Korkea- ja matalalattiabussit

Liittynyt
22 Syyskuu 2006
Viestit
613
Miksiköhän Helb pistää aikatauluihin, että jokin vuoro ajetaan korkeabusseilla vaikka se kuitenkin ajetaan matalattia-busseilla? Esim: linja 14 paljon korkeabussi vuoroja, mutta vain yksi korkeabussi ja loput vuoden -98 Mersuja. Pistäkääpä tähän mitkä kaikki vuorot ajetaan oikeasti korkeabusseilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Korkea- ja matalalattiabussit.

Kilpailutuskierroksilla jokainen vuoro käsitellään erikseen ja tietenkään ruuhkavuoroihin ei aina olla matalaa autoa vaadittu. Sellaisessa tapauksessa tilaaja merkitsee aikatauluun, että vuoro ajetaan korkealattaisella bussilla. Tuottaja = liikennöitsijä, sen sijaan saa ajaa tällaiset vuorot matalikoilla jos niin haluaa. Ja varsinkin HelBin tapauksessa linjalle laitetaan usein sitä kalustoa, mitä sattuu varikon pihalta löytymään - jos siis on tuuraavista autoista kyse. Monestihan edelleen matalissakin vuoroissa saattaa tuuraajana silloin tällöin olla korkea K202.
 
HelBillä taitaa olla jo vähemmän korkeita busseja kuin aikatauluihin merkittyjä korkeita vuoroja :)

Epun mainitseman syyn lisäksi HKL:llä on muutamalla linjalla unohtunut korkealattiavuorojen vaihto aikatauluista mataliksi sopimuksen vaihtuessa.
 
Keravan linjoilla kaikki lähdöt on merkitty korkealattiaisiksi. Lähilinjojen matalalattiabussit 19 ja 20 on arkisin pääsääntöisesti sijoitettu linjoille 873(20) ja 874(19), Lauantaisin jompikumpi on satunnaisesti linjalla 633. Olen jopa ajanut kampin yö-lähdön matalalattiabussilla(Linja 643 Kaukoliikenne terminaalista) Korkealattiaisista maanantaina ajoin linjaa 873 autolla 12 jossa ei ole lastenvaunutilaa, vaan vaunut laitetaan tavaratilaan.
 
HKL harrasti jo kahdeksan vuotta sitten korkealattiaisten bussien korvaamista matalalattiaisilla busseilla. Jo kuopatun linjan h32 yksi kokopäiväinen vuoro oli vielä syksyllä 1998 merkitty korkealattiaisella bussilla ajettavaksi. Yleensä tuossa vuorossa oli joku vm.1988 Scania. Eräänä(kin) iltana astelin pysäkille odottamaan takapenkin täristäjää saapuvaksi. Pettymykseni oli suuri, kun pysäkille saapuikin joku edelliskeväänä hankittu maakaasu-Volvo. Ai että pisti vihaksi: jos aikatauluun on merkitty, että vuoro ajetaan (tässä tapauksessa asianmukaisella) korkealattiaisella bussilla, niin tästähän on pidettävä kiinni. Olisikohan HKL suhtautunut vakavasti reklamaationi? :)
 
. Eräänä(kin) iltana astelin pysäkille odottamaan takapenkin täristäjää saapuvaksi. Pettymykseni oli suuri, kun pysäkille saapuikin joku edelliskeväänä hankittu maakaasu-Volvo. Ai että pisti vihaksi: jos aikatauluun on merkitty, että vuoro ajetaan (tässä tapauksessa asianmukaisella) korkealattiaisella bussilla, niin tästähän on pidettävä kiinni. Olisikohan HKL suhtautunut vakavasti reklamaationi? :)

Tuota minä tarkoitinkin siksi haluan tietää mitkä ovat korkalattioita,koska niissä minä haluan matkustaa.Olen aivan samaa mieltä Korkeabussi vuorot korkealla bussilla ja matalalattia-bussilla (korkeakin käy :p ).Tänäänkin,kun tulin bussilla nro.14 matka Munkkiniemi-Eira väli kesti lähes tunnin täydellä vuoden 98 maakaasulla,vaikka piti olla korkealattia!Huonoa palvelua!
 
Tuota minä tarkoitinkin siksi haluan tietää mitkä ovat korkalattioita,koska niissä minä haluan matkustaa.Olen aivan samaa mieltä Korkeabussi vuorot korkealla bussilla ja matalalattia-bussilla (korkeakin käy :p )

Tähän tietty heti tarjottava eriävä mielipide. Sen verran kerkesin 109:n aikatauluja vilkaisemaan, että 8:14 lähtö Kampista Larun kautta jonnekin hoidettaisiin korkealla autolla, niin oli todella mukava astella matalalattia-autoon #177. Onhan se hyvä että aikataulu tarjoaa huonompaa, mutta matkustaja saa parempaa :)

Toki "Omat lähdöt"-palvelun avulla on tullut räätälöityä itselle parhaiten sopiva Kamppi - Lauttasaari -aikataulukooste, jossa on pudotettu monta liikennöitsijää pois ;)
 
Mielestäni on kanssa matkustajan huijausta, kun varta vasten hakeudun siihen korkeaan vuoroon ja tuleekin joku scala. Samaten ne puolimatalat Carrukset pitäisi merkata mataliksi eikä korkeiksi. Kerrankin tuossa pettymys oli melkoisen suuri, kun varta vasten lähdin linjalla 623 kaupunkiin, huolella tarkastin aikataulusta lähdön korkeuden (tuolloin vielä saattoi K202 -korin lisäksi toivoa keppivaihteista puolituristiakin) ja pysäkille tuli joku tuupparivolvo CityM, joka ei matalalattiabussista eroa nimeksikään.
 
Miksiköhän Helb pistää aikatauluihin, että jokin vuoro ajetaan korkeabusseilla vaikka se kuitenkin ajetaan matalattia-busseilla? Esim: linja 14 paljon korkeabussi vuoroja, mutta vain yksi korkeabussi ja loput vuoden -98 Mersuja. Pistäkääpä tähän mitkä kaikki vuorot ajetaan oikeasti korkeabusseilla.

Ensinnäkin tarkennus. Liikennöitsijä tarjoaa tilaajalle (HKL/YTV) tietyn kaluston tiettyihin vuoroihin, joista tilaaja tekee aikataulut.

Toiseksi tulee fakta: korkealattiaisista autoista pyritään koko pääkaupunkiseudulla pääsemään eroon kovaa vauhtia, koska niistä saa niin huonot pisteet nykyisissä tarjouskilpailuissa. Olkoonkin, että ne ovat mukavia ajaa ja matkustaa ilman apuvälineitä liikkuville. Tilaaja vain arvostaa niitä kovin vähän.

Kolmanneksi tässä ei voi kertoa mitkä vuorot "oikeasti" ajetaan korkeabusseilla, koska se tilanne vaihtelee lähes joka päivä.
 
Ensinnäkin tarkennus. Liikennöitsijä tarjoaa tilaajalle (HKL/YTV) tietyn kaluston tiettyihin vuoroihin, joista tilaaja tekee aikataulut.

Ilmeisesti HKL:n käytäntö merkitä korkealattialähtöjä poikkeaa jonkin verran YTV:n käytännöstä. YTV:n aikatauluihin merkitään korkeiksi ne lähdöt joita liikennöitsijä on ilmoittanut ajavansa korkealla kalustolla. Tämä tehdään vasta sen jälkeen kun liikennöitsijöille on toimitettu aikataulukaaviot ja he ovat ehtineet suunnitella oman kalustokiertonsa.
HKL taas ilmeisesti määrittelee etukäteen mitkä vuorot saadaan ajaa korkeilla ja merkitsee nämä aikatauluun, riippumatta siitä millä kalustolla liikenteenharjoittaja todellisuudessa on suunnitellut ajavansa.
 
Takaisin
Ylös