Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue) 2019 - 2022

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

13.8.2020

Tutkan mukaan myös HelB #1014 on aloittanut liikennöinnin Helsinkiin paluunsa jälkeen. Aamulla varhain on aloitettu linjalla 614 ja sen jälkeen siirrytty 615:lle. Keskiviikkona tehtiin todellisia havaintoja sisarautosta #1015, jolla on vastaava muualle ja takaisin -historia.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

13.8

23: HelB 1617 Tämä vissiin on ex PL 300?
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

13.8

23: HelB 1617 Tämä vissiin on ex PL 300?

Muissa havaintoketjuissa oli kerrottu että 298 ja 299 olisivat numeroilla 1615 ja 1616, eli todennäköisesti.

Onkohan aikomus sähköistää 23 lähes kokonaan? Linjalla on 6 kokopäivävuoroa eli juuri saman verran kuin linkkereitä on nyt HelB:llä ja linjan ainokainen ruuhkavuoro olisi sitten dieselillä. Vai tuleeko kenties samanlainen järjestely kuin aikaisemmin 1611, 1612 ja 1614 kanssa, jossa yksi bussi oli aina varikolla siltä varalta että yksi liikenteessä olevista hajoaa?

muokkaus: eikun 1611:han pitäisi olla Nobinalla 55:lla, Ei HelB:llä olekkaan nyt kuin 5 linkkeriä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

15.8.

Tutkan mukaan linjalla 51 kulkee tällä hetkellä peräti neljä PL:n sähkö-VDL:ää eli PL 477, 479, 480 ja 481. Ei liene aiemmin liikkunut 51:llä noin monta VDL-sähköbussia samanaikaisesti?
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

15.8.

Tutkan mukaan linjalla 51 kulkee tällä hetkellä peräti neljä PL:n sähkö-VDL:ää eli PL 477, 479, 480 ja 481. Ei liene aiemmin liikkunut 51:llä noin monta VDL-sähköbussia samanaikaisesti?
Ennen tätä päivää 51:llä ei ole tällä viikolla näkyny yhtään noita Sähkö-VDL:lliä.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Ennen tätä päivää 51:llä ei ole tällä viikolla näkyny yhtään noita Sähkö-VDL:lliä.

Talviliikenteen taas alettua ne kaikki tarvitaan arkisin Leppävaaran linjoilla. Leppävaaran kohteen kilpailutuksessa sähköbusseille oli "pehmeä aloitus", jossa helmikuusta 2020 vuoden 2020 loppuun asti sähköbussit eivät ole pisimmissä kierroissa, kaikkia ei käytetä kesällä eikä yhtään viikonloppuisin. Ensi vuoden alusta lähtien ne on sitten sijoitettava Leppävaaran kohteeseen pitkiin kiertoihin, myös viikonloppuisin ja kesällä.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Tuo pehmeä aloitus on siis tilaajan vaatimuksen mukainen juttu. Käytännön puolella kyseisiä pikaladattavia VDL:iä on ollut Leppävaaran linjoilla ainakin parina kesälauantaina. Tämä olisi jäänyt noteeraamatta kokonaan, jos en olisi 1.8. käynyt kuvausreissulla Karakallion suunnalla alun perin vähän toisin motiivein (sikäli alkuperäiset motiivit toteutuivat, että VDL:t jäivät kuvaamatta). Tutkankin mukaan noita VDL:iä on ollut Leppävaaran linjoilla sekä 25.7. että 1.8., ensin mainittuna #479 ja viikkoa myöhemmin #480 ja #481.

Historian kaivaminen tutkasta on minun osaamisellani vähän kömpelöä. Olisi mukavaa, jos ajoneuvon tapahtumia voisi katsoa suoraan käyttämällä päivämäärää hakukriteerinä.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Historian kaivaminen tutkasta on minun osaamisellani vähän kömpelöä. Olisi mukavaa, jos ajoneuvon tapahtumia voisi katsoa suoraan käyttämällä päivämäärää hakukriteerinä.

Kulkuneuvokohtaisesti näet sangen helposti, millä linjoilla se on kulkenut kahden viikon aikana. Alkuperäinen ajatus on ollut, ettei tuolla olisi dataa edes sitä pidemmälle historiaan (pl. kunkin kulkuneuvon edellinen ajo), mutta tällä hetkellä data ei automaattisesti poistu, enkä ole poistanut. :) Siksi pidemmälle historiaan porautuminen on työlästä.

Bussitutkan kehitys on nyt ollut muutenkin tauolla, kun en ole sitä nyt itse tarvinnut päivittäisessä käytössä maaliskuun jälkeen etätöiden vuoksi.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Kulkuneuvokohtaisesti näet sangen helposti, millä linjoilla se on kulkenut kahden viikon aikana. Alkuperäinen ajatus on ollut, ettei tuolla olisi dataa edes sitä pidemmälle historiaan (pl. kunkin kulkuneuvon edellinen ajo), mutta tällä hetkellä data ei automaattisesti poistu, enkä ole poistanut. :) Siksi pidemmälle historiaan porautuminen on työlästä.
Viimeisen kahden viikon tarkastelu ei olekaan vaiva eikä mikään, mutta siitä kauemmas taas jo onkin. Heinäkuun jälkipuoliskon tapahtumat ajoneuvokohtaisesti edellyttivät "Lataa lisää" -napin sangen useaa painallusta. Kyllä tosiaan muistelin, että alkuun ei ollut tarkoitus varastoida kovinkaan pitkän ajan historiaa, mutta kun kerran aineistoa tuolla oli ja on, niin mielellään sitä sitten hyödyntäisi. Ehkä olen tottunut liikaa sitten rautatiepuolen juliadatan hienouksiin, siellähän voi monia asioita kaivaa päivämäärän perusteella aika pitkältäkin ajalta (mille on varmaan ihan hyvä syy).

Mutta aiempi kommentti ei ollut tarkoitettu moitteeksi nykyisestä palvelusta - palveluhan on erinomainen. Palvelu toteutetaan lisäksi yksityishenkilön vapaaehtoisvoimin, mistä todella suuri kiitos. Mutta jos joskus tutkaa on mahdollista kehittää siihen suuntaan, että jotain juttuja voi etsiä käyttämällä päivämäärää hakukriteerinä, saattaisin käyttää sitä ominaisuutta jossain määrin, ehkä paljonkin.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Eräänlainen havainto tämäkin, talviliikenteen ensimmäisenä viikonloppuna nobinalla ei ole tutkan mukaan ollut ainuttakaan Volvo 8700LE-autoa ajossa. Scaloistakin ainoastaan autot 721, 723 ja 732 ovat olleet ajossa Herttoniemen linjoilla.
On toki tavallista että vanhemmalla kalustolla ei viikonloppuisin ajeta, mutta kuitenkin vielä kesäliikenteessä 600-sarjan Volvoilla ja 700-sarjan Scaloilla ajettiin jonkin verran myös viikonloppuisin.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Mutta jos joskus tutkaa on mahdollista kehittää siihen suuntaan, että jotain juttuja voi etsiä käyttämällä päivämäärää hakukriteerinä, saattaisin käyttää sitä ominaisuutta jossain määrin, ehkä paljonkin.

Juu, kyllä kehitys jatkuu varmasti tässä taas syksyn aikana. Alun perin tuo kaksi viikkoa oli sellainen sopiva hiharavistus, koska ajattelin, että dataa tulee päivässäkin ihan tolkuttomia määriä. Vaan eivätpä nuo määrät nyt sitten ole niin valtavia olleet, etteikö tieto pyörisi kannassa. Katsotaan, mitä kaikkea tuleman pitää :)
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Minustakin bussitutka on aivan loistava. Toi datan tallettaminen avaa aivan uudet mahdollisuudet. Hienoa kuulla, ettei dataa kerrykään niin valtavia määriä, että sen varastointi maksaisi maltaita.

Muutama jatkokehitysajatus uusista ominaisuuksista, joista olisi hyötyä harrastuksessa:
  • valitun auton historiassa hyppäämismahdollisuus suoraan syötettyyn päivämäärään (ettei tarvitse painaa "lataa lisää" -nappia lukemattomia kertoja)
  • sama linjahistoriassa
  • valitun lähdön autot valitulla aikavälillä (eli jos esim. valitsee lähdön, joka on vain arkipäivisin, ja kahden viikon aikaikkunan, saa tiedon kaikilta kymmeneltä eri lähdöltä, mikä auto ko. lähdöllä on ollut minäkin päivänä)
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Onko mitään havaintoja HelBin 613-615, 712, ja 817-819 Scaloista? Onks ne päässyt ajoon jo?
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Eräänlainen havainto tämäkin, talviliikenteen ensimmäisenä viikonloppuna nobinalla ei ole tutkan mukaan ollut ainuttakaan Volvo 8700LE-autoa ajossa. Scaloistakin ainoastaan autot 721, 723 ja 732 ovat olleet ajossa Herttoniemen linjoilla.
On toki tavallista että vanhemmalla kalustolla ei viikonloppuisin ajeta, mutta kuitenkin vielä kesäliikenteessä 600-sarjan Volvoilla ja 700-sarjan Scaloilla ajettiin jonkin verran myös viikonloppuisin.

Kyllä oli myös auto 726 ajossa lauantaina kuten myös sunnuntaina. Tai ainakin luulin ajaneeni sillä perjantaina ja lauantaina koko päivät! :D
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös