HKL:n kilpailutusvaatimusten muutokset

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,548
Helsingin Sanomat nosti tänä aamuna pääkirjoituksessaan esiin HKL:n kilpailutusvaatimusten muutokset.

Suurimmat suunnitellut muutokset ovat:
  • keski-iän ja kalustopisteiden laskenta muuttuu niin, että kokopäiväliikennettä ajavien bussien painoarvo on 1 ja ruuhkaliikennettä ajavien 0,2. Uudeksi keski-ikävaatimukseksi tulee 7 vuotta
  • kokomainosteippausta rajoitetaan: mainokset eivät saa peittää keulaa eikä sivuikkunoita ja teippausten määrää rajoitetaan sekä liikennöitsijä- että linjakohtaisesti
  • HELMIin liitetyillä linjoilla HELMI-laitteettomilla busseilla ajetuista lähdöistä tulee 10% sanktio. Sama sanktio tulee, jos kuljettaja ei kytke HELMI-laitetta päälle
  • liikennöitsijän voittaessa uuden linjan on linjalle tulevien kuljettajien matkustettava reitti kouluttajan kyydissä ennen liikenteen aloittamista
  • liikennöitsijän on vastattava matkustajapalautteiseen 14 vuorokauden sisällä kertomalla, mihin toimenpiteisiin palautteen johdosta on ryhdytty. Vastaamatta jättämisestä ja myöhässä jättämisestä tulee rahallisia sanktioita
  • kalustopisteiden painoarvo kasvaa 15 pisteeseen. Päästöpisteissä vähennetään itse päästöjen painoarvoa ja otetaan uutena tekijänä mukaan ylimääräiset 3 pistettä maa- ja biokaasukäyttöiselle kalustolle. Vähämeluisuudesta annettaviin pisteisiin tulee uusi kategoria, alle 75 db(A). Istumapaikkojen lukumäärästä ei anneta enää pisteitä ollenkaan, jos keskimääräinen istuinväljyys on alle 710 mm. Istuinväljyydestä annettaviin pisteisiin tulee uusi kategoria, yli 750 mm.
  • hinta- ja kalustopisteiden lisäksi mukaan otetaan kuljettajapisteet (painoarvo 1,5 pistettä). Kuljettajat saavat 0,2 pistettä HKL:n laatiman kirjallisen kokeen suorittamisesta. Loput pisteet tulevat osallistumisesta asiakaspalvelukoulutukseen, joka annetaan EU:n edellyttämän kuljettajakoulutuksen lisäksi. Osallistuminen puolen päivän koulutukseen ennen kohteen liikenteen alkua ja toisen kerran kahden vuoden sisällä ensimmäisestä koulutuksesta on 0,3 pisteen arvoinen. Puolen päivän koulutus kerran vuodessa antaa 0,65 pistettä ja yhden päivän koulutus kerran vuodessa 1,3 pistettä.

Joukkoliikennelautakunta käsittelee muutoksia torstaina. Uudet ehdot on tarkoitus ottaa käyttöön vuodenvaihteen paikkeilla käynnistyvällä kilpailutuskierroksella (linjat 11, 16, 18, 55/A, 63, 68/X, 71/V, 83, 92, 94/A,B, 95 ja 97).

Hesarin pääkirjoituksen mukaan liikennöitsijöiden mielestä kuljettajille annettava asiakaspalvelukoulutus ei ole oikea tapa parantaa asiakaspalvelua, koska varsinainen ongelma on kuljettajien suuri vaihtuvuus ja sitä kautta työkokemuksen puute. Ainakin HelBin toimitusjohtaja on ehdottanut, että HKL:n ja YTV:n pitäisi lisätä kokopäiväliikenteen osuutta, jotta kuljettajille saataisiin mielekkäämmät työvuorot ja siten vähennettyä vaihtuvuutta.

Myös kaasukäyttöisyydestä annettavat pisteet herättävät odotetusti närää, koska kaasun tankkauspisteitä ei ole pääkaupunkiseudun varikoista muualla kuin Ruhassa. Myös HelB on kiusaantunut tästä (käyttövoiman pisteyttämistä itse päästöjen sijasta on helppo tulkita niin, että kaupunki haluaa suosia omaa yhtiötä). Hesarin mukaan myös muut yhtiöt voisivat hankkia kaasubusseja ja viittaa kaasubusseista oleviin hyviin kokemuksiin. Tässä Hesari on kyllä aika pihalla, kun kerran HelBiltä kaasubussien tankkaaminen sujuu merkittävästi muita firmoja halvemmin ja silti sielläkin kaasubusseissa on teknisiä ongelmia riesaksi asti.
 
Nyt kun istumapaikkamäärästä ei enää saa kalustopisteitä, onhan kuitenkin niin että 43:n istumapaikan minimivaatimus kuitenkin säilyy?
 
Eihän sellaista ole HKL:llä koskaan ollutkaan ja YTV:lläkin vain joillakin linjoilla. 43 paikan vaatimus istuisikin vähän huonosti yhteen kaasukäytön lisäämisen kanssa.
 
Myös kaasukäyttöisyydestä annettavat pisteet herättävät odotetusti närää, koska kaasun tankkauspisteitä ei ole pääkaupunkiseudun varikoista muualla kuin Ruhassa.

Miksi tämä on ongelma? Tankkaavathan Tammelundit Malmin lentoaseman lähellä. Yhtä hyvin muut yhtiöt voivat tankata siellä, jos linjat sopivat hyvin yksiin sen reitin kanssa, esimerkiksi Hakunilasta keskustaan ajaessa voi poiketa tuolla hyvin.
 
Miksi tämä on ongelma? Tankkaavathan Tammelundit Malmin lentoaseman lähellä. Yhtä hyvin muut yhtiöt voivat tankata siellä, jos linjat sopivat hyvin yksiin sen reitin kanssa, esimerkiksi Hakunilasta keskustaan ajaessa voi poiketa tuolla hyvin.
Tammelundin varikolta on matkaa sinne tankkauspaikalle parisataa metriä. Ja eihän bussit nyt voi kesken linjan poiketa tankkaamaan! Vakiovuorojen hallisivuja taas ei pahemmin ajeta tuolla päin.
 
Vaikka nuo ympäristöystävälliset maakaasubussit ovat kunnallispoliittisesti hienoja ja edistyksellisiä ("seksikkäitä"), niin kuljettajana todella toivon, ettei nyt mitään suurempaa buumia ala tulemaan niiden hankinnan suhteen. Kaiken tyyppisistä Helsingissä liikennöivistä maakaasubusseista kokemusta omaavana voin todeta niiden käyttömukavuuden, luotettavuuden ja ajotuntuman olevan kaukana vastaavista dieselbusseista. Tältä kesältä mulla on kokemusta sekä Helbin uusista maakaasu-MAN-busseista että CBF:n uusista Jokeri-Volvo B12/8700:sta (diesel, mutta Euro 5) eikä ole pienintäkään epäilystä kumman valitsisin vaikkapa "Vuoden Kaupunkibussiksi" tai ottaisin työkalukseni mieluummin (vaikka nuo Helbin MANnit ovat maakaasubussien parhaimmistoa toki). Maakaasun palo-ominaisuudet ovat erilaiset kuin dieselöljyn ja jo tämä aiheuttaa eroja jälkimmäisen hyväksi.

Tämä näin niinkuin hieman kritiikkinä päättäjille, jotka eivät välttämättä tiedä kaikkea busseista ja niiden ominaisuuksista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
HKL on ottanut aikalisän kaasukäyttöisyydestä annettaville lisäpisteille. Nyt käynnissä olevalla 15. kilpailukierroksella kaasusta ei anneta lisäpisteitä ja asiasta tehdään vielä lisäselvityksiä ennen seuraavia kilpailukierroksia.
 
Miksi tämä on ongelma? Tankkaavathan Tammelundit Malmin lentoaseman lähellä. Yhtä hyvin muut yhtiöt voivat tankata siellä, jos linjat sopivat hyvin yksiin sen reitin kanssa, esimerkiksi Hakunilasta keskustaan ajaessa voi poiketa tuolla hyvin.

Tammelundin kaasut kävivät muistaakseni h23 ja 62 aikana tankkaamassa Pirkkolassa h62 päätepysäkin luonna. H23 taas auto kävi jossain sopivassa vaiheessa tankkaamassa Pirkkolassa Rukeasuolta.

Jos muistan väärin joku muu saa kertoa miten näiden linjojen kanssa sitten toimittiin.
 
  • liikennöitsijän on vastattava matkustajapalautteiseen 14 vuorokauden sisällä kertomalla, mihin toimenpiteisiin palautteen johdosta on ryhdytty. Vastaamatta jättämisestä ja myöhässä jättämisestä tulee rahallisia sanktioita

Tämä on mielestäni erittäin hyvä vaatimus. Itse olen usein lähetellyt firmoihin palautteita, ja vastausta kovin harvoin tulee. Yleensä olen suoraan varikolle joutunut soittamaan, että palaute on perille mennyt. Toivottavasti YTV ottaa myös tuon vaatimuksen käyttöön.
 
Vs: Kalustopoistot 2007

VTT:n tutkimuksista muistan lukeneeni, että kuluneellakin maakaasumoottorilla on huomattava etu useissa pakokaasujen päästökomponenteissa verrattuna dieselmoottoriin. Lisäksi varsinkin uudemmilla EURO-4 ja EURO-5 vaatimusten mukaisilla dieselmoottoreilla on jo pian sisäänajon jälkeen vaikeuksia todellisuudessa saavuttaa luvattuja päästöarvoja. Odotan mielenkiinnolla uusia mittauksia, koska vanhoja (yli miljoonan ajettuja) EURO-4 tason täyttäviä linja-autodieselmoottoreitakaan ei Suomessa vielä tietääkseni ole. Palaamme asiaan muutaman vuoden kuluttua.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös