Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue) 2019 - 2022

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,397
Avaan omavaltaisesti uuden ketjun havainnoille, jotka koskevat puhtaasti avoimen datan (tai "livedatan") näyttämiä tietoja. Näin ollen datan havaintoja ei jatkossa ole tarpeen ilmoittaa perinteisissä havaintoketjuissa.

Huomasin, että avoimen datan mukaan HB (Helsingin Bussiliikenne) #1614 olisi ajanut pääsiäismaanantaina 22.4. yhden lähdön linjalla 24. Pitääkö tieto paikkansa, onko Linkker todellakin ajanut sivun linjalla 24, vai johtuuko jälki datassa jostain muusta?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Huomasin, että avoimen datan mukaan HB (Helsingin Bussiliikenne) #1614 olisi ajanut pääsiäismaanantaina 22.4. yhden lähdön linjalla 24. Pitääkö tieto paikkansa, onko Linkker todellakin ajanut sivun linjalla 24, vai johtuuko jälki datassa jostain muusta?
Ei se 1614 ole 24:llä käynyt, vaan joku kuljettaja on varmaankin "leikkinyt kilvillä".
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Ja sitten toinen havainto. Datassa ilmeisesti Transdev Helsingin kalustoa on siirtynyt noin viikon sisällä Transdev Vantaan puolelle. Muun muassa Linkkerit #3008 ja #3009 näkyvät nyt Transdev Vantaan busseina (nopeasti vilkaistuna sama koskee muutakin linjalta 55 tuttua kalustoa, mahdollisesti kaikkea aiemmin Transdev Helsingin puolella ollutta laivastoa). Tällä tiedolla ei ole kovin suurta merkitystä, mutta tiettyjä asioita etsittäessä tämäkin on hyvä tietää.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Ja sitten toinen havainto. Datassa ilmeisesti Transdev Helsingin kalustoa on siirtynyt noin viikon sisällä Transdev Vantaan puolelle. Muun muassa Linkkerit #3008 ja #3009 näkyvät nyt Transdev Vantaan busseina (nopeasti vilkaistuna sama koskee muutakin linjalta 55 tuttua kalustoa, mahdollisesti kaikkea aiemmin Transdev Helsingin puolella ollutta laivastoa). Tällä tiedolla ei ole kovin suurta merkitystä, mutta tiettyjä asioita etsittäessä tämäkin on hyvä tietää.

Kyse taitaa olla siitä, että Bussitutka alun perin merkitsi auton liikennöitsijän vuoron operaattorin, ei auton oikeasti omistavan yhtiön mukaan. Tästä syystä Transdev Helsingin, Koillisen Liikennepalveluiden, Pohjolan Liikenteen sekä Korsisaaren listoille on jäänyt kummittelemaan busseja, jotka todellisesti on merkittynä Transdev Vantaalle, Taksikuljetukselle, Pohjolan Kaupunkiliikenteelle ja Nurmijärven Linjalle. Samaten erilaisia alihankinta- ja autonlainauskuvioita näkyy väärin: ainakin Åbergin listalla kummittelee Reissu Ruodin 36, HelB:n listalla on KS 11, Nobinan listalla Tk 236 ja Taksikuljetuksen listalla ÅL 18.

Tämä ongelma on kuitenkin kaiketi korjattu sunnuntaina puolen päivän aikoihin, eli sen jälkeen kirjautuneiden tietojen pitäisi olla oikeiden liikennöitsijöiden kohdalla.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Hyvä että tiedot korjataan. Ja tuo omistajajuttukin on vähän kaksijakoinen, osa kalustosta voi olla leasingillä (ja osa omaa), joten ehkäpä täsmällisin ilmaisumuoto on "ajoneuvon haltija". Mutta nyt aletaan lipsua saivartelun puolelle...
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Kyse taitaa olla siitä, että Bussitutka alun perin merkitsi auton liikennöitsijän vuoron operaattorin, ei auton oikeasti omistavan yhtiön mukaan. [...] Tämä ongelma on kuitenkin kaiketi korjattu sunnuntaina puolen päivän aikoihin, eli sen jälkeen kirjautuneiden tietojen pitäisi olla oikeiden liikennöitsijöiden kohdalla.

Asia on täsmälleen näin. En huomannut alun perin, että MQTT-viestin otsikossa on omistajan tunnus ja viestin sisällössä taas linjan liikennöitsijän tunnus. Nyt kun dataa on kertynyt enemmän, niin poistan jossain vaiheessa nuo muutaman ensimmäisen päivän tiedot, joissa voi tosiaan olla tämänkaltaisia virheitä.

Aiemmin myös jo upcoming-tilassa oleva kulkuneuvo kirjaantui tietokantaan vuorolle, mutta huomasin, että ainakin joissain tapauksissa kulkuneuvo olikin vielä vaihtunut ennen vuoron lähtöä. Upcoming-tilan kulkuneuvot näkyvät yhä tummanharmaalla kartalla, mutta vasta ongoing-tilassa oleva vuoro tallentuu.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Ilmeisesti lippujärjestelmän uudistuminen on aiheuttanut sen, että dataan on kertynyt runsaasti kummallisia lähtöjä. Esimerkiksi NF 17 olisi muka ajanut ja tulisi ajamaan tänään linjoja 173, 79, 75, 549 ja 218. :lol:
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Ilmeisesti lippujärjestelmän uudistuminen on aiheuttanut sen, että dataan on kertynyt runsaasti kummallisia lähtöjä. Esimerkiksi NF 17 olisi muka ajanut ja tulisi ajamaan tänään linjoja 173, 79, 75, 549 ja 218. :lol:
Syy voi olla vaikkapa tuo, ja vastaavalla tavoin HB:n 2003-mallisilla Scaloilla olisi ollut / tulisi olemaan tänäänkin töitä linjoilla 18 ja 39.

Juuri tällaisten seikkojen vuoksi datan tietoja ei missään nimessä tule esittää kalustohavaintoina kalustohavaintoketjuissa.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Ilmeisesti lippujärjestelmän uudistuminen on aiheuttanut sen, että dataan on kertynyt runsaasti kummallisia lähtöjä.

Jep. Näyttäisi tulleen suuri määrä ongoing-tilassa olevia lähtöjä, joiden lähtöaika on kuitenkin pitkälle tulevaisuuteen. Bussitutkan tallennusehdoissa on nyt vielä lisäehto, että ongoing-tilainenkaan lähtö ei tallennu ennen lähtöaikaansa. Valitettavasti noita huteja on näin jälkikäteen suht hankala erottaa, mutta poistin äsken läjän sellaisia lähtöjä, joiden lähtöaika oli yhä pitkälle tulevaisuuteen.


Juuri tällaisten seikkojen vuoksi datan tietoja ei missään nimessä tule esittää kalustohavaintoina kalustohavaintoketjuissa.

Jep. Avoimen datan tiedoista on kätevää tarkistaa havaintoja ja tehdä muuta seurantaa, mutta ehdotonta totuutta ei sieltä löydy.

Kirjausten mukaan muuten ainoa Ikarus (HelB 411) olisi ollut eilen pitkästä aikaa ajossa. Kolme lähtöä linjalla 70. Onkohan bussi ollut oikeastikin pitkähkön tauon jälkeen linjalla?
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Jep. Näyttäisi tulleen suuri määrä ongoing-tilassa olevia lähtöjä, joiden lähtöaika on kuitenkin pitkälle tulevaisuuteen. Bussitutkan tallennusehdoissa on nyt vielä lisäehto, että ongoing-tilainenkaan lähtö ei tallennu ennen lähtöaikaansa. Valitettavasti noita huteja on näin jälkikäteen suht hankala erottaa, mutta poistin äsken läjän sellaisia lähtöjä, joiden lähtöaika oli yhä pitkälle tulevaisuuteen.




Jep. Avoimen datan tiedoista on kätevää tarkistaa havaintoja ja tehdä muuta seurantaa, mutta ehdotonta totuutta ei sieltä löydy.

Kirjausten mukaan muuten ainoa Ikarus (HelB 411) olisi ollut eilen pitkästä aikaa ajossa. Kolme lähtöä linjalla 70. Onkohan bussi ollut oikeastikin pitkähkön tauon jälkeen linjalla?

On ollut, kyydissä olin.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

PL 822:lla oli kirjauduttu linjalle 58 Ilmalan varikolla 7 aikaan aamulla, eli siinä on ilmeisesti vielä LIJ laitteet vaikka se on 8 kuukautta yli-ikäinen.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

30.4

NF #744 näyttäisi olevan palautettu Kloviin, oli livedatan mukaan linjalla 147A aamuruuhkassa.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

6.5

Taksikuljetuksen 667 oli kirjautunut linjalle 544 klo 8 aikaan Pohjois-Espoossa Kiilaniityntie 10 pihassa.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

6.5

Taksikuljetuksen 667 oli kirjautunut linjalle 544 klo 8 aikaan Pohjois-Espoossa Kiilaniityntie 10 pihassa.

Ja pian Taksikuljetus varmaan poistaa kaikki Helbin entiset Scalavanhukset, ja ostaa jonkun käytetyn linja-auton, joka tulee ajamaan 544:stä yhdessä noiden uusien Ivecojen kanssa. Heitetäänpäs villi veikkaus että Korsisaaren nykyinen Scala, 26 tai Iveco, 62 vois päätyi Taksikuljetukselle, kun Korsisaarella tuskin on elokuusta alkaen noille autoille paljon käyttöä. Ja ovat vielä sopivan ikäisiäkin...
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös