Helsingin Sanomat nosti tänä aamuna pääkirjoituksessaan esiin HKL:n kilpailutusvaatimusten muutokset.
Suurimmat suunnitellut muutokset ovat:
Joukkoliikennelautakunta käsittelee muutoksia torstaina. Uudet ehdot on tarkoitus ottaa käyttöön vuodenvaihteen paikkeilla käynnistyvällä kilpailutuskierroksella (linjat 11, 16, 18, 55/A, 63, 68/X, 71/V, 83, 92, 94/A,B, 95 ja 97).
Hesarin pääkirjoituksen mukaan liikennöitsijöiden mielestä kuljettajille annettava asiakaspalvelukoulutus ei ole oikea tapa parantaa asiakaspalvelua, koska varsinainen ongelma on kuljettajien suuri vaihtuvuus ja sitä kautta työkokemuksen puute. Ainakin HelBin toimitusjohtaja on ehdottanut, että HKL:n ja YTV:n pitäisi lisätä kokopäiväliikenteen osuutta, jotta kuljettajille saataisiin mielekkäämmät työvuorot ja siten vähennettyä vaihtuvuutta.
Myös kaasukäyttöisyydestä annettavat pisteet herättävät odotetusti närää, koska kaasun tankkauspisteitä ei ole pääkaupunkiseudun varikoista muualla kuin Ruhassa. Myös HelB on kiusaantunut tästä (käyttövoiman pisteyttämistä itse päästöjen sijasta on helppo tulkita niin, että kaupunki haluaa suosia omaa yhtiötä). Hesarin mukaan myös muut yhtiöt voisivat hankkia kaasubusseja ja viittaa kaasubusseista oleviin hyviin kokemuksiin. Tässä Hesari on kyllä aika pihalla, kun kerran HelBiltä kaasubussien tankkaaminen sujuu merkittävästi muita firmoja halvemmin ja silti sielläkin kaasubusseissa on teknisiä ongelmia riesaksi asti.
Suurimmat suunnitellut muutokset ovat:
- keski-iän ja kalustopisteiden laskenta muuttuu niin, että kokopäiväliikennettä ajavien bussien painoarvo on 1 ja ruuhkaliikennettä ajavien 0,2. Uudeksi keski-ikävaatimukseksi tulee 7 vuotta
- kokomainosteippausta rajoitetaan: mainokset eivät saa peittää keulaa eikä sivuikkunoita ja teippausten määrää rajoitetaan sekä liikennöitsijä- että linjakohtaisesti
- HELMIin liitetyillä linjoilla HELMI-laitteettomilla busseilla ajetuista lähdöistä tulee 10% sanktio. Sama sanktio tulee, jos kuljettaja ei kytke HELMI-laitetta päälle
- liikennöitsijän voittaessa uuden linjan on linjalle tulevien kuljettajien matkustettava reitti kouluttajan kyydissä ennen liikenteen aloittamista
- liikennöitsijän on vastattava matkustajapalautteiseen 14 vuorokauden sisällä kertomalla, mihin toimenpiteisiin palautteen johdosta on ryhdytty. Vastaamatta jättämisestä ja myöhässä jättämisestä tulee rahallisia sanktioita
- kalustopisteiden painoarvo kasvaa 15 pisteeseen. Päästöpisteissä vähennetään itse päästöjen painoarvoa ja otetaan uutena tekijänä mukaan ylimääräiset 3 pistettä maa- ja biokaasukäyttöiselle kalustolle. Vähämeluisuudesta annettaviin pisteisiin tulee uusi kategoria, alle 75 db(A). Istumapaikkojen lukumäärästä ei anneta enää pisteitä ollenkaan, jos keskimääräinen istuinväljyys on alle 710 mm. Istuinväljyydestä annettaviin pisteisiin tulee uusi kategoria, yli 750 mm.
- hinta- ja kalustopisteiden lisäksi mukaan otetaan kuljettajapisteet (painoarvo 1,5 pistettä). Kuljettajat saavat 0,2 pistettä HKL:n laatiman kirjallisen kokeen suorittamisesta. Loput pisteet tulevat osallistumisesta asiakaspalvelukoulutukseen, joka annetaan EU:n edellyttämän kuljettajakoulutuksen lisäksi. Osallistuminen puolen päivän koulutukseen ennen kohteen liikenteen alkua ja toisen kerran kahden vuoden sisällä ensimmäisestä koulutuksesta on 0,3 pisteen arvoinen. Puolen päivän koulutus kerran vuodessa antaa 0,65 pistettä ja yhden päivän koulutus kerran vuodessa 1,3 pistettä.
Joukkoliikennelautakunta käsittelee muutoksia torstaina. Uudet ehdot on tarkoitus ottaa käyttöön vuodenvaihteen paikkeilla käynnistyvällä kilpailutuskierroksella (linjat 11, 16, 18, 55/A, 63, 68/X, 71/V, 83, 92, 94/A,B, 95 ja 97).
Hesarin pääkirjoituksen mukaan liikennöitsijöiden mielestä kuljettajille annettava asiakaspalvelukoulutus ei ole oikea tapa parantaa asiakaspalvelua, koska varsinainen ongelma on kuljettajien suuri vaihtuvuus ja sitä kautta työkokemuksen puute. Ainakin HelBin toimitusjohtaja on ehdottanut, että HKL:n ja YTV:n pitäisi lisätä kokopäiväliikenteen osuutta, jotta kuljettajille saataisiin mielekkäämmät työvuorot ja siten vähennettyä vaihtuvuutta.
Myös kaasukäyttöisyydestä annettavat pisteet herättävät odotetusti närää, koska kaasun tankkauspisteitä ei ole pääkaupunkiseudun varikoista muualla kuin Ruhassa. Myös HelB on kiusaantunut tästä (käyttövoiman pisteyttämistä itse päästöjen sijasta on helppo tulkita niin, että kaupunki haluaa suosia omaa yhtiötä). Hesarin mukaan myös muut yhtiöt voisivat hankkia kaasubusseja ja viittaa kaasubusseista oleviin hyviin kokemuksiin. Tässä Hesari on kyllä aika pihalla, kun kerran HelBiltä kaasubussien tankkaaminen sujuu merkittävästi muita firmoja halvemmin ja silti sielläkin kaasubusseissa on teknisiä ongelmia riesaksi asti.