmijärven Linja oli ostanut Lahnuksen Linjan, jonka varikko oli Klaukkalassa keskustan pohjoispuolella. Nurmijärven Linja käytti sitä aikansa ja sitten siinä taisi toimia autokorjaamo. Yrityskaupat vaikuttivat varikoiden kohtaloihin.)

    Tarmo Lainehan aloitti bussiuransa ostamalla vaimonsa kanssa appiukkonsa Tyllilän omistaman Juhanilan Linjan, jonka varikko oli Olarin ja Mankkaan välimailla ja siinä taisi olla autokorjaamo bussivarikon jälkeen. Toisen Tyllilän, P Tyllilä Linja, varikko oli ainakin Suvisaaristossa.

    Vantaan Liikenne oli Peltomäkien perheyhtiö, jonka he myivät Vantaan kaupungille. Päätoimipaikka oli Mäntsälässä, mutta Kivimäessä (Martinlaakso) oli bussien säilytysvarikko. (Peltomäet ostivat Vantaan Liikenteen tilalle Tuomisen Linjan, jonka myivät myöhemmin Savonlinjalle.)

  13. #28

    Liittynyt
    17.12.2006
    Sijainti
    HKI
    Viestejä
    52

    oletus Vs: Käytöstä poistuneet varikot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Kävin lukioaikaan vierailulla Wiiman tehtailla. Oli aikaa, kun Wiima M500 Supermaneja oli toimituksissa. Norgårdille Espoon auton väreissä ja johonkin muuallekin.

  14. #29

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    707

    oletus Vs: Käytöstä poistuneet varikot

    Oy Liikenne Ab:n päävarikko oli ennen Hakunilaa (v.1975 alusta) Viikintie 21:ssa. Silloin myös lopetettiin toiminta entisellä Weckströmin varikolla Päivöläntien ja nykyisen Tapanilankaaren kulmassa samoin rasvaustalli Veljestenpihalla. Peltikorjaamolla jatkettiin firman myymiseen asti Vanhalla Tapanilantielä. Sitten oli Porvoonväylän ja Hangelbyn tienhaarassa ollut 8 auton talli. Viikin Jokisuuntiellä oli myös talli. Vantaan Liikenteellä oli ennen Äyritien varikon ostoa talli Korsossa Urpiaisentiellä. Huttusella oli talli Korson keskustassa sekä Lahelassa. Pakilan talli Jakokunnantiellä Sirolan varikon vieressä oli Turistiauton rakennuttama, mutta kun Maaseutuliikenne osti firman, muutti sekin sinne Tapanilasta Hiidenkiventieltä tiloista missä nykyisin toimii urheiluseura Tapanilan Erä. Jakokunnantien Essolla piti Kauhasen aikana majaa Friherssin Auto. P.Tyllilä Linjalla oli talli myös Soukan Vesiniityssä. Sofianlehdon Unionilla piti majaa Saaren Auto sekä Metsälän Linja. Saaren auto sittemmin teki Jokisuuntielle tallin, minne Torenius meni alivuokralaiseksi, nykyisin Ventoniemi asuu niissä tiloissa ja Töysän Linjakin hääräsi jossain välissä samoissa nurkissa. . Metsälän Linja teki oman varikkonsa Tapanilaan Viertolantielle.
    Viimeisin muokkaaja antti; 18.03.2019 kello 11:14.
    antti

  15. #30
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3542

    oletus Vs: Käytöstä poistuneet varikot

    Ei siis ihme, että Helsinki-Maaseutu-Liikenne Oy:tä kutsuttiin tietyissä yhteyksissä "Mosaksi". Tapanilahan on ruotsiksi Mosabacka.

    Kiitokset Antille erittäin hyvistä historian tiedoista!

    ---------- Viestit yhdistetty klo 16:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:28 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jiipeehoo Näytä viesti
    Kävin lukioaikaan vierailulla Wiiman tehtailla. Oli aikaa, kun Wiima M500 Supermaneja oli toimituksissa. Norgårdille Espoon auton väreissä ja johonkin muuallekin.
    Ainakin Hj. Holmströmille meni Espoon Auton värisiä Wiimoja tuollaiseen aikaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Käytöstä poistuneet päätepysäkit
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 78
    Viimeisin viesti: 06.05.2019, 11:29

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •