Näytetään tulokset 1-10/10

Viestiketju: Korkea- ja matalalattiabussit

  1. #1
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus Korkea- ja matalalattiabussit

    Miksiköhän Helb pistää aikatauluihin, että jokin vuoro ajetaan korkeabusseilla vaikka se kuitenkin ajetaan matalattia-busseilla? Esim: linja 14 paljon korkeabussi vuoroja, mutta vain yksi korkeabussi ja loput vuoden -98 Mersuja. Pistäkääpä tähän mitkä kaikki vuorot ajetaan oikeasti korkeabusseilla.
    Viimeisin muokkaaja vko; 01.12.2006 kello 11:40. Syy: välilyönnit välimerkkien jälkeen

  2. #2
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1657

    oletus Vs: Korkea- ja matalalattiabussit.

    Kilpailutuskierroksilla jokainen vuoro käsitellään erikseen ja tietenkään ruuhkavuoroihin ei aina olla matalaa autoa vaadittu. Sellaisessa tapauksessa tilaaja merkitsee aikatauluun, että vuoro ajetaan korkealattaisella bussilla. Tuottaja = liikennöitsijä, sen sijaan saa ajaa tällaiset vuorot matalikoilla jos niin haluaa. Ja varsinkin HelBin tapauksessa linjalle laitetaan usein sitä kalustoa, mitä sattuu varikon pihalta löytymään - jos siis on tuuraavista autoista kyse. Monestihan edelleen matalissakin vuoroissa saattaa tuuraajana silloin tällöin olla korkea K202.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  3. #3
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Korkea- ja matalalattiabussit

    HelBillä taitaa olla jo vähemmän korkeita busseja kuin aikatauluihin merkittyjä korkeita vuoroja

    Epun mainitseman syyn lisäksi HKL:llä on muutamalla linjalla unohtunut korkealattiavuorojen vaihto aikatauluista mataliksi sopimuksen vaihtuessa.

  4. #4
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Korkea- ja matalalattiabussit

    Keravan linjoilla kaikki lähdöt on merkitty korkealattiaisiksi. Lähilinjojen matalalattiabussit 19 ja 20 on arkisin pääsääntöisesti sijoitettu linjoille 873(20) ja 874(19), Lauantaisin jompikumpi on satunnaisesti linjalla 633. Olen jopa ajanut kampin yö-lähdön matalalattiabussilla(Linja 643 Kaukoliikenne terminaalista) Korkealattiaisista maanantaina ajoin linjaa 873 autolla 12 jossa ei ole lastenvaunutilaa, vaan vaunut laitetaan tavaratilaan.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1263

    oletus Vs: Korkea- ja matalalattiabussit

    HKL harrasti jo kahdeksan vuotta sitten korkealattiaisten bussien korvaamista matalalattiaisilla busseilla. Jo kuopatun linjan h32 yksi kokopäiväinen vuoro oli vielä syksyllä 1998 merkitty korkealattiaisella bussilla ajettavaksi. Yleensä tuossa vuorossa oli joku vm.1988 Scania. Eräänä(kin) iltana astelin pysäkille odottamaan takapenkin täristäjää saapuvaksi. Pettymykseni oli suuri, kun pysäkille saapuikin joku edelliskeväänä hankittu maakaasu-Volvo. Ai että pisti vihaksi: jos aikatauluun on merkitty, että vuoro ajetaan (tässä tapauksessa asianmukaisella) korkealattiaisella bussilla, niin tästähän on pidettävä kiinni. Olisikohan HKL suhtautunut vakavasti reklamaationi?
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  6. #6
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus Vs: Korkea- ja matalalattiabussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    . Eräänä(kin) iltana astelin pysäkille odottamaan takapenkin täristäjää saapuvaksi. Pettymykseni oli suuri, kun pysäkille saapuikin joku edelliskeväänä hankittu maakaasu-Volvo. Ai että pisti vihaksi: jos aikatauluun on merkitty, että vuoro ajetaan (tässä tapauksessa asianmukaisella) korkealattiaisella bussilla, niin tästähän on pidettävä kiinni. Olisikohan HKL suhtautunut vakavasti reklamaationi?
    Tuota minä tarkoitinkin siksi haluan tietää mitkä ovat korkalattioita,koska niissä minä haluan matkustaa.Olen aivan samaa mieltä Korkeabussi vuorot korkealla bussilla ja matalalattia-bussilla (korkeakin käy ).Tänäänkin,kun tulin bussilla nro.14 matka Munkkiniemi-Eira väli kesti lähes tunnin täydellä vuoden 98 maakaasulla,vaikka piti olla korkealattia!Huonoa palvelua!

  7. #7
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2949

    oletus Vs: Korkea- ja matalalattiabussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    Tuota minä tarkoitinkin siksi haluan tietää mitkä ovat korkalattioita,koska niissä minä haluan matkustaa.Olen aivan samaa mieltä Korkeabussi vuorot korkealla bussilla ja matalalattia-bussilla (korkeakin käy )
    Tähän tietty heti tarjottava eriävä mielipide. Sen verran kerkesin 109:n aikatauluja vilkaisemaan, että 8:14 lähtö Kampista Larun kautta jonnekin hoidettaisiin korkealla autolla, niin oli todella mukava astella matalalattia-autoon #177. Onhan se hyvä että aikataulu tarjoaa huonompaa, mutta matkustaja saa parempaa

    Toki "Omat lähdöt"-palvelun avulla on tullut räätälöityä itselle parhaiten sopiva Kamppi - Lauttasaari -aikataulukooste, jossa on pudotettu monta liikennöitsijää pois
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  8. #8

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Korkea- ja matalalattiabussit

    Mielestäni on kanssa matkustajan huijausta, kun varta vasten hakeudun siihen korkeaan vuoroon ja tuleekin joku scala. Samaten ne puolimatalat Carrukset pitäisi merkata mataliksi eikä korkeiksi. Kerrankin tuossa pettymys oli melkoisen suuri, kun varta vasten lähdin linjalla 623 kaupunkiin, huolella tarkastin aikataulusta lähdön korkeuden (tuolloin vielä saattoi K202 -korin lisäksi toivoa keppivaihteista puolituristiakin) ja pysäkille tuli joku tuupparivolvo CityM, joka ei matalalattiabussista eroa nimeksikään.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Korkea- ja matalalattiabussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    Miksiköhän Helb pistää aikatauluihin, että jokin vuoro ajetaan korkeabusseilla vaikka se kuitenkin ajetaan matalattia-busseilla? Esim: linja 14 paljon korkeabussi vuoroja, mutta vain yksi korkeabussi ja loput vuoden -98 Mersuja. Pistäkääpä tähän mitkä kaikki vuorot ajetaan oikeasti korkeabusseilla.
    Ensinnäkin tarkennus. Liikennöitsijä tarjoaa tilaajalle (HKL/YTV) tietyn kaluston tiettyihin vuoroihin, joista tilaaja tekee aikataulut.

    Toiseksi tulee fakta: korkealattiaisista autoista pyritään koko pääkaupunkiseudulla pääsemään eroon kovaa vauhtia, koska niistä saa niin huonot pisteet nykyisissä tarjouskilpailuissa. Olkoonkin, että ne ovat mukavia ajaa ja matkustaa ilman apuvälineitä liikkuville. Tilaaja vain arvostaa niitä kovin vähän.

    Kolmanneksi tässä ei voi kertoa mitkä vuorot "oikeasti" ajetaan korkeabusseilla, koska se tilanne vaihtelee lähes joka päivä.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    102

    oletus Vs: Korkea- ja matalalattiabussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut karihoo Näytä viesti
    Ensinnäkin tarkennus. Liikennöitsijä tarjoaa tilaajalle (HKL/YTV) tietyn kaluston tiettyihin vuoroihin, joista tilaaja tekee aikataulut.
    Ilmeisesti HKL:n käytäntö merkitä korkealattialähtöjä poikkeaa jonkin verran YTV:n käytännöstä. YTV:n aikatauluihin merkitään korkeiksi ne lähdöt joita liikennöitsijä on ilmoittanut ajavansa korkealla kalustolla. Tämä tehdään vasta sen jälkeen kun liikennöitsijöille on toimitettu aikataulukaaviot ja he ovat ehtineet suunnitella oman kalustokiertonsa.
    HKL taas ilmeisesti määrittelee etukäteen mitkä vuorot saadaan ajaa korkeilla ja merkitsee nämä aikatauluun, riippumatta siitä millä kalustolla liikenteenharjoittaja todellisuudessa on suunnitellut ajavansa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Bielefeld: 1000 mm, 2,65 m ja korkea laituri
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 26.11.2006, 11:02

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •