Paras liikennöitsijä?

Mikä on paras bussiyhtiö pääkaupunkiseudulla?

  • Connex

    Äänet: 17 14.5%
  • Concordia bus

    Äänet: 9 7.7%
  • Eteläsuomen Linjaliikenne

    Äänet: 5 4.3%
  • Helb

    Äänet: 21 17.9%
  • Tammenludin Liikenne

    Äänet: 4 3.4%
  • Lähilinjat

    Äänet: 5 4.3%
  • WestendinLinja

    Äänet: 11 9.4%
  • Pohjolan Liikenne

    Äänet: 31 26.5%
  • Åbergin Linja

    Äänet: 14 12.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    117
  • Äänestys päättyy: .
Koko keskustelu onkin syytä käydä uudestaan
Itse äänestäisin Helsinkiä koskien Saaren Autoa, Sirolan Liikennettä, Metsälän Linjaa - ja tietenkin Helsinki-Maaseutu-Liikennettä, jos ne olisivat vain olleet vaihtoehtoina. Olen saanut niissä yhtiöissä (aikanaan) oikein hyvää palvelua kohdalleni.
 
Minin valintani on Pohjolan Liikenne näistä syistä:
- kalusto on laadukasta, siistiä ja hyväkuntoista. Kaluston "väritys" on sivuseikka...;)
- kuljettajien pukeutuminen on siistiä ja yhdenmukaista.
 
Kuljen samoin kuin Miskakin ensin Connexilla ja jatkoyhteydet HELB:llä, kyllä täytyy todeta, että vaikka Connexin autokanta on jo osittain vanhaakin, niin kyllä se aika HELB:in kaluston voittaa, puhumattakaan kuljettajista jotka Connexilla harvoja poikkeuksia lukuunottamatta tervehtii matkustajia, jota valitettavasti ei voi sanoa samaa HELB:in kuskeista, joten onnex on Connex.
Minusta kolmen kärki on ehdottomasti:
1 Connex
2.Concordia
3.Pohjolan liikenne Oy
 
Concordiasta on meikällä hyviä kokemuksia (en PK-seudulla hirveästi matkusta busseilla, mutta CBF:n voittamat linjat h15 ja 550 on matkustettu), joten valitsin sen. Connexissa ei ole myöskään mitään valittamista, HBOY:stä taas ei ole juuri kokemusta. Jokin muistikuva on kai HKL-Bussiliikenteen aikaan joskus vuonna nakki jollain nivelellä linjalla h24 Fölikseen mennessä. ;)
 
Concordiasta on meikällä hyviä kokemuksia (en PK-seudulla hirveästi matkusta busseilla, mutta CBF:n voittamat linjat h15 ja 550 on matkustettu), joten valitsin sen.

Nuo taitavatkin olla ne ainoat linjat joihin Concordia tällä hetkellä panostaa. Nämä linjat kun hoidetaan kokonaan omalla kalustollaan. Käypä tutustumassa esimerkiksi Concordian hoitamiin muihin linjoihin Espoossa...

Esimerkiksi Leppävaaran alueen liityntäliikenne on sen sijaan Concordian osalta täysin käsittämätöntä välillä, koska autoja kierrätetään niin tiheästi linjalta toiselle, että Leppävaaraan ei jää yhtään taukoaikaa. Siksi usein vuorot lähtevät Leppävaarasta muutaman minuutin myöhässä, koska auton tuloajan ja lähtöajan välinen marginaali on usein minuutin luokkaa ja siinä välissä pitää vaihtaa linjakilpi ja ottaa matkustajat sisään.

Varsin usein minulle käy niin, että odotan Leppävaarassa Concordian bussia, joka saapuu laituriin myöhässä - kaiken kukkuraksi auto voi olla todella epäsiistissä kunnossa oleva rämisevä ikarus, niin ei siitä firmasta kovin hyvää kuvaa jää.

Toki Concordia on hoitanut tähän asti esimerkillisellä tavalla Jokeria, mutta näyttää ikään kuin muu liikennöitävä on jäänyt sivuseikaksi.

Oma listakärkeni:
1. Åbergin Linja
2. Pohjolan Liikenne
3. Connex
 
Niin mikä tai kuka se olisi. Kysymyksen asettelu antaa mahdollisuuden pyörittää sitä monelta taholta.
Laitammeko liikennöitsijän taloudellisilla mittareilla vai tehokkuuden ylimittauksella järjestykseen. Vastausviesteistä ei käy selville, mitä haetaan. Miten liikennöitsijä henkilökuntansa kohtelee vai henkilökunnan palvelualttiutta.
Autojen kunto tuntui olevan monelle kantaa ottaneelle sydäntä lähellä.

Hyvä liikennöitsijä on minusta sellainen, joka pitää autonsa kunnossa sekä siisteinä ja huolehtii henkilökuntansa työn tekemisen edellytyksistä.

Hyvä kuljettaja puolestaan on mielestäni sellainen, joka vioittuneellakin (ei liikenneturvallisuusvika) autolla hoitaa matkustajansa perille. Tosin alkaa se rauhallista ja palvelualtistakin kaihertaa, jos päivästä päivään, viikosta viikkoon toistuu, että auto poikii alta. Tai jo aamulla pilttuusta lähtiessä huomaat ettei kotteron moottorinlämmitys eikä sisälämmitys ole päällä, kun katkaisija on jäänyt 0-asentoon tai kottero on rikkoutunut yölevon aikana, eikä sillä voi lähteä ajoon. Varikon pihalla matkojen ollessa pitkiä ja jalkarättien lyödessä kasvoihin, niin se syö miestä - hyvä alku päivälle. Olet sitten myöhässä aamun ja linjan ensimmäisestä lähdöstä, niin eivät ne pysäkeiltä kyytiin nousevien asiakkaiden katseetkaan enää niin sädehtiviä ole.

Hyvä liikenne-esimies on puolestaan sellainen, joka on noussut kuljettajan paikalta tehtäviinsä ja ei ole unohtanut kuljettajan työtä. Tosin usein viimeaikoina näyttää käyneen, että esimiesasemaan on valikoitunut henkilöitä, jotka ovat nousseet kykyjensä yläpuolelle, ja ymmärtämättä tätä roikkuvat pallissaan voiden pahoin ja levittäen pahaa oloa kaikkialle ympärilleen.
 
Mun suosikki talot on seuraavat
1 Pohjolan liikenne +Bussit aikataulussaan, + Asiallinen kalusto, ja kaikki matalaa ainakin helsingin sisäisillä,+ Asiallinen työvaatetus, - Tylsä väritys - Vähän ylimielinen asenne
2 Westendin linja + Tälle firmalle toivon aina menestystä tarjouskilpailussa, on hienoa että aito espoolainen on noussut menestyjäksi tarjouskilpailussa, hatunnoston arvoinen suoritus, - Toivottavasti ei tule enään kauhtuneita ikaruksia
3 Tammelundin liikenne + Hienoa että joku on erikoistunut maakaasukalustoon, joka maksaa paljon, mersu piristävä poikkeus pk seudun liikenteessä mun mielestä
4 Concordia + Vantaan concordialla ainakin asiallinen kalusto, jokerin autot kyllä
parasta mitä pk seudulta löytyy, + palvelualttius asiallista - Tehokas autonkierto on kyllä kuljettajia tressaavaa ainakin uusille työntekijöille, josta seuraa todennäköisesti myöhässä ajoa ja kuski ei osaa neuvoa asiakasta
5 HELB + tästä yhtiöstä löytyy pk seudun ylivoimaisesti monipuolisin kalusto on mannea,mersua, scaniaa, volvoa - Kalusto useasti vääränlaista linjoilla matalalla lähdöllä korkeaa kalustoa, jopa h65a:lla ja 66 a:lla joskus ollut jopa mersu tai torni wiima. -työvuoro järjestelmä ei ole kaikille sopiva uudelle ns ruuhkavuorot - kunnallinen palkka huonompi kuin akt:n
6 connex + AKT:n mukainen palkka, monipuoliset linjat
 
Äänestin Tammelundin liikennettä. Ihan vaan sen takia kun itsekin ajan matalalattiaMersua työkseni. Kaksiakselisena ja telimallisena.
 
Äänestin Pohjolan liikennettä. Lähinnä siitä syystä että Kaukoliikenteessä asialliset kuljettajat ja erinomainen kalusto. Sen mitä olen s205:sta käyttänyt niin ei siinäkään valittamista ole ollut..
 
Äänestin Pohjolan liikennettä. Lähinnä siitä syystä että Kaukoliikenteessä asialliset kuljettajat ja erinomainen kalusto.

Enpä nyt kyllä julistaisi Pohjolan kalustoa erinomaiseksi, ei Eagle 451sestä meikkaamalla uudenveroista auto saa. Mutta onhan vakiovuoroliikenteessä suht hyvä kalusto, pikavuoroliikenne taas ei mielestäni yllä huipputasolle kaluston suhteen.
 
Ei Pohjolan Liikenne pääse minunkaan listoilla kovin korkealle.Varsinkin kun matkustuskokemukseni kohdistuvat eniten linjalle 17,missä ajetaan kämäsillä Omnisity:illä.Ainoat plussat tuo 847 ja 848.(Ex Saaren Auto 5 ja 8)
 
Onhan Pohjolalla pääsääntöisesti hyvä kalusto paikallisliikenteessä, ja kuljettajat mukavia. Ja hienoa että vanhatkin peruskunnostetaan pitempään liikenteeseen, mutta olisi tuon kokoiseen yritykseen suotavaa saada uusiakin autoja kaukoliikennepuolelle vähän nykyistä tahtia enemmän...
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Paras liikennöitsijä? .. tai vähän sivusta..

Olen viime päivinä tyytyväinen HelB:n palveluun, joskin se vain yksi kuljettaja on tämän positiivisen ajatuksen luonut. Tämä kuljettaja tervehtii reippaasti, ja kiittää edelleen myös reippaasti kun jää pois. Tänään tämä kaveri toivotti vielä hyvää joulua, kyllä siinä hyvälle tuulelle tulee. Jos joku tunnistaa niin kaveri on pitkä ja tumma tukkainen, suht ison kokoinen mies henkilö ja ajelee ainaskin e20:stä ja e26:sta..

Mutta kyllä Helbiltä on myös huonoja kokemuksia, mutta sitten esimies-puolelta tullut erittäin asiallisia vastauksia kun olen palautteen antanut..

Muista sanottakoon että Concordia on periaatteessa ihan hyvä, mutta siellä myöhästelyt ja ikarukset kyllä syö omassa päässä sen arvoa.. Connexista ei ole niin hirveästi kokemuksia, joten siitä ei voi mennä sanomaan oikein mitään.

Westendin Linja on ihan asiallinen ja neutraali firma mun silmissä, ei suuntaan, eikä toiseen mitään erityistä mainittavaa..

Pohjolan liikenne on mielestäni oikein asiallinen firma, bussit suhteellisen siistejä, eli kalustosta näyttää ihan hyvältä.. Muusta en omien kokemuksieni puolesta tai vastaan pysty sanomaan kauheasti..
 
Vs: Paras Liikennöitsijä?, isot firmat

Kun asiaa kysytään, niin olisi hyvä sanoa (kirjoittaa) mitä arvoa äänestyksen toimeenpanija haluaa mitata.

Tässä äänestyksessä assosiaatiot eivät ole kohdallaan juuri äänestyksen laaja-alaisuuden vuoksi.

Heitän muutaman esimerkin joita voisi tähdentää paremmuutta mitattaessa.


Kenellä on pienimmät henkilöstökulut suoritukseen nähden

Kenellä duunari tekee eniten vastikkeetonta työtä

Kenellä pisimmät päivittäiset työajat

Kenellä keskimäärin kehnoin kalusto

Kenellä pisin vuosityöaika / työhön sidonnaisuus

Kenellä suurin henkilöstön vaihtuvuus

kenellä eniten pitkämatkalaisia työntekijöitä joitten työaikojen järjestelyjen suhteen kärsivät sitten kaikki muutkin

Kuka rikkoo alati henkilöstön kanssa tekemiään sopimuksia

ken edellyttää kaikenaikaa, että henkilöstö joustaa, ja joustamattomuudessaan ovat ikäviä ihmisiä (pannaan korvan taa)


Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta onhan sitä jo tässäkin. Assosiaatioiden pohjalta voisi olettaa, että yllä kuvattu kavalkaati koskisi vain yhtä firmaa, näinhän asiain laita ei tietenkään ole. Valistunut lukija löytää useimmista yllä kuvatuista asioista (retorisista kysymyksistä) yhtäläisyyksiä useisiin yrittäjiin.
 
Edellinen viesti antakoot jonkinlaista käsitystä siitä, että parhaudessa voidaan mitata kovin erilaisia tekijöitä. Uusien äänestysten tekeminen liikennöitsijöiden koon mukaan jaoteltuna ei mitenkään muuta tätä asiaa ja siten koon mukaan jaettu äänestys ei anna mitään lisäarvoa.

Poistin erilliset äänestykset parhaasta isosta ja parhaasta pienestä liikennöitsijästä. Jos joku haluaa luoda uusia äänestyksiä parhaasta liikennöitsijästä, niin kannattaa miettiä etukäteen tarkempi kysymyksenasettelu.
 
Takaisin
Ylös