Paras liikennöitsijä?

Mikä on paras bussiyhtiö pääkaupunkiseudulla?

  • Connex

    Äänet: 17 14.5%
  • Concordia bus

    Äänet: 9 7.7%
  • Eteläsuomen Linjaliikenne

    Äänet: 5 4.3%
  • Helb

    Äänet: 21 17.9%
  • Tammenludin Liikenne

    Äänet: 4 3.4%
  • Lähilinjat

    Äänet: 5 4.3%
  • WestendinLinja

    Äänet: 11 9.4%
  • Pohjolan Liikenne

    Äänet: 31 26.5%
  • Åbergin Linja

    Äänet: 14 12.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    117
  • Äänestys päättyy: .
Edellinen viesti antakoot jonkinlaista käsitystä siitä, että parhaudessa voidaan mitata kovin erilaisia tekijöitä. Uusien äänestysten tekeminen liikennöitsijöiden koon mukaan jaoteltuna ei mitenkään muuta tätä asiaa ja siten koon mukaan jaettu äänestys ei anna mitään lisäarvoa.

Poistin erilliset äänestykset parhaasta isosta ja parhaasta pienestä liikennöitsijästä. Jos joku haluaa luoda uusia äänestyksiä parhaasta liikennöitsijästä, niin kannattaa miettiä etukäteen tarkempi kysymyksenasettelu.

Tätä juuri tarkoitin aiemmassa viestissäni.
 
Vs: Paras liikennöitsijä? Tai oikeestaan enemmän, että miten sitä arvioisi..

Lähinnä tuota, eli tätä äänestystä mielestäni pitäisi ajatella omien kokemuksien mukaan. Kuten esimerkiksi mitä mieltä on kaluston siisteydestä, kuljettajien antamasta palvelusta, firmojen autojen matkustusmukavuudesta jne.. Toisaalta on totta, että otsikko "paras liikennöitsijä?" voi tulkita monella tavalla. Kun ammatti-ihminen alkaa miettimään parasta liikennöitsijää tulee varmasti ajatelleeksi työehtosopimuksia, työaikoja jne.. Mutta taas niin tälläinen (puhun itsestäni esimerkkinä) paljon joukkoliikennettä käyttävä kaupunkilaisjuntti niin ajattelee ehkä enemmän ovatko bussit myöhässä, millasta palvelua saa jne.. Mutta taas niin ehkä tuon otsikon alkuun olisi hyvä jotenki liittää (jatkossa) mitä nyt haetaan ja miltä kantilta. Asiaa kun voi miettiä niin monelta puolelta.

Tässä kysymyksessä voisi ajatella seuravanlaisesti: Toisaalta jos kalusto on hyvää, mutta työehtosopimukset ja niiden pitäminen päin sitä ja tätä, niin onko paras yhtiö.. Sen jokainen voi sitten miettiä ihan omassa päässään. Toisaalta taas jos kalusto on hyvää, palvelu hyvää, työehtosopimukset ja niiden noudattaminen hyvällä mallilla, niin ehkäpä tämä yhtiö voi olla paras yhtiö. (Nuo kaksi esimerkkeinä) En nimeä mitään tiettyä firmaa, koska noista työehtosopimuksista ei oo sitten tuon taivaallista tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Syksyn matkustajatyytyväisyyskyselyssä YTV:n liikenteen osalta järjestys oli seuraava:
1) Sopari 4,36
2) ESLL 4,15
3) Pohjolan Liikenne 4,10
4) Åbergin Linja 4,08
5) Westendin Linja 4,07
6) Lähilinjat 3,96
7) Concordia 3,88
8) Connex 3,86
9) HelB 3,77

- Kokonaisarvosana 3,88
- Parhaat seutulinjat: 111, 550 ja 503, huonoimmat: 732 ja 740+741+742+518
- Parhaat Espoo: 85, 86 ja 57, huonoimmat: 21+29 ja 42
- Parhaat Vantaa: 67+73 ja 71+72+76, huonoin 52+53+54
 
- Parhaat Vantaa: 67+73 ja 71+72+76, huonoin 52+53+54
Viimeinen ranskalainen viiva keräsi huomioni: Kun kuljen Koivukylän ja Tikkurilan väliä bussilla, valittavanani on linjat 53, 71 ja 72. Pyrin käyttämään kahta viimeksi maninittua linjaa ja välttämään ensiksi mainittua. Valintani ei johdu niinkään matka-ajasta vaan kalustosta: On mukavampaa matkustaa bussilla, jossa on jousitus ja äänieristetty moottori. Mitäköhän arvostelukriteereitä kyselyyn osallistuneet matkustajat ovat käyttäneet...?
 
On mukavampaa matkustaa bussilla, jossa on jousitus ja äänieristetty moottori.

Tästä olen samaa mieltä. Itse kuljen Karakallion ja Leppävaaran väliä aamusin, ja myöskin iltapäivisin. Tulee s248 ja e25. Otan e25 jo sen takia että yleisesti ottaen siinä on parempi kalusto. Se on hitaampi kylläkin, mutta kun ei niin suurta kiirettä ole. s248:lla kun aamusin tuntuu teli-ikarus scanian alustalla olevan se avainsana, valittevasti. Tässä on kaksi liikennöitsijää: HelB ja Concordia. Tuossa voittaja on Concordia. Jos HelB:in tilalla olisi (esim)Pohjolan Liikenne, voisi olla vaikeampi valita..
 
Viimeksi muokattu:
No pistetään sitten järjestykseen isot ja pienet yhtiöt:

1.Veolia Transport
2.Concordia Bus
3.Helb
4.Pohjolan Liikenne,josta lähes kaikki kokemukset ovat linjalta 17,mitä ajetaan OmniCity busseilla.


Pienet firmat:
1.LähiLinjat
2.Åbergin Linja
3.Tammenlundin Liikenne
4.Westendin Linja
5.Etelä-Suomen Linjaliikenne
 
4. Pohjolan Liikenne,josta lähes kaikki kokemukset ovat linjalta 17,mitä ajetaan OmniCity busseilla.

Kannattaa muutaman kerran ajella s205:sta Runeberginkadulta Leppävaaran asemalle. Yleensä ottaen siellä on oikein laadukasta kalustoa, enimmäkseen Volvo 8700LE:itä. Matkustusmukavuus on Jokeri-tasoa ja kivat moottoriäänet.. :smile:
 
Matkustusmukavuus on Jokeri-tasoa ja kivat moottoriäänet.
Kun ensin saisi sen seutulipunkin aikaan...
Mutta eilen matkustin 731:llä 17.29 lähdön, jossa oli tällä kertaa 8700LE-teli. Bussi oli muuten täynnä takapenkkiä lukuunottamatta, joten menin sitten sinne. Että oli mukava moottorin ääni! Muuten oli hyvä paitsi että persaukset palo siinä tulikuumalla penkillä :p
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Selkeästi ja ehdottomasti mielestäni YTV-alueen paras liikennöitsijä on Westendin Linja. Firma on pärjännyt mainiosti kilpailutuksessa luovien ratkaisujen ja pätevän henkilöstön avulla. Kalusto on hyvässä kunnossa ja siistiä. Kuljettajien toiminta on kiitettävää.

Mikä hienointa, markkinaosuuden kasvu ei ole aiheuttanut huomattavaa tason laskua. Siispä selkeä ykkönen.
 
1.Helb (koska sillä on monta erillaista bussia)
2.Tammerlundin liikenne (koska heillä on kaasubussit jotka menevät rikki useasti)
3.Westendin linja (hienoja busseja),Åbergin linja (hienoja busseja)
4.Pohjolan liikenne (hienosti sisustettuja)
5.Concordia bus finland (koska heillä on jokerilinja 550)
6.Connex (veolia transport) (''rallibussit'')
7.Etelä suomen linjaliikenne (aika tylsiä busseja:icon_frown: )

(en ole ajanut lähilinjojen linjat hehe


Parhaat linjat:
seutu:550 itäkeskus-Westendinasema
Helsingin sisäinen: 42,18,65a,66(a)
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ole nähnyt sinä aikana kun olen ajanut bussia täällä pk seudulla 5v, kuin yhden kerran että tammelundin bussi olisi ollut rikki. Silloin seisoi citaro haapaniemen pysäkillä remmit poikki menneenä. Ja että uusimmasta citarosta oli turbo lauennut kuulemma. Kertoi tammelundin kuski:p . Se mikä on hyvä yhtiö. on vaikea sanoa. Itseäni lähellä olevat tärkeimmät asiat ovat työajat, joihin voi tarvittaessa saada joustoa.Työkaverit, Kalusto. Näiden asioiden puolesta tiedän mikä on minulle paras yhtiö työskennellä:)
 
Selkeästi ja ehdottomasti mielestäni YTV-alueen paras liikennöitsijä on Westendin Linja. Firma on pärjännyt mainiosti kilpailutuksessa luovien ratkaisujen ja pätevän henkilöstön avulla. Kalusto on hyvässä kunnossa ja siistiä. Kuljettajien toiminta on kiitettävää.
Kyllä samoja ongelmia löytyy Westendiltä kuin muiltakin kuljettajien suhteen, ehkä sitten hiukan vähemmän. Omat kokemukseni ovat etupäässä Elielinaukiolta, mutta westendiläiset kunnostautuvat erityisesti siinä, että pysäkille tullaan aivan viime tingassa ennen lähtöaikaa. Purkulaiturin tukkiminen tauon aikana hoituu myös Westendin kuljettajilta.
 
Viimeksi muokattu:
Selkeästi ja ehdottomasti mielestäni YTV-alueen paras liikennöitsijä on Westendin Linja.

Näinhän se kyllä on. Kalusto on pääasiassa siistiä, ja kuljettajat erittäin asiallisen mukavia. Pahin moka WL:lla on ollut vanhojen Ikarusten ostaminen. Olisivat ostaneet sitten enemmän niitä City L:lliä. Toisaalta, ehkä siinä tilanteessa hinta, ja saatavuuskin ratkaisi.

Concordiassa ärsyttää se kauhea kierto, jonka seurauksena bussit ovat usein myöhässä. Viime talvena esim. tuli e21VK:ltä aikataulun mukaan 17.40 Leppävaaran asemalle, ja 17.42 lähtö e24:selle. Vähintään kerran viikossa Kalajärvellä käyvänä voin todeta, ettei se meinaa onnistua edes keskikesällä. Saati sitten silloin, kun lunta tulee ja liukastellaan Niipperin teillä.
 
Mitä tulee tuohon elielin purkulaituriin, ja siihen pysäköintiin niin kaikki liikennöitsijät tuntuvat jättävän siihen bussit, ventoniemeä lukuunottamatta. Mitä ovat vanhemmat kuljettajat kertoneet niin ukko paavoa parempaa isäntää ei ole tullut vastaan. Eli kyseessä on oy liikenne ab. Olen kuullut että Paavo olisi jopa avustanut erästä kuljettajaa rahallisesti, kun tämä oli rakentanut uutta asuntoa. Liikenteellä taisi olla myös kuljettajan herätykset aamuisin Paavon aikaan, eli puhelimella herätettiin kuljettaja töihin?:smile:
 
Näinhän se kyllä on. Kalusto on pääasiassa siistiä, ja kuljettajat erittäin asiallisen mukavia. Pahin moka WL:lla on ollut vanhojen Ikarusten ostaminen..

Olen tästä täysin samaa mieltä. Ensimmäinen matkani Westendillä oli vähän aikaa sitten vanhalla Ikaruksella ja se antoi firmasta heti kättelyssä huonon kuvan. Samoin aikoinaan kun oli Suomen Turistiauto, en olisi halunnut millään matkustaa sillä, koska mielikuvissani sillä oli aina niitä täriseviä, meluisia ja kovapenkkisiä Ikaruksia. Mieluummin sitten vaikka kävelin pidemmän matkaa tai odotin seuraavaa bussia. Pitäisi kai mennä uudestaan Westendillä joskus, josko niillä olisi 315:a muitakin kuin Unkarin lahjaa maailmalle.
 
Takaisin
Ylös