Paras liikennöitsijä?

Mikä on paras bussiyhtiö pääkaupunkiseudulla?

  • Connex

    Äänet: 17 14.5%
  • Concordia bus

    Äänet: 9 7.7%
  • Eteläsuomen Linjaliikenne

    Äänet: 5 4.3%
  • Helb

    Äänet: 21 17.9%
  • Tammenludin Liikenne

    Äänet: 4 3.4%
  • Lähilinjat

    Äänet: 5 4.3%
  • WestendinLinja

    Äänet: 11 9.4%
  • Pohjolan Liikenne

    Äänet: 31 26.5%
  • Åbergin Linja

    Äänet: 14 12.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    117
  • Äänestys päättyy: .
Minun mielestä bussin taka osan pitäisi olla normaalilla tasolla kuten muukin matkustamo eikä samanlailla kuten Scaloissa että se on korkealla. Tarkoitan sillä sitä että sit sinne voi mennä vanhempiakin istumaan jolloin ei olisi pelkkiä nuoria sotkemassa takana! Minun mielestä Pohjolan Liikenne on varmaankin paras koska heillä on puhtaat autot, mutta itse en kulje sillä liikennöitsijällä kuitenkin haluisin että Pl voittaisi paketin missä on h39,A ja 45.
 
jos lasi on rikki, seuraava rettelöitsijä pöllii radion ja tussaa kylkeen töherryksen. Viikon päästä on hyvä jos on renkaat tallella. En tiedä, miksi, mutta näin se vain menee.

Pitää paikkansa. Mielenkiintoinen ilmiö ja mm. New Yorkissa tuota "rikkinäisten ikkunoiden-teoriaa" on menneisyydessä hyödynnetty hyvin tuloksin.

Tietysti aina löytyy vatipäitä, jotka rikkovat täysin ehjääkin omaisuutta.

Julkisten liikennevälineiden suhteenkaan sotkuja ja ilkivaltaa ei varmaan pyrkimyksistä huolimatta saada koskaan kokonaan loppumaan. Nollatoleranssi näiden suhteen on kuitenkin jatkossakin hyvä olla. Kaluston siistinäpitoon kuluu tietysti rahaa ja työtunteja, mutta parempi niin kuin törkyiset kulkupelit.
 
En ole kaikille. Mutta todella monella, ja olen nähnyt monta autoa. Keskimäärin suurin osa joko sisältä tai ulkoonta kamalan näköinen. Sisällä usein kaikenmaiilman tussisotkuja, penkin verhoilu repsottaa, penkit meinaa tippua, tolpat tai mitkä ovat heiluu, napit eivät toimi. Mutta nämä ovat omat mielipiteeni. Tottakai sinulle on omat, etenkin kun ymmärtääkseni aikaisemmista viesteistäsi työskentelet HelB:llä.
Juu ehkä näin onkin mutta ei todellakaan suurimmassa osassa autoja. Ota myös huomioon se että Helbin autoilla todennäköisesti ajetaan Hsl alueen busseista kaikkein eniten, kaikki pitkän sarjan autot liikkuvat aamusta iltaan, eivät seiso kuljettajien taukojen aikaa päätepysäkillä niinkuin esim. Nobinalla. Osa autoista on varikolla vain 3-4 tuntia yöllä... Ja tuohon sotkemiseen vaikuttaa myös se mitä linjoja niillä ajetaan. Esim. Hakuninmaalla sotketaan ja rikotaan varmaan eniten vaikka sinne menee vain linja 43, samoin yölinjoilla. Ja olen varma että esim. Nobinan 72:lla olevat autot ovat sisältä vähintään yhtä huonossa kunnossa. Ja vaimoni ajaa Nobinalla ja muutaman kerran kyydissäni ollessaan ihmetteli miten siistejä helbin autot ovat Nobinan autoihin verrattuna...
 
Juu ehkä näin onkin mutta ei todellakaan suurimmassa osassa autoja. Ota myös huomioon se että Helbin autoilla todennäköisesti ajetaan Hsl alueen busseista kaikkein eniten, kaikki pitkän sarjan autot liikkuvat aamusta iltaan, eivät seiso kuljettajien taukojen aikaa päätepysäkillä niinkuin esim. Nobinalla. Osa autoista on varikolla vain 3-4 tuntia yöllä... Ja tuohon sotkemiseen vaikuttaa myös se mitä linjoja niillä ajetaan. Esim. Hakuninmaalla sotketaan ja rikotaan varmaan eniten vaikka sinne menee vain linja 43, samoin yölinjoilla. Ja olen varma että esim. Nobinan 72:lla olevat autot ovat sisältä vähintään yhtä huonossa kunnossa. Ja vaimoni ajaa Nobinalla ja muutaman kerran kyydissäni ollessaan ihmetteli miten siistejä helbin autot ovat Nobinan autoihin verrattuna...

Joo ei Nobinalla ole todellakaan siisteimmät bussit, eikä se johdu pelkästään matkustajista, vaan myös vuorokausihuollon tasosta :mad: Bussille kun ei riitä tankkauksen yhteydessä nopea harjan huitaisu auton läpi ja täysiä pesukoneen läpiajaminen tankkauksen jälkeen :frown: Tämä on tietysti taas kerran kilpailutuksen tuottamaa haittaa..

Jos autoista joka päivä poistettaisiin töherrykset ja käytettäisiin lattian siivoukseen enemmän aikaa kun 2 min ja pyyhittäisiin pölyt / pestäisi ikkunat edes kerran viikossa niin bussit todella olisivat siistimpiä.. mutta ei..

Nobinan liikennejohtaja on sanonut joskus, että kuljettajat siivoaisivat ja tankkaisivat bussit samaan hintaan kun nykyiset ulkoiset tankkarit :wink:
 
Nobinan liikennejohtaja on sanonut joskus, että kuljettajat siivoaisivat ja tankkaisivat bussit samaan hintaan kun nykyiset ulkoiset tankkarit :wink:

Itse yllätyin keskusteltuani viime viikonloppuna linjaa 03N ajaneen Nobina-kuskin kanssa. Hän kertoi kuljettajien joutuvan itse siivoamaan, jos joku on bussiin oksentanut - ellei oksennusta ole mennyt penkeille. Viimeksi oli edellisviikonloppuna siivoillut 05N:llä ollutta bussia.
 
Itse yllätyin keskusteltuani viime viikonloppuna linjaa 03N ajaneen Nobina-kuskin kanssa. Hän kertoi kuljettajien joutuvan itse siivoamaan, jos joku on bussiin oksentanut - ellei oksennusta ole mennyt penkeille. Viimeksi oli edellisviikonloppuna siivoillut 05N:llä ollutta bussia.

Aamuyölähtöjen jälkeen siivous ja tankkaus kuuluukin kuljettajalle ja toki tästä kuljettaja myös saa korvauksen :wink: Itsekin jouduin viimeksi pesemään oksennuksia bussista vappuyön jälkeen. Yleensä sattuu onni onnettomuudessa, että oksennukset sattuu tulemaan viimeisellä lähdöllä :biggrin:
 
Tulipa tänään taas todistettua se, mitä HelB:stä ajattelen. Töykeitä kuljettajia. Olin matkustamassa h79:llä Malmilta Herttoniemeen, autoksi sattui turvasensoriviasta sateen vuoksi kärsivä Volvo 7000. Kuljettaja joutui koko ajan käydä pyyhkimässä sensorit, ja kiroili vain miksi matkustajien pitää jäädä pois koko ajan.

Sitten kun näin takana tulevan jo seuraavan 79:n niin päätin jäädä pois ja vaihtaa siihen. Pysäkille päästyään kuljettaja avasi ovet ja vähän ajan päästä tuli perässäni ja alkoi räyhäämään minulle ja kiroilemaan päin naamaa tyyliin "miksi jäit tässä pois? ei tässä ikinä jää pois ketään", paljon juttua siltä naiselta lensi suusta, ja kirosanoja ja rasistisia ilmaisuja. Lopulta tuli toinen 79 pysäkille ja hyppäsin kyytii ja edellinen kuljettaja vielä tuli siihen ovelle huutelemaan, mutta tämä jälkimmäinen kuljettaja sulki tämän toisen edestä oven ja lähti ajamaan, menin kiittämään tätä tietenkin sitten. Jälkimmäinen oli Marokkolainen, ei varmaan halunnut kuulla mitään rasistisia huutoja.

Tästä heräsi muutamia kysymyksiä: Oliko tuo ensimmäinen bussin kuljettajan käytös sallittavaa, saako kuljettaja oikeasti alkaa huudella rasistisia ilmaisuja matkustajalle vielä, vain sen takia että halusi jäädä tietyllä pysäkillä pois?
Eikö bussin tarkoitus ole se että pääsee pisteestä A pisteeseen B ja saa jäädä pois millä tahansa pysäkillä missä bussi vain pysähtyy? Joutuuko sitten kuunnella kuljettajan rasistisia huutoja?

Pistin tuosta HSL:lle palautetta, joka varmaankin välittää sen kuitenkin HelB:lle. En olisi yhtään ihmetellyt jos tilallani olisi ollut jokin toinen henkilö ja mennyt suoraan kuljettajaa lyömään. Itse en kuitenkaan sellaiseen ryhdy vaikka ärsyttäisi kuinka paljon. Olisin voinut tehdä myös rikosilmoitukset tuosta kuljettajasta, ja todistajia varmasti olisi löytynyt. En vain jaksanut, vaikka olisi kyllä varmaan kannattanut.

Että tälläistä sitten tänään HelB:n kyydissä...:frown:
 
...ulta tuli toinen 79 pysäkille ja hyppäsin kyytii ja edellinen kuljettaja vielä tuli siihen ovelle huutelemaan, mutta tämä jälkimmäinen kuljettaja sulki tämän toisen edestä oven ja lähti ajamaan, menin kiittämään tätä tietenkin sitten. Jälkimmäinen oli Marokkolainen, ei varmaan halunnut kuulla mitään rasistisia huutoja.

Tästä heräsi muutamia kysymyksiä: Oliko tuo ensimmäinen bussin kuljettajan käytös sallittavaa, saako kuljettaja oikeasti alkaa huudella rasistisia ilmaisuja matkustajalle vielä, vain sen takia että halusi jäädä tietyllä pysäkillä pois?
Eikö bussin tarko...

Tulee muistaa että ei yhden tai kahdenkaan kuljettajan takia voi koko yhtiötä leimata huonoksi. Samanlaisia löytyy takuulla kaikista yhtiöistä. Seuraisiko kuljettaja sinua siis ulos, ja vielä huuteli sinulle kun olit jo siirtynyt toiseen bussiin?

On ihme jos saa jatkaa työtehtävissään, kuljettaja kuitenkin edustaa koko yhtiötä matkustajille. Ja vastaa koko bussilastillisen turvallisuudesta. Ei ole hyvä jos kuljettajalla voi naksahtaa koska vain.

Kyllä Helb:illä on paljon hyviäkin kuljettajia.
 
Seuraisiko kuljettaja sinua siis ulos, ja vielä huuteli sinulle kun olit jo siirtynyt toiseen bussiin?

On ihme jos saa jatkaa työtehtävissään, kuljettaja kuitenkin edustaa koko yhtiötä matkustajille. Ja vastaa koko bussilastillisen turvallisuudesta. Ei ole hyvä jos kuljettajalla voi naksahtaa koska vain.

Kyllä Helb:illä on paljon hyviäkin kuljettajia.

Kyllä, seurasi perässäni, ja tuli siis siihen toisen bussin ovelle huutelemaan. Ymmärrän kyllä että oli hermot kireille niiden ovien kanssa, mutta silti meni hänellä liian pitkälle. Ja jos olen ymmärtänyt niin matkustaja saa tulla millä tahansa pysäkillä kyytiin ja jäädä pois, jos linjan kuuluu siinä pysähtyä. Ehdotin hänelle myös yställiseen sävyyn että soittaisi varikolle ja pyytäisi vaihtoautoa tms. Vastaus vain oli "en minä mitään nekrujen puheita kuuntele"...

Voi olla että on hyviäkin, mutta saisi niitä hyviä ja mukavia kuljettajia tulla tänne Malmin seudulle...

Saa nähdä mitä HelB:ltä palautteeseen vastataan. Kyllä harmittaa vieläkin tuo mitä sain BUSSINKULJETTAJALTA, siis kuljettajalta, ei matkustajalta. Sitä en ihmettelissi jos joku matkustaja olisi käyttäytyny vastaavasti, mutta että kuljettaja...

Ikävä kyllä jos tuo on ainoa tapaus nii HelB ei suhtaudu siihen oikein mitenkään, vähän ehkä kuljettajaa puhuttaa... Mutta jos on jo useampi samanlainen tapaus nii voi olla ettei enään sitä kuljettajaa nähdä linjavuoroja ajamassa.

Juttelin eilen huoltajani kanssa (olen 17v) ja se sano et jos HelB ei ota sitä kuljettajaa vuoroajoista pois niin siitä tehdään rikosilmoitus ja se saa syytteet kuonnianloukkauksesta, ja tuomio olisi vielä pahempi, koska se on kohdistunut äläikäiseen.
 
Viimeksi muokattu:
...ustaja saa tulla millä tahansa pysäkillä kyytiin ja jäädä pois, jos linjan kuuluu siinä pysähtyä. Ehdotin hänelle myös yställiseen sävyyn että soittaisi varikolle ja pyytäisi vaihtoautoa tms. Vastaus vain oli "en minä mitään nekrujen puheita kuuntele"...

Voi olla että on hyviäkin, mutta saisi niitä hyviä ja mukavia kuljettajia tulla tänne Malmin seudulle...

Saa nähdä mitä HelB:ltä palautteeseen vastataan. Kyllä harmittaa vieläkin tuo mitä sain BUSSINKULJETTAJALTA, siis kuljettajalta, ei matku...

Aivan oikein tehdä ilmoitus, tuommoiset kuljettajat eivät muuta kuin pilaavat koko alan maineen. :mad:
Tämmöiset kuljettajat pelottavat ihmisiä pois joukkoliikenteen käyttäjien joukosta, ja vahvistavat entisestään ihmisten ennakoluuloja bussilla matkustamisesta.

Kilpailutuksen aikana on se ja sama onko millaisia kuljettajjia, koska ihmiset eivät voi valita toista yhtiötä. Kilpailutus takaa myös sen että oli matkustajia tai ei niin sama raha tulee. Silti luulisi että heillä on olisi edes yritystä pitää mainettaan yllä hyvänä liikennöitsijänä.

Rasistisia kuljettajia on ja tulee aina olemaan, mutta he eivät yleensä kauaa ole listoilla, ainakin mitä itse olen huomannut.

Kuljettajan tulee olla aina se johon voi luottaa, pikavuoroilla matkustaa paljon pieniä lapsia ensimmäistä kertaa ja vanhemmat sanovat heille laiturilla että: "jos on mitä tahansa vaivaa, pahoinvointia tms. niin sano kuljettajalla, hän sitten tietää miten toimia"

Lapsi siis nousee bussiin ja luottaa siihen että kuljettaja on mukava "setä" tai "täti", mitäs sitten jos kuljettaja raivoaa vaikka 8 vuotiaalle... :icon_frown: Kuljettaja ei saa koskaan raivota matkustajalle oli hän sitten 8-vuotias, 17- vuotias tai vaikka 60- vuotias.
Eikä se käy selitykseksi että tämä on kuitenkin paikallislinja, kuljettajat ovat saman ammattikunnan edustajia, riippumatta siitä minkälaisia linjoja ajaa, samallailla kaikilla on täysi vastuu matkustajien turvallisuudesta, ja uskoisin että jos 8- vuotias matkustaa yksin paikkurilla niin kuljettaja on ainakin jossakin määrin vastuussa hänestä, ettei esim. juoppo ahdistele.

Vai onko se kuilu niin syvä kauko- ja lähiliikenteen välissä etteivät edes perinteiset säännöt päde lähiliikenteessä. Kuljettaja ei saa ikinä raivota matkustajalle. Varsinkaan ilman syytä! Kuljettajalla on velvollisuus virkapuku päällä harkita todella tarkasti mitä sanoo, koska silloin on kyseessä oman yhtiön ja alan maine. Ja oman yhtiön maineen voi pilata yhdelläkin väärällä sanalla, jos se on tarpeeksi voimakas.

PS. Kerro tänne mitä Helb:iltä vastaavat jos vastaavat, minä kun kuulun niihin onnekkaisiin jotka voivat valita Helb:in ja muiden yhtiöiden välillä, kun matkustan päivässä vain 5- minuuttia Helb:in bussilla ja muuten PL, tai Nobinan autoilla vähintään 30-40 minuuttia. Voin siis helposti jättää Helb:in välistä, tai tehdä saman matka toisen yhtiön kyydissä, ja jatkaa Nobinalla tai PL:llä.
 
Kyllä näitä törkeitä kuljettajia on myös Nobinalla. Olin kaisanniemen pysäkillä odottamassa 55A:ta kun näin että bussi tuli ja annoin pysähtymis merkin niin bussi senkun ajeli ohitte vaikka bussi oli tyhjillään ajossa! Helbillä on sunnuntaina aina yksi hyvä kuski koska hän pysähtyy sillein että pääsen suoraan kotia eikä tarvitse kävellä pysäkiltä asti. Olen ollut tyytyväinen siihen kuinka kiltti se on ja muistaa noin hyvin missä jään.
 
Kyllä näitä törkeitä kuljettajia on myös Nobinalla. Olin kaisanniemen pysäkillä odottamassa 55A:ta kun näin että bussi tuli ja annoin pysähtymis merkin niin bussi senkun ajeli ohitte vaikka bussi oli tyhjillään ajossa! Helbillä on sunnuntaina aina yksi hyvä kuski koska hän pysähtyy sillein että pääsen suoraan kotia eikä tarvitse kävellä pysäkiltä asti. Olen ollut tyytyväinen siihen kuinka kiltti se on ja muistaa noin hyvin missä jään.

Kaikilla yhtiöillä on sekä hyviä että huonoja kuljettajia, kyse on siitä että yhden kuljettajan asiaton kielenkäyttö johtaa siihen että koko yhtiön maine menee huonommaksi.

Nobinalla näin muuten kerran kuljettajan, joka Helsingin sisäisellä linjalla otti kyytiin ulkomaalaisen näköisen ihmisen ja tivasi ensin: "Mikä lippu aikuinen, lapsi mikä?" (matkustajalla harmaita hiuksia), kun tämä kohteliaasti sanoi "Aikuinen" niin kuljettaja lähes huutaa"Mitä!" ja matkustaja toistaa "Aikuinen. Tämän jälkeen kuljettajaa kysyy "Sisäinen, vai seutu?" ja matkustaja vastaa "Sisäinen" silti kuljettajaa kysyy vielä "Siis, Helsinkiin" matkustaja vastaa "Kyllä" vasta sitten sai lipun. En ole nähnyt enää kyseistä kuljettajaa.
Kyllä heitä löytyy joka yhtiöstä, mutta en usko että tämäkään kuljettaja olisi seurannut tätä matkustajaa bussin ulkopuolelle, ja raivonnut matkustajalle saman yhtiön toisen kuljettajan silmien edessä. Mutta yhtälailla syö alan ja yhtiön mainetta.
Pisti tuokin tapaus keittämään päässä, matkustaja oli vähän murheellisen näköinen kävellessään penkille, kun pysäkillä viittoessaan oli vielä hymyillyt.

Zige94 kannataa selvittää kuka se Marokkolainen kuljettaja oli siinä sinulla on nimittäin todistaja.
 
Takaisin
Ylös