Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue) 2019 - 2022

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Helb 2204:lla olikin lyhyt rupeama, kun ajosarja loppui jo ennen klo 7. 2201 toisaalta näyttää olleen yhtäjaksoisesti linjalla aamuviidestä.

Joo ilmeisesti Pantografin kanssa ilmeisesti jotain ongelmia, kun oli Mellunmäessä klo 7:30 laturin kohdalla HelB:in Hiacen kanssa.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

HelB #2201 (Volvo 7900E-nivel) on suorittanut tänä yönä ensimmäisen yösarjansa linjalla 570. 😎
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Tutkan mukaan tänään 19.9. ajettu linjalla 10X Taksikuljetuksen autolla 99992. Mikähän tämä mahtaa todellisuudessa olla?

Ilmeisesti, kuten esimerkiksi nobinalla ovat talon lij koulutuslaitteita. Eli tavallinen lij pääte pultattuna pöytään, jolla kuljettajat harjoittelevat laitteen käyttöä.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

22.9.2022

HB 2223 etenee tutkan kartalla linjalla 736 tätä kirjoittaessani. Se on siis A2-sähkö-Volvo.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

23.9.2022

HB 2207:lläkin kirjauduttu järjestelmään. Kaikki viittaa testikirjautumiseen.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

26.9.

HelB 1615 (Linkker 13LE) / 23

Yli vuoden tauon jälkeen takaisin linjalla. Tänään 23:lla pitkästä aikaa kolme Linkkeriä samaan aikaan liikenteessä. 1612, 1615 ja 1619
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

30.9.2022

Testikirjautumisvaiheeseen asti on nyt päässyt HB 2208.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

2.10-3.10 yö

Helb 2223 / 95N Vaikuttais olevan sekä ensimmäinen kerta yölinjalla että Itä-Helsingin linjoilla.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

3.10.2022

Bussitutkan mukaan PL:n uudet autot 928, 929, 932, 944, 945 ja 948 on sijoitettu liikenteeseen tänä aamuna. Tähän mennessä olen noteerannut niitä linjoilla 64, 65, 66, 67 ja 522.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

7.10.2022

Linjalla 108N on sähköisien palvelujen mukaan ollut ylimääräisiä lähtöjä 6. - 7.10. välisenä yönä aamuyön puolella. Tutkan mukaan siinä liikenteessä oli myös Runkolinja-Scala HB 1322. Liikenne oli melko tiheää (tiheimmillään 20 min vuoroväli), ja kaupalliset sivut ajettiin vain Espoon suuntaan.

Tutkan mukaan nyt perjantaiaamuna 570:llä on ollut kuusi sähköniveltä samanaikaisesti. Lienee uusi ennätys.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:57 ----------

7.9.

HB #2212 tutkan kartalla Volvolla juuri nyt.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

11.10.2022 (koskee osaksi muitakin lähimenneisyyden päiviä)

Nämä havainnot koskevat metroa, ja myös sitä mitä tutka ei suoraan näytä. Myös reittilokissa näkyy useiden samojen lähtöjen kohdalla "lähtötieto puuttuu". Metron reitillä M1 on paljon aukkoja etenkin suunnassa Matinkylä - Vuosaari. Päinvastaisessakin suunnassa näkyy jonkin verran "puuttuvia" vuoroja, mutta Vuosaareen mentäessä vain joitakin yksittäisiä lähtöjä näkyy.

Oma arvaukseni on, että tämä liittyy tavalla tai toisella Länsimetron jatkeen puolella liikennöintiin. Rohkenen jopa arvella, että M1:n junat jatkavat tiettyinä ajankohtina hyvinkin johdonmukaisesti Matinkylästä Kivenlahden suuntaan jonnekin asti. Matinkylän aseman jälkeen tietenkin ilman matkustajia. Tutkan kartalla olen havainnut M1:siä Finnoossa. Jossain vaiheessa varmaan alkaa laajakin koeliikenne Kivenlahteen asti. Lisäksi tutkan kartalla näkyy useissa tilanteissa kalustoa Sammalvuoren varikolla, mikä ei liene mitenkään poikkeuksellista. Vähintään "hallisivuja" ajetaan siis säännöllisesti jo Kivenlahteen (ja Kivenlahdesta).

Tämän viestin kirjoittamisen ja muokkauksen kuluessa seurasin tutkan kartalta, kun juna 320 ajoi Kaitaan ja Soukan väliltä Espoonlahteen ja sitten Kivenlahteen. Kivenlahdessa kääntö ja sieltä sitten Sammalvuoren varikolle. Samaan aikaan pari M1:n junaa kävi kääntymässä Finnoossa.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös